april 29, 2024, 06:12:27 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trenger gode råd, motoren vil ikke gå.  (Lest 6551 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: april 10, 2011, 08:36:00 am »

Bruksbobla har lenge gått helt fint, startet på første omdreining og vært helt problemfri.
Men nå nylig kjørte jeg til jobb helt uten problemer, men når jeg skulle starte opp å kjøre hjem var det ikke sjangs.
Motoren startet så vidt men kun hostet og harket.
Sånn er den fortsatt, og uansett hva jeg gjør så blir den ikke bra!

Hva som er prøvd:
justert tenning.
ny fordeler, lokk, rotor.
ny kondensator, coil og tennkabler.
pusset plugger og byttet to av dem.
forgassere er rengjort, justert og kontrollert.
ventiler eg også justert.
Pusset og sjekket alle sikringer.

det er to ting som gir litt forskjell:
Med ny coil tenner den litt oftere enn med den gamle. (ohm er lik på begge).
Vis jeg gir den 10-15 grader mer fortenning så går den enda litt bedre (kan klare å holde den gående et minutt)

oppsett:
1600 as41
1.25 vippere
porta topper.
40 hpmx (veldig bra dyset)
eurosport 2-tip
svda fordeler.

Vi har til og med prøvd å slepe bilen i gang, og dratt den lengre strekninger med motoren på og i gir, uten annet en små puff og skyting.
Nå er eg så å si tom for ideer og trenger hjelp, skal kjøre hjem i påsken og må derfor være bra til da.

Fyr løs med alle ideer dere har!
Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: april 10, 2011, 08:47:38 am »

Får den bensin, da?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: april 10, 2011, 08:51:26 am »

Får bensin og har stabilt og riktig bensintrykk.
Loggført

nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: april 10, 2011, 09:38:52 am »

Sjekket fordelerakselen?
Falskluft? Kompresjon?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: april 10, 2011, 09:48:19 am »

Når veiva står på tpc til sylinder 1 så peker drevet riktig og rotoren riktig.
Falsk luft er kontrollert, komp skal sjekkes senere.

Husk: bilen gikk fint, skrudde den av, gikk utrolig dårlig når den startet igjen..
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 10, 2011, 10:10:24 am »

Det er ikke mye som kan være feil med en sånn motor.
jeg hadde skrudd av innsuget og sjekket pakningene mellom topp og innsug, tatt av forgasser og sett på pakningen der, sjekket at det mekaniske opptrekket i fordeleren går fritt (er fjærbelastet) Byttet alle pluggene, ikke 2 og 2...
sjekk åpningen og tilstand på stiften, 0.4mm i åpnet posisjon og anlegget er flatt, hvis ikke det er flatt bør du file litt. Gnisten skal også være stor nok til å hoppe fra senteret og ut til gjengepartiet på pluggen, for å sjekke det bør du klippe av "bøylen" på pluggen og holde den til gods mens man drar på starteren.
Noe kan også være montert feil i og med at du snart har byttet alle delene på motoren din.
Håper noe av dette har vært til hjelp. Lykke til ;-)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 10, 2011, 10:12:45 am »

trippelsjekket tennings rekkeføge da? etter bytte av fordeler?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #7 på: april 10, 2011, 10:40:55 am »

sjekk den tenningsrekkefølgen igjenn.Kansje det har vore noen "gode kollegaer"baki der å bytta om Blunker Øyerulling
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: april 10, 2011, 11:01:08 am »

Tenningen har blitt sjekket utrolig mange ganger, eg har også prøvd to forskjellige fordelere med hvert sitt fordeler lokk sov.
stiften er nesten ny og gnisten hopper fint der hvis man har på tenninga og åpner opp gapet.
Sjekket alle pakninger når jeg gikk over forgasserne, ingenting gale.
Skal bytte alle pluggene mot helt nye når uka begynner, men har liten tro på at det hjelper.

Det virker veldig som tennings problemer, og ekstra merkelig at den skal gå bedre når eg vrir så mye fortenning at den nesten slår feil vei.

Sylinderne står geometrisk slik:
3  1
4  2

Pluggene står på lokket slik:
2  1
3  4

Blir så frustrert av å prøve alt uten noe forbedring at eg snart gir opp bilen! Gråter
Loggført

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #9 på: april 10, 2011, 11:18:31 am »

Sjekk pluggledningene
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: april 10, 2011, 11:25:56 am »

Sjekk pluggledningene

Dem er sjekket, og byttet mot nye som også er kontrollert...
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #11 på: april 10, 2011, 11:48:56 am »

Skal ikke pluggene stå:

3   2

4   1
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #12 på: april 10, 2011, 11:55:08 am »

Tennings rekkefølgen er: 1 4 3 2.

Det høres ut som noen har vært å tulla med rekkefølgen på motoren.
Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #13 på: april 10, 2011, 12:26:25 pm »

kanskje fordeleren står 180° feil ;-) prøv å snu den. TDC merket er på topp 2 ganger når kammen går en runde.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #14 på: april 10, 2011, 12:51:57 pm »

kanskje fordeleren står 180° feil ;-) prøv å snu den. TDC merket er på topp 2 ganger når kammen går en runde.
Kem har ikkje blitt lurt av den.....
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #15 på: april 10, 2011, 16:29:17 pm »

Har du sjekket den grønne overledningen ?
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #16 på: april 10, 2011, 16:35:41 pm »

Oppdatering:
Etter hjelp fra elektro ingeniør nabo som kan å bruke et måler apparat så kom vi frem til at det var dårlig kontakt i stiften.
Selv om den er veldig ny og så passe fin ut så var det dårlig kontakt, etter en god pussing ble den bra.

Bilen starter, og går sånn halveis på tomgang, men alt over gjør at den dør rett ut.
Testet med tennings pistolen og da blinker den nokså regelmessig på tomgang, men når jeg gir litt gass og den begynner å fjuske så blinker det langt ifra regelmessig. Dette gjelder alle sylinderne..

Noen gode råd?
Min tanke er at det er tennings problemer, vil derfor kjøpe ny stift, kondensator, tennplugger og kanskje fordelerlokk...
Loggført

Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #17 på: april 10, 2011, 17:17:13 pm »

Med det samme du bytter alle de andre tenningsdelene så skift pluggledninger samtidig også.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #18 på: april 10, 2011, 17:25:34 pm »

Og siden du sier at det var dårlig kontakt i stiften: Har du sjekket den lille jordledningen som går fra stiftplaten og over til gods er i orden?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #19 på: april 10, 2011, 17:44:56 pm »

Plugg ledninger er allerede byttet, den lille ledningen er i grei stand.
Når jeg måler motstand fra den grønne ledningen og mot blokka så får jeg 0.4 ohm, det kan på ingen måte være gale.?.?
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: april 10, 2011, 18:02:45 pm »

hmm da lukter det maNGEL PÅ BENZIN
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #21 på: april 10, 2011, 18:16:00 pm »

Men i så fall, hva forsaker da at tenningslampa ikke blinker halvparten så mye engang som da den gikk på tomgang?
Uansett A/F verdier så skal jo gnisten passere gjennom kabelen...
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #22 på: april 10, 2011, 18:18:42 pm »

Hvordan står ledningene på fordeleren?

3   2

4   1  ?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #23 på: april 10, 2011, 18:25:14 pm »

mest sannsynlig kan det være coil eller kondensator som er problemet om gnisten forsvinner ved turtall.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #24 på: april 10, 2011, 18:48:34 pm »

Coilen er helt ny så den er det nok ikke, kondensatoren er nokså ny, men vil prøve en annen alikevell.

Ledningene på fordelerlokket vet jeg er riktig, bug66, husk at sånn som du har tegnet er eks mønsteret på 009, mens mitt mønster er sånn det er på 034 svda fordelerne..
Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #25 på: april 10, 2011, 20:29:55 pm »

Sjekk også at jordingskoblinger i fordeler er iorden. Har opplevd at tenning ble komplett umulig å få styr på fordi dette var dårlig.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #26 på: april 10, 2011, 21:02:35 pm »

Kan mest trolig utelukke at den jording kabelen er dårlig da eg har så lav motstand fra stiften til blokka..

Håper virkelig at bytting av alle tennings delene vil fikse dette. Hæ
Loggført

vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #27 på: april 10, 2011, 21:04:11 pm »

kanskje fordeleren står 180° feil ;-) prøv å snu den. TDC merket er på topp 2 ganger når kammen går en runde.
Kem har ikkje blitt lurt av den.....

Jeg tør da mene å påstå at fordleren ikke kan settes i feil, da sporet i fordelerakselen er offset og kan kun passe rett vei... I hvertfall er det sånn på 34 hk.
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #28 på: april 10, 2011, 21:17:11 pm »

Helt riktig det vw1961, men jeg har sett flere fordelere som den nederste delen på fordelerakselen er montert 180 grader "feil", det ser vi oppover i tråden hvor man har forskjellige meninger om hvor sylinder nr1 skal stå. Det har egentlig ingen ting å si hvordan fordeleren står, så lenge rotoren peker på pluggen til syl nr1 når den er på topp.

Det kan også hende at fordelerdrevet nede i blokka står feil. Så om man ikke følger med så kan det bli krøll.
Uansett skal merket på fordeleren peke på rotoren når syl 1 er på topp. Selv ser jeg aldri på merkene, men kjenner på motoren når den er på topp.

Men det er ikke dette som er problemet når gnisten blir borte. Det kan lønne seg å sjekke gnisten på en plugg når motoren går på høyere turtall. Det er for å ikke bli lurt av tenningslampa. De billige lampene jeg har prøvd pleier som regel å slite litt med å følge med lenger opp i registeret.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #29 på: april 10, 2011, 22:34:17 pm »

Helt riktig det vw1961, men jeg har sett flere fordelere som den nederste delen på fordelerakselen er montert 180 grader "feil", det ser vi oppover i tråden hvor man har forskjellige meninger om hvor sylinder nr1 skal stå. Det har egentlig ingen ting å si hvordan fordeleren står, så lenge rotoren peker på pluggen til syl nr1 når den er på topp.

Det kan også hende at fordelerdrevet nede i blokka står feil. Så om man ikke følger med så kan det bli krøll.
Uansett skal merket på fordeleren peke på rotoren når syl 1 er på topp. Selv ser jeg aldri på merkene, men kjenner på motoren når den er på topp.

Men det er ikke dette som er problemet når gnisten blir borte. Det kan lønne seg å sjekke gnisten på en plugg når motoren går på høyere turtall. Det er for å ikke bli lurt av tenningslampa. De billige lampene jeg har prøvd pleier som regel å slite litt med å følge med lenger opp i registeret.

Flott skrevet, i midt tilfelle har jeg både sjekket drevet i bunn og fordeleren, alt er som det skal.
På min andre 205 A-B fordeler har jeg etter overhaling selvfølgelig satt på den nedeste fordeler delen 180 grader feil. Blunker
Men dette viste jeg om når jeg testet den fordeleren.

Håper at det viser seg at tennpluggene ikke var gode lenger, eller kanskje noen kanaler i gasserne har gått tett.
I morgen blir dagen eg håper å finne svaret! Øyerulling
Loggført

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!