april 20, 2024, 09:46:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Turbonotch  (Lest 51789 ganger)
el mecco
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Kolbu, Østre Toten.


Vis profil

« Svar #60 på: januar 24, 2013, 11:22:52 am »

Løsningen er noen adaptere som gjør innvendig diameter i porsche huben mindre som gjør at originale type1-3 lager passer. Bruker hub fra førstegenerasjons 944 og 924 har dem vel også. Har lagt ved ett bilde.

Hvor fikk du kjøpt disse adapterne?
Loggført

Part of team ProTurbo Vw.
Shit happens, but why does shit happen to me.
#fuckc4ncer #dre4mscometrue
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #61 på: januar 24, 2013, 15:39:56 pm »

Fikk de maskinert på mål. Tror ikke du får kjøpt disse ferdige, men Vdub enginering (tror de heter det) gjør slike oppdrag.
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #62 på: januar 30, 2013, 22:56:41 pm »

Hadde kjøpt tørrsumptank fra Summit, men ble ikke fornøyd med plasseringa så da får jeg prøve noe nytt. Har så si aldri sveist alu før så får håpe den holder tett etterhvert.


*  (137.28 KB, 657x493 - vist 439 ganger.)
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #63 på: januar 30, 2013, 22:59:12 pm »

Plasseringen i bilen blir på innerskjermen bak passasjerdør. Vuderer å ta innløp nede i tanken og via ett rør til topps med diverse skvalpeplate i perforert alu.


*  (28.41 KB, 450x600 - vist 491 ganger.)
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #64 på: januar 30, 2013, 23:06:30 pm »

nice! ser jo ut som du har sveist alu i lang tid!  Gliser
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #65 på: januar 30, 2013, 23:08:46 pm »

Bildet viser plassering av vannpumpe og sannsynlig plassering av oljekjøler. Har en teori om at vind under bilen vil lage ejektor prinsipp og suge luft gjennom kjøler mens den samtidig vil få inn luft via inntakene i bakre siderute. Noen som har noen annen formening?


*  (129.39 KB, 592x444 - vist 476 ganger.)
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #66 på: januar 30, 2013, 23:13:19 pm »

Eksosen så si ferdig. Endestussen får jeg ta til slutt :-)


* eksos ferdig.jpg (131.33 KB, 592x444 - vist 677 ganger.)
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #67 på: januar 30, 2013, 23:16:35 pm »

nice! ser jo ut som du har sveist alu i lang tid!  Gliser
[/quote]

Takk, prøver så godt jeg kan, men er jo læregutt i forhold til deg :-)
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #68 på: januar 30, 2013, 23:17:52 pm »

Er bedre enn en Munch på veggen det her....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #69 på: januar 30, 2013, 23:19:11 pm »

Takk :-) Prøver så godt jeg kan.
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #70 på: januar 30, 2013, 23:43:17 pm »

anng oljekjøler. skal du ha den originale vann/olje kjøleren også?
i så fall kommer den luft kjøleren ikke til å gå så mye etter er erfaring fra bussen.
selv ved hard banekjøring Gliser
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #71 på: januar 31, 2013, 00:04:30 am »

Har fjernet vann/oljekjøleren, så det blir kun denne du ser på bildet.
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #72 på: januar 31, 2013, 00:40:20 am »

Noen som har formening om jeg kan stole på en slik sak som stoppekran til oljetilførsel på tørrsump pumpa?

http://www.ebay.com/itm/3-4-NPT-20mm-Stainless-Steel-Normally-Closed-2Way-Solenoid-Valve-Viton-Oil-Acid-/350586753381?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item51a0995165
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #73 på: januar 31, 2013, 08:44:14 am »

ut fra det jeg kan se så ser det så lovende ut at jeg bestiller en selv Glad

Evt kan vi kanskje gå sammen og spare litt frakt?
Loggført
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #74 på: januar 31, 2013, 14:48:37 pm »

Ja, ble litt sugen selv. En kamerat som har vært borte i noen slike en gang sa at de kunne gå litt sakte/ikke åpne helt om det ikke var trykk på dem. Jeg får spørre dem litt rundt dette.
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #75 på: januar 31, 2013, 19:44:56 pm »

Har sveist inn litt skvalpeplater i sumpen. Mangler bare innløpsrøret i alu fra bunnen samt sveisekoblinger til AN. Går for AN16 i tur og AN12 i retur. Ånding blir AN12.


*  (39.15 KB, 450x600 - vist 539 ganger.)
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #76 på: januar 31, 2013, 19:46:46 pm »

Fikk også spacere og lengre bolter til porsche hubbene foran. Tenkte at dette skulle være bolt on, men måtte dreie litt i dag også for å få spaceren til å passe perfekt.


* spacere og bolter.jpg (114.72 KB, 621x466 - vist 456 ganger.)
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #77 på: januar 31, 2013, 20:02:51 pm »

Ser flott ut!
Men bør du ikke ha større dim på returen på olja enn hva det er på turen?

mvh
Arild
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #78 på: januar 31, 2013, 20:30:03 pm »

tror ikke det. Pumpa suger vel ikke enormt og strekket er lagt samt begrenset med fall. På retur har den derimot trykk og da er det ingenting som stopper den. Mulig jeg tar feil.
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #79 på: mars 05, 2013, 22:07:13 pm »

Går sakte men sikkert fremover.
Tørrsumptanken er helt ferdig. vannrørene gjennom bilen er så si også ferdig samt har begynt å montere litt rør fra intercooler.


*  (32.84 KB, 450x600 - vist 414 ganger.)

*  (106.92 KB, 621x466 - vist 439 ganger.)

* motor innsug.jpg (44.73 KB, 450x600 - vist 548 ganger.)
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #80 på: mars 05, 2013, 22:43:36 pm »

det innsygsrøret ditt kommer til å ta knekken på mange hester og respons. Du MÅ få til en Y-kobling med fine overganger.
Tenk den farta luften har når den kræsjer rett i T-koblinga di... bare et lite tips av erfaring.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #81 på: mars 05, 2013, 22:59:03 pm »

looking good.
likte spesielt godt den tørrsumptanken!!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #82 på: mars 06, 2013, 08:05:32 am »

Takk for konstruktivt innspill haraune. skal ned og sjekke litt på mulighetene, men mulig det blir slik du ser i år desverre.

Takk Jørn. Tror den ble grei selv også selv om jeg ikke vet om den lekker enda :-)
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #83 på: mars 06, 2013, 14:15:15 pm »

Tok å endret litt på innsuget slik at alle blir fornøyde :-) tror det nå bør være bra saker.


* nytt innsugsror.jpg (131.96 KB, 657x493 - vist 548 ganger.)
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #84 på: mars 06, 2013, 14:19:49 pm »

Takk for konstruktivt innspill haraune. skal ned og sjekke litt på mulighetene, men mulig det blir slik du ser i år desverre.

Takk Jørn. Tror den ble grei selv også selv om jeg ikke vet om den lekker enda :-)
lavt trykkluft og zalovann
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #85 på: mars 06, 2013, 16:21:44 pm »

Tok å endret litt på innsuget slik at alle blir fornøyde :-) tror det nå bør være bra saker.

Siden det kun er luft i systemet på dette tidspunktet og overtrykk i tillegg hadde det vært interessant å testet begge to i benk for å se faktisk forskjell
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #86 på: mars 06, 2013, 17:58:56 pm »

Nå har du et perfekt flowdynamisk innsug som selv Ebb hadde godkjent!!

Det har ikke så mye å si ved lav fart på lufta, og vakum, men når det blir fart på sakene og lufta sikkert har over 300kmh da begynner utformingen av rør å få mye å si.
Bare det å ha 30cm rett rør forran innsuget på turboen gir beviselig mer effekt målt i testbenk.
Selv økte jeg med 30hk bare med å bytte til et mindre flowrestriktivt filter
Loggført
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #87 på: mars 06, 2013, 20:17:53 pm »

Trond. mulig det kan testes en gang da det skal passe om hverandre.

Haraune. Takk for tips ang rett rør før turbo. Liker slike innspill. Ang filter så har jeg planer om å suge inn lufta via bakvinduet til en filterkasse jeg tenkte å lage selv med stålfilter innvendig. Har ett par alternativer til my størrlse på masker (om man kan kalle det det), men tror jeg har 180 og 360 my.
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #88 på: mars 06, 2013, 21:17:03 pm »

Hmm interessant Øyvind, har allerede virdert å ta lufta inn fra skjermen istedet for motorrom. Da vil jeg slippe den umiddelbare bøyen og. Har du link til slike tester?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #89 på: mars 07, 2013, 20:59:41 pm »

Trond har du ikke vært på dynokvelder hos Ebb å sett cola flaske trikset? nesten alle biler får mer effekt med colaflaske forran turboen...  Sjokkert

Kim ikke ta inn luft via bakruta,, der er det jo undertrykk.. Da må du heller bruke sideruta eller få til noe scoop opplegg.
Husk at du må minst 2,5cm ut fra overflaten før du kommer gjennom det laminære (stillestående) luftlaget rundt bilen og oppnår ram-effekt.
Når du først skal bygge uten kompromiss så kan du vel slenge på noen digre luftinntak.

Tips: 10cm lange ulltråder tapet til vinduer og karross gir en god visuell referanse til å se hvor det oppstår turbulens. (derfor har ikke jeg noen luftinntak bak på bilen)

Tips 2: de alurøra du har brukt til innsug er veldig glatte mot siliconslangene. selv med bolt-slangeklemmer glir de av når det blir varmt dersom du ikke har "vulk" i endene.  "poff" og motorstopp. veldig kjipt når du skulle til å dra fra en ferrari.
« Siste redigering: mars 07, 2013, 21:06:39 pm av Turbo Haraune » Loggført
Sider: 1 2 [3] 4 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!