mars 28, 2024, 18:17:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 84 85 [86] 87 88 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 847894 ganger)
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #2550 på: august 24, 2016, 12:54:33 pm »

Hei gratulerer med nydelig bil og fine tall på rulla. Korrigeringsfaktoren var nok litt for høy. Det er vel vanlig å bruke 12% på bobler?? Muligens mer på IRS (da man har to knuter på drivakslene I tillegg ift svingaksel-kasser). Uansett var hjul-effekten imponerende!! Rulle-eieren sa at vi var de første som klagede på for "snill rulle".... på Gatebil var det omvendt mente han...
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2551 på: august 24, 2016, 13:22:32 pm »

Hei gratulerer med nydelig bil og fine tall på rulla. Korrigeringsfaktoren var nok litt for høy. Det er vel vanlig å bruke 12% på bobler?? Muligens mer på IRS (da man har to knuter på drivakslene I tillegg ift svingaksel-kasser). Uansett var hjul-effekten imponerende!! Rulle-eieren sa at vi var de første som klagede på for "snill rulle".... på Gatebil var det omvendt mente han...

Haha, å klage på snill rulle er vel ikke vanlig nei.
Men for min del er det bare fint å ha papirer på 193 hk når jeg skal inn å prøve å godkjenne bilen, da vil evt litt mer trimming være innenfor hva jeg godkjenner den til. Blunker
Blir uansett veldig spennende å se hva mer jeg kan finne i motoren! Glad
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2552 på: september 08, 2016, 14:07:44 pm »

I prosessen frem til møtet med svv må en hjulstilling til, valget falt naturlig på Hjulmakeren i Bergen da de er kjent som byens beste.
Jeg og mekanikeren som så pent kalte seg fersk i faget (11 år erfaring) starter ilag men da han ringte guruen som har 50 års erfaring og spurte etter hjelp og hans mening om tallene jeg hadde hentet fra "handling" siden til aircooled.net blandet med porsche forumer så responderte han bare med: Han kommer ikke til å ha kontakt med asfalten...

Kort tid senere dukker sjefen selv opp og etter hukommelsen satt han sammen et oppsett som var hentet fra sitt samarbeid med porsche guttene på ferdinand motor men litt justert til bobla. Kort fortalt, den er en drøm å kjøre! Gliser Gliser


Loggført

VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2553 på: september 08, 2016, 15:33:10 pm »

Kjekt å treffe på slike fagfolk, dessverre er nok de en utdøende rase.  Trist
I dag utdannes deleskiftere, ikke mekanikere, iflg mekanikeren jeg brukte fast hos forhandleren.
Hadde en gang et problem med en bil av et annet merke, der den unge mekanikeren ikke fant noe på den tilkoblede PCen, og da var det jo ikke et problem. Ulempen var at motoren gikk som en gammel skøyte, turtallet jaget opp og ned, og motoren stoppet etter egen vilje.
På gulvet i verkstedet gikk der en eldre kar med oljefille i baklommen og en langkost i hånden. Han fikk meg til å åpne panseret og starte motoren. Etter 10 sekunders lytting, ga han ungdommen beskjed om å bytte dysene til sylinder nr 3, mener jeg å huske, og det ble gjort.
Siden gikk bilen uten tull i 2 år, kjørte den ca 90 000 km på de årene. Dette er en type fagkunnskap man ikke lærer på skolebenken, men ute på gulvet i et skikkelig verksted..
Supert at du er happy, Håkon! Bilen ser jo bare kanonlekker ut!!  Glad
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2554 på: september 09, 2016, 07:09:29 am »

Ja det er kanskje slik og jeg har hørt rykter om at hjulmakeren også skal gi seg snart da "guruen" egentlig har sluttet å jobbe og han andre gamlingen ser ut som at han kunne pensjonert seg for lenge siden... Gliser
Men jeg tror aldri vi blir tom for flinke folk da det finnes alltid ildsjeler i alle aldre.
Det jeg trygt kan si er at jeg lærte mer av han på en halvtime enn jeg har klart å lese meg til på nettet over lang tid, for ikke å snakke om alle påstander man leser om på nettet så han kunne slå i stykker. Gliser
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2555 på: september 09, 2016, 08:12:51 am »

Hvis du først skal lese deg opp på noe som er relatert til et eller annet fag, er det vel generelt ikke nettet som er kjent for å være den beste kilden uansett Blunker Kanskje enklest og lett tilgjengelig, men dessverre ikke alt for presist Blunker
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2556 på: september 09, 2016, 09:50:00 am »

Hvis du først skal lese deg opp på noe som er relatert til et eller annet fag, er det vel generelt ikke nettet som er kjent for å være den beste kilden uansett Blunker Kanskje enklest og lett tilgjengelig, men dessverre ikke alt for presist Blunker

Så sant, her var det slik at jeg hadde lest på en rekke porsche forum over hvilke tall de bruker og sammenlignet med hva som aircooled.net mener at funker også la jeg meg et sted midt i mellom, men jeg ønsker 3 grader camber, 6 grader caster og 2mm toe out fremme, dette ble raskt avfeid og erstattet med 1 grad camber, 5,5 grader caster og 1mm toe in. Bak har jeg 2mm toe in og 3.5 grader camber, han anbefalte å gå ned en grad i camber bak men det er jo ikke så mye jeg kan gjøre med det, dekkene slites jo til litt uansett..

Ellers la jeg nettopp inn en bestilling på Michelin Pilot Super sport 205/45ZR17 framdekk da jeg vil ha lik dimesjon fremme og bak og Pirelli Proxes 4 har får dårlig grep på våt asfalt, bak kjører jeg Pirelli P zero nero og de skal få sitte der til de blir utslitt. Glad
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2557 på: september 09, 2016, 09:53:17 am »

Hvis du først skal lese deg opp på noe som er relatert til et eller annet fag, er det vel generelt ikke nettet som er kjent for å være den beste kilden uansett Blunker Kanskje enklest og lett tilgjengelig, men dessverre ikke alt for presist Blunker
Med unntak av vwnorge.no da seff.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2558 på: september 09, 2016, 16:10:54 pm »

Hvis du først skal lese deg opp på noe som er relatert til et eller annet fag, er det vel generelt ikke nettet som er kjent for å være den beste kilden uansett Blunker Kanskje enklest og lett tilgjengelig, men dessverre ikke alt for presist Blunker
Med unntak av vwnorge.no da seff.
Gliser
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2559 på: september 18, 2016, 11:22:45 am »

Igår fikk jeg byttet fra Toyo Proxes 4 til Micheling pilot super sport framme, dette var virkelig dag og natt forskjell!!
Nå må en ny runde til med justering av stabstag og og dempere siden nå er det hekke som ikke henger helt med lengre.. Gliser
Tror jeg må få noen til å filme under kjøring da det er vanskelig å føle hva som skjer "i kampens hete".
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2560 på: september 30, 2016, 07:15:13 am »

Liten oppdatering:

Hatt et veldig hyggelig møte med vegvesenet, de var særdeles fornøyd med bilen og byggekvaliteten og var meget positive til å få alt godkjent i løpet av vinteren.
Var flere andre kontrollører bortom og skrøt av bilen og min kontrollører var veldig fornøyd med å slippe å bli skitten på fingrene. Gliser
Vi får se hvordan vinteren og papirmøllen går men jeg er meget positiv til prosessen fremover.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2561 på: september 30, 2016, 11:46:56 am »

Liten oppdatering:

Hatt et veldig hyggelig møte med vegvesenet, de var særdeles fornøyd med bilen og byggekvaliteten og var meget positive til å få alt godkjent i løpet av vinteren.
Var flere andre kontrollører bortom og skrøt av bilen og min kontrollører var veldig fornøyd med å slippe å bli skitten på fingrene. Gliser
Vi får se hvordan vinteren og papirmøllen går men jeg er meget positiv til prosessen fremover.

Det høres jo bra ut! Lykke til!
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2562 på: september 30, 2016, 14:27:18 pm »

Liten oppdatering:

Hatt et veldig hyggelig møte med vegvesenet, de var særdeles fornøyd med bilen og byggekvaliteten og var meget positive til å få alt godkjent i løpet av vinteren.
Var flere andre kontrollører bortom og skrøt av bilen og min kontrollører var veldig fornøyd med å slippe å bli skitten på fingrene. Gliser
Vi får se hvordan vinteren og papirmøllen går men jeg er meget positiv til prosessen fremover.


Supert! Det var hyggelige nyheter.  Glad
Så da håper vi at dette går kjapt og greit, slik at du kan kose deg med den flotte bilen du har bygget!  Glad
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
G.D
Medlem
***
Innlegg: 155
Bosted: Tysvær



Vis profil
« Svar #2563 på: oktober 01, 2016, 09:50:54 am »

Godt å høre!  Lykke til med prosessen.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2564 på: oktober 01, 2016, 13:06:58 pm »

Gode nyheter
Loggført

1961 T1 - Custom
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2565 på: oktober 02, 2016, 08:24:11 am »

Takk for det. Glad
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2566 på: februar 15, 2017, 12:25:07 pm »

Liten men spennende oppdatering.

Har fått tilbakemelding fra SVV, de stiller seg positiv til alt men krever en beregning av styrken i bunnplate og karosseri for å godkjenne over 200 Nm da tafel tuning sine TÜV papirer ikke sier noe om maks moment.
Heldigvis er jo slikt en del av jobbhverdagen så når jeg får vite mer spesifikt hva de ønsker så skal jeg få utført beregningene og satser på å få godkjent 260 Nm.
Synes at SVV har vert gode å jobbe med og gir gode konstruktive tilbakemeldinger. Så det er stor sjanse for at den er på veien igjen med et fyldig vognkort om noen måneder. Glad

Ellers har jeg gått over forstillingen litt og fått ordner så fjæringen er myk og fin igjen og byttet ett endeledd som viste seg å ha litt slark, kan ikke si jeg merket det under kjøring.
Ellers må jeg tømme tanken og fylle på ny bensin da den har ikke lyst å starte etter seks måneder i skammekroken... Tvilende
Loggført

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2567 på: februar 16, 2017, 20:01:50 pm »

Det er fett. Håper ting sklir igjennom tilslutt.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2568 på: februar 21, 2017, 09:16:02 am »

Satse på det ja. Glad

Tok ut motoren igår da simmeringen på veiva har begynt å lekke, byttet nå fra "DPH Germany" til Elring. Håper den varer lengre.
Har også liggende to fra mexico men fikk ikke beste magefølelsen av de...
Virket rett å slett som at den fra DPH var blitt for slapp i hullet (om det er lov å si).
Endeslark er bra og alle roterende flater er glatte og fine så tror det kun er valg av simmering som er problemet.

Hva er deres erfaringer av gode og dårlige simmeringer?
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2569 på: februar 21, 2017, 11:59:52 am »

Hva er deres erfaringer av gode og dårlige simmeringer?

Når man begynner å bli drittlei av å bytte simring så skjønner man at det kun er en som duger, den oransje ringen til Elring. Elring har forøvrig også det eneste paknings-settet som er verdt å kjøpe.

Så har vi dem som presser simringen helt inn og dem som ikke har riktig verktøy til å sette den på plass. Selv ikke den beste simringen holder tett hvis den er montert feil.

-BB-
 
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2570 på: februar 21, 2017, 13:11:42 pm »

Hva er deres erfaringer av gode og dårlige simmeringer?

Når man begynner å bli drittlei av å bytte simring så skjønner man at det kun er en som duger, den oransje ringen til Elring. Elring har forøvrig også det eneste paknings-settet som er verdt å kjøpe.

Så har vi dem som presser simringen helt inn og dem som ikke har riktig verktøy til å sette den på plass. Selv ikke den beste simringen holder tett hvis den er montert feil.

-BB-
 

Elring sin har jo det mest tradisjonelle designet, og derfor kanskje det som har størst sjanse for å fungere.
Ang avstanden så målte jeg opp hvor kontaktpunktet blir i forhold til svinghjulet og hvor radien begynner og fant du at det blir riktig å sette det i bunn mot den lille kanten i blokka, hadde det stått lengre ute ville det vert stor sjanse for å ri på avrundingen til svinghjulet.
Jeg har sett at enkelte blokker kommer med to dren hull/spor fra simmering siden, det kan sikkert diskuteres i evigheten om mer drenering vil være positivt eller påvirke levetiden på thrust flaten til lageret...
Loggført

Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #2571 på: februar 21, 2017, 19:01:45 pm »

Hvor får man kjøp elring pkaningsett/simring?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2572 på: februar 21, 2017, 19:35:51 pm »

Hvor får man kjøp elring pkaningsett/simring?

Unneberg. Og bemerk, simringen følger ikke med i pakningsettet og må kjøpes separat.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2573 på: februar 21, 2017, 23:33:41 pm »

Fikk målt opp DPH sin simmering mot en mexico og inner dim er 2mm større på dph og mykere gummi.
Selv om den er brukt ser det ikke ut til at den er slitt ned 2mm så det var nok ikke et bra valg til å begynne med.
Elring sin er allerede montert så fikk ikke målt den, men mener å huske den kanskje er litt mindre i innerdim, spissere flate og hardere gummi.
Det vil si at Elring sin tåler lavere turtall men vil håndtere det lave trykket bedre og sikkert vare endel lengre.
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2574 på: februar 22, 2017, 07:38:18 am »

Har nå varvet mine Elrings en god del uten problemer  Glad

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2575 på: februar 22, 2017, 07:46:11 am »

Har nå varvet mine Elrings en god del uten problemer  Glad

-BB-

Hehe, "alt er relativt" jeg sitter ikke på specen på elring men Trelleborg sin tilsvarene simmering tåler opp til ca 9000rpm over lengre tid så det er nok ikke et stort problem for oss uansett. Blunker
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2576 på: februar 22, 2017, 09:15:08 am »

Har nå varvet mine Elrings en god del uten problemer  Glad

-BB-

Hehe, "alt er relativt" jeg sitter ikke på specen på elring men Trelleborg sin tilsvarene simmering tåler opp til ca 9000rpm over lengre tid så det er nok ikke et stort problem for oss uansett. Blunker

Jeg satte sperra på 10800 omdr som nok var noe for tidlig på akkurat den motoren. Noe høyere en det kan jeg ikke gå god for... dessverre.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2577 på: februar 22, 2017, 09:59:22 am »

Har nå varvet mine Elrings en god del uten problemer  Glad

-BB-

Hehe, "alt er relativt" jeg sitter ikke på specen på elring men Trelleborg sin tilsvarene simmering tåler opp til ca 9000rpm over lengre tid så det er nok ikke et stort problem for oss uansett. Blunker

Jeg satte sperra på 10800 omdr som nok var noe for tidlig på akkurat den motoren. Noe høyere en det kan jeg ikke gå god for... dessverre.

Det hørtes ut som en veldig kjip motor... Øyerulling
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2578 på: februar 22, 2017, 13:34:38 pm »

Det hørtes ut som en veldig kjip motor... Øyerulling

Neida... den var en stressa fartsdump:



Så lenge man holdt turtallet mellom 5000 og 11000 så funket den som bare f.. Toppeffekten var på 8080 omdr men den mistet ikke mye effekt derfra og oppover. Ryggfølelsen var der hele veien oppover turtallet. Skiftet jeg gir for tidlig så kom den under turtallregisteret sitt. Etter at jeg solgte den mener jeg bestemt at den kjørte høye 9`ere før den dessverre var involvert i en alvorlig kræsj på Kjula.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2579 på: februar 22, 2017, 23:26:05 pm »

Hørtes meget hissig ut!

Nå er motoren inne igjen og starter rett opp, blir spennede å se hvordan det går med elring simmeringen. Glad
Loggført

Sider: 1 ... 84 85 [86] 87 88 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!