mars 28, 2024, 12:55:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 90's Gone Bad  (Lest 22685 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #60 på: august 06, 2011, 22:03:36 pm »

Det resto-kommandør bildet er kødd ikke sant? Det må det jo bare være.
Du snakker om senking og patinering av lakken, og plutselig er den høy full av stasj som ikke ligner noe som helst.
Det er din bil og du kan gjøre som du vil, men med sånn bil, får du dritt før, under og etter treff.

I all vennskapelighet en lørdagskveld - jeg kan ikke være mer uenig Glad Jeg håpet egentlig 2mmelit1 hadde droppet ratlook-planene og istedet tatt til fornuften med en 80-talls resto-kommandør-wagen-look Glad I mine øyne finnes det allerede nok av folk som har prøvd å etterligne cal-look, resto og ratlook-oppskriftene på sine bobler. Hvor kult hadde det ikke vært med en boble som var nettopp "høy, full av stasj som ikke ligner noe som helst"?

Du skulle ikke fått dritt, men iskald pils og en iiirkesklem fra meg og hele Slackers Garage før, under og etter hvert eneste treff hvis du virkeliggjorde den looken Glad Tør å gå din egen vei, drit i hva flertallet på forumet synes.

Akkurat som 80-talls lookerne er lett gjenkjennelige i dag, kommer dagens cal-lookere med 205/70-15 bak, puma, BRM-kopier, T-bars, fin lakk etc til å bli typisk 2000/2010-lookere om 10-20 år.

Gå for en solbleket 80-talls rat looker hvis det er det du vil eller en resto-kommandør-wagen, det vil ihvertfall være noe nytt. På VW-treff er det nok av biler man bare går forbi uten å gidde å ofre et blikk. Da må det være bedre å velge seg en egen look som får folk til å stoppe opp - uansett om de hater eller elsker hva de ser Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #61 på: august 06, 2011, 22:10:15 pm »

Angående forstilling så er det kanskje like greit å få noen her på berget til å lage en korta til deg. Husk også at ofte så bygger senkespindler og skiver ut så pass mye at en 2" korta forstilling blir oppspist av spindler og skiver og du er tilbake til samme sporvidde etterpå.

En eldre bil med linkpin forstilling hadde nok vært å foretrekke om du skal gå lavt og smalt. Men du har jo bestemt deg for å få til dette med 67 modellen så da ordner det seg nok til slutt.
Loggført

1961 T1 - Custom
Kheiron
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge



Vis profil
« Svar #62 på: august 06, 2011, 23:02:35 pm »


Jeg har ikke noe imot resto, kommandeurwagen eller ekstrautstyr. Men jeg må si at dette bildet som ble lagg frem sa meg intet, mange spennende deler og stilarter hver for seg, men til sammen et sammensurium jeg ville gått rett forbi.
Vil kanskje vri litt på det,  å spør bileier hva han vil oppnå med å bytte stilart/bygge om?
Omtale og oppmerksonmet? Kjørbarhet? Nyskapning? Eller er dette drømmebobla han alltid har ville eie?

Men nå skal jeg ikke besudle denne tråden mere,  men la det være opp til bileier å kjøre sitt eget løp.
Jeg står dog fortsatt ved hva jeg mener om R/K-wagen bilen.
Og 2mmelit1 kan sagtens få en pils av meg på treff, det blir bare ikke på grunn av  den bilen!

SKÅL AUTONAUTER!!!

Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #63 på: august 07, 2011, 09:21:04 am »

Jeg driter også i "kleskoder". Turboroadster blir min bil. Aner ikke hva det likner/ikke likner. Men det blir en teknisk god bil, som garantert vil vekke oppmerksomhet. Stå på, gjør det du vil med din bil.  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #64 på: august 07, 2011, 12:15:56 pm »

Hihi, bare så det er sagt så er det gøy med masse diskusjon i tråden!

Er jo ikke av den typen som tar meg selv så veldig høytidelig, jeg har overhode ikke bestemt meg for noen ting.
Så her har dere jo en gylden mulighet til å overbevise/hjelpe meg til å ikke drite helt på draget sant!

Dette er overhode ikke en slik bil jeg ville ha, men den var i såpass bra stand at det da ble denna! Gliser
Har planer om å ha bilen i mange år fremover! (skifter bil veldig ofte men) Da i bruksstand, ikke noe show and shine!

Men det med forstilling, trodde smalnet 2" burde holde i massevis jeg!? Bilen trenger ikke være så smal for min del..
Men jeg vill ha bilen så lav som mulig.
Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #65 på: august 07, 2011, 20:29:12 pm »

Det jeg sier er at mange senkespindler jeg har sett bygger 0,5 tomme på hver side, det samme gjør mange skivebremsesett. 0,5 x 4 = 2 tommer. Starter du med 2 toms korta forstilling og legger på vanlige droppspindler og skiver ender du da opp med samme sporbredde. Jeg misstenker da at dersom du senker mye så tar det i skjermene sår du svinger før du aner ordet av det.

Mulig det finnes 0 offset senkespindler og skiver til balljoint, hvis så er tilfelle bør du kjøpe noe slikt hvis du skal ha den veldig lav fremme.

Til linkpin er det helt kurant å få laget til en forstilling som er 4" kortere med å bruke laserskjærte dempertårn, driter du i dempere (ikke noe jeg kan anbefale) så kan du smale inn enda mer og senke enda mer.

Men så var det jo det med at du har en 67 modell med balljoint forstilling da......  Tvilende
Loggført

1961 T1 - Custom
2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #66 på: august 07, 2011, 23:27:43 pm »

Det jeg sier er at mange senkespindler jeg har sett bygger 0,5 tomme på hver side, det samme gjør mange skivebremsesett. 0,5 x 4 = 2 tommer. Starter du med 2 toms korta forstilling og legger på vanlige droppspindler og skiver ender du da opp med samme sporbredde. Jeg misstenker da at dersom du senker mye så tar det i skjermene sår du svinger før du aner ordet av det.

Mulig det finnes 0 offset senkespindler og skiver til balljoint, hvis så er tilfelle bør du kjøpe noe slikt hvis du skal ha den veldig lav fremme.

Til linkpin er det helt kurant å få laget til en forstilling som er 4" kortere med å bruke laserskjærte dempertårn, driter du i dempere (ikke noe jeg kan anbefale) så kan du smale inn enda mer og senke enda mer.

Men så var det jo det med at du har en 67 modell med balljoint forstilling da......  Tvilende



Aha, sånn sett ja..
Nå skal vel ikke jeg smelle i masse ekstra HK i bilen, så er jo ikke så viktig med de skivebremsene.
Men har sett at de fleste senkespindler bygger 0,5" ja..
Men får jeg senket mer om jeg ikke bruker spindler!? Å bare senker med pumaen!?
Vet ikke hvor mange tommer bare pumaen senker jeg..
For min del så trenger jeg ikke allverden fjøring, har ikke hatt det på de andre bilene mine.. Rekker tunge
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #67 på: august 08, 2011, 08:24:39 am »

Største fordelen med senkespindler er at den blir lav men beholder fjæringsvei. Mange velger å ha puma på topp.
Senker du alt med puma, blir den ikke like lav, og du vil mangle mye fjæring. Jeg kjører med puma på ca. 50%.
Fjæringsvei har ikke bare med komfort å gjøre, men hjelper deg å holde deg på veien her i telehivlandet.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #68 på: august 08, 2011, 08:37:51 am »

Største fordelen med senkespindler er at den blir lav men beholder fjæringsvei.

Det er også største ulempen, ettersom man ikke har plass til fjæringsvei når det skal være skikkelig lavt.
Når det er sagt så er det Tüf godkjenning på balljoint senkespindler, om du får dem fra CSP.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #69 på: august 08, 2011, 10:12:30 am »

Største fordelen med senkespindler er at den blir lav men beholder fjæringsvei.

Det er også største ulempen, ettersom man ikke har plass til fjæringsvei når det skal være skikkelig lavt.
Når det er sagt så er det Tüf godkjenning på balljoint senkespindler, om du får dem fra CSP.


Dette er riktig. Men alle faktorer spiller inn. Korter man inn mere enn de "normale" 2 tommene (antar at det skal kortes inn her siden både senkespindler, skiver og mye senk er blandet sammen Gliser) etc er  så blir torsjonsfjærene såpass stive at bilen ikke blir for myk lengere. Jeg har prøvekjørt litt ulike bredder på bil, riktig nok på linkpin. Alt fra standard til 5 tommer innkorting og jeg kan si at senkespindler og myk fjæring er et problem på standard bredde ved ulovelig mye senking (fra 70-25mm klaring fra rammehodet til bakken), fortsatt litt trøblette med 2" innkorting, nesten bra med 3", bra med 4" og til slutt "litt" stivt med 5" hvis man stiller bilen for lavt.

Mvh:
Johan.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #70 på: august 08, 2011, 10:20:30 am »

NB: Kun egne erfaringer ved testing av biler jeg har bygget forstillinger til! Dette er derfor ingen fasit Glad

Bør også nevnes at fjæringsveien blir VELDIG påvirket av dekkdimensjon. Bobla mi fungerte greit og var ikke nevneverdig vanskelig å smyge over stein i og ujevnheter i underlaget med 145/65-15 foran. Derimot når jeg prøvde med 165/50-15, i samme høyde på forstilinga, bilen ble bilen nesten umulig å kjøre på vanlige norske veier.135R er nok det værste jeg har prøvd på godt senket boble. disse fjærer så mye at selv med røde Koni dempere og 5" innkorting var denne bilen lunefull. Trolig et resultat av at en bil med så ombygd sporvidde med fordel bør kjøres med lavere og bredere dekk for å ikke for vinglette i nesa.

Skulle diskusjonen nå ta i den retningen at det er idioti å korte inn forstillinger så vær så god..... Kan være greit å vite hva fordelene og ulempene ved dette er før man setter saga i hjulopphenget. Det har kostet litt penger og bydd på flere utfordringer enn jeg hadde forestilt meg å bygge en 5" innkortet linkpin forstilling som fungerer..... Da menere jeg en bil som kan kjøres i hastigheter fra 0 og opp mot 130km/t uten problemer. Med problemer så nevner jeg feks den gangen jeg hadde lest at styreleddene "måtte" snus opp ned på spindlene for å gå klar undersiden på bensintanken.. Da flyttet bilen seg ca 50cm sideveis på ca 0,5 sekunder når jeg kjørte over kumlokk med det ene forhjulet... Sånt er skummelt.
« Siste redigering: august 08, 2011, 14:34:16 pm av Bablefish. » Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #71 på: august 08, 2011, 23:40:12 pm »

5" smalnet forstilling ja.. det høres jo nesten litt på kanten ut!

Men jeg vill jo gjerne gå ulovlig lavt, har hatt biler som knistrer når det ble for mye bue på veien, å det var akkurat passe! vet ikke hvor mange cm klaring det var.. men det var ihvertfall ikke mye!

Men er det noen som har bilde av t-1 med maks senka 2" smalnet puma?
Loggført

Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #72 på: august 09, 2011, 21:27:33 pm »

5" høres nok mere ut enn det er i virkeligheten.... På min har jeg senkespindler og da utgjør innkortingen fra spindel til spindel 4", som igjen er ca 50 mm pr side. Mange har jo også uorginale felger som bygger mere utover i forhold til orginalfelger.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #73 på: august 10, 2011, 01:15:25 am »

http://www.klutchonline.com/blog/geriatricherbie

nå kan du lage rat-looker  Blunker denner er jo helt i din gate med tanke på rat og den spesielle fargen din  Gliser

får håpe dette setter griller i hode på deg, får da skal jeg glane på bilen din  Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #74 på: august 10, 2011, 06:53:34 am »

Jommen var det håp gitt!
En logo på dørene blir heller aldri feil!
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #75 på: august 10, 2011, 08:33:14 am »

http://www.klutchonline.com/blog/geriatricherbie

nå kan du lage rat-looker  Blunker denner er jo helt i din gate med tanke på rat og den spesielle fargen din  Gliser

får håpe dette setter griller i hode på deg, får da skal jeg glane på bilen din  Gliser

Haha.. Der er jo bilen jo.. Blunker Hadde jo ikke sagt nei takk til den..
Eneste er at jeg ikke vill ha så mye rust på bilen min! holder med det som er der! Rekker tunge

Jeg syntes det funker altså.. skjønner ikke at ingen andre syntes det Hæ Hæ Hæ
Loggført

LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #76 på: august 10, 2011, 11:36:01 am »

Hvis du vil ha trillebår stuk er 2" alt for lite. Med senkespindler på en 2tom har du jo omtrent orginal sporvidde. Men så vet ikke jeg hva du liker Glad

Dette er 2", spindler og felger som bygger litt ut


Min med 4", spindler og felger som bygger litt mindre ut

Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
nord
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Finnsnes



Vis profil
« Svar #77 på: august 10, 2011, 12:28:20 pm »

Hvilken dekk dim har du foran på den Lobo..?
Loggført

1200 spareboble
Porsche 928 S4
1958 Plymouth
Harley Sportster "Ironhead"
Moto Guzzi V7R
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #78 på: august 10, 2011, 12:31:47 pm »

er vel 145/65 på det bildet der.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #79 på: august 10, 2011, 13:04:12 pm »

Hvis du vil ha trillebår stuk er 2" alt for lite. Med senkespindler på en 2tom har du jo omtrent orginal sporvidde. Men så vet ikke jeg hva du liker Glad

Dette er 2", spindler og felger som bygger litt ut


Er det maks senk på pumaen på den!? Det er alt for høyt! :O
Loggført

nord
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Finnsnes



Vis profil
« Svar #80 på: august 10, 2011, 13:12:07 pm »

Hvis du vil ha trillebår stuk er 2" alt for lite. Med senkespindler på en 2tom har du jo omtrent orginal sporvidde. Men så vet ikke jeg hva du liker Glad

Dette er 2", spindler og felger som bygger litt ut


Er det maks senk på pumaen på den!? Det er alt for høyt! :O

Usikker på om det er maks på pumaen men skal man kunne svinge så er det vell nært....
Loggført

1200 spareboble
Porsche 928 S4
1958 Plymouth
Harley Sportster "Ironhead"
Moto Guzzi V7R
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #81 på: august 10, 2011, 13:48:53 pm »

Min i gammel drakt. Puma og senkespindler. empi 5 kopier. ikke smalnet forstilling. stivt.. ja.. 

Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #82 på: august 10, 2011, 13:51:00 pm »

I ny drakt, her med 2" smalnet puma og senkespindler. Men med skive bremser og org 4,5" fuchs.




Så som du ser, felger, dekk osv spiller inn..
Loggført
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #83 på: august 10, 2011, 13:52:49 pm »

her har du orginal puma halveis senket +/- og dropspindler med 4,5" stål jeg har 135/70-15 da har jeg 5cm fra forstillingsrøret og ned til bakken. det subber heller ikke ved full sving.


* scc2010.jpg (47.35 KB, 633x402 - vist 390 ganger.)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #84 på: august 10, 2011, 14:15:29 pm »

her har du orginal puma halveis senket +/- og dropspindler med 4,5" stål jeg har 135/70-15 da har jeg 5cm fra forstillingsrøret og ned til bakken. det subber heller ikke ved full sving.

Det så veldig bra ut da! hvor mange " er den forstillingen smalnet inn?




Her er passe lavt! Rekker tunge
Loggført

Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #85 på: august 10, 2011, 14:25:55 pm »

her har du orginal puma halveis senket +/- og dropspindler med 4,5" stål jeg har 135/70-15 da har jeg 5cm fra forstillingsrøret og ned til bakken. det subber heller ikke ved full sving.

Det så veldig bra ut da! hvor mange " er den forstillingen smalnet inn?

Som han skriver org puma. = ikke smalnet. Glad
Loggført
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #86 på: august 10, 2011, 14:32:40 pm »

er som espen sier ikke smalnet med er litt bredere en orginal pga drop spindlene. så da er den ca 1/2" breddere en orginalt vis jeg ikke tar helt feil
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #87 på: august 10, 2011, 14:40:18 pm »

er som espen sier ikke smalnet med er litt bredere en orginal pga drop spindlene. så da er den ca 1/2" breddere en orginalt vis jeg ikke tar helt feil

Da er det jo ikke.no sak da! så om jeg går 2" smalere så burde det jo ikke være noe problem å få det så lavt som det er på din =)

Planen er jo stålfelger og sykkeldekk foran, og noe breier bak, hvor breie bakfelger har du?
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #88 på: august 10, 2011, 17:46:23 pm »

2" smallet, senkespindler, org stålfelger på 145-65 og stadig noget at gå ned på i justeringen.  Blunker
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28178.msg363027.html#msg363027

« Siste redigering: august 10, 2011, 17:47:57 pm av Jens-Ole aka 'Dansken' » Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
nord
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Finnsnes



Vis profil
« Svar #89 på: august 11, 2011, 20:10:13 pm »

her har du orginal puma halveis senket +/- og dropspindler med 4,5" stål jeg har 135/70-15 da har jeg 5cm fra forstillingsrøret og ned til bakken. det subber heller ikke ved full sving.

Hei!
Hvor mange hakk har du senket den bak..?
Loggført

1200 spareboble
Porsche 928 S4
1958 Plymouth
Harley Sportster "Ironhead"
Moto Guzzi V7R
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!