mars 28, 2024, 16:25:34 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 87 88 [89] 90 91 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 847868 ganger)
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #2640 på: september 01, 2017, 18:58:57 pm »

Gratulerer, godt jobba  Glad
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #2641 på: september 01, 2017, 19:12:07 pm »

Gratulerer med godkjenning Kult
Loggført

Seaside VW klubb
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2642 på: september 01, 2017, 19:14:50 pm »

Gratulerer.....godt jobba.
Føles ekstra godt når alt er godkjent og i vognkortet, greit å ha hvis en noen gang skulle få bruk for forsikringen også, ingen avkortning.
Nå kan du jo stille på street legal med god samvittighet :-)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2643 på: september 01, 2017, 21:35:00 pm »

Gratulerer med godkjenning.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2644 på: september 02, 2017, 06:52:06 am »

Ikke helt så omfattende ombygninger jeg har på min, og motoren venter stadig på at blive bygget og skrevet i.. MEN, det er veldig morsomt når alt det man bliver frarådet at køre til Biltilsynet med faktisk bliver godkendt Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #2645 på: september 02, 2017, 14:02:08 pm »

Hjerteligste gratulasjoner
Loggført

Seaside VW Klubb
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2646 på: september 04, 2017, 09:13:17 am »

Så bra! Grattis!  Osteaktig
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2647 på: september 06, 2017, 10:07:50 am »

Prosessen har vert lang men det hadde nok gått fortere om det ikke var for at jeg ville godkjenne over 200 nm, da det ikke finnes papirer på slik. Det medførte at jeg måtte få simulert en styrkeberegning av bakstillingen/motor og girkasse oppheng. Heldigvis er dette bare en del av "arbeidsdagen" så det gikk fint. Blunker



Dette hadde vært morsomt med en egen liten tråd på - hva som ble ønsket og hva som ble satt opp av regnestykker med antagelser etc.

Det ble ønsket en styrkeberegning av stivheten til karosseriet, men etter litt diskusjon ble vi enig om at måten motoren og girkassen er festet på boble gjør at det holdt å simulere fra torsjonsrøret og bak. Dette ble simulert både med og uten triangelstag hvor jeg satt en kraft på 2000N nedover hvor motoren er festet og en med motorens maks moment. Så ble nedbøying og spenningenen sammenlignet og sjekket mot sjansen for utmatting. Siden dette var ok godkjente de 260nm hvis jeg bruker triangelstag.


Ble det modellert som forenklede bjelker eller som tynnplater med punktsveiser etc, analytisk eller FEA?
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #2648 på: september 06, 2017, 11:30:57 am »

Gratulerer med godkjenning! Moro.
Måtte du simulere noe angående bremsene eller hadde du alt noen papirer på de?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2649 på: september 07, 2017, 10:50:07 am »

Prosessen har vert lang men det hadde nok gått fortere om det ikke var for at jeg ville godkjenne over 200 nm, da det ikke finnes papirer på slik. Det medførte at jeg måtte få simulert en styrkeberegning av bakstillingen/motor og girkasse oppheng. Heldigvis er dette bare en del av "arbeidsdagen" så det gikk fint. Blunker



Dette hadde vært morsomt med en egen liten tråd på - hva som ble ønsket og hva som ble satt opp av regnestykker med antagelser etc.

Det ble ønsket en styrkeberegning av stivheten til karosseriet, men etter litt diskusjon ble vi enig om at måten motoren og girkassen er festet på boble gjør at det holdt å simulere fra torsjonsrøret og bak. Dette ble simulert både med og uten triangelstag hvor jeg satt en kraft på 2000N nedover hvor motoren er festet og en med motorens maks moment. Så ble nedbøying og spenningenen sammenlignet og sjekket mot sjansen for utmatting. Siden dette var ok godkjente de 260nm hvis jeg bruker triangelstag.


Ble det modellert som forenklede bjelker eller som tynnplater med punktsveiser etc, analytisk eller FEA?

Tynnplate men forenklet som helsveiste gafler da tette punkt og helsveising ikke er så forskjellig mtp. stivheten, og dette er ikke et område med høye spenninger.


Gunnar:
Det slapp jeg da jeg viste til mtb tuning sine braketter og at mine er sterkere enn deres, så dokumenterte jeg ellers hvordan disse er innfestet og hvilket type bolter som er brukt.
De har også fått tegning og materialbetegnelsen på brakettene mine og satte som krav at de er laget av et "anerkjent" firma.
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2650 på: september 07, 2017, 11:03:33 am »

Fikk en liten strek i regninga på fredagskvelden, kom en liten dunkelyd fra venstre siden som viste seg å være en knekt justeringsskrue.
Ikke veldig overrasket da det er andre skruen på kort tid og vippestellet har vert brukt i 8 år og var det billigste fra cip1 i sin tid. Gliser

Nytt er bestilt fra cbperformance, 1577 var artikkelnummeret så det blir spennende å teste. Virker som mye for pengene i alle fall...
Passet helt greit at bilen ikke kan kjøres nå da jeg venter på å få beskjed om at jeg kan påskilte bilen.

Også fått inn Vintage speed black mamba girstangen, og det var en god påminnelse om hvor viktig grensesnittet mellom bil og fører er for kjørefølelsen.  Glad
Vinterens prosjekt er å få inn ny girkasse og bygge om til innsprøytning, men han som skulle maskinere spjeldhusa har mista jobben så da må jeg finne en ny fyr med ledig cnc maskin.
Loggført

G.D
Medlem
***
Innlegg: 155
Bosted: Tysvær



Vis profil
« Svar #2651 på: september 07, 2017, 17:02:29 pm »

Kjedelig med streker i regningen, men gratulerer med godkjenning!
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2652 på: september 18, 2017, 08:22:40 am »

Kjedelig med streker i regningen, men gratulerer med godkjenning!

Heldigvis var det bare regninga som var kjedelig, nå er den oppe og går igjen. Glad
Eneste nå er at jeg har enda ikke fått beskjed om at jeg kan påskilte den igjen. Hæ
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2653 på: september 20, 2017, 11:55:16 am »

For å finne mer å bruke penger på så bestilte jeg en ny puma forstilling da jeg tror dagens forstilling er litt treig i fjæringen, også kan jeg begynne prosjekt tannstang uten å forstyrre mulighetene for å bruke bilen hvis jeg snart får skilt. Øyerulling

Tenker å prøve meg på løsningen med tannstang fra andre generasjon polo, også kan jeg sveise stab stag feste direkte i forstillingen når jeg først er igang.
« Siste redigering: oktober 13, 2017, 14:01:43 pm av Dalland » Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2654 på: oktober 13, 2017, 14:26:54 pm »

Og i dag kom endelig mailen fra SVV om at nå er hele godkjenningsprosessen ferdig, så nå kan jeg hente ut prøveskilt, kjøre på eukontroll også påskilte den igjen.
Så en gledens dag selv om 1 år og 14 dager fra jeg var inne første gang har vert en utfordring på tålmodigheten. Gliser

Dessverre får jeg ikke eukontroll før 26. okt så det blir nok ikke mye mer kjøring i år dessverre.
Så nå står jeg å tipper mellom å utsette ombyggingene for å kanskje få noen turer i høst/vinter eller bare smøre meg med tålmodighet og vente til våren og starte med diverse oppgraderinger nå for å være ute i god tid. Glad
Planen videre er bytting av girkasse, bytte til 27mm torsjonsstag bak, ny forstilling med sveiste stabstag braketter og tannstangstyring.
Håper det medfører bedre veigrep, mindre bump steer, mindre slark ved stort rattutslag, mer følsomhet over små ujevnheter og mer forutsigbar fjæring over større ujevnheter hvor gummistopperne bak har tatt for mye av fjæringen pga. de myke org torsjonsstagene.
Loggført

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2655 på: oktober 13, 2017, 15:28:31 pm »

Gratulerer igjen, da er du snart i mål :-)
Har vært spennende å følge, det tar tid og mye tålmodighet å få ting rett slik at BT og andre blir fornøyd, men er desto mer tilfredstillende å ha alt godkjent og innført i vognkort.

Venter spent på fortsettelsen med tannstangstyring ! 
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2656 på: oktober 13, 2017, 15:42:28 pm »

Gratulerer igjen, da er du snart i mål :-)
Har vært spennende å følge, det tar tid og mye tålmodighet å få ting rett slik at BT og andre blir fornøyd, men er desto mer tilfredstillende å ha alt godkjent og innført i vognkort.

Venter spent på fortsettelsen med tannstangstyring ! 

Takk for det og ja, det blir et stort glis hver gang jeg møter på svv i bobla til våren. Gliser

Tannstang braketten fra Alex henta jeg i posten nylig og har en avtale med en som har en polo delebil stående.
Tror den største utfordringen blir å lage overføringen med ledd osv til rattstammen og kanskje å finne riktig links gjengetapp for å lage styrestag.
Planen var to høyre boble styrestag, kortet inn med uniball ledd mot senter. Skal se om jeg kan bruke enkelt ledd på rattstammen men det får jeg se ann.
Har du noen ideer?
Loggført

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2657 på: oktober 13, 2017, 16:16:34 pm »

Skal sjekke om jeg har L-tapp liggende....ha kortet noen styrestag etter hvert, har i hvert fall R-tapp.
Har sett bilder av ett bygge der det ble brukt 1303 rattstamme for å få bedre plassering av rattaksel (1303 med ledd i begge ender), men det krever litt arbeid i torpedovegg, og det er kanskje ikke ideelt nå når bilen din er ferdig. Skal se om jeg finner bildet igjen når jeg har komt meg hjem igjen etter en liten roadtrip for hente deler.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #2658 på: oktober 13, 2017, 16:19:37 pm »

Ikke for å være partypooper men må ikke modifisert forstilling godkjennes og? XD
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2659 på: oktober 13, 2017, 18:48:20 pm »

Ikke for å være partypooper men må ikke modifisert forstilling godkjennes og? XD

Eneste som er annerledes der er tannstangen og det finnes det tuv papirer på som jeg allerede har snakket med svv om.  Blunker
Loggført

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2660 på: oktober 13, 2017, 19:49:13 pm »

Ved ombygging til tannstang er det vel ikke noen endring i forstillingen (ingen sveis/kapp), er vel "bolt on" fester for tannstangen, og så litt endring i styrestag, rattaksel og ledd. 
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2661 på: oktober 14, 2017, 16:09:23 pm »

Skal sjekke om jeg har L-tapp liggende....ha kortet noen styrestag etter hvert, har i hvert fall R-tapp.
Har sett bilder av ett bygge der det ble brukt 1303 rattstamme for å få bedre plassering av rattaksel (1303 med ledd i begge ender), men det krever litt arbeid i torpedovegg, og det er kanskje ikke ideelt nå når bilen din er ferdig. Skal se om jeg finner bildet igjen når jeg har komt meg hjem igjen etter en liten roadtrip for hente deler.

Husker for øyeblikket ikke om det er vanlig eller links på indre høyre endeledd...
Var nettopp å henta klammer og styrestag braketten så nå er det å ordne seg tannstang og rattstamme ledd.
Har ikke sett hvordan rattstammen er på 1303 men tenkte at det kanskje holdt å innkorte rattstammen og finne på noe lurt ang ledd..
Loggført

Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #2662 på: oktober 14, 2017, 23:52:16 pm »

off-topic men er det mulig å få dokjent andre forstillinger som red9design eller mendeola?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2663 på: oktober 15, 2017, 07:38:40 am »

Det meste er mulig, men red9 er bannlyst i TUV systemet da det er for svakt laget. Selv om det er en splitt buss her i landet som nylig fikk det godkjent. Slike godkjenninger er veldig vanskelig å anslå noe om,  men det er ikke værre en å ta kontakt med svv og spørre.
Loggført

Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #2664 på: oktober 15, 2017, 14:40:58 pm »

Ja mendeola er sterkere men kult da er det jo ikke verre enn å ta det opp Glad)

Noe annet Rekker tunge

Å få godkjent motor med 90hk på std skivebremser og en 2" smalnet puma uten å sveise den til en stilling. Går det ann?
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #2665 på: oktober 16, 2017, 15:10:55 pm »

Gratulerer! og velkommen i en "godkjent" verden! Blunker

Du skrev om noen beregninger som måtte gjøres. Var det krav for hvem kunne gjøre (autorisert "RIB") det eller presenterte du bare dine egne regnestykker for å bevise stivhet på karosseri? DU er vel ingeniør selv så jeg kan tenke meg at formler er en grei sak for deg... Men kan en "lærer i litteratur" komme med sine beregninger så tar dem de for godkjenning?
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2666 på: oktober 17, 2017, 21:36:20 pm »

Gratulerer! og velkommen i en "godkjent" verden! Blunker

Du skrev om noen beregninger som måtte gjøres. Var det krav for hvem kunne gjøre (autorisert "RIB") det eller presenterte du bare dine egne regnestykker for å bevise stivhet på karosseri? DU er vel ingeniør selv så jeg kan tenke meg at formler er en grei sak for deg... Men kan en "lærer i litteratur" komme med sine beregninger så tar dem de for godkjenning?

Hei, egentlig er det svært få som kan gjøre slikt, jeg fikk så vidt godkjent at jeg utførte beregningen/simuleringen og fikk en kollega på beregningsavdelingen til å kontrollere rapporten. Siden vi har det meste av iSO og DNV sertifikater og utførte beregningen i henhold til de kravene som da stilles, synes de dette var godt nok.
Simuleringen ble gjort ved å modelere motor og girkasse opphenget frem til og med torsjonsrøret, så testet jeg med en kraft nedover og en torsjonskraft og sammenlignet defleksjon og spenninger med og uten triangelstag. Siden disse verdiene var godt under fare for utmatning ville de godkjenne det økte momentet på 260 nm.
Loggført

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #2667 på: oktober 17, 2017, 21:47:19 pm »

Grattis med godkjenning. Har vært en spennende tråd å følge.
Når jeg nå går tilbake for å se på tråden, er ikke dine gamle bilder tilgjengelige. Står noe om å oppdatere kontoen...

Klarer d å gjøre gamle bilder tilgjengelige igjen?

ghia69
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2668 på: oktober 17, 2017, 22:16:04 pm »

Simulerte du med torsjonsrør som ikke beveget seg?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2669 på: oktober 18, 2017, 08:52:50 am »

Simulerte du med torsjonsrør som ikke beveget seg?

Forstår ikke helt spørsmålet.
Simulerte helt ut til torsjonsplatene, selve platene og innfestningen der sammenlignet jeg med 944 og 911 og viste til effekten i de bilene. Resten av bilen viser jeg til tafel tuning sine 200 hk papirer.
Loggført

Sider: 1 ... 87 88 [89] 90 91 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!