april 28, 2024, 21:08:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 81 82 [83] 84 85 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 859513 ganger)
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2460 på: mars 30, 2016, 15:08:45 pm »

fete stempler esse  Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2461 på: april 06, 2016, 13:01:17 pm »

Fikk dratt sokken på eksosen for noen dager siden, definitivt triveligere enn å vikle bandasje.
Vurderer å gi den et strøk varmelakk etter prøvekjøring da fargen er litt ujevn. men det går seg nok til. Glad





Meget imponert over at det ikke var noe problem å tre sokken over 2,5" røret og overgangen som har en dim på ca 65 mm! Gliser



Også var jeg en tur hos denne nissen igår og fikk boret, brotsjet og frest klar toppene for å sette i rep hylser før golf styringene skal inn.
Blir spennende å se om dette funker, har aldri gjort slikt før.. Gliser



Så nå gjenstår å låne den flytende nitrogenet på jobben og presse inn foringer og styringer, slipe ventilsetet for større ventiler og måle opp for fresing av ventillommer i stemplene. En måned igjen til vårmønstringen....
Loggført

Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #2462 på: april 06, 2016, 14:48:18 pm »

Må passe på nissen så han ikke får skjegget i fresen Osteaktig
Loggført

Patina er for fattigfolk.
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2463 på: april 06, 2016, 19:13:43 pm »

Hvordan eksosanlegg er det du har på denne?
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #2464 på: april 06, 2016, 20:49:15 pm »

En sånn hipster-nisse.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2465 på: april 06, 2016, 21:20:49 pm »

Hvordan eksosanlegg er det du har på denne?

Custom bygget av "turbo Thomas" fra England. Opprinnelig one of men han kan lage flere, men de har blitt veldig dyre.

Edit: Her er nettsiden: http://www.turbothomas.com/ t
Tror anlegget kommer på ca 17500 kr om man skal bestille tilsvarende nå ink moms og frakt.
« Siste redigering: april 07, 2016, 07:13:12 am av Dalland » Loggført

Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1263
Bosted:


Vis profil

« Svar #2466 på: april 08, 2016, 13:59:35 pm »

Hva heter felgene dine?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2467 på: april 08, 2016, 19:46:57 pm »

Hva heter felgene dine?

Porsche Cup 1, de kommer fra Audi RS2 da den var delvis bygget av porsche og hadde 7" cup 1 felger rundt hele, det som passer best på bobla.
Lakkert i Ral9005 med endel kobber pulver i.
Loggført

Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1263
Bosted:


Vis profil

« Svar #2468 på: april 10, 2016, 19:58:19 pm »

Takk
Loggført
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #2469 på: april 14, 2016, 08:03:44 am »

"Meget imponert over at det ikke var noe problem å tre sokken over 2,5" røret" ehh, er det lov å si.. Hæ
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2470 på: april 14, 2016, 09:34:43 am »

"Meget imponert over at det ikke var noe problem å tre sokken over 2,5" røret" ehh, er det lov å si.. Hæ

Takk Svein, venta lenge på at du skulle ture innom med en kommentar... Gliser
Loggført

MortenN
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2471 på: april 14, 2016, 20:27:04 pm »

"Meget imponert over at det ikke var noe problem å tre sokken over 2,5" røret" ehh, er det lov å si.. Hæ

 Osteaktig Gliser Osteaktig
Loggført

1967 Karmann Ghia Cab
x - 1974 1303s "Greenbug"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2472 på: april 15, 2016, 14:07:47 pm »

Blir det noe muskler da?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2473 på: april 15, 2016, 21:57:11 pm »

Blir det noe muskler da?

Nja...
Fikk presset inn golf styringer i toppene idag og nesten ferdig å brotsje de nå, driver også å sliper ventil sete på ny og prøver å måle meg frem til fresing av stempler men kan ikke forstå at dette stemmer, ender opp med at eg må frese 6 mm av stempelet, da er det bare 1mm igjen!
Har eg satt kamakselen feil på drevet kanskje? Eg har fult løft på innsugsventilen vet tdc i overlaps perioden...

Ellers har eksosen akkurat fått seg et strøk med varmelakk. Glad
Loggført

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2474 på: april 16, 2016, 13:13:37 pm »

lakk på eksosen. hadde ikke du rustfritt ferdigsydd ?
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2475 på: april 16, 2016, 17:49:32 pm »

lakk på eksosen. hadde ikke du rustfritt ferdigsydd ?

Joda, men synes lydpotta blir litt for synlig når den er blank.  Blunker
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2476 på: april 17, 2016, 21:38:43 pm »

Blir det noe muskler da?

Nja...
Fikk presset inn golf styringer i toppene idag og nesten ferdig å brotsje de nå, driver også å sliper ventil sete på ny og prøver å måle meg frem til fresing av stempler men kan ikke forstå at dette stemmer, ender opp med at eg må frese 6 mm av stempelet, da er det bare 1mm igjen!
Har eg satt kamakselen feil på drevet kanskje? Eg har fult løft på innsugsventilen vet tdc i overlaps perioden...

Ellers har eksosen akkurat fått seg et strøk med varmelakk. Glad

Åpna blokka idag, hadde satt kamakselen feil på drevet... Jaja godt jeg kontrollerte etter blokka var skrudd sammen, av og til er man bare litt fjern..
Spent på å se om jeg fortsatt må frese stemplene.

Har også fått fire timer bak rattet i helga, skrapt litt nedi osv akkurat som det bør være. Gjenstår endel på hjulstilling justering, men har god tid på det. Glad
Loggført

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2477 på: april 18, 2016, 20:49:58 pm »

Godt du ikke freste stemplene først  Gliser
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2478 på: april 19, 2016, 06:49:29 am »

Godt du ikke freste stemplene først  Gliser

Skal mange kontroller til før jeg setter fresen i Wiseco stemplene.
Får se nå om jeg legger de på hylla og bruker de gamle en stund til. Øyerulling
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2479 på: april 25, 2016, 12:12:53 pm »

Hvis noen skulle spørre meg hva jeg gjorde på natt til lørdag....



Ingenting som nypolerte eksosventiler! Øyerulling


Golf 1 GTI eksosstyringer er på plass.



Satser på at dette blir akkurat passe tett.



44mm ventiler har erstattet 42mm som satt tidligere, setet er slipt til med neway ventilslipe verktøy, det gikk ikke fort men ble bra til slutt.


Vil også komme med en liten forklaring i håp om å kunne dele litt erfaring.
Som leserne har fått med seg ble den første kammen FK8 byttet etter 23000 km. Det var fordi de doble ventilfjærene som følger med CB toppene for svake og førte til ventilflyt.
Etter hva jeg har lest i ettertid er disse laget i et materiale som mister fjærtrykk litt for fort.
Ved bytte til raptor kam ble også en ventilstyring byttet da den hadde løsnet i toppen, jeg trodde først at dette var fordi jeg måtte bytte styringen første gang motoren ble bygget og toppene ble portene men det var trolig ikke hele skylden.
Denne gang ble Ventilfjærer i Oteva 75 materiale montert.
Kun ca 4000 km senere ble blokken åpnet igjen og raptor kammen var boss, vi fant aldri feilen da men når jeg demonterte toppene nylig for å bytte ventiler etc oppdaget jeg at 3 styringer var løse.
Det vil si at de løse styringene er grunnen til kamhavariet, dette tar jeg helt på min kappe og vil fjerne all skyld/spekulasjoner fra JPM.

Grunnen til at dette skjedde er uansett det som er spennende.
Da denne motoren har levd et hardt og langt liv (i boble tidsperspektiv) så har ventil styringene blitt litt slitt. Siden jeg også har gjort endel olje modder så har vipperne sprutet olje konstant på ventilen.
Dette har vert positivt for mange ting men har også ført til overdrevet koksing på baksiden av ventilen.
Koksingen har så bygget seg større og lengre opp på ventilstammen og har til slutt slått styringen løs i toppen.
Dette er grunnen til at jeg nå har byttet til styringer med tetninger.

Blir veldig spennende og teste hvordan dette funker! Glad
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2480 på: april 25, 2016, 12:43:17 pm »

Hvis noen skulle spørre meg hva jeg gjorde på natt til lørdag....

Ingenting som nypolerte eksosventiler! Øyerulling

Natt til lørdag fikk jeg og polert ventilen min Kult Vi er ganske så like du og jeg Dalland

Fra spøk til revolver, ser veldig bra ut, og interessant teori.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2481 på: april 25, 2016, 13:36:23 pm »

Hvis noen skulle spørre meg hva jeg gjorde på natt til lørdag....

Ingenting som nypolerte eksosventiler! Øyerulling

Natt til lørdag fikk jeg og polert ventilen min Kult Vi er ganske så like du og jeg Dalland

Fra spøk til revolver, ser veldig bra ut, og interessant teori.

Fruen min var bortreist i helga så måtte ta ventilene i egne hender... Blunker

Skal ta bilde av en av de gamle ventilene, veldig artig utseende på fenomenet! Glad
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2482 på: april 30, 2016, 06:37:26 am »

Det vage håpet om å bli klar til 5. mai og vårmønstringen ser veldig tøft ut, men jeg kjører på det jeg kan uansett.

Fikk satt sammen blokka igjen og konstatert av det er god klaring mellom stempel og ventiler, fikk så målt lengden på støtstenger og satt opp vippegeometrien.
Samme kveld fikk jeg plaget meg innpå svein og dreid ned støtstengene, og vi konstaterte at 7075 T6 alu er veldig hardt!
Dagen etter fikk jeg presset endene i stengene så nå kan longblocka bygges.

Alt av deksler må males på nytt så ble investert i den dyreste lakksprøyta! (på biltema)...
Fikk litt kondens problemer men det gikk seg til med litt triksing og våtsliping. Var lenge siden jeg hadde lakket og PPG delfleet lakken er litt spesiell å sprøyte da den flyter så sakte så man må lakke så det ser ut som det er litt for lite også ta seg en kaffe, når man kommer tilbake har den blitt helt flat og fin. Øyerulling
Fikk hjelp av en trivelig Førdianer i lokalet til å sveise inn noen små ting på deksla over sylindrene også lånte jeg det engelske hjulet og fikk fiksa litt på formene. Gliser






Loggført

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2483 på: april 30, 2016, 08:32:33 am »

Edit :

"Kun ca 4000 km senere ble blokken åpnet igjen og raptor kammen var boss"

Motoren din har du lagt ned mye jobb i, derfor er jeg undrende på hvorfor da spare noen få kroner (i forhold) på en rimelig kam?

Jeg rett og slett skjønner ikke hvorfor så godt som ingen på forumet her bruker kammer i fra dem som vel ligger på toppen av kvalitet på kammer, jeg tenker da på Schleicher. En tysk produsent som har laget kammer siden 40-tallet og som lager kammer bla. til Formel 1.
Hvis de fabrikantene som driver med formel 1 hadde gått inn i lokalet til de kamprodusentene som de fleste på forumet her bruker så tror jeg dem enten hadde begynnt å flire eller gitt stryk-karakter (eller aller helst begge deler) med tanke på kvalitetssikring.
Jeg er rett og slett undrende til hvofor folket på berget her kjøper kammer og sparer seg til fant.
Sikkert er det andre medvirkende årsaker til at kammen ble boss etter 4000 km, men det er ikke eneste tilfellet på forumet her hvor en raptor-kam har blitt boss etter kort tid. Vet noen her inne har "varme følelser" for han som produserer disse kammene og jeg nå sikkert banner i kirka, men varme følelser hører mer hjemme på andre steder spør du meg.
Når det gjelder kammer forholder jeg meg til fakta , og fakta er at jeg har både lest og vet av egen erfaring at kammer fra Schleicher holder 10-tusenvis av km uten å bli slitt.

Og for de som lurer, jeg har ingen provisjon av å markedsføre disse kammene, eller noen som helst annen grunn til å anbefale dem enn erfaring og å ha lest andres erfaring.

http://www.schleicher-fahrzeugteile.de/index.php?en_produkte

http://www.ahnendorp.com/Beetle-typ-1-engineparts-and-machining/Camshafts-and-Supplies-38/Schleicher-Camshafts/
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2484 på: april 30, 2016, 13:25:05 pm »

Edit :

"Kun ca 4000 km senere ble blokken åpnet igjen og raptor kammen var boss"

Motoren din har du lagt ned mye jobb i, derfor er jeg undrende på hvorfor da spare noen få kroner (i forhold) på en rimelig kam?

Jeg rett og slett skjønner ikke hvorfor så godt som ingen på forumet her bruker kammer i fra dem som vel ligger på toppen av kvalitet på kammer, jeg tenker da på Schleicher. En tysk produsent som har laget kammer siden 40-tallet og som lager kammer bla. til Formel 1.
Hvis de fabrikantene som driver med formel 1 hadde gått inn i lokalet til de kamprodusentene som de fleste på forumet her bruker så tror jeg dem enten hadde begynnt å flire eller gitt stryk-karakter (eller aller helst begge deler) med tanke på kvalitetssikring.
Jeg er rett og slett undrende til hvofor folket på berget her kjøper kammer og sparer seg til fant.
Sikkert er det andre medvirkende årsaker til at kammen ble boss etter 4000 km, men det er ikke eneste tilfellet på forumet her hvor en raptor-kam har blitt boss etter kort tid. Vet noen her inne har "varme følelser" for han som produserer disse kammene og jeg nå sikkert banner i kirka, men varme følelser hører mer hjemme på andre steder spør du meg.
Når det gjelder kammer forholder jeg meg til fakta , og fakta er at jeg har både lest og vet av egen erfaring at kammer fra Schleicher holder 10-tusenvis av km uten å bli slitt.

Og for de som lurer, jeg har ingen provisjon av å markedsføre disse kammene, eller noen som helst annen grunn til å anbefale dem enn erfaring og å ha lest andres erfaring.

http://www.schleicher-fahrzeugteile.de/index.php?en_produkte

http://www.ahnendorp.com/Beetle-typ-1-engineparts-and-machining/Camshafts-and-Supplies-38/Schleicher-Camshafts/

Hei, godt poeng du tar opp!
Men å svartmale alle andre en Schleicher er nok ikke nødvendig.
Helt enig i at å spare hundrelapper fort kan ende opp med å tape tusenlapper, men hos meg kan jeg ikke skylde på noen av kamakslene.
Engle Fk8 som er en "spare seg til fant" kam var i utrolig bra stand, men hadde små merker fra ventilflyt, med litt sterkere fjærer tviler jeg ikke på at den kunne holdt ut minst 50 tusen km. Raptor kamen hadde ikke sjans til å overleve når nesten samtlige ventilstyringer løsnet.
Så min erfaring er at det er lite å utsette på material kvaliteten på kamakselen.

Grunnen til at jeg valgte JPM sin kam fremfor Schleicher var at jeg vet hvor mye forskning/erfaring JPM har med boble motorer, kam valg og utfordringene man får med disse drittmotorene.
I tillegg kunne jeg diskutere mitt oppsett med JPM og fortelle han hva jeg ønsket og få et skreddersydd valg tilbake.
Schleicher levere nok kanon kvalitet men hvor mye forskning de har gjort på boble motorer har i alle fall jeg ingen peiling på.

Svaret på hvorfor så få bruker Schleicher er jo enkelt.
Det er jo nesten ingen som kjenner til de...  Blunker

Og jeg har rett å slett mer tro på en supernerd fremfor et firma som leverer til alle typer motorer.
Bare tenk hvor mye resurser som kreves for å kunne utføre så mye testing på hver motortype som JPM har gjort på boble motoren. Glad
Loggført

Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1263
Bosted:


Vis profil

« Svar #2485 på: april 30, 2016, 18:56:55 pm »

Kunne sikkert fått schleicher til å lage custom kam og da. Har du raptor kammen sine specs så er det jo rett frem. Selvom hvor etisk rett det er kan diskuteres
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2486 på: april 30, 2016, 19:23:19 pm »

Hva er det en sier på engelsk... No offence but ... Det kommer nok tydelig frem at du ikke kjenner til historien til Schleicher. Dem har laget trim-kammer til boble siden 60-tallet. Og sammen med nylig avdøde Theo Decker var nok dem de aller første på markedet og dermed dem som har levert trimkammer til boble lengst.

Hvis noen tror at jeg mener alle andre kammer er dritt så stemmer ikke det. Har selv brukt et par engle -kammer og dem var helt ok dem.
Har litt mindre god erfaring med WEB-cam og Bugpack...

Den 316 graders kammen til Schleicher er godt kjent som en bankers kam til gatemotor med det "vanlige" effektuttaket.
Hadde denne selv på en 1915 , og den var helt gull. Dro jevnt og godt hele veien fra 2000 og opp til nesten 7000.
Vet Sune Jansson også sverget til denne kammen på flere av sine motorer.
« Siste redigering: april 30, 2016, 19:30:11 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2487 på: mai 01, 2016, 10:31:01 am »







Hvis du lurer på hvor eksos-slangen din kommer i fra...


* red-bellied-black-snake-24T6660-04D.jpg (88.26 KB, 550x370 - vist 309 ganger.)
« Siste redigering: mai 01, 2016, 10:34:18 am av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2488 på: mai 01, 2016, 14:02:03 pm »

Hva er det en sier på engelsk... No offence but ... Det kommer nok tydelig frem at du ikke kjenner til historien til Schleicher. Dem har laget trim-kammer til boble siden 60-tallet. Og sammen med nylig avdøde Theo Decker var nok dem de aller første på markedet og dermed dem som har levert trimkammer til boble lengst.

Hvis noen tror at jeg mener alle andre kammer er dritt så stemmer ikke det. Har selv brukt et par engle -kammer og dem var helt ok dem.
Har litt mindre god erfaring med WEB-cam og Bugpack...

Den 316 graders kammen til Schleicher er godt kjent som en bankers kam til gatemotor med det "vanlige" effektuttaket.
Hadde denne selv på en 1915 , og den var helt gull. Dro jevnt og godt hele veien fra 2000 og opp til nesten 7000.
Vet Sune Jansson også sverget til denne kammen på flere av sine motorer.

Høres lovende ut det.
Husker når jeg stod å diskuterte med gutta på csp,  der var Schleicher det som de alle brukte.
Vet du hvor man kan finne kam kort på de?
Loggført

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2489 på: mai 01, 2016, 14:46:10 pm »

Jeg vil tippe Ahnendorp har dette. Antaglig er 324 graders kammen mest i gata for deg.

Er jo ikke bare kam det kommer an på når det gjelder kjørbarhet, min erfaring er at tenningsanlegget har mye å si. Jeg har god erfaring med Electromotive HPV eller HPX.
Der kan du stille tenningskurven på flere turtallsområder uten å måtte gå inn på noe avansert anlegg som krever laotop tilkoblet.
« Siste redigering: mai 01, 2016, 14:54:24 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: 1 ... 81 82 [83] 84 85 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!