april 30, 2024, 16:46:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: '77 Bay "Werner"  (Lest 41410 ganger)
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #30 på: september 04, 2011, 11:34:28 am »

Snakk om godt bevart bay!!! grattulerar

fiks alt som har med bensin å gjera og få på eit filter mellom motor og tank,dvs før pumpa. ut ifrå filmen høyres det nesten ut som tenninga er litt ute på blåbertur og? sjekk blandt anna stiften og alt som har med vakumslangar å gjera. og stram viftereima litt:)

Takk, takk. Vi er utrolig godt fornøyde med den autentiske følelsen i bilen. En spoles veldig effektivt tilbake i tid av å kjøre denne.

Her forstår jeg det kan være lurt å legge filteret på utsiden av motorrommet. Eller er det litt overdreven skepsis rundt dette her? Det snakkes både om veldig høye temperaturer i mottorrom, samt at motorrommet faktisk er ganske kaldt.
Hvis det er en smal sak, setter filteret på utsiden av motorrommet bare for å være på den sikre siden.
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #31 på: september 04, 2011, 11:39:22 am »

I går satte vi i gang å fjerne folie fra Werner.

Noe av folien gikk greit, uten bruk av hjelpemidler. Noe måtte tas med det roterende viskeléret. Omrissene, for eksempel. Og no måtte varmes opp med hårføner før det gikk an å rive uten å bryte opp folien.
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #32 på: september 04, 2011, 11:39:48 am »

Det ble med en grønn flekk og to. Og det støvet litt av viskeléret.
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #33 på: september 04, 2011, 11:40:18 am »

Noe gikk rimelig greit å rive av i en omgang.


Her har jeg brukt kun viskelèret til å fjerne en foliebit. Det fungerte ikke så bra at det gjorde noe. Veldig bra på omrissene, men ikke på selve folien.


Av og til kunne det nesten virke som om de hadde smurt på ekstra lim under folien. Det var mer virent å fjerne enn folien. Ble litt grisete med viskeléret.


En og annen lakkbit ble med videre på den avrevne folien.
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #34 på: september 04, 2011, 11:40:39 am »

To paneler uten folie!
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #35 på: september 04, 2011, 11:41:05 am »

Etter at folien er fjernet, skal vi etter sigende vaske bilen godt, og så gå på med diamantslipepasta.

Vi fikk denne her ramlende ned i fanget. Den har ligget to år ubrukt i en garasje  Osteaktig
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #36 på: september 04, 2011, 11:46:52 am »

Nå setter vi strakts i gang med mer foliefjerning. I dag skal vi se om vi ikke finner varmepistolen også. Det gikk forsåvidt greit med hårføner, men jeg tror det går enda bedre med varmepistol. Satser på å fjerne limrester med sitrusspray.
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #37 på: september 04, 2011, 13:43:42 pm »

Pm
Loggført

Member #1 /Spliths venner
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #38 på: september 05, 2011, 19:32:23 pm »

I går fortsatte foliefjerningen.

Det var to forskjellige typer folie på bilen. Den hvite på toppen var tynn og relativt elastisk. Den grønne på bilens nedre del var tjukk og sterk.

Var dette strengt tatt nødvendig å ta på...


Siste rest av folie på hele bilen!
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #39 på: september 05, 2011, 19:33:00 pm »

Og joda, sitrusrens tar limen.

Her er sitrusrensen vi brukte.


Men for noe griseri det ble. Jeg trodde først at det var gummien som smittet av, men det viste seg å være minimalt. Hovedsaklig lim alt sammen.


Og lim er det mye av! Først trodde jeg den mørke fargen nederst på bilen var et eller annet muffens missfargingsfenomen. Men det viser seg å være lim. Langt ut over det hvor folien var. Og sitrusrensen tar det, men det blir noe svineri av det. Merkene på bildet er etter viskeléret jeg brukte bare for å se hva det var for noe.


Men, til syvende og sist ble bilen hvertfall fri for folie! Og duverden for en snadder bil  Osteaktig
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #40 på: september 05, 2011, 19:34:22 pm »

Men den der fordømte limen må det være en bedre måte å fjerne enn å gå på med klut og sitrusrens. Det kommer jo til å ta evigheter for å få det av.
Jeg tenker avfetting, steamer osv. osv. Er det noen som har tips?
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #41 på: september 05, 2011, 19:35:06 pm »

Og så fant vi den første rusta som må sveises  Trist Men, men. Så alvorlig mye er det da ikke, så dette skal gå seg til.

Foran høyre bakhjul.


Og foran høyre framhjul.
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #42 på: september 05, 2011, 19:35:29 pm »

Og så lurer jeg på: Hva er disse proppene til?

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #43 på: september 05, 2011, 20:58:55 pm »

unirens tar limen, men sjekk at den ikkje tar lakken og. kjøp ein kagge med unirens og putt på ei trykksprøyteflaske og dysj deler av bilen i slengen og deretter steamer. funkar sannsynligvis

og du tar hardt i når du kallar da dar for rust Osteaktig nesten ingenting jo!

proppane er til å fylla inn hulromsfeitt for rustbeskyttelse. litt usikker på om alle er orginale
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #44 på: september 05, 2011, 21:39:27 pm »

Det var noe slik jeg hadde lyst på. Spray på, steam av. Det høres mye bedre ut. Har noe fettfjernergreier jeg tenkte å prøve, og skal se om ikke jeg får tak i unirens. Har aldri brukt det før, og aner ikke hvor en får tak i det. Skal spørre han der Google.

Hulromsfett håper jeg det er. Fanden hvis det er tectyl.

Og at det er lite rust her, er nok objektivt rett. Men det betyr ikke at det er objektivt rett når du sier det er "lite" rust. Du sveiser jo for et helt verksted alene  Gliser
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #45 på: september 05, 2011, 21:42:12 pm »

eg skal ikkje garantera at da funka med unirens + steam, men da funka ivertfall genialt med spray på unirens og tørk vekk med ei fiddla. gjor da på ei bobla som var dekka 50% av klistremerker..vart strøkent.

wurth unirens. sånt må du uansett ha i garasjen. til alt mulig Glad

all rust er god rust, få da vekk Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #46 på: september 20, 2011, 22:44:01 pm »

Jeg har tidligere jobbet med bildekor. Der brukte vi bare sitrusrens (fra 3M, men det er sikkert ikke så stor forskjell fra fabrikat til fabrikat?) til limfjerning på biler. Dynk det godt i citrus, la det stå litt før du tørker av. Ikke vær redd for å bruke mye sitrus. Den skader i hvert fall ikke lakk.
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #47 på: oktober 04, 2011, 18:13:18 pm »

Jeg har akkurat vært i kontakt med ei som jobbet med bildekor før. Hun sa det samme som deg, men snakket også om at de brukte en skrape til å ta mesteparten av limet med før de tok finpussen med filla. Så jeg tror nok det blir et forsøk nummer to med sitrus.
Jeg har brukt litt forskjellige fabrikater av sitrusspray, og opplever dem som rimelig like.
Loggført
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #48 på: oktober 04, 2011, 19:14:40 pm »

Jeg har akkurat vært i kontakt med ei som jobbet med bildekor før. Hun sa det samme som deg, men snakket også om at de brukte en skrape til å ta mesteparten av limet med før de tok finpussen med filla. Så jeg tror nok det blir et forsøk nummer to med sitrus.
Jeg har brukt litt forskjellige fabrikater av sitrusspray, og opplever dem som rimelig like.

Om du går til en butikk som driver med slik folie, så har dem en "nal" som dem bruker når dem setter PÅ dekoren. Den fungerer
også fint for å ta av limrestene med. Den er litt spiss i den ene enden. Har brukt sånn selv, og det fungerte veldig bra. Kan jo
hende det er litt forskjell på lim som blir brukt også, så om det vil fungere like godt over alt skal ikke jeg påstå. Vi brukte sitrus
spray først, lot det virke, så dro vi det rett og slett bare av med denne "nalen". (jeg vet ikke riktig navn på den, men den ser
ut som en is-skrape)

Jeg ELSKER den grønnfargen!

Den er helt konge. Hadde en slik bil med samme farge på en gang selv  Glad
Loggført


Old bugs never die
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #49 på: oktober 04, 2011, 21:28:57 pm »

Jeg fjernet en haug med merker/logoer fra en Caravelle jeg kjøpte av NVE, og sleit veldig med å få av limet som satt igjen etter merkene. Etter å ha prøvd diverse dyre sitrusprodukter, endte jeg med å vaske av alt med bensin. Da fikk jeg av alt på null komma niks. Etterpå var det bare å polere  Glad
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6108
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #50 på: oktober 04, 2011, 21:43:55 pm »

Jeg fjernet en haug med merker/logoer fra en Caravelle jeg kjøpte av NVE, og sleit veldig med å få av limet som satt igjen etter merkene. Etter å ha prøvd diverse dyre sitrusprodukter, endte jeg med å vaske av alt med bensin. Da fikk jeg av alt på null komma niks. Etterpå var det bare å polere  Glad

3M hadde et bra produkt for fjerning av merker - i alle fall for 20 år siden. Brukte dette på en gammel Nissan Pickup jeg hadde. Tipper dette inneholdt ting som ikke er lovlig i dag. Man sprayet på en form for gele - dekalene nærmeste "kraklerte" og folien ble "myk". Gikk meget lett av mener jeg å huske...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #51 på: oktober 08, 2011, 10:26:32 am »

Takk alle, for ei røys med tips!
Loggført
Railo
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1181
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #52 på: oktober 10, 2011, 13:36:31 pm »

Har hørt om folk som har brukt plasterfjerner på limet....fås sikkert på nærmeste apotek
Loggført


73 Bay
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #53 på: januar 08, 2012, 00:10:08 am »

Jeg har snakket med en del personer som driver og har drevet med fjerning av folie på kjøretøy av diverse slag. De har alle anbefalt sitrusrens og plastskrape.

1. Spray på, vent dobbelt så lenge som magefølelsen tilsier.
2. Spray på igjen, og vent så lenge som magefølelsen tilsier.
3. Skrap av.
4. Spyl av med vann, for å tynne ut og fjerne sitrus som ligger igjen.

Konsistensen skal være mer eller mindre som snørr.

Så nå er 5 liter sitrusrens og plastskraper på plass.

Dette fungerte forsåvidt bra. Men enkelte steder er vi usikre på om det faktisk er lim, eller noe annet svineri som er på. Tanken en å rubbe bilen etter at limen er borte, og så gå over og polere. Kanskje dette "andre svineriet" er noe som må rubbes av?

Her vises dette andre. Det er mørkere enn lakken, og på et vis hardere enn limet. Det reagerer heller ikke likt limet på sitrusrens.
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #54 på: januar 08, 2012, 00:10:59 am »

Så mens bilens stolte eier trakterte sitrus og plastskrape, tenkte jeg å ta ut forgasseren for å få skiftet litt slanger inni der, samt å gi forgasseren en rens. Dette har jeg aldri gjort før, så tips og råd mottas med den største takk.

Utgangspunktet:


Av med den ene blanke slangen, opp med klipset, av med luftinga fra veivhuset, av med den lille tynne tøyomspunne slangen, av med den gjennomsiktige slangen og av med slangeklemma på toppen av forgasseren.


Vips, en stykk luftfilter av. Så da kan jeg fastslå at vi ikke har oljebad i dette filteret, slik det var beskrevet i Haynes  Glad Jeg fikk liksom ikke det til å stemme med den plastboksen. Jeg har vel sett både bedre og verre luftfilter, men jeg tror jeg vil bytte. Det er en sjappe her lokalt som tar inn alt av K&N-filter. Og forøvrig allskens oljefilter også. Kanskje jeg kan bestille gjennom han.

Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #55 på: januar 08, 2012, 00:11:41 am »

Så var det av med gasswire. Og sette låseskrua og dingsen på plass igjen, slik at de ikke blir borte.


Av med strømtilførsel til kverkeventilen og hvadetnåvar.


Koblingpunktet her er ganske løst. Eller, det går an å rikle på det. Kan det være normalt?


Og så var det av med vakuumdingsebomsen.
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #56 på: januar 08, 2012, 00:12:25 am »

Det var litt kronglete å komme til den bakerste mutteren. Så da hjalp det å ta av fordelerlokket og lette på ræva  Osteaktig

Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #57 på: januar 08, 2012, 00:13:11 am »

Så da var forgasseren løs, og jeg kunne koble fra den siste slangen.



Forgasseren er ute og fordelerlokket på igjen. Jeg preserverte flensen på innsugsmanifolden, stussen til veivhusluftinga og bensintilførselen.
« Siste redigering: januar 08, 2012, 11:09:29 am av VonZu » Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #58 på: januar 08, 2012, 00:13:53 am »

Så nå sitter jeg og lurer litt på hva jeg skal handle inn for dette her.
Slanger i diverse formater trenger jeg, og sikkert en og annen pakning også. Hvertfall til flensen på innsuksmanifolden.
Jeg tenker at jeg kanskje tar med med en av hver slangetype til TESS, og ser hva de har eller kan skaffe. Der har jeg veldig gode rabatter.
Eller er det kanskje noen som har noen tips til hvor jeg kan bestille hva?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #59 på: januar 08, 2012, 00:32:09 am »

Flotte veiledninger du lager.
Den ene pakningen klarer du veldig fint å lage selv fra et paknings ark, men skal du bytte den i forgasseren også osv så har vel sikkert unneberg sett liggende.
Kjøp alt av bensinslanger hos tess, vet av egen erfaring at dem hos mekonomen er lika greie men for all del aldri kjøp noe sånt fra biltema, dem svulmer opp og forsvinner på skremmende kort tid!

Var kanon flott bil du har, veldig misunnelig.  Glad
Loggført

Sider: 1 [2] 3 4 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!