november 30, 2021, 16:25:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Må etterstramme navmuttern støtt.... hjelp!!  (Lest 2753 ganger)
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« på: juni 03, 2011, 18:54:59 pm »

I fjord hadde jeg problem med at jeg fikk en subbelyd på passasjersiden bak på vei til vennersborg treffet. Stoppet når den lyden opsto, og merket av hjulet var løst når jeg rikka på det. Strammet navmutteren da jeg kom hjem og satte på plass splin. Neste langtur skjedde det samme. Strammet igjen mutteren og lyden forsvant. Tenkte da det kunne være hjullageret som var kaputt, og byttet derfor til nytt lager av den tette typen. Har kjørt en stund med det nå, til og med turer på nesten 30 mil. Men idag kom lyden igjen, og jeg kunne etterstamme litt igjen.

Bilen er en sein 65 med svingaksel. Den er temmelig lav bak, så den har en kraftig camber. Men hva kan dette skylles? Lageret jeg har byttet nå, er godt som gull, så jeg tviler på det er noe med det.

HJELP!!
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #1 på: juni 03, 2011, 18:57:22 pm »

Slitte splines ? får du trukket til med nok moment ?

Håkon i Stavanger slet med noe av det samme for noen år siden, mener dette ble fikset med nye tromler og kjøp av "torqemaster" tiltrekkingsverktøy.
Loggført

1961 T1 - Custom
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #2 på: juni 03, 2011, 19:09:05 pm »

bytt trommel,  den gamle har sikkert slitt splines

Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #3 på: juni 03, 2011, 19:16:33 pm »

Slitte splines ? får du trukket til med nok moment ?

Håkon i Stavanger slet med noe av det samme for noen år siden, mener dette ble fikset med nye tromler og kjøp av "torqemaster" tiltrekkingsverktøy.
Har brukt min lekre kropp som moment nå siste gangen. 36 pipa er festa på en 3/4" latmann som jeg sto på og junga litt. Kansje ikke helt etter boka men nå skulle jeg ha den til å sitte. Ser ingen feil med trommelen, men kassa er en jeg satt inn i fjord og er fra en 65, så kan jo hende trommelen er fra da å Glad Skal sjekke med annen trommel jeg. Spilesene virker fine, med javn lengde hele veien. Kan det stemme at rett moment er 35 kg/m? Fant et i haynsen til 1303èn min.

Unneberg: Skal sjekke den nøye jeg:)

Takk for tipsene.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #4 på: juni 03, 2011, 19:19:25 pm »

åj åj jynga du med den vekta av DEN kroppen   Sjokkert  HOLY MOLY!!!
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 03, 2011, 20:24:29 pm »

Har opplevd det samme. Og da har det vært kast i drivakselen..

Sett bilen i gir, med motoren i gang, og se om den kaster.. Lurt å sjekke før delebestillingen går..
Loggført

Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #6 på: juni 03, 2011, 20:28:01 pm »

Har opplevd det samme. Og da har det vært kast i drivakselen..

Sett bilen i gir, med motoren i gang, og se om den kaster.. Lurt å sjekke før delebestillingen går..
jekk opp først vel?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 03, 2011, 20:57:01 pm »

som regel blir splines på både aksel og trommel slitt av dette hvis det er kjørt med lenge
men det enkleste er jp sef å bytte bare trommel å sjekke slark.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: juni 04, 2011, 10:23:07 am »

Jeg kjørte i stykker 2 trommler ifjor.Begge bak,med en ukes mellomrom.Hjem fra Mantorp og hjem fra Martins Holmestrand treff.
Konlusjonen min var at de splintene som følger med til pakkboks kittene er litt "tiiiine".
Så Jaru og jeg banket igjennom overdim splinter på begge sider.Sitter som støpt.
Fikk sjekket at de fortsatt satt der igår når jeg var å bremset motoren.Da hjulene må av.
Loggført
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #9 på: juni 04, 2011, 15:01:00 pm »

åj åj jynga du med den vekta av DEN kroppen   Sjokkert  HOLY MOLY!!!
Heeey....denna kroppen har jeg bygga sjæl.Osteaktig

Konlusjonen min var at de splintene som følger med til pakkboks kittene er litt "tiiiine".
De splintene jeg har er ikke til vw når jeg tenker meg om. Handlet de på en båtsjappe... Prøve noe større med montering av ny trommel jeg.

Har opplevd det samme. Og da har det vært kast i drivakselen..

Sett bilen i gir, med motoren i gang, og se om den kaster.. Lurt å sjekke før delebestillingen går..
Alt skal testes:) Takk for tipset.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 04, 2011, 16:28:06 pm »

splinten skal ikke være der for å holde mutteren på plass.
splinten er en siste sikkerhet hvis mutteren  løsner.
løsner mutteren,  er det noe galt som må/bør fikses.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalis
Medlem
***
Innlegg: 130
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: juni 05, 2011, 12:40:19 pm »

Noen som vet om tromler fra 68 og nyere passer på -67 med 5 hulls?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: juni 05, 2011, 13:45:52 pm »

Det vet jeg ikke, men jeg hadde og problemer med mine tromler som løsnet stadig. Verst var det på bremsebenken, etter siste bremsinga skulle vi ta bilen ned, og da så vi at trommel, skruer og adapter var helt løse. Trommelen ble aldri den samme, så bestilte to nye fra unneberg, kjøpte en 36mm kraftpipe på Bobletema, og hang mine 104kg med rent fett i enden på et 1,5m rør. Nå sitter det.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 769
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #13 på: juni 05, 2011, 13:51:24 pm »

1,5 meter rør er nøkkelordet!
Disse skal strammes med 35 kg. Det er mye!
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: juni 05, 2011, 13:58:28 pm »

Ja, jeg har trodd at moment 35kg tilsvarte 35kg ute på en meter 90 grader tangentielt på bolten. Men har ikke greie på det. Men det sitter som sagt fast..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #15 på: juni 05, 2011, 20:57:16 pm »

Ikke fått sjekket noe idag. Men jeg lukter nye tromler, etter å ha lest at dette er et gjentagende problem:)
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #16 på: juni 05, 2011, 20:59:42 pm »

Ikke fått sjekket noe idag. Men jeg lukter nye tromler, etter å ha lest at dette er et gjentagende problem:)
det er bare og få ordna det så du får tatt turen til holmestrand den 19  Blunker
Loggført
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #17 på: juni 05, 2011, 21:04:22 pm »

Ikke fått sjekket noe idag. Men jeg lukter nye tromler, etter å ha lest at dette er et gjentagende problem:)
det er bare og få ordna det så du får tatt turen til holmestrand den 19  Blunker
Og om det ikke er fikset 100%, så blir turen tatt og kansje en forhandler har stand der og har med evt trommel:)
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Dalis
Medlem
***
Innlegg: 130
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: juni 05, 2011, 21:12:03 pm »

Ja, jeg har trodd at moment 35kg tilsvarte 35kg ute på en meter 90 grader tangentielt på bolten. Men har ikke greie på det. Men det sitter som sagt fast..

Skal vel stemme sånn ca det. Enklere når det er oppgitt med Nm, men Kg/m går det også Kult

Men om man presser opp, eller ned, eller dytter sideveis med 35kg/m kommer på samme. Det viktige er kraften og armen Blunker
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: juni 06, 2011, 05:53:10 am »

På østlandet tror jeg massen 35kg blir 343,7nm. Var i hvertfall 9,82 når jeg lærte det på ungdomsskolen i 1980.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #20 på: juni 06, 2011, 07:30:44 am »

Tiltrekningsmonemter er 35 kg/m,. Det vil si hvis du har en latmannsarm på 1 meter og veier 35 kg blir det riktig hvis du står på enden av latmannsarmen.
Det er vel få VW eiere som veier det, så hvis du kjøper en latmannsarm på Biltema som er 50 cm og du veier ca 70 kg så blir det riktig moment.
Dette gjør jeg og det fungerer bra, selv om jeg veier "litt" over 70 kg. Gliser
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: juni 06, 2011, 08:17:46 am »

Brukte Biltema sin 36mm fastnøkkel og sto på den, med et lite ekstra "gyng" for å få splinten inn. Fastnøkkelen er vel omtrent 35 cm lang.
95kg x 9,81 x 0,35m = 326nm pluss ekstra "gyng" - dette er vel ikke langt unna det anbefalte 343nm.

35 kg/m x 9,81 = 343nm
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5688
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #22 på: juni 06, 2011, 09:29:09 am »

Grunnen til at mutterene løsner er at splinsene får påkjenninger og blir slitt innerst og ytterst når man kjører senket svingakselbil. Splinsene blir slitt ytterst og innerst og trommelen begynner å vagge på akselen og da er det ikke lett å være mutter lenger. Løsningen er å kjøpe nye tromler.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: juni 06, 2011, 11:12:17 am »

Brukte Biltema sin 36mm fastnøkkel og sto på den, med et lite ekstra "gyng" for å få splinten inn. Fastnøkkelen er vel omtrent 35 cm lang.
95kg x 9,81 x 0,35m = 326nm pluss ekstra "gyng" - dette er vel ikke langt unna det anbefalte 343nm.

35 kg/m x 9,81 = 343nm
Da skrudde jeg til med 1531.92 nm.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: juni 06, 2011, 13:37:55 pm »

sikkert et dumt spørsmål....men du er sikker på at alle deler (skiver etc.) er der og der de skal være?
(sjekk med sprengskisser fra boka).

Bytta hjullager på ovalen for noen år tilbake - mens den ennå var resto og senka bak.... i farten ble det utelatt en skive innenfor hjullageret. Resulterte i lealaust bakhjul slik du beskriver uansett hvor mye jeg stramma hjulmutteren og til tross for nye tromler/muttere kjøpt til ågerpris på H-O....

Så fort skiven ble satt på plass bak nytt lager, var alt ok igjen.   

Bare for å ha nevnt det....
Loggført
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #25 på: juni 06, 2011, 15:09:28 pm »

sikkert et dumt spørsmål....men du er sikker på at alle deler (skiver etc.) er der og der de skal være?
(sjekk med sprengskisser fra boka).

Bytta hjullager på ovalen for noen år tilbake - mens den ennå var resto og senka bak.... i farten ble det utelatt en skive innenfor hjullageret. Resulterte i lealaust bakhjul slik du beskriver uansett hvor mye jeg stramma hjulmutteren og til tross for nye tromler/muttere kjøpt til ågerpris på H-O....

Så fort skiven ble satt på plass bak nytt lager, var alt ok igjen.   

Bare for å ha nevnt det....
Kassa er faktisk den jeg henta hos deg:) Så hvis du har fjerna noen skiver der assa..... stakkars deg;)BlunkerBlunker
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #26 på: juni 07, 2011, 12:17:20 pm »

sikkert et dumt spørsmål....men du er sikker på at alle deler (skiver etc.) er der og der de skal være?
(sjekk med sprengskisser fra boka).

Bytta hjullager på ovalen for noen år tilbake - mens den ennå var resto og senka bak.... i farten ble det utelatt en skive innenfor hjullageret. Resulterte i lealaust bakhjul slik du beskriver uansett hvor mye jeg stramma hjulmutteren og til tross for nye tromler/muttere kjøpt til ågerpris på H-O....

Så fort skiven ble satt på plass bak nytt lager, var alt ok igjen.   

Bare for å ha nevnt det....
Kassa er faktisk den jeg henta hos deg:) Så hvis du har fjerna noen skiver der assa..... stakkars deg;)BlunkerBlunker

..Kan love deg at der har jeg iikke vært å skrudd i det hele tatt....Blunker
Loggført
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #27 på: juni 07, 2011, 13:21:45 pm »

..Kan love deg at der har jeg iikke vært å skrudd i det hele tatt....Blunker
Den så rimlig urørt ut ja:)
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!