mars 28, 2024, 23:29:01 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 88 89 [90] 91 92 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 847993 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2670 på: oktober 18, 2017, 11:04:58 am »

Simulerte du med eller uten torsjonsrøret? Det beveger seg visstnok under hard påkjenning, så man kan ikke ta utgangspunkt i at det står "i ro" ved påkjenninger. Altså det flekser inn og ut /opp og ned sett i forhold til bunnplaten.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2671 på: oktober 18, 2017, 21:11:12 pm »

Simulerte du med eller uten torsjonsrøret? Det beveger seg visstnok under hard påkjenning, så man kan ikke ta utgangspunkt i at det står "i ro" ved påkjenninger. Altså det flekser inn og ut /opp og ned sett i forhold til bunnplaten.

Simulerte med og så ingen defleksjon, men så simulerte jeg ikke en drag start med 500+ hk heller da...
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2672 på: oktober 19, 2017, 08:35:05 am »

Simulerte du med eller uten torsjonsrøret? Det beveger seg visstnok under hard påkjenning, så man kan ikke ta utgangspunkt i at det står "i ro" ved påkjenninger. Altså det flekser inn og ut /opp og ned sett i forhold til bunnplaten.

Simulerte med og så ingen defleksjon, men så simulerte jeg ikke en drag start med 500+ hk heller da...

Det trenger du heller ikke. Når motor og girkasse er ute rekker det å ta tak i begge gafflene og deretter bruke musklene du har bygget for å bevege dem.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2673 på: oktober 19, 2017, 08:38:21 am »

Simulerte du med eller uten torsjonsrøret? Det beveger seg visstnok under hard påkjenning, så man kan ikke ta utgangspunkt i at det står "i ro" ved påkjenninger. Altså det flekser inn og ut /opp og ned sett i forhold til bunnplaten.

Simulerte med og så ingen defleksjon, men så simulerte jeg ikke en drag start med 500+ hk heller da...

Det trenger du heller ikke. Når motor og girkasse er ute rekker det å ta tak i begge gafflene og deretter bruke musklene du har bygget for å bevege dem.

-BB-

Snakket om torsjonsrøret nå, ikke gaflene.
Gaflene beveger seg masse uten triangelstaget, det er lett å se både av simulering og i praksis. Glad
Loggført

Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #2674 på: oktober 19, 2017, 12:07:20 pm »

...å ta tak i begge gafflene og deretter bruke musklene du har bygget for å bevege dem.

-BB-

 Gliser
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2675 på: november 01, 2017, 06:53:12 am »

Med et vognkort langt som en liten roman er det en fryd å kjøre rundt i bobla, nå er det nettopp det som også forsinker ferdigstillingen av tannstang prosjektet.
Jeg har fått tak i alt utenom to høyre styrestag nå og med grov mockup begynner det å se lovenes ut, er jeg heldig slipper jeg universal ledd og kommer unna med å bare korte inn rattstammen litt.
Mtp. bump steer så ser det veldig lovende ut, i verste fall blir ene styrestaget ca 2% lengre enn det andre, i motsetning til org hvor det høyre er ca 160% lengre enn det venstre.
Ryktet tilsier at dette medfører under 1 mm endring i spissing med full vandring, med mine stabstag blir det nok ingen målbar endring i spissing med det lille den krenger i svinger.


* DSC01644.jpg (44.86 KB. 800x270 - vist 456 ganger.)


Noe av det kjekkeste med å kjøre bobla har faktisk blitt å gire, selv med org kasse er det en fryd med en skikkelig spak med de rette klonkelydene. Gliser



* DSC01652-2.jpg (33.49 KB. 491x600 - vist 325 ganger.)

« Siste redigering: november 04, 2017, 14:53:37 pm av Dalland » Loggført

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2676 på: november 01, 2017, 07:45:36 am »

Så godt ut det festet til tannstanga. Skal du beholde sporet i enden for justering, eller skal du ha "fast" plassering med hylse innsveiset ?
Skal dette lages for salg, eller blir det fritt frem for egenproduksjon, med din som inspirasjon :-)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2677 på: november 01, 2017, 17:03:08 pm »

Så godt ut det festet til tannstanga. Skal du beholde sporet i enden for justering, eller skal du ha "fast" plassering med hylse innsveiset ?
Skal dette lages for salg, eller blir det fritt frem for egenproduksjon, med din som inspirasjon :-)

Virker rimelig kurrant den braketten til Alex ja, regner med at jeg beholder sporet og bruker en litt tykk skive med stor ytter dim.
Jeg har ingen plan om å lage et kit, men vet Berger har snakket om det. Så du og andre må selvfølgelig bruke dette som "inspirasjon". Blunker
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2678 på: november 02, 2017, 09:25:55 am »

Lengden på styrestagene har uhyre lite med bumpsteer å gjøre, så jeg hadde ikke tenkt mye på det.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #2679 på: november 03, 2017, 20:43:02 pm »

Hvilket tannstag bruker du? Kan få ett tandtag fra en 96 polo fra skolen, men har det noe for seg?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2680 på: november 04, 2017, 15:02:26 pm »

Hvilket tannstag bruker du? Kan få ett tandtag fra en 96 polo fra skolen, men har det noe for seg?

Tannstange er fra polo mk2 så vet ikke om den du kan få er lik.
Men bare så du er advart så må både forstilling, brakett, styrestag, rattstamme og bensintank kappes og sveises om så det er langt ifra noen bolt on løsning. Blunker
Loggført

Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #2681 på: november 05, 2017, 11:55:23 am »

ik, men jeg har masse tid, og tilgang på sveiseapparat samt hjelp fra noen presoner Glad) er nok et langtidsprosjekt.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2682 på: november 08, 2017, 23:13:00 pm »

Rattstammen er grovt tilpasset (gjennstår å line den god opp og sveise den skikkelig. Nå gjenstår tilpassing av tank og styrestag, i motsetning til det tuv godkjente kittet som selges så beholder jeg noen cm med kollapsbar rattstamme (har også i hub'en) også beholder jeg sperringen som gjør at rattstammen ikke kan gå inn i kupeen.


* DSC01867-2.jpg (43.85 KB. 400x600 - vist 471 ganger.)


Gleder meg til å teste dette! Gliser

Loggført

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2683 på: november 09, 2017, 08:19:52 am »

Dæven  Sjokkert .
Dette blir bra Dalland
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #2684 på: november 09, 2017, 09:36:09 am »

Du nevner TUV godkjent kitt. Hvordan blir det med denne du driver med, tror du får den gjennom godkjenning?
Spennende å følge mekanisk oppgradering etter at du har pussa opp karosseri Glad Sitter og håper at du slipper å kappe, sveise, o lakke på nytt...
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2685 på: november 09, 2017, 22:18:05 pm »

Du nevner TUV godkjent kitt. Hvordan blir det med denne du driver med, tror du får den gjennom godkjenning?
Spennende å følge mekanisk oppgradering etter at du har pussa opp karosseri Glad Sitter og håper at du slipper å kappe, sveise, o lakke på nytt...

Har snakket med vegvesenet på forhånd og ved å vise til det kittes som tafle tuning selger så skal det være en smal sak og få en ekstra notis i vognkortet.
Blir ingen kapping i karosseriet så det eneste som må lakkes er en ny tank, men da kan jeg kanskje nytte anledningen til å sveise inn skvalpeplater samtidig. Blunker

Når forstillinga, styringa, fjærer bak og girkasse med diff er ferdig så tror jeg ikke det er stor mer som kan gjøres. Øyerulling
Loggført

VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2686 på: november 10, 2017, 15:13:16 pm »

Du nevner TUV godkjent kitt. Hvordan blir det med denne du driver med, tror du får den gjennom godkjenning?
Spennende å følge mekanisk oppgradering etter at du har pussa opp karosseri Glad Sitter og håper at du slipper å kappe, sveise, o lakke på nytt...


Når forstillinga, styringa, fjærer bak og girkasse med diff er ferdig så tror jeg ikke det er stor mer som kan gjøres. Øyerulling

Nei, da er det jaggu på tide å kjøre bilen og kose deg med at alt er på stell!  Gliser
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2687 på: november 11, 2017, 13:05:33 pm »

Du nevner TUV godkjent kitt. Hvordan blir det med denne du driver med, tror du får den gjennom godkjenning?
Spennende å følge mekanisk oppgradering etter at du har pussa opp karosseri Glad Sitter og håper at du slipper å kappe, sveise, o lakke på nytt...


Når forstillinga, styringa, fjærer bak og girkasse med diff er ferdig så tror jeg ikke det er stor mer som kan gjøres. Øyerulling

Nei, da er det jaggu på tide å kjøre bilen og kose deg med at alt er på stell!  Gliser

Hehe, det er absolutt på tide å ta den i bruk igjen, det har vert nok år med bare arbeid og penger nå. Gliser
Men nå er det heldigvis snart ikke mer jeg kan gjøre, er ikke krise om innsprøytning og nytrekt interiør ikke kommer til sommeren.

Blant filleting så har jeg kjøpt og lakket ny ring til speedometeret da den andre var litt rufsete.
Har tenkt litt på å kjøpe et speedo som går til 200+ men synes det er en del av sjarmen og se nåla fyke oppover. Glad


* DSC01657-2.jpg (65.3 KB. 800x533 - vist 381 ganger.)


Loggført

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2688 på: november 11, 2017, 21:10:27 pm »

Flott arbeid som alltid !
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2689 på: desember 03, 2017, 11:44:39 am »

I anledningen ny forstilling må bærearmene tilpasses foringene så etter endel runder med blåmaling og 240k smergelpapir glir de som de skal.
Nye bærekuler er også presset inn og spunnet med muttertrekker til de sluttet å knipe.
Ikke rart endel har problemer med dårlig fjæring når det er så mye ting å passe på.


* DSC_1109.jpg (52.11 KB. 800x450 - vist 382 ganger.)


Har også begynt modifiseringen av bensintanken og lekt meg med "engelsk hjul" for første gang. Skjønte fort at det krever mer enn noen timer å bli flink, men gøy var det! Kanskje jeg skal ta en tur på kurs hos unneberg-bil i fremtiden? Øyerulling
Må også lage til noen skvalpe plater, nipler for tur/retur (noen som har tips om plassering, størrelse osv?) og modifisere bensinmåleren. Tanken ble dyppet i et basisk bad på jobb og ser derfor ny ut, satser på å få noen der til å sveise/sølvlodde og trykkteste den.


* DSC_1122.jpg (65.91 KB. 800x450 - vist 429 ganger.)


* DSC_1123.jpg (50.82 KB. 800x450 - vist 403 ganger.)

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2690 på: desember 04, 2017, 22:26:21 pm »

Fant noen reduksjonsnipler på jobb idag som etter en rask runde i dreiebenken for å fjerne gjenger, lage riller og kone inngangen ser greie ut for å sveise på tank.
Tenkte å bruke org som retur og denne med innvendig dim 8mm og utvendig 12mm som tilførsel. Er det stort nok? Hvor langt fra hverandre bør de stå?

* DSC_1126.jpg (36.66 KB. 800x450 - vist 347 ganger.)



* DSC_1124.jpg (34.02 KB. 800x450 - vist 324 ganger.)

Loggført

Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #2691 på: desember 14, 2017, 13:24:18 pm »

Ser bra ut  Kult

Er den gamle forstillinga klar for overlevering nå da...?
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2692 på: desember 14, 2017, 14:39:23 pm »

Fant noen reduksjonsnipler på jobb idag som etter en rask runde i dreiebenken for å fjerne gjenger, lage riller og kone inngangen ser greie ut for å sveise på tank.
Tenkte å bruke org som retur og denne med innvendig dim 8mm og utvendig 12mm som tilførsel. Er det stort nok? Hvor langt fra hverandre bør de stå?


Jeg har returen i toppen av tanken, og satt inn en an-nippel i bunn for "turen" 12mm rustfrie rør har jeg begge veier, men har hørt om fler som bruker originalrøret som retur. Mitt var så fullt av små pinholes at jeg turte ikke bruke det.
Loggført
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #2693 på: desember 14, 2017, 15:16:38 pm »

Jeg kopierte løsningen fra tanken til en Opel manta gsi fra 80 tallet ,hvor det er en par liters tank inne i tanken (skvalpeplater ) rundt turen slik at bensinpumpa ikke suger luft før det kun er et par liter igjen på tanken

La da rør med returen ned inne i denne. Ble noe dumt forklart men regner med du ser hva jeg mener. Løsning har vertfall fungert bra i bilen min
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2694 på: desember 15, 2017, 11:05:40 am »

Takk for tilbakemeldinger. Glad

Om det haster kan du hente forstillinga, foringer og lagre ligger på benken. Hvis ikke kommer jeg innom med det vasket osv om ca en måned.

Skjer ikke noe i tråden den neste måneden da jeg akkurat nå sitter på flyet til Sri Lanka og senere Thailand en tur.
God jul og nyttår til dere alle.
Loggført

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2695 på: desember 15, 2017, 19:36:30 pm »

.

Skjer ikke noe i tråden den neste måneden da jeg akkurat nå sitter på flyet til Sri Lanka og senere Thailand en tur.
God jul og nyttår til dere alle.

God tur til varmere strøk...
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2696 på: desember 20, 2017, 09:06:26 am »


Det trenger du heller ikke. Når motor og girkasse er ute rekker det å ta tak i begge gafflene og deretter bruke musklene du har bygget for å bevege dem.

-BB-
  Kysser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2697 på: februar 07, 2018, 10:40:28 am »

Hei og takk for sist!

Kort oppdatering om bilen:
Tanken er ferdig sveist, slipt og trykktestet. Nå gjennstår kun lakking av tank, tannstang systemet og forstilling, kapping av styrestag og sveising av rattstammen så er fronten ferdig.

Men et annet spørsmål hvor jeg trenger så mange meninger som mulig!

Nå nærmer det seg produksjon av rullespjeld systemet jeg har bruk noen år på, og i den forbindelse prøver jeg å finne ut om dette er et produkt jeg kun lager for meg selv eller om det er interesse i miljøet for slike "overkill" racing produkter?
Jeg kan ikke legge ut bilder av spjelda enda men kan kjapt fortelle:

Monteres på IDA innsug
IDA velocity stacks passer rett på
csp bellcrank passer rett på
Runner diameter 44 mm (god for 260-280hk)
Leveres anodizert i ønsket farge
Leveres med TPS
Kan leveres med Variable velocity stacks system men det er litt lengre frem i tid.
Systemet kan designes for IDF innsug også men da uten mulighet for variable velocity stacks

Ser at JPM selger sine rulle spjeld for ca 50 000 kr, og sliter med å tro de selger i bøtter og spann. (mine er ikke en kopi på noen måte men vil konkurere på effekt og holdbarhet)
Så jeg har ikke planer om å legge meg i denne prisklassen selv om produksjonskostnaden er stiv.

Hva kunne du tenke deg å betalt for et slikt produkt? (ønsker konkrete svar, alle vil selvfølgelig ha det billigst mulig men da vet jeg ikke om jeg går i minus, null eller pluss). Blunker
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2698 på: februar 07, 2018, 14:17:02 pm »

Hei og takk for sist!

Kort oppdatering om bilen:
Tanken er ferdig sveist, slipt og trykktestet. Nå gjennstår kun lakking av tank, tannstang systemet og forstilling, kapping av styrestag og sveising av rattstammen så er fronten ferdig.

Men et annet spørsmål hvor jeg trenger så mange meninger som mulig!

Nå nærmer det seg produksjon av rullespjeld systemet jeg har bruk noen år på, og i den forbindelse prøver jeg å finne ut om dette er et produkt jeg kun lager for meg selv eller om det er interesse i miljøet for slike "overkill" racing produkter?
Jeg kan ikke legge ut bilder av spjelda enda men kan kjapt fortelle:

Monteres på IDA innsug
IDA velocity stacks passer rett på
csp bellcrank passer rett på
Runner diameter 44 mm (god for 260-280hk)
Leveres anodizert i ønsket farge
Leveres med TPS
Kan leveres med Variable velocity stacks system men det er litt lengre frem i tid.
Systemet kan designes for IDF innsug også men da uten mulighet for variable velocity stacks

Ser at JPM selger sine rulle spjeld for ca 50 000 kr, og sliter med å tro de selger i bøtter og spann. (mine er ikke en kopi på noen måte men vil konkurere på effekt og holdbarhet)
Så jeg har ikke planer om å legge meg i denne prisklassen selv om produksjonskostnaden er stiv.

Hva kunne du tenke deg å betalt for et slikt produkt? (ønsker konkrete svar, alle vil selvfølgelig ha det billigst mulig men da vet jeg ikke om jeg går i minus, null eller pluss). Blunker

Jeg er mer enn gjennomsnittlig interessert i både EFI og racing, men sliter med å se hva merverdien i et slikt oppsett er. Hvis du snakker priser i området 50k tror jeg markedet er meget smalt ja, men i mine øyne også i området 10-15k. Da er nok mulighetene større, men for å ta meg selv som eksempel, så har jeg godt fungerende spjellhus i dag, som koster sånn ca 5k, så hvis jeg skulle vurdere å oppgradere blir det som vanlig en avveining av hva får man igjen for de ekstra kronene, og hva kunne jeg ellers ha brukt de til. Så i mitt tilfelle ville 10k være innenfor det jeg hadde vurdert. Snakker vi 20k, er det mye annet som kunne gitt meg enten mer effekt eller pålitelighet som hadde komme før nye spjellhus på lista.

Håper du får noen innspill, og ikke minst at du får realisert dette prosjektet. Lykke til Glad
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2699 på: februar 07, 2018, 15:06:02 pm »

Hva henter man i flow over f.eks 44/45mm konvensjonelle spjeld?

2 stk 48/50mm Jenvey IDA spjeld kommer på godt under 10 lapper levert på nærmeste postkontor. Så dersom produksjonskostnaden er langt over det så tipper jeg du sliter med å få solgt noe i Norge. Vi er noen gjerrige typer  Øyerulling

Hva med å heller gjøre de modulære? Så man kan montere både stacks, men også bolte på plenum etc om det er noen turbo folk der ute..

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: 1 ... 88 89 [90] 91 92 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!