mars 28, 2024, 20:47:06 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 91 92 [93] 94 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 847932 ganger)
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #2760 på: september 22, 2018, 19:42:57 pm »

Ringland som ryker på den måten der, er typisk for detonasjon. Ville hatt det i bakhodet.
Tror nok det er mer sannsynlig, enn at du klarte å briste kun det ringlandet ved montering. Mine 50 øre.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2761 på: september 23, 2018, 09:31:47 am »

Så langt jeg kan se til nå er det ingenting som antyder utmattingsbrudd grunnet varme/detonasjon.
Men jeg kan ta det med på jobb så vi får sett nærmere på det.  Blunker
Har du noen tips om typiske kjennetegn for slikt?
Loggført

Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #2762 på: september 23, 2018, 14:56:57 pm »

Detonasjon kan gi en litt glass/sand blåst finish på stempelet.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2763 på: september 23, 2018, 18:24:07 pm »

Detonasjon kan gi en litt glass/sand blåst finish på stempelet.

Takker! Glad
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2764 på: mars 26, 2019, 07:21:24 am »

Det blir tydeligvis slik når man skal sjonglere hus, biler og bryllupsplanlegging at forumet advarer meg om at det er over 120 dager siden sist innlegg. Øyerulling

I november bestilte jeg en større pakke fra Aircooled.net, denne dukket ikke opp før i slutten av Januar og har derfor vert hovedgrunnen til stillheten.
Nå er det slik at 11. Mai ønsker jeg å bruke bobla i eget bryllup og for to uker siden lå motoren fortsatt i deler på gulvet så det begynner å haste.

Siden jeg trengte nye stempler ble det kjøpt inn AA sine smidde stempler og ekstra lange sylindre da jeg vil vekk fra shimseløsningen.
Shortblock ble bygget forrige uke, sylindre innkortet på fredag hos min trofaste tjommi og nå er longblokka klar.

Det er ikke så veldig mye nytt/oppgradert siden siste, men noen erfaringer rikere har medført noen små endringer:
Blokk: Byttet sump boltene fra A2-70 til 12.9 (slitt med å holde bra spenn på dypsumpen med de svake boltene som ble innstalert før jeg viste noe om boltekvalitet).
Veiv: Hatt den med på jobb for magnafluxing og glattet lett over lagerbanene, denne billige kina veiva fremstår fortsatt som ny og viser ingen tegn til å gi seg.
Kamaksel: Ble byttet før sommeren, ser fortsatt fin ut.
Lagre: Byttet alle lagre, midtre rammelaget var litt stygt, ellers var alle fint brukanes (råde lagre så nye ut).
Oljepickup: byttet til en som hadde langt rør opprinnelig for å minske faren for falskluft, limte på plass i blokka med pakningslim.
Oljepumpe: Gamle var litt slitt og slurvete montering forige gang hadde medført at pakningen bak pumpa lå feil og hadde gitt falskluft noe som medførte i litt lang tid før oljelampa slukka etter oppstart.
Kjøling: Montere en venturi ring på viftehuset for å se om det gir den forbedringen "folk" påstår.


* motorbygg.jpg (92.63 KB. 800x600 - vist 412 ganger.)


Satser nå på å få bygget ferdig motoren og satt den i bil i løpet av to uker, jeg hadde store planer om EFI og nye stålomspunnete bremseslanger osv i 2018/19, men det får vente til vinteren igjen da huset må få hoved fokus frem til hybel er bygget og lommeboka blir mer avslappet igjen. Glad

Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2765 på: mars 26, 2019, 11:35:36 am »

Veldig bra å se fremdrift igjen. Er ofte sånn at "livet" kommer i veien for prosjekter, men sånn er det for alle innimellom
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2766 på: mars 26, 2019, 15:58:21 pm »

Dette blir bra, og grættis med forestående bryllup.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2767 på: april 10, 2019, 10:52:43 am »

Da kan jeg meddele at bobla er ute og kjører igjen, og nå med 123 ignition fordeler.
Virker foreløpig lovende, men får gi den noen dager før jeg føler meg trygg på at sesongen er klar. Glad
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2768 på: april 10, 2019, 11:18:04 am »

Da kan jeg meddele at bobla er ute og kjører igjen, og nå med 123 ignition fordeler.
Virker foreløpig lovende, men får gi den noen dager før jeg føler meg trygg på at sesongen er klar. Glad

Veldig bra Glad
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2769 på: april 10, 2019, 15:28:28 pm »

Gleder meg på dine vegene.
Lest mye bra om 123 fordeleren, men ingen egen erfaring.
Tenker det blir bra.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2770 på: april 10, 2019, 18:31:49 pm »

Gleder meg på dine vegene.
Lest mye bra om 123 fordeleren, men ingen egen erfaring.
Tenker det blir bra.
123-fordeleren er super!
Håkon har satt opp og monterte i 02en min høsten 2018. Bilen starter og går, bitte litt smelling i potten, men det ordner Håkon ved anledning.
Bilen skal på treffet Küstendrive i Tyskland i juli, og jeg er ikke bekymret i det hele tatt.  Glad
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2771 på: april 12, 2019, 12:04:38 pm »

Gleder meg på dine vegene.
Lest mye bra om 123 fordeleren, men ingen egen erfaring.
Tenker det blir bra.

Foreløpig erfaring tilsier at dette er godt som gull.
123 fordeleren erstattet en 034 i god stand med petronix, bilen går reinere og har bedre kaldstart enn før, og imponerende stabil tomgang selv på 500 rpm.
Er ingen antydning til dødpunkt på gassen uansett belastning og turtall, i tillegg er turtall sperra en behagelig trygghet når jeg kun har speedometer. Øyerulling

Smellinga hos "vw181" kommer av at jeg har satt nedtrekk på fortenning når han gå av gassen for mer motorbrems, det fjerner vi med et tastetrykk ved neste anledning. Glad
Loggført

VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2772 på: april 12, 2019, 14:23:28 pm »

Gleder meg på dine vegene.
Lest mye bra om 123 fordeleren, men ingen egen erfaring.
Tenker det blir bra.

 i tillegg er turtall sperra en behagelig trygghet når jeg kun har speedometer. Øyerulling




Når hadde du bruk for speedometer???
Så vidt jeg husker, er vel gassen stort sett av eller på...  Gliser Gliser
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #2773 på: mai 13, 2019, 08:59:21 am »

en hel side uten bilde av bilen!?!?!?!  Hæ  Rekker tunge  Osteaktig  Gliser
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2774 på: mai 14, 2019, 07:26:45 am »

Har vel vert litt opptatt med annet..  Øyerulling

* _DSC6352.jpg (80.41 KB. 800x533 - vist 379 ganger.)

Loggført

scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #2775 på: mai 15, 2019, 06:21:55 am »

Gratulerer! Bra investering i å ha bobla som bryllups bil, kona får helt annet forhold til bilen  Blunker
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2776 på: august 06, 2019, 11:05:39 am »

Det går dessverre lenge mellom hver oppdatering her, året har i stor grad vert preget av Bryllup, hus og litt bil, halve bilparken har blitt byttet ut noe til det bedre og noe til det værre.. Øyerulling Gliser

En kjip 90hk c-max er erstattet med en 200 hk Mondeo.
En traust men sleten T4 caravelle er erstattet med en Renault Twizy og en VW Sika latebay.

Det sjokkerende er egentlig hvor mye av kjøringen som blir gjort i denne oppjassa rullestolen fra frankrikets svar på hjelpemiddelsentralen.
Med dobling av effekten og breie dekk så er det lite som er mer underholdende under 60 km/t og når det meste kan fikses på 5 minutter så det fint å kjøre rundt i noe som nesten ikke krever vedlikehold når det meste av tid går med på huset.

For de som lurer på hvordan de nye bilene ser ut:


* 2019-08-06 12_03_15-Microsoft Edge.jpg (69.13 KB. 800x514 - vist 299 ganger.)


* FB_IMG_1562219725512.jpg (75.8 KB. 720x540 - vist 288 ganger.)


Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2777 på: august 06, 2019, 11:14:51 am »

Utrolig tøff sika det der! Kan man håbe på en oppgradering med nogen Porsche hjul på denne også?  Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2778 på: august 06, 2019, 11:31:31 am »

For bobla har årets oppgraderingen blitt overhalt motor, stålomspunnete slanger, nye frontlyker, blinklys og noen dørtrekk.

11. Mai fikk Bobla, varianen og en god gjeng med vw venner og slekt vert med i Førde for å feire bryllupet våres.
Dagen gikk over all forventning og all hastemekking før bryllupet var absolutt verdt det.
Hvis noen lurer på om jeg var nervøs før bryllupet så er svaret definitivt ja.
Når det siste som skjer før avreise er at jeg trekker av en mutter på bunnpannelokket (som jeg bare skulle etterstramme litt) så kan jeg påstå at jeg var nokså nervøs for at bobla skulle oppføre seg pent gjennom bryllupet og reisen.
Heldigvis gikk både helga og bryllupsreisen til Loen uten andre vansker enn litt svetting fra bunnpannelokket og vi er nå lykkelig gift og boblen ble fort fikset når vi kom hjem.


* 2019-08-06 12_12_09-DSC08360 - Windows Photo Viewer.jpg (75.89 KB. 800x385 - vist 324 ganger.)


Neste "treff" på kalenderen var MIB i Danmark og der gikk så å si alt strålende, et luftfilterlokk måtte tas av da det tok borti karroseriet men ellers var hele turen/treffet en stor fornøyelse fra A-Å.


* PSX_20190708_220954.jpg (77.93 KB. 800x533 - vist 307 ganger.)



Siden Bobla fikk være på SCC i fjor, bryllup og MiB i år så blir det Varianten som skal få kjørt seg over fjellet i år.
Sees om 10 dager til årets store motivasjonspåfyll!! Gliser Gliser

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2779 på: august 06, 2019, 11:32:48 am »

Utrolig tøff sika det der! Kan man håbe på en oppgradering med nogen Porsche hjul på denne også?  Gliser

Det blir definitivt andre dekk/felger også snuser jeg litt på tanken med Subaru motor. Øyerulling
Loggført

Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #2780 på: august 06, 2019, 21:46:22 pm »

Utrolig tøff sika det der! Kan man håbe på en oppgradering med nogen Porsche hjul på denne også?  Gliser

Det blir definitivt andre dekk/felger også snuser jeg litt på tanken med Subaru motor. Øyerulling
R.I.P
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2781 på: august 07, 2019, 07:50:20 am »

Utrolig tøff sika det der! Kan man håbe på en oppgradering med nogen Porsche hjul på denne også?  Gliser

Det blir definitivt andre dekk/felger også snuser jeg litt på tanken med Subaru motor. Øyerulling
R.I.P

Er nå bare en gammel arbeidsbil, trenger en sterk og pålitelig motor da. Glad
Og hvis den da kan spoole litt dekk så sier jeg ikke nei takk til det...
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2782 på: august 12, 2019, 10:20:25 am »

Ai, kjekt å komme innom her igjen :-)
Blir det noe kjøring på SCC?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2783 på: august 12, 2019, 10:26:04 am »

Pokker mann! Skal du la juvelen stå hjemme? Jeg mangler korrekt bil å kjøre til SCC..... hint hint hint  Glad

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2784 på: august 13, 2019, 06:47:04 am »

Pokker mann! Skal du la juvelen stå hjemme? Jeg mangler korrekt bil å kjøre til SCC..... hint hint hint  Glad

-BB-

A shait! Hadde helt glemt av den avtalen!
Neste år er det boblas/din tur igjen. Blunker
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2785 på: august 27, 2019, 10:44:58 am »

Takk igjen for et nydelig SCC treff!
Selv om vi ikke kan gjør noe med lørdagens regn så synes jeg absolutt treffet var en suksess! Med "snow and tell" og ellers en paraply og vantette sko så var det ingen problem å la seg underholde hele lørdagen og det så ut til at det ble rikelig med kjøring på søndagen. Glad
At skrikebandet var byttet ut med flåklypa var kanskje treffets største positive overraskelse for min del! Håper dette blir en tradisjon og vi kan more oss med gamle Herbie filmer i årene fremover!
De som plasserer ut kjeglene på autoslalomen derimot må huske på at det er bil og ikke gokart vi kjører, dette gikk fra å være spennende til ubrukelig. 4 meter ekstra mellom kjeglene så er vi i mål. Blunker
Men alt i alt, supert treff som alltid, og vi sees igjen neste år! Glad

I går sklei bobla gjennom eukontrollen og nå begynner tankene rundt hva som jeg har lyst og kanskje kan få tid til i vinter av forbedringer...
Jeg har lenge lekt med ideen om rulle spjeld og variabel traktelengder og har hatt fungerende prototype stående på kontorpulten i mange år nå, men jeg ser ikke at jeg har tid til å ferdigstille dette prosjektet på endel år. Så da prøver jeg å gå en enklere vei og har bestilt noen doble spjeldhus som ble brukt på Cadilac CTS, som jeg håper å få laget noen innsug til. Med TMBryhn sin kompetanse innen ECU og DBW håper jeg at denne vinteren kanskje er året når jeg kommer meg inn i den moderne verdenen.

Tenker å ta utgangspunkt i IDA big beef innsug og sveise om for spjelda og sveise på dyse holdere.
Er det noen som har tips til beste løsning for dyseholdere på slike innsug? Øyerulling
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2786 på: august 27, 2019, 12:09:17 pm »

Kjøp noen enkle på ebay, kapp vinkelen du skal ha, notch og sveis på.

Mener de jeg har liggende er like disse: https://www.ebay.com/itm/Universal-Fuel-Injector-Boss-Weld-Bung-Aluminum-14mm-/252878199655

Får det vel ikke særlig billigere.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2787 på: august 27, 2019, 13:23:05 pm »

Kjøp noen enkle på ebay, kapp vinkelen du skal ha, notch og sveis på.

Mener de jeg har liggende er like disse: https://www.ebay.com/itm/Universal-Fuel-Injector-Boss-Weld-Bung-Aluminum-14mm-/252878199655

Får det vel ikke særlig billigere.

Sett bort i fra frakten var de jo skrekkelig billige ja, men hva gjør man med fuel railen?
Er custom fuel rail og festebrakett eneste fornuftige vei å gå?
Loggført

Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #2788 på: august 27, 2019, 16:08:58 pm »

Takk igjen for et nydelig SCC treff!
Selv om vi ikke kan gjør noe med lørdagens regn så synes jeg absolutt treffet var en suksess! Med "snow and tell" og ellers en paraply og vantette sko så var det ingen problem å la seg underholde hele lørdagen og det så ut til at det ble rikelig med kjøring på søndagen. Glad
At skrikebandet var byttet ut med flåklypa var kanskje treffets største positive overraskelse for min del! Håper dette blir en tradisjon og vi kan more oss med gamle Herbie filmer i årene fremover!
De som plasserer ut kjeglene på autoslalomen derimot må huske på at det er bil og ikke gokart vi kjører, dette gikk fra å være spennende til ubrukelig. 4 meter ekstra mellom kjeglene så er vi i mål. Blunker
Men alt i alt, supert treff som alltid, og vi sees igjen neste år! Glad

I går sklei bobla gjennom eukontrollen og nå begynner tankene rundt hva som jeg har lyst og kanskje kan få tid til i vinter av forbedringer...
Jeg har lenge lekt med ideen om rulle spjeld og variabel traktelengder og har hatt fungerende prototype stående på kontorpulten i mange år nå, men jeg ser ikke at jeg har tid til å ferdigstille dette prosjektet på endel år. Så da prøver jeg å gå en enklere vei og har bestilt noen doble spjeldhus som ble brukt på Cadilac CTS, som jeg håper å få laget noen innsug til. Med TMBryhn sin kompetanse innen ECU og DBW håper jeg at denne vinteren kanskje er året når jeg kommer meg inn i den moderne verdenen.

Tenker å ta utgangspunkt i IDA big beef innsug og sveise om for spjelda og sveise på dyse holdere.
Er det noen som har tips til beste løsning for dyseholdere på slike innsug? Øyerulling
Storkoste meg med trang autoslalom jeg. Mye mere ratting og tre hjul
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2789 på: august 27, 2019, 16:53:15 pm »

Kjøp noen enkle på ebay, kapp vinkelen du skal ha, notch og sveis på.

Mener de jeg har liggende er like disse: https://www.ebay.com/itm/Universal-Fuel-Injector-Boss-Weld-Bung-Aluminum-14mm-/252878199655

Får det vel ikke særlig billigere.

Sett bort i fra frakten var de jo skrekkelig billige ja, men hva gjør man med fuel railen?
Er custom fuel rail og festebrakett eneste fornuftige vei å gå?


Du klarer nok å finne like som koster mindre i frakt. Fuelrail i løsvekt koster jo ingenting det og. Enkelt å mekke til fester
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: 1 ... 91 92 [93] 94 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!