mars 29, 2024, 12:31:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: '77 Bay "Werner"  (Lest 40956 ganger)
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #120 på: mars 25, 2012, 19:58:17 pm »

Og så har bilens eier pyntet litt på seg
Loggført
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #121 på: mars 25, 2012, 21:08:25 pm »

Tattoo er gøy. Den slangen fra insug m sånn svart rund dings på en til vakum til bremser.
Står "motor" og en pil på hvis jeg ikke tar feil
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #122 på: mars 25, 2012, 21:51:28 pm »

Stemmer. Motor og pil.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #123 på: mars 26, 2012, 00:16:53 am »

og i clutsj huset er vel da einaste du bør vurdera å skifta, utløysarlageret. men dei varar lenge, so vist du ikkje har høyrd noko ulydar eller da ser utslete ut, so treng du nok ikkje skifta da
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #124 på: mars 28, 2012, 20:10:30 pm »

Spørs nok om det ikke blir skifte av utløserlageret, bare for å ha gjort det.
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #125 på: mars 28, 2012, 20:15:15 pm »

bay tattoo er kult.......  Øyerulling


* Post-24-13208-6_8_003.jpg (45.16 KB, 282x212 - vist 316 ganger.)
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #126 på: mars 28, 2012, 20:16:33 pm »

Ja, og nå for tiden klør den etter sigende en smule  Osteaktig
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #127 på: mars 28, 2012, 20:17:51 pm »

Etter å ha plukket noe amerikansk vrakgods fra motorstativet, var det dags for denne her.


Jeg måtte ut med de nederste pinneboltene for å få jevnt feste på motorstativet.


Tre bolter fikk jeg til å treffe. Det var ikke nok justeringsplass på stativet til å få på plass den fjerde armen. Men motoren virker til å sitte greit på plass, og den er jo ikke akkurat så tung at det gjør noe heller.


Seså, seså.


Ser ut til at noen har slitt litt med å få på plass skive ved skifte av startmotor, eller noe  Osteaktig
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #128 på: april 01, 2012, 14:12:39 pm »

I dag fortsatte søken etter feilen i sylinder fire.

Eksosanlegger kom av sånn høvelig greit, men relativt høy smuldrefaktor.
Resten lot seg sånn høvelig bevege uten problemer det også.

Bortsett fra denne skruen her, som til slutt måtte tas med slagtrekker.

Litt olje lå det og fløt i innsugsportene. Hvilket forsåvidt ikke sier meg noe.

Hm. Noen glemte å drenere ut olja...


For meg ser det ut som om det har vært en oljelekkasje fra området mellom oljekjøleren og blokka.


Toppen kom rimelig greit av, men ser ikke så fin ut, syns jeg. Og hva stikker vel ut fra innsugsventilen på sylinder 4?


The bugger:

Aner ikke hvor den kommer fra. Det eneste jeg er sikker på, er at det ikke er jeg som har lagt den der.
10mm 8.8 hode og lettere deformert gjengeparti...

Toppen har diverse sår. Det er ingen tvil om at noe har slamret en del rundt omkring inni der.


Stempelet har også fått sine merker.


Og så glemte jeg å dra inn stempelet for å sjekke sylinderen. Skal legge inn noen bilder av det senere.

Så nå sitter jeg og funderer på hva jeg skal gjøre. Jeg har, som sagt, en type 4 2-liter tilgjengelig.
Hva bør jeg gjøre for å ha 1600-motoren på veien denne sesongen, og er det såpass med jobb at jeg likegodt kan overhale type 4 2-literen og konvertere?
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #129 på: april 01, 2012, 15:16:42 pm »

Jeg har brukte 1600 foringe, stempel og ventiler liggende. Ligger også topper men om de er OK vet jeg ikke
Hadde ikke vært redd for å bruke toppen, men ventil setet er vel antagelig mer skadet en du klarer fikse med slipepasta?

Bare å stikke innom på Orstad om du trenger noe deler
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #130 på: april 01, 2012, 22:11:59 pm »

Sjå der ja, der fant du syndaren! er du heldig so kan du bruka opp toppen, men du må ta ut ventilen så du får sett på ventilsetet korleis da ser ut, kansje da går an å slipa da og få da tett? vist ikkje so er da jo berre å få skifta toppen. stempelet kan du nok bruka opp att, men da spørst jo på standen til sylindarveggane då, om du må byta den eller ikkje. da kunne vore verre:)
"oljo" i innsuget er nok berre bensin som har blanda seg med koks ifrå kanalen
men da var no uansett på tide å plokka ned motoren, bra med drit å fjerna frå han ivertfall. og pakningar å skifta:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #131 på: april 02, 2012, 12:22:38 pm »

Behold bilen original. Fiks 1600-motoren. Glad
Type 4 er ikke så stas akkurat.....(Men det er nå min mening, da.)
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #132 på: april 02, 2012, 20:28:46 pm »

Jeg har fint lite peiling på om det er bra eller ikke med type 4. Og antar det fort blir en langt diskusjon for å finne det ut.
Jeg vipper mellom begge alternativene i sånn passe forvirring. Prøvde å lese meg litt opp på det her inne, men foreløpig syns jeg det spriker i alle retninger. Jeg tolker det som at det ofte handler om hva den enkelte kan om den aktuelle motoren, samt en god porsjon smak. Jeg er aller mest ute etter noe som trekker litt mer enn den originale 1600, og er driftsikker nok til at vi kan ta på litt langtur uten nevneverdig risiko. Hadde jeg vært flinkere med disse motorene, hadde jeg kanskje bare skremt litt mer liv i den vi har.

I dag tok jeg en titt i motorrommet på en camper med 1800 type 4.
Etter hva jeg kan se, er profilen på flensen som holder pakningen mellom blekket og karosseriet helt likt formet som i vår bil. Det starter lavt i fronten, og går oppover mot bakenden.
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #133 på: april 08, 2012, 22:05:22 pm »

I dag var jeg og tok en titt på 2-literen.
Etter alt å bedømme har denne stått i T3. Lavt innsug, og helt annerledes motorblekk. Hmmm... Men det fins kanskje fiks ferdige ombygningsdeler å få tak i en plass? Men så var det dette med girkasse da. Har en følelse av at det blir mye arbeid å få den på plass i Werner.


I påvente av en aha-opplevelse tenkte jeg å plukke litt mer av 1600-motoren. Boltene til eksosanlegget satt som tusan. Så da ble det kort prosess. Eksosanlegget er uansett søppel.


"Litt" sand på blekket under høyresiden av motoren...


En mutter hadde funnet seg til rette mellom sylindrene.


Toppen er av, og jammen er det ikke noe muffens i sylinder 4. Tydelige merker av en haug med slag i topp og bunn.


Toppen har samme merkene. Noe har slamret mye rundt inni her.


Her må det nevnes at undertegnede glapp en mutter fra toppen inn i det ene støtstangrøret. Den ligger nå og koser seg sammen med veiven, eller noe... Lort! &&(#)=€"=)€?!"#€/&%(#

Det er tydelige oljelekkasjer fra flensen under påfyllingsrøret og under oljekjøleren.


Det så ut til å være lekkasje i flensen rundt bunnpluggen også. Her var det brukt pakning på tube, og ikke særlig godt påført.


Og der stoppet vi i dag.


Nå kjenner jeg på at jeg ikke har lyst å bruke denne uten full overhaling. Levere inn topper og blokk til shinigns, med nye rådelager osv. Noen som kjenner et verksted i Jærområdet? Jeg har brukt motorspesialisten på Bryne for to traktortopper for ikke så lenge siden. De gjorde en grei jobb med dem.
Hadde jeg hatt mer peiling, kunne jeg nok bedre vurdert arbeidsmengde og kostnad vs. overhaling og ombygging til den type4-motoren.
Kanskje jeg skal se på det som et lite utdanningsprosjekt. Å ta en 1600-motor som første luftkjølte overhalingsobjekt er kanskje ikke så dumt. Kanskje mer fornuftig enn å hoppe rett på ombygning til type 4.
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #134 på: april 08, 2012, 22:06:35 pm »

Jeg har brukte 1600 foringe, stempel og ventiler liggende. Ligger også topper men om de er OK vet jeg ikke
Hadde ikke vært redd for å bruke toppen, men ventil setet er vel antagelig mer skadet en du klarer fikse med slipepasta?

Bare å stikke innom på Orstad om du trenger noe deler
Ser ikke vekk fra at det kan bli aktuelt  Glad
Loggført
westcosta
Supermedlem
*****
Innlegg: 629
Bosted: Sykkylven



Vis profil WWW
« Svar #135 på: april 09, 2012, 21:42:05 pm »

Hadde valgt 1600 med nye 1640/1680. Billig motor og handle deler til.

T4 motoren du har er en friskus med store ventiler og kan gå bra.
Problemer er pris på deler,eksos, kjøleblekk, clutch osv.

Forundrer meg litt på skruane som har funnet veien inn i motor, kansje det stammer fra en test tur uten luftfilter og toppluka i lasteromet var vekk?
Loggført


T1 "Eatonic"
T2 Buss "Metal Jacket"
T4 "Multi"
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #136 på: april 09, 2012, 21:45:35 pm »

Type4!!
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #137 på: april 09, 2012, 21:48:22 pm »

Eller kjøpe en av disse 1600 motorene som er til salgs på forumet og sette den rett inn.. Og bruke tid/penger på å bygge opp Type 4 motoren..
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Sider: 1 ... 3 4 [5]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!