april 19, 2024, 22:14:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 14
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: scarbug - 1303s '74  (Lest 137584 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #300 på: mai 13, 2014, 07:07:58 am »

Dette begynner virkelig å se bra ut! En liten oppryddningsjobb med ledningene og du begynner å bli klar.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #301 på: mai 13, 2014, 07:32:00 am »

Flink du er!
Et lite tips, når du ånder slik direkte i luftfilteret så får du mye oljedamp inn i innsugsluften og dette gir det mye lettere tenningsbank.
Det er ok å ha avsug til luftfilteret men da må du ha en veldig god åndeboks som klarer å skille ut det mest av oljedamp.
Loggført

scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #302 på: mai 14, 2014, 06:56:32 am »

Åndingsprosjekt er ikke helt ferdig og jeg tviler litt på en slik "direkte" løsning selv. Det er hyggelig å vite at forbedringsmuligheter er der og enn blir ikkke arbeidsledig ved bilen med det første  Osteaktig

Ellers har jeg observert at "big brother" ser på meg Blunker Kult med ugle i hage, blir ca 50 forskjellige arter jeg har telt så lenge i hagen...





Ok tilbake til mekking  Kult

Oljekjølerrist ferdig skrudd på plass og kjøler koblet til.



Så var turen for litt ledningskrøll... Kobling av ryggelys var en grei sak. Men så måtte jeg finne på hvorfor virker ikke mine baklys. Og etter nøye studering i ledningskart, lysbryter og sikringsboks så fant jeg feilen til slutt. Ble virkelig stålt av å klare dette selv. Ikke bare bare lese disse kart agså...



Nå er ryggelys på plass og alle andre lys fungerer som de skal. Må handle inn små blinklys som festes på hver side forran dører. Mine er knekt og slitne.

Har bandasjert en del kabler i motorrom og mer skal det til, men må først legge alle nødvendige ledninger for sensorer.



Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #303 på: mai 14, 2014, 07:50:55 am »

begynner å se ryddg ut det der Glad

Hvor får du tak i det stoffet du har trukket ledningene med?

Og jeg ville vel kanskje ikke ha brukt gasserstag som kabelbro?
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #304 på: mai 15, 2014, 07:22:58 am »

Takk for bemerkning! Samme kommentar har jeg fått fra flere Glad Jeg sjekket bevegelsen i staget og det virke minimalt i forhold til selve ledningen da jeg festa den. Tanken var "bra nok for nå" og jeg skal utbedre løsningen.

Jeg bruker Tesa tape for å bandasjere kablene. Og jeg er dårlig på navn, den har sin kode og navn som jeg husker ikke  Tvilende Fikk tak i den gjennom en kollega på forums chat. Er veldig fornøyd med tape!

Ettertekst: tape'n heter TESA 51608 19mm



Hyggelig å se at lista blir kortere med dagene som går. Slik så den før jeg begynte i går Glad



Gårsdagens oppgave var å starte med instrument montering og trekking av kabler frem. Hvordan og hvor skal jeg feste visere har jeg tenkt over lengre tid nå i det siste mens jeg vanta på deler osv. Til slutt fant jeg ut at jeg har ikke lyst å kødde med dashbord og vil legge det meste i midten, forran sikringer på en måte. Først vurderte jeg å lage braket selv men så slo meg at det fins jo slike midtkonsoller til 1303. Og når man først trenger noe til boble og det er ikke så nøye om det er brukt eller ikke så tar man kontakt med BP 73 her på forum - han har det meste du kan tenke Blunker Og en time senere henta jeg midtkonsoll! i tillegg fikk jeg brukbare blinklys som jeg har nevnt  Kult

Så utgangspunkt ble dette:



Men så er jeg så glad i girspakken min at den skal ikke kles inn og i tillegg så tar girvelger større plass en det fins på den midtkonsollen. Så litt modding måttte til. Rev all polstring, kappet "tonga" og forkortet til at konsollen slutter før girvelger nå. Instrummenter for rikelig med plass og jeg endelig har et sted å slenge mobilen fra seg da jeg setter meg foran ratt  Kult











Litt behandling måtte også til. Et strøk med Wurth melk og lakk over. Nå er den klar for polstring.





Når monterings plass er avklart for instrumenter kan jeg trekke frem kabler.
Starter med FMI 1.2 Lambda sensor og viser. Kjøpt direkte fra produsent i Finland. Ser fra riktig "tidsalder" og ikke for avansert  Gliser utfordringen var at totalt sett så er kablene for korte i utgangspunkt og det er vanskelig å trekke frem med støpsel på plass.



Så jeg bygget et skjøtekabel som jeg trakk igjennom tidligere "lufthull" for varmluft fra eksos. Inn med gummigjennomføring og ledninger gjennom før støpsel settes på enden!









Nå mangler jeg bare å sveise inn mutter for lambda sonde innfesting på eksosen og jeg er klar for å se på målinger:)

Det var første gang jeg har jobbet med slike lednings koblinger. Ikke noe stor fokus-pokus og ganske rimelig i pris. Fikk tak i alt jeg trengte på Biltema. Bort sett fra tape'n...

I dag handler jeg litt polstring og satser på å bli ferdig med konsollen. Må være perfekt aktivitet for en kveld alene med guttungen Osteaktig Barnevaktskveld skal ikke stå i veien for å holde fremdrift  Osteaktig
« Siste redigering: mai 15, 2014, 07:28:07 am av scardeep » Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #305 på: mai 15, 2014, 08:04:27 am »

bra at du gjør ordentlig arbeid. husk at ugla i treet følger med deg. Gliser
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #306 på: mai 15, 2014, 08:17:27 am »

Du få skru ut de blinklysa for meg, jeg var hjemme allerede da jeg ringte deg. Og det er ikke bare en ugle, så lenge har jeg sett to men har mistanke om at de er 3, bare at de har ikke nok plass til å stikke hoder ut samtidig  Osteaktig
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #307 på: mai 15, 2014, 08:39:12 am »


Jeg bruker Tesa tape for å bandasjere kablene. Og jeg er dårlig på navn, den har sin kode og navn som jeg husker ikke  Tvilende Fikk tak i den gjennom en kollega på forums chat. Er veldig fornøyd med tape!

Ettertekst: tape'n heter TESA 51608 19mm


Takk Glad
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #308 på: mai 16, 2014, 09:38:36 am »

De biltema-pluggene er gode Gliser Har brukt sånne selv. Knallfint Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #309 på: mai 16, 2014, 16:46:29 pm »

Bruker du en spesialtang for å klemme pinnene på kabelen  Hæ
Kjøpte et tilsvarende sett med  kontakter fra Wurth. Men de hadde ikke noe verktøy til å klemme dem fast.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #310 på: mai 19, 2014, 07:09:54 am »

Bruker du en spesialtang for å klemme pinnene på kabelen  Hæ
Kjøpte et tilsvarende sett med  kontakter fra Wurth. Men de hadde ikke noe verktøy til å klemme dem fast.

Nei, jeg har ikke tang som er ment til det. Og viste ikke at det fins èn før jeg begynnte med arbeid Glad Jeg brukte spisstang for å klemme til og så kabeltang til å presse sammen. Fungerte fint, bare tar lengre tid... Gjerne kjøper en slik spesialtang for neste produksjon Glad Hvordan ser den ut???  Osteaktig
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #311 på: mai 19, 2014, 07:20:06 am »

En "oppladings" helg til er unnagjort. Besøkte venner på "ekte" hytte uten strøm og vann ca 17km nord for Vennesla. Lang tur men mye artig fisking, knall sol og deilig vann for bading. Nå er kroppen ful-ladet og klar for "døgnrundt" arbeid i garasjen bare for å blir ferdig ASAP  Glad



Rett før jeg dro på fredag fant jeg et lite pakke i postkasse. Her er overgangsplugg jeg skal bruke for å få montere Satck oljetempsensor. Brikker faller på plass til slutt  Glad

Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #312 på: mai 19, 2014, 07:27:10 am »

Ligger fisken i den gamle tømmerrenna?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #313 på: mai 19, 2014, 07:50:20 am »

Ligger fisken i den gamle tømmerrenna?

Mvh
BB

Kann ikke hvor tømmerrenna ligger men fisk ble på vestsiden av Landeklivatenet  (ligger langst 405) og bekk opp mot  og i Svartehølen. Hytteeier mente "det er ingen fisk her siden 60 tallet..." Fikk en liten overaskelse når Saulius kom med 20 stk ørret. Sikker neo med "sørlending som har fisket bare i det fri hav" å gjøre Glad Rart men ferskvann og ferskvannsfisk blir ikke regnet som brukbart. Hmmm...
« Siste redigering: mai 20, 2014, 06:13:33 am av scardeep » Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #314 på: mai 19, 2014, 07:58:19 am »

sånn overgang må jeg ha Glad Moro med folk som ligger et par uker foran i sammenstillingsprosessen, så kan du finne alle bits and pieces, og så kan vi andre bare surfe på din kunneskap Glad
Loggført
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #315 på: mai 19, 2014, 09:43:02 am »

Skrudde av de sideblinkerne på den orange bobla i går. den var fulle av rust inni. dem er dine hvis du vil ha dem, ellers blir dm kasta. Øyerulling
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #316 på: mai 19, 2014, 10:11:41 am »

Trenger egentlig bare glasslokk så jeg tar lysene! få mekke de sammen så blir et brukbar sett til slutt  Blunker
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #317 på: mai 19, 2014, 10:11:53 am »


Jeg bruker Tesa tape for å bandasjere kablene. Og jeg er dårlig på navn, den har sin kode og navn som jeg husker ikke  Tvilende Fikk tak i den gjennom en kollega på forums chat. Er veldig fornøyd med tape!

Ettertekst: tape'n heter TESA 51608 19mm


Takk Glad

Biltema har fine sånne kabelstrømper. Svart, tettmasket netting. Fleksible og varmebestandige Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #318 på: mai 19, 2014, 10:23:10 am »


Jeg bruker Tesa tape for å bandasjere kablene. Og jeg er dårlig på navn, den har sin kode og navn som jeg husker ikke  Tvilende Fikk tak i den gjennom en kollega på forums chat. Er veldig fornøyd med tape!

Ettertekst: tape'n heter TESA 51608 19mm


Takk Glad

Biltema har fine sånne kabelstrømper. Svart, tettmasket netting. Fleksible og varmebestandige Glad

Men de blir ikke stramme eller? de krymper ikke, ikke sant?
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #319 på: mai 19, 2014, 11:04:13 am »


Jeg bruker Tesa tape for å bandasjere kablene. Og jeg er dårlig på navn, den har sin kode og navn som jeg husker ikke  Tvilende Fikk tak i den gjennom en kollega på forums chat. Er veldig fornøyd med tape!

Ettertekst: tape'n heter TESA 51608 19mm


Takk Glad

Biltema har fine sånne kabelstrømper. Svart, tettmasket netting. Fleksible og varmebestandige Glad

Men de blir ikke stramme eller? de krymper ikke, ikke sant?
Man kan stramme de ved å trekke i hver ende, for så å låse de med en tape i hver ende. Da ligger den tight rundt ledningene.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #320 på: mai 19, 2014, 11:09:02 am »

Man kan stramme de ved å trekke i hver ende, for så å låse de med en tape i hver ende. Da ligger den tight rundt ledningene.

Eller man kan bruke krympestrømpe på endene så ser det enda bedre ut og holder lengre  Blunker

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #321 på: mai 19, 2014, 11:28:57 am »

Alt skal gjennomføres i samme stil i/ved samme type/behov. Så kabler skal beskyttes i samme material over hele bilen (helst Glad )Det dere nevner virker mye lettere ved ny "kabelproduksjon" men kan ikke brukes der ledninger skal sorteres i fra en klump eller har ferdig påmontert støpsel. Så jeg skal slite videre med svart Tesa tape  Osteaktig
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #322 på: mai 19, 2014, 11:31:36 am »

Alt skal gjennomføres i samme stil i/ved samme type/behov. Så kabler skal beskyttes i samme material over hele bilen (helst Glad )Det dere nevner virker mye lettere ved ny "kabelproduksjon" men kan ikke brukes der ledninger skal sorteres i fra en klump eller har ferdig påmontert støpsel. Så jeg skal slite videre med svart Tesa tape  Osteaktig

Det er forståelig, og det blir veldig fint det du gjør Blunker
Mitt tips var mest ment til Grelland, siden det virket som han så etter alternative løsninger Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #323 på: mai 19, 2014, 11:51:00 am »

Grelland bruker sånn strømpe og krympestrømpe med lim i enden, han Glad

* hall.jpg (143.19 KB. 600x457 - vist 310 ganger.)

Min kommer fra Pål her på forumet, og ikke biltema, men det er vel samme prinsippet tenker jeg.

Men som scardeep sier så er det noe steder det ikke lar seg gjøre å få på strømpe, og da var dette tesa-båndet en bra løsning synes jeg.

Stå på , dette blir bra Glad

Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #324 på: mai 20, 2014, 06:37:01 am »

Overgangsmutter var ikke 100% i kvalitet. Da jeg prøvde å skru inn sensor så satt han skjevt og gikk ikke med å skru den ordentlig inn. Tok gjengtaper og er "gikk over" gjenger. Ble mye bedre. Sensor ble skrudd langt nok inn i hvert fall. Men skjevt sitter han fortsatt.


VDO sensor til venstre og Stack sensor med overgangsmutter til høyre.



brukte pakningsmasse så håper at gjengene er tette selv om sensor er ikke helt i "vater" Glad



Og der sitter den nå med ledninger på. Sensor med ledninger i er så pass lang at jeg ville ikke kunne bruke den i bunnplate. Plasseringen må fungere...



Så kom jeg til en idé på hvordan jeg skal trekke frem kabler. De fleste har hørt at 1303 ble så pass avansert i sin tid at den fikk diagnostikk- stikk. Og den sitter på venstre topphjørne i motorrom. Det er en del ledninger som kommer hit i fra hele El-system i bilen. Kort sagt - ubrukelig sak i hvert fall per i dag Glad


Jeg tok frem lednings-kart (som jeg merker blir mer og mer flink på  Kult ) og begynte å se etter kabler som kommer fra salong gjennom inn til motorrom til stikken.



Til slutt ble de fleste identifisert og jeg skal bruke noen av de for å lede signaler inn i bilen til visere. F.eks. kontakt 7, 8 og 17 i stikken... På en slik måte slipper jeg å lage nye hull og trekke fram ekstra ledninger. De har vi nok av. Om noen trenger hjelp med el-anlegg i en 1303 så si i fra, hjelper med kartlesing Blunker



Burde egentlig lede lambda signal på samme måte men da måtte jeg krysse motorrom med ledning osv. Men men... Noen forbedringer må jeg spare til neste prosjekt Osteaktig
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #325 på: mai 20, 2014, 06:52:55 am »

før helgens tur rakk jeg å trekke om konsollen... Ble litt provosert etter kjøring frem og tilbake uten å få tak i en sik sil man bruker på subbkasser. Så jeg kom hjem, gikk inn i skap og tok frem jakke/kåpe jeg har glemt jeg hadde og rev den i biter for å bruke stoff på konsollen   Glad



Litt spraylim og konsollen var omtrent ferdig. Mangler bare kantlist, men Biltema var tom for det også, få komme etter hvert...



I går begynte jeg med montering av visere. Plater skall trekker mes samme stoff til slutt også, har nok av material  til det nå Osteaktig







Er veldig fornøyd med plassering, får blikk på visere gjennom ratt så de er godt synlig selv om sitter lavt...





to be continued...
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #326 på: mai 20, 2014, 10:08:40 am »

moro å følge med

Ser det kanskje var like greit jeg glemte å bestille den overgangen i går Blunker

Du har ikke for moro skyld testet nøyaktigheten på den stack-sensoren sammenliknet med vdo? Tenkte jeg skulle gjøre en liten test
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #327 på: mai 20, 2014, 10:48:33 am »

moro å følge med

Ser det kanskje var like greit jeg glemte å bestille den overgangen i går Blunker

Du har ikke for moro skyld testet nøyaktigheten på den stack-sensoren sammenliknet med vdo? Tenkte jeg skulle gjøre en liten test

Tja det er lite å klage når man har brukt hele 30 kr for delen med frakt til poskasse  Osteaktig Jeg så på de andre muttere som var levert. Og en av de kan maskineres ned til M14,5. Det var bare det at du trenger dreiebenk og gjengtaper...  Tvilende
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #328 på: mai 20, 2014, 12:04:43 pm »

hehe du har et poeng der Glad

Kjenner jeg får skikkelig lyst på en 1303 når jeg ser denne (og andre) her på forumet, men så er det bare å ta en titt på hvor mye boltreplass jeg har i motorrrommet, så går det over Glad

* tb.jpg (64.89 KB. 648x600 - vist 312 ganger.)

Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #329 på: mai 20, 2014, 12:07:29 pm »

Du velger ikke bil ut i fra plass i motorrom eller?  Osteaktig
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 14
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!