mars 29, 2024, 09:16:32 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 75 76 [77] 78 79 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 848273 ganger)
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2280 på: april 21, 2015, 20:13:44 pm »

IRS på denne kjerra nå, så begynner vi å snakke.  Blunker

Den dagen du klarer å holde følge rundt en bane så skal jeg vurdere det. Blunker

kan hende du må inn med IRS kasse før du aner det Blunker 
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2281 på: april 22, 2015, 06:32:01 am »

IRS på denne kjerra nå, så begynner vi å snakke.  Blunker

Den dagen du klarer å holde følge rundt en bane så skal jeg vurdere det. Blunker
Helt enig. Jeg har IRS og klarer ikke å holde meg på banen engang..

Haha, husker en som dro ut i grusen på Reve, ja...  Blunker

Husker jeg ingenting av...... Øyerulling
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2282 på: april 22, 2015, 07:08:48 am »

Har faktisk aldri kjørt på Reve uten å kjøre ut.. Mulig det hjelper med 350hk ekstra.. Vi får se..
Men har du vurdert Camber compensator da Dalland?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2283 på: april 22, 2015, 07:36:22 am »

Har faktisk aldri kjørt på Reve uten å kjøre ut.. Mulig det hjelper med 350hk ekstra.. Vi får se..
Men har du vurdert Camber compensator da Dalland?

Har prøvd og kastet en camber compensator, på min bil er det absolutt ikke verdt ei krone.
Biler med Z-stag har mye bedre av å få det strammet opp, spesielt når bilen er litt senket.

Forrige gang jeg var på reve så hadde jeg mer bremser bak en fremme (for store hjulsylindre) og manglet stabstag bak så da måtte jeg kompensere understyringa med høyrefoten.
Husker ikke at jeg faktisk var i grusen, men jeg spant rundt en gang, men når man må leke japansk driftekonge for å klare å holde lekebilen til Haraune bak seg så blir det litt slitsomt i lengden... Gliser

Satser på at det blir litt bedre denne gangen, og siden Haraune har flytta så håper jeg at du gjerne vil utpå og kappkjøre litt! Blunker
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2284 på: april 22, 2015, 07:51:57 am »

Du må lese teksten en gang til Dalland så ser du at han mener å kunne huske at JEG var i grusen. Ikke du  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2285 på: april 22, 2015, 09:10:35 am »

Du må lese teksten en gang til Dalland så ser du at han mener å kunne huske at JEG var i grusen. Ikke du  Blunker

Hehe, ja slikt skal jeg ha meg frabedt! Gliser
Loggført

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #2286 på: april 22, 2015, 14:37:28 pm »

Jepp, snurring men ikke jeg har ikke dokumentert noe tur i grusen  Gliser



Erik kjørte også med swing axle, og det fungerte jo på buggyen :-)
Etter hva jeg kan huske uten noe form for stag, bare stropp/wire mellom støtdemper boltene
Bilstein dempere, usikker på hvilke fjærer som var montert.
Ride hight har utrolig mye å si sa han....
Regner med Byggyen har bestetiden for "bil" på Reve fortsatt?

 
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
G.D
Medlem
***
Innlegg: 155
Bosted: Tysvær



Vis profil
« Svar #2287 på: april 22, 2015, 21:19:49 pm »

Du må hindre fjæringa bak i løfte seg slik at den går i positiv camber.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2288 på: april 23, 2015, 09:31:42 am »

Du må hindre fjæringa bak i løfte seg slik at den går i positiv camber.

Jepp, og med senka bil og et forspent Z-stag så går det rimelig bra. Glad
Har sett endel bilder fra kjøringa og til gode å se at hjula mine løfter seg sånn som originalt. Glad

Tmatre:
Jeg hadde bare ikke enda lært at man må holde pedalen i gulvet for å redde en boblesladd! Gliser
Loggført

Sveins Autohaus
Juniormedlem
**
Innlegg: 58
Bosted: Bergen

Canpro AS


Vis profil

« Svar #2289 på: april 23, 2015, 09:47:57 am »

Skjer litt mens du tenker på piruetter....

Nå har jeg slipt under rillene til luftinntaket på panseret... Sint
Siden du ikke var der, så synes jeg du skylder meg 10 000,- for den jobben!


* Panser.jpg (35.28 KB. 800x450 - vist 353 ganger.)


Legg merke til det egenutviklede slipeverktøyet til høyre i bildet  Osteaktig

Loggført

'64 Dobbelkabiner
'73 1303S
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2290 på: april 23, 2015, 10:28:16 am »

Du er jo helt rååååååååå! Gliser Gliser Gliser
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2291 på: april 23, 2015, 13:15:19 pm »

Gjennstår fortsatt panser, motorlokk, skjermer, dører og litt småting før alt er ferdig lakkert og det er bare 3 uker til vårmønstringer...

Svein fikk sprøytet to lag med bodyshutz i skjermene.







Også fikk jeg pusset ned motorlokket...



Og svein pusset videre på panseret..



Ellers er karroseriet skrudde til bunnplata og andre småting begynner å komme på plass... Øyerulling
Men nå var det nå dette med å huske hvor jeg har lagt alt... Hæ
Loggført

erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #2292 på: april 23, 2015, 22:24:07 pm »

Har du ikke alt i små merkede ZIP-lås poser, organisert etter innholdsfortegnelsen i Bentley manualen?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2293 på: april 24, 2015, 07:30:02 am »

Har du ikke alt i små merkede ZIP-lås poser, organisert etter innholdsfortegnelsen i Bentley manualen?

Jeg eier faktisk to Haynes bøker men vet ikke hvor dem er.... Gliser
Nei uansett hvor organisert jeg ønsker å være så blir det aldri slik. Og da ender man eks opp med å miste et komplett sett med Porsche alu hjulmutre... Øyerulling
Loggført

VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2294 på: april 24, 2015, 12:13:07 pm »

Har du ikke alt i små merkede ZIP-lås poser, organisert etter innholdsfortegnelsen i Bentley manualen?

Jeg eier faktisk to Haynes bøker men vet ikke hvor dem er.... Gliser
Nei uansett hvor organisert jeg ønsker å være så blir det aldri slik. Og da ender man eks opp med å miste et komplett sett med Porsche alu hjulmutre... Øyerulling

Tipper de dukker opp ETTER at du har kjøpt nye...  Blunker
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2295 på: mai 08, 2015, 12:39:09 pm »

Satt å titta litt på Youtuben og kom over klippet til Formula Vee siste rundene på Revebanen og måtte flire litt. Gliser
Men sant skal sies, å drifte en boble er ikke lett og går man av gasser så kommer rumpa rundt okke som...

Men over på noe annet!

For dem som er litt glad i å kjøre frisk med bobla så har de forstått at gummi foringer ikke er tingen og samme tenke jeg.
Og siden bronse eller rullelager virket litt for hardt så gikk jeg for disse vanlige polyurethan foringene...



Vel dette viste seg å være søppel på flere måter, men det største problemet var at hullet var minst 1 mm for stort!
Så som vanlig så må man jo lage ting selv...

Kanskje har noen sett innom mendeola og oppdaget alle de flotte tinga dem lager, blant annet denne.



Her skriver de så pent:
We have the answer. Our all new Billet, hard anodized spring plate retainers feature the latest in state of the art high impact self lubricating Delron material.
These will give you years of perfect performance with out squeaking or binding. They'll take huge impact loads and come back for more.

Vel her på berget kaller vi dette bare for POM og er noe av det vanligste som finnes av lett maskinerbar plast.
Så da var det bare å skaffe seg et emne og begynne..



Tada!



Gled rett på uten slark og etter å ha pusset akslingen fin så gle dette noe helt nydelig! Gliser

Fikk også jobbet litt videre med siste spindelen og laget ferdig hjullager adapterne så nå er bremsene snart i mål..
Skal bare hullbore skivene først..




Ellers gjenstår det litt lakkering..



Og Svein har som vanlig tatt litt av når han skulle henge opp delene...





Så nå er alt av skjermer osv sprøytet med epoxy og er snart klar for pussegrunning og farge..




Karrosseriet har også blitt skrudd fast på gulvet og det elektriske har så vidt blitt begynt på, men mangel på fargesyn gjør at jeg må vente på noen med normalt syn for å hjelpe meg..
Taktrekket er også nesten ferdig, har aldri gjort dette før og kan skrive under på at det er en forbanna dritt jobb...



Ikke hjalp det at jeg har et "original style" taktrekk som er mye vanskeligere å montere og gjør at jeg lurer veldig på hvordan denne biten skal plasseres...??



Ellers har ikke Udo Becker klart å få ut fingeren for å levere nye løftere og kamakselen fra JPM ble sendt i retur da dem aldri sende ut hentelapp eller annet for å fortelle meg at pakken var ankommet... Sint
Pent oppsummert, posten suger og tyskerne er noen sinker noe som gjør at jeg neppe rekker Bore treffet med skikkelig motor...
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2296 på: mai 18, 2015, 09:28:20 am »

Ingen som har peiling på den taktrekksbiten??

Jaja, det skjer fortsatt litt smått, har vel brukt rundt 20 timer nå på våtsliping og grovpolering av karroseriet.
Starter med å matte ned alt med 1000p, 1500p og 2000p før alt poleres først med 3M fast cut og så videre med Mequiars M205.
Her et bilde etter våtsliping av taket.



Med hjelp av denne lille rakkaren på ca 5000 lumens så finner man alt av appelsinhud og lakkstøv som kommer når man lakker i en garasje.





Så etter mange timer så blir lakken helt flat og fri for appelsinhud og annet tøys.





Ikke helt ferdig å våtslipe på dette bildet men endel bedre enn før uansett..



Bagasjerommet har også fått seg en runde med våtsliping og polering..



Sakte begynner interiøret å komme på plass.
Har fått i alt av tepper fremme og har fått bygget om den hvite ipoden som ligger i askebegeret til svart så den matcher litt bedre. Øyerulling




Fortsatt mange uker til neste treff...  Gliser
Loggført

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2297 på: mai 18, 2015, 14:32:15 pm »

very nice mr Dalland Glad 
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2298 på: mai 18, 2015, 14:46:11 pm »

Det blir fantastisk bra! Kjenner jeg er inspirert til den våtslipinga/lakk korreksjonen.. Jeg la mye maling på i en sandblåser hall for at jeg en gang i fremtiden skulle få frem glansen i min lakk. Kjenner det begynner å nærme seg nå..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2299 på: mai 18, 2015, 15:05:10 pm »

Det blir fantastisk bra! Kjenner jeg er inspirert til den våtslipinga/lakk korreksjonen.. Jeg la mye maling på i en sandblåser hall for at jeg en gang i fremtiden skulle få frem glansen i min lakk. Kjenner det begynner å nærme seg nå..

Vel det er bare å sette av et par laaaange dager for dette tar tid! Gliser
Holder nesten på å sovne mens jeg polerte taket, for et ensformig og tungt arbeid!
Loggført

Sveins Autohaus
Juniormedlem
**
Innlegg: 58
Bosted: Bergen

Canpro AS


Vis profil

« Svar #2300 på: mai 18, 2015, 16:59:59 pm »

Tror du må polere litt til!
Man kan fremdeles se et nasty hologram i lakken!  Gliser

* 6956e3fc-890a-466d-b2ba-c466042b3829_zpsovsdfveh.jpg (14.47 KB. 400x600 - vist 237 ganger.)

Loggført

'64 Dobbelkabiner
'73 1303S
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2301 på: mai 18, 2015, 17:48:28 pm »

Ja må beklage det der, er bare grovpolering.. Satser på at det blir drastisk bedre utseende etter finpoleringa.... Øyerulling
Loggført

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2302 på: mai 18, 2015, 18:18:17 pm »

"Med hjelp av denne lille rakkaren på ca 5000 lumens så finner man alt av appelsinhud og lakkstøv som kommer når man lakker i en garasje."

Jeg tipper du mener 5000 kelvin og ikke 5000 lumen. Hvis den lampa der gir 5000 lumen så er det i tilfelle en verdens-sensasjon!  Blunker

Du kan oppnå samme resultat ved å bruke samme lysrør som billakkerere gjør, da lysrør med dagslys farge, dvs. rundt 5000 K.
På feks et lysrør som har benevnelsen 827 = 2700 kelvin, og 840 = 4000 kelvin osv.. 2700 = varm hvit, rundt 5000 = dagslys.
« Siste redigering: mai 18, 2015, 18:29:53 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2303 på: mai 18, 2015, 22:07:31 pm »

"Med hjelp av denne lille rakkaren på ca 5000 lumens så finner man alt av appelsinhud og lakkstøv som kommer når man lakker i en garasje."

Jeg tipper du mener 5000 kelvin og ikke 5000 lumen. Hvis den lampa der gir 5000 lumen så er det i tilfelle en verdens-sensasjon!  Blunker

Du kan oppnå samme resultat ved å bruke samme lysrør som billakkerere gjør, da lysrør med dagslys farge, dvs. rundt 5000 K.
På feks et lysrør som har benevnelsen 827 = 2700 kelvin, og 840 = 4000 kelvin osv.. 2700 = varm hvit, rundt 5000 = dagslys.

Husket litt feil men ikke så langt i fra 3600 lumen er den oppgitt til, men så er jo kineserne kjent for å skryte på seg lumens. Gliser
http://www.dx.com/p/cree-xm-l-t6-3600lm-4-mode-white-bike-light-headlamp-black-silver-4-x-18650-171971
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2304 på: mai 21, 2015, 09:43:30 am »

Slow and steady.....
Alt er ferdig sparklet og sprøytet med pussegrunning, samt fått litt tid til å krympe på.



Vi testet også å airbrushe lufterillene før vanlig sprøyting denne gangen så er vi sikker på at vi har god dekking uten å lett få renninger.




Dørhengslene fikk også en overhaling med nye pinner osv noe som betydde at det udugelige hengsle verktøyet måtte fikses først.
Denne amerikaneren som har designet det burde ha dask, ikke bare veier det et tonn men skruen var i grove tommergjenger, enden på skruen var skarp og grov, sporet som skruen traff var feil osv.
Noe som resulterte i at den reiv gjengene med engang. Så nå har Svein dreid en M20*1.5 bolt og modifisert verktøyet så det funker skikkelig! Blunker



Så etter å ha boret opp hullene med 8,1 og 8,2 bor ble hengslene airbrushet der som vi sliter med å komme til når alt skal sprøytes etter montering...



Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2305 på: mai 21, 2015, 09:49:06 am »

Bra jobb, digger at dere vannsliper og polerer opp.
Jeg er ikke overasket over verktøyet dessverre.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2306 på: mai 21, 2015, 09:52:32 am »

Bra jobb, digger at dere vannsliper og polerer opp.
Jeg er ikke overasket over verktøyet dessverre.

Takker, ja har vert borti to stk av den og begge har røket i gjengene... Sjokkert
Loggført

djupevik
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2307 på: mai 21, 2015, 09:59:14 am »

Dette går veien! Ikke dumt å bruke airbrush på vanskelige steder Glad
Loggført

(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
Min 1966 boble
Min 1963 Type 3 Variant
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2308 på: mai 21, 2015, 10:22:24 am »

Dette blir kanonbra!
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #2309 på: mai 21, 2015, 16:13:29 pm »

Flott at dere fikset hengselverktøyet, vi trenger det på Ormen også. Har du brotsj til 8,1 boring?
Loggført
Sider: 1 ... 75 76 [77] 78 79 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!