mars 28, 2024, 11:04:17 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 14
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: scarbug - 1303s '74  (Lest 136592 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #150 på: oktober 29, 2013, 08:25:21 am »

Dette kommer du virkelig til å takke deg selv for! Blunker
Liten anbefaling er å legge akustisk matte (de som ligner på sitteunderlag) på motorrom siden, ser fint ut og demper mye.  Glad
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #151 på: oktober 29, 2013, 08:31:24 am »

Dette kommer du virkelig til å takke deg selv for! Blunker
Liten anbefaling er å legge akustisk matte (de som ligner på sitteunderlag) på motorrom siden, ser fint ut og demper mye.  Glad

Slike akustiske matter, trekker dem fuktighet?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #152 på: oktober 29, 2013, 08:48:03 am »

Ser bra ut!
Anbefaler å bruke spraylim i tillegg på de flatene hvor platene blir "hengende", feks tak. I Ghia`n min har de som henger løsnet når flaten ble varme (har svart bil..).

Takk for innspill! Jeg lar taket være i denne omgangen. Har planer for ny interiør og da må jeg ta ned taktrekk og har tilgang til resten av blekk...
Mattene har selvklebende overflate som jeg synes er ikke noe å skryte av. Når jeg varmer de opp så blir det nesten slikt at massene tyter ut og da lir det nesten ingen behov for det limet som er på matter fra før. Tviler om det hjelper å sprøyte ekstra lag med lim... Men jeg ser problematikken du snakker om Berger! Jeg har ca hvit bil da Blunker
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #153 på: oktober 29, 2013, 08:49:30 am »

Dette kommer du virkelig til å takke deg selv for! Blunker
Liten anbefaling er å legge akustisk matte (de som ligner på sitteunderlag) på motorrom siden, ser fint ut og demper mye.  Glad

Ja, planen er det. Men jeg skal ikke ha noe estetisk ut fra de siden de skal ligge under interiør tepper.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #154 på: oktober 29, 2013, 08:50:30 am »

Mente fra utsiden/motorrom siden... Blunker
Loggført

scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #155 på: oktober 29, 2013, 08:56:46 am »

Dette kommer du virkelig til å takke deg selv for! Blunker
Liten anbefaling er å legge akustisk matte (de som ligner på sitteunderlag) på motorrom siden, ser fint ut og demper mye.  Glad

Slike akustiske matter, trekker dem fuktighet?

ALt som har porer trekker til seg foktighet til en vis grad. Matter som jeg limer direkte på blekk anser jeg som en slags konserverende lag også. Derfor bruker jeg ekstra tid for å være nøye ved å presse de sikkelig ned slik at ingen luftrom er igjen mellom matte og karroseri. Når mattene har dekket det meste, sprøyter jeg med voks rundt om i kanter og skjøter slik at ingen foktighet kommer til karroseri. Når dette er gjort tviler jeg på om akustiske matter skal tiltrekke så mye foktighet at de ødelegger noe. Alt skal jo i tillegg ligge under tepper. Det blir ikke verre i hvert fall tror jeg.
En annen ting som man kan tenke på ved lydisolering er at man får samtidig mye bedre varmeisolering i bilen.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #156 på: oktober 29, 2013, 08:57:46 am »

Mente fra utsiden/motorrom siden... Blunker

å ja, der skal det komme noe som har bra brannmotstand, par lag med gips eller noe sånt   Osteaktig
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #157 på: oktober 31, 2013, 07:31:40 am »

Snart ferdig...






Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #158 på: oktober 31, 2013, 21:44:34 pm »

Dette var en flott tråd! Jeg har ei helt original -74 1303S som jeg lurer litt på hva jeg skal finne på med. Uansett - lukke til videre med dette flott prosjektet! Tøft at du satser på 1303!
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #159 på: november 01, 2013, 09:15:38 am »

Dette var en flott tråd! Jeg har ei helt original -74 1303S som jeg lurer litt på hva jeg skal finne på med. Uansett - lukke til videre med dette flott prosjektet! Tøft at du satser på 1303!

Takk.
Det første og viktigste du må finne på synes jeg er å bruke bilen din, uten at jeg vet kanskje du allerede gjør det Glad 1303 er en veldig morsom bil som har mange muligheter i oppgradering eller modifisering. Det burde vært flere som satser på 1303 Blunker
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #160 på: november 01, 2013, 10:28:14 am »

For å avklare litt vedrørende dempematter;

- Vi jobber med dette produktet hver dag og forvarmer aldri mattene. Men mattene må holde god romstemperatur og overflaten må være tørr og ren. Så i et kaldt verksted bør du varme med hårføner el.l. Skal endre litt på den teksten.

- Silent Coat har ikke teip eller lim. Det er selve massen i matta som hefter. Og ekstra lim må man ikke finne på å bruke.

- Disse mattene detter aldri ned igjen, uansett om de er montert i sort bil, parkert i Death Valley, i 50+ grader.

- Silent Coat Noise Isolator, som er en tett celleplast trekker ikke vann. Har lim med svært god vedheft og vil aldri ramle ned. Disse demper støy høyere opp i frekvens. Så en kombo av Silent Coat og Noise Isolator gir mest valutta for pengene.

- Og alle brukere av forumet får 15% rabatt på alt i nettbutikken vår. Bruk rabattkode vwnorge ved bestilling.


Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #161 på: november 01, 2013, 11:51:45 am »

Takk for avklaringer Pål!
skal sørge for å ikke glemme rabattkode ved neste bestilling. Dumt jeg viste det ikke før nå Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #162 på: november 01, 2013, 13:22:26 pm »

Takk for avklaringer Pål!
skal sørge for å ikke glemme rabattkode ved neste bestilling. Dumt jeg viste det ikke før nå Glad


Er nok ikke viden kjent. Men det lå en tråd ute om det for en stund siden.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #163 på: november 04, 2013, 10:26:31 am »

For dere som har lyst å bli bedre kjent med lyd fysikk:

http://www.sengpielaudio.com/calculator-soundlevel.htm
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #164 på: november 04, 2013, 11:13:16 am »

Fin høstvær på lørdag og kosearbeid med matter.

















Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #165 på: november 04, 2013, 11:28:17 am »

Så var det prøvekjøring. Forskjell var ganske merkbar delv om det var ikke så store forandringer på tall i måleren.

Her er måling på tomgang





Jeg tok flere målinger ved 90km/t og alle viste forskjelig. Det som irriterer mest er at ingen av de grafiske versjoner faktisk viser lavere verdig enn det jeg fikk før demping!? eller i hvert fall ikke så lett å lese.

Classisk måler med pil viste lavere:







Legger ut grafikse målinger. Måleren er ikke perfekt i seg selv. Det går ikke å sette gjennomsnitt over lengre perioder. Det som står som average er gjennomsnitt av siste 2-3 sek. men ikke av hele grafen. Dvs. hver gang du tar bilde av måeleren så varierer verdiene veldig.











Alt i alt vil jeg si at jeg har dempet for 2-3 dB og er veldig fornøyd. Jeg er ikke ferdig med prosjektet og skal fortsette videre med andre type matter.
Så lenge har jeg brukt ca 1800kr og medført ekstra 24kg til bobla. Som sagt, resultatet merkes bedre fysisk i bilen enn mann kan lese på måleren.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #166 på: november 04, 2013, 11:31:48 am »

Så kjørte jeg til bilvask og det var imponerende å se at tusjen på rute etter SCC klarte seg fint gjennom avfetting, vask og polering hos Statoil.
Nå er det spørsmål om tusjen er så bra eller om Statoils sine vaskeanlegg er noe tull  Hæ  Osteaktig

Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #167 på: november 04, 2013, 15:29:03 pm »

Har du først latt skokremen tørke så sitter den godt. Ikke noe problem å fjerne den med Lynol eller Rødsprit.

Mvh
Kalle
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #168 på: november 04, 2013, 23:20:58 pm »

Kjører da ikke i vaskemaskin Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #169 på: november 05, 2013, 09:04:52 am »

Ser ingen problem å fjerne det dersom jeg vil. Bare ble overasket at vaskehall tok det ikke Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #170 på: november 07, 2013, 08:45:25 am »

Fra akustikk tik mekanikk...

Tok frem en girkasse som satt i en '74 1303 BIG. Tanken er å bruke den som prøvekanin siden jeg har ikke lyst å gå løs på original kasse som sitter i bilen.
Så i går kveld var det arkeologisk skraping i garasjen.



Brukte noen timer før jeg ble ferdig.

Slik så pluggen, noe å satse på? små flis/stålstøv men ingen merkbare store biter...











Fant ut at girkassa er bygget i 01.10.73 og var montert i 1600cc 1303s og kabriolet fra august '72.
I tabellen så var det et tall på 3.875 som jeg må bli litt bedre kjent med  Hæ  Øyerulling



Litt feil retning men det var slått inn bokstav C på bjellhus



Tok girkasse med seg på jobb og stikker innom vaskestasjon for å dyse den godt, håper den blir ren da.
« Siste redigering: november 07, 2013, 09:29:52 am av scardeep » Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #171 på: november 07, 2013, 13:51:27 pm »

Tappepluggen ser helt normal ut.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #172 på: november 07, 2013, 14:02:08 pm »

Takk Dewil, det hjelper å høre at jeg ikke bortkaste flere timer med skraping på en ubrukelig girkassse Blunker
Venter bare på dagen er ferdig så gleder meg til vaskerunde!
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #173 på: november 07, 2013, 19:44:35 pm »

Det er verre om du finner større biter og deler Gliser
Når jeg tappa den forrige girkassa mi fant jeg tenner etter drevene i diffen Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #174 på: november 07, 2013, 22:51:41 pm »

Er kanskje vanskelig å finne deler på den lille pluggen men I got your point! Glad
Nå er spørsmålet - hva nå? Osteaktig Må gjøre noe valg og sette opp spekken til hva skal jeg ha. Så finne hvordan skal jeg få dette gjort... Tvilende
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #175 på: november 07, 2013, 23:01:13 pm »

Først er det greit å vite effektområdet på motoren og så sette opp utveksling etter det.
Du vil vel også ha mulighet til å rulle pent og rolig på motorvei også, så et langt 4. gir er vel greit.

i tråden min ligger det div kalkulatorer og linker til vw-utveksling.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #176 på: november 08, 2013, 08:43:40 am »

Har følgt deg på tråden din og det var mer enn spennende!

Vel, jeg har modifisert understel og fått det godkjent, nå må jeg tenke mot 160hk... Så girkassa må tåle det. Jeg skal bruke bilen ganske mye om sommer så den skal være bruksvenlig, som Dewil sier den må ha litt mer behagelig turtall ved 120km/t, og til slutt og sist så må jeg kunne "leke litt"...  Kult Jeg har drømt om burnout med bobla alt for lenge nå så det er på tide å gjøre noen aktive grep her Osteaktig

Uten at jeg har vært mye bor i boble girkasser, feeling sier at jeg burde klare å bytte diffen. Det som gjelder selve gir, det er jeg mer skeptisk for... Dewil, når var det kurs hos deg??? Blunker

Så par bilder i fra vaskinga...

Godt med motorrens først.



Så vask, avfetting og en runde med vask til.





Nå ligger girkassa i garasjen, ren som en baby  Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #177 på: november 08, 2013, 09:15:11 am »

Kjør på med korte 1, 2 og 3. gir samt et langt 4. gir for cruising.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #178 på: november 08, 2013, 09:41:03 am »

Ja, det må være noe sånt. Nå merker jeg at avstand mellom 2 og 3 gir er for stor for å få bruke 3 gir på en mindre bane. Regner med at den som sitter i bilen er helt lik som jeg skal tulle med Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #179 på: november 08, 2013, 19:04:24 pm »

det sitter samme igearkasse i bilen din som den du skal tulle med (AT). den har den høyeste utvekslingen du får i bobla, samme som 1300S. det er ingen fordelaktig gear kasse å kjøre med verken i bakkene på nesodden eller på korte baner som f.eks varna, så lenge du har standard motor, men når du en gang får en større motor bak i bobla di så er problemet borte. har irs geakasser med lavere utveksling hvis du heller vi prøve det.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 14
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!