tmbryhn
|
 |
« Svar #90 på: april 02, 2012, 00:33:47 am » |
|
Kanskje jeg skal bremse og faktisk mappe motoren med dem også? Kjekt med M12-bolt i hanskerommet btw.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #92 på: april 02, 2012, 10:46:06 am » |
|
Er ikke 1 april lenger nå..   Det var nok jeg smertelig klar over jeg også da jeg bevisst skrev det jeg skrev  Som jeg skreiv innledningsvis, så gidder jeg ikke mikse masse tull og bilder av halvnakne damer inn i trådene mine  Bidrar liksom ikke så mye til faglig inspirasjon og opplysning slik jeg ser det.
|
|
« Siste redigering: april 02, 2012, 10:48:57 am av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #93 på: april 02, 2012, 11:21:17 am » |
|
Hmm.. Må si jeg fikk litt lyst på en OXY nå ja..
Får bli neste det da..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #94 på: april 02, 2012, 11:47:53 am » |
|
For å sittere en god gammel klassiker: "The fight continues!" Ja, Erlend, jeg har jo fortsatt en 69-veiv liggende, men du ville vel hatt en motvektsveiv tenker jeg  Du får bygge deg en stor motor i den nye pre 60-mod.-Bobla di' vetu'
|
|
« Siste redigering: april 02, 2012, 12:07:02 pm av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #95 på: april 02, 2012, 14:35:31 pm » |
|
" Jeg besluttet å kjøre blokkhalvdelene ned 4,4mm og ta de resterede 15,0mm ned på foringene. "
Hvorfor planet du blokken og sylinderene? Svekker du ikke blokken, uten noen annen gevinst? Sylinderen blir bare "sterkere" om du tar av alt på den, og du får fullt anlegg for tettning mot blokken.
mvh C
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #96 på: april 02, 2012, 14:36:37 pm » |
|
For å sittere en god gammel klassiker: "The fight continues!" Ja, Erlend, jeg har jo fortsatt en 69-veiv liggende, men du ville vel hatt en motvektsveiv tenker jeg  Du får bygge deg en stor motor i den nye pre 60-mod.-Bobla di' vetu' Seff motvekter ja.. Noe annet funker jo ikke når man ikke kan ta med bilen på EU 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #97 på: april 02, 2012, 15:24:07 pm » |
|
Hvorfor planet du blokken og sylinderene? Svekker du ikke blokken, uten noen annen gevinst? Sylinderen blir bare "sterkere" om du tar av alt på den, og du får fullt anlegg for tettning mot blokken.
mvh C
Ville ikke ta for mye på sylinderne da jeg vil ha litt kjøleareal igjen (selvom det ikke er like kritisk i bunnen), også blir blokka mer tilnærmet Type 1, og da innbiller jeg meg at kjølekappene over syl./topper passer bedre med mindre modifikasjon. Tror ikke svekking av blokka er det helt store problemet i dette tilfellet, men jeg kan ta feil? Det blir jo litt synsing innimellom... Jeg har ikke alle svarene, men likte bare tanken på en smalere blokk  Siden jeg var så konservativ på diameteren til foringene (99,95mm), så satt jeg igjen med en grei tetningsflate faktisk.
|
|
« Siste redigering: april 02, 2012, 15:26:38 pm av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #98 på: april 02, 2012, 15:38:55 pm » |
|
har du bilde av, eller målt den tetningsflaten? Er litt spent på det, siden jeg ender opp med samme løsning
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #99 på: april 02, 2012, 15:56:54 pm » |
|
Skal knipse noen bilder når jeg kommer tilbake på jobb.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #100 på: april 02, 2012, 17:05:20 pm » |
|
Normalt sett ville jeg tro at modding av kjøleblekk tar ca 1 minutt med vinkelkutter. Oppspenning i fres... En del lengre.. Samt: Always modify the sheapest part.
Målet med å bruke en wbx blokk er vel ikke å få den til å ligne på en t1 blokk?
Mvh c
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #101 på: april 02, 2012, 18:47:49 pm » |
|
Er ikke målet å få den til å likne en T1-blokk?  Da tror jeg vi ikke er på bølgelengde lenger... Dessuten MÅTTE jeg spenne opp og ta ned litt til for å få en helt perfekt flate. Oppspenning i fres for planing - 3 min. Modify the cheapest part? Siden blokka blir modifisert i utgangspunktet som en av de dyreste delene i prosjektet, så tror jeg det heller er snakk om mengden modifikasjon. Jeg synes en smalere blokk og økt kjøleflate på sylindere, altså mer tilnærmet det originale T1-designet, virker mer fornuftig - sålangt det lar seg fullføre såklart. Et kompromiss blir det uansett. Jeg ser ikke argumentasjonen helt krystallklart her, men så kan det være at jeg er litt tungnem og trangsynt også  Du får ha meg unskyldt for det isåfall. Det er uansett fint at dette blir luftet slik at fremtidige oxy.-byggere kan få et større spekter av idéer å utfolde seg på 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #102 på: april 03, 2012, 00:00:37 am » |
|
Ok, skal prøve å være mer klar  : (Ikke kritikk av din løsning, kun mine synspunkter.) 1) Du freser bort 4,4 mm av anleggsflaten og dermed decken på blokken, dette mener jeg svekker blokken, om det er et problem for deg, det vet jeg ikke. men jeg ville i prinsipp ikke svekket en blokk. De tynneste områdene på decken til en WBX blokk er ca 14mm når du fjerne 4,4mm så er det 9,6mm igjen I prosent fjerner du mye. 2) Med å frese av 4,4 mm fjerner du også 4,4 mm av gjengene til pinne boltene dine, dette ville jeg heller ikke anbefale. VW brukte 25mm dybde av en grunn, og er det noe alublokker sliter med så er det pinnebolter som løsner. Det er sikkert noen fine formler for hvor mye ekstra styrke ekstra diameter i innsatsene gir, men jeg sier ja takk, begge deler, og ville beholdt 25mm gjenger i den diameter man har. 3) Neddreiingen av sylinderene fjerner kanskje en liten kjølefinne, de blir dermed mer lik en T4 sylinder, det er vel ca 25mm innstikk av sylinderen originalt, denne delen av sylinderen blir oljekjølt. VW motoren er ikke kjent for å ha varmeproblemer ved sylinderfoten, så jeg tror ikke den lille finnen du måtte fjerne spiller noen rolle. I prosent mister du nok marginalt overlate. 4) Med "modify the cheapest part" mente jeg modifiser kjøledekslene. de koster to femti,- og kan enkelt moddes med vinkelkutteren. fresing av blokk er mer omfattende, og vanskelig å tilbakestille. Dette for å belyse flere sider av en sak. Er fort gjort på internett at man ser en løsning og dermed kopierer blindt. ikke alltid like lurt mener jeg. Mvh C
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #103 på: april 03, 2012, 01:20:23 am » |
|
Herlig! Vi får ta det til etterretning ved neste ev. oxy.-prosjekt  Skal vel innrømme at det gikk litt fort i svingene da jeg tok denne beslutningen. Måtte bli fort ferdig, og gadd liksom ikke reflektere så mye rundt "hvordan og hvorfor". Jeg slutter i denne jobben om få dager, så har vært en smule presset den siste uka  Så får vi se om headstuds-ene løsner og kommer ut som prosjektiler når vi får litt sylindertrykk på skrotemotoren, hehe. Er som sådan mest bekymret for det at det kun er ca. 21 mm igjen kontra ca. 25 mm som gjengene har å virke på. Har dog grei magefølelse pga. de heftige stålforingene de er skrudd ned i sånn sett. M18 er tross alt en litt mer solid dimensjon enn en vanlig case saver som en trolig finner på en alu.-blokk som du refererer til (hvis disse har case savere installert originalt i det hele tatt? Belysning her?) Takk for bra belysning, dette tror jeg var bra for flere av de som snuser rundt der ute, og det er jo det vi har disse trådene for 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #104 på: april 03, 2012, 15:10:07 pm » |
|
Spennende prosjekt, følger spent med videre, selvom du fjernet litt av blokka...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #105 på: april 03, 2012, 16:47:24 pm » |
|
Kjekt å få slike informative innlegg og svar for oss som leser. Spesielt siden jeg ser for meg at min neste motor blir oxy basert. Keep it up :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #106 på: juni 28, 2012, 02:28:01 am » |
|
Sitter på nattskift utenfor Bergen, og dødtiden er til å fylle opp med noe annet... Etter nedfresing av deck ble galleripluggen mellom syl. 3 og 4 frest bort, og her måtte jeg få inn en erstatning. Løsningen ble å spenne opp vannrett og vinkle fresehodet ca. 35 grader og pinnefrese for et flatt sete 0 grader på selve hullet. Deretter borre til 8,8mm og gjenge opp til 1/8NPT på samme vinkelen.
 1.jpg (59.07 KB. 959x604 - vist 577 ganger.) Har fått ordnet ferdig headstuds også. Før jeg begynte å kappe hemningsløst var jeg nøye med oppmåling for å få alle til riktig lengde. Jeg tok også høyde for at jeg kunne sette på topper som bygger både mer eller mindre fra utgangspunktet. Til mock-up brukte jeg bare noen gamle topper fra 1915-motoren min. Sjekk hvor dypt hullene går og lag en mal for enkel oppmåling før kapping:
 2.jpg (63.4 KB. 1024x768 - vist 543 ganger.)
 3.jpg (68.96 KB. 1024x768 - vist 519 ganger.) Første sett ferdig:
 4.jpg (114.48 KB. 1024x768 - vist 520 ganger.)
 5.jpg (110.14 KB. 1024x768 - vist 549 ganger.)
 6.jpg (106.15 KB. 1024x768 - vist 553 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #107 på: juni 28, 2012, 02:35:16 am » |
|
Mock-up for sjekk av boltlengder:
 7.jpg (121.66 KB. 1024x768 - vist 616 ganger.)
 8.jpg (100.74 KB. 1024x768 - vist 542 ganger.) Var også opptatt av å ha mye å gå på for at ikke vippestellet skulle butte i boltene - selv om de nye toppene ev. vil bli tatt ned mer enn de som blir brukt til mock-up:
 9.jpg (90.82 KB. 1024x768 - vist 525 ganger.)
 10.jpg (101.39 KB. 1024x768 - vist 469 ganger.)
 11.jpg (120.97 KB. 1024x768 - vist 507 ganger.) That's it for denne gang. Ellers har jeg 90% sikkert sirklet meg inn på hvilke kam som skal brukes i motoren i første omgang, og topper begynner å bli temmelig sikkert. Vi får se når delene er i hus  God sommer 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Skaug
|
 |
« Svar #108 på: juni 28, 2012, 08:25:11 am » |
|
Det var et beist av en motor. Nå kan jeg heller lite om motor, men for mitt utrente øye ser det ganske overdimensjonert ut. Og det er vel bra? Noe gressklippermotor har du i alle fall ikke bygget  Stå på, Æ GLÆR MÆ til SCC 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #109 på: juni 28, 2012, 08:34:44 am » |
|
Jaha? Hva blir specsa?  Jeg har planlagt min OXY 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #110 på: juni 28, 2012, 09:06:33 am » |
|
ser veldig fint ud det her hr. Bryhn!
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #111 på: juni 28, 2012, 17:36:45 pm » |
|
Vi får se om det blir noe action på SCC i år. Litt usikkre fremtidsutsikter. Erlend: Blir CB 2280-kam og trolig enten Los Panchitos eller Mini Wedge 42/37.5. Kommer an på hva slags vippestellsutveksling jeg skal gå for og i så måte hva de hydrauliske løfterne greier av løft og fjærtrykk opp mot 6-6.5k. Hva skal du ha i din? Er det Erik som skal maskinere? Koselig at du også går for oxy 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #112 på: september 15, 2012, 01:55:29 am » |
|
Arbeider med kjøleblekk mens jeg venter på topper, kam, råder, svinghjul og litt annet småtteri. Startet med å tilpasse sylinderkappene og viftehuset til mock-up-en. Det var litt beskjeden kapping som måtte til, og var fort gjort:
 1.JPG (129.77 KB. 800x600 - vist 526 ganger.)
 2.JPG (124.52 KB. 800x600 - vist 522 ganger.)
 3.JPG (122.33 KB. 800x600 - vist 513 ganger.)
 4.JPG (126.87 KB. 800x600 - vist 507 ganger.)
|
|
« Siste redigering: september 15, 2012, 02:06:40 am av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #113 på: september 15, 2012, 02:03:44 am » |
|
Planen for oljekjøling i starten er å gå for Type 4-kjøler i viftehuset, så får vi se om det er tilstrekkelig for forespeilet effekt etter at motoren blir tatt i bruk. Hundehuset må utvides noen cm. for å få plass. T1- og T4-kjøler sammenliknet. T4-kjøleren har to ekstra ribber i "sandwich-en"
 5.JPG (114.42 KB. 800x600 - vist 458 ganger.)
 6.JPG (117.99 KB. 800x600 - vist 434 ganger.) Kapping, sveising og utviding av hundehus:
 7.JPG (119.72 KB. 800x600 - vist 525 ganger.)
 8.JPG (110.4 KB. 800x600 - vist 478 ganger.)
 9.JPG (126.6 KB. 800x600 - vist 409 ganger.)
 10.JPG (121.11 KB. 800x600 - vist 501 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #114 på: september 15, 2012, 02:05:55 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
 |
« Svar #115 på: september 15, 2012, 09:17:13 am » |
|
Sitter på nattskift utenfor Bergen, og dødtiden er til å fylle opp med noe annet...
Oxy made in Bergen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #116 på: september 15, 2012, 09:30:09 am » |
|
Oxy made in Bergen Oxy-tanker videre prosessert og rafinért i Bergen. Blir litt reising innimellom vetu', og da er det viktig å ha noe å drive med på hotellrommet eller på arbeidsplassen om kvelden  Bygging av motorer i Bergen tror jeg nesten noen andre får ta seg av 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
ts
Juniormedlem
 
Innlegg: 97
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #117 på: september 15, 2012, 09:58:53 am » |
|
Hei! Du må bare skrike ut om du sitter på et hotell rom å kjeder deg. Alltid velkommen på besøk i BBH på breistein 
|
|
|
Loggført
|
57 - 117 Oval Ragtop - Supercharged by Judson 65 - 343 Karmann Ghia
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #118 på: september 15, 2012, 10:02:53 am » |
|
Takk  Blir en ny tur til Flesland på mandag. Kan gi et hint om det blir noe ventevirksomhet på land 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #119 på: september 15, 2012, 18:46:40 pm » |
|
Planen for oljekjøling i starten er å gå for Type 4-kjøler i viftehuset, så får vi se om det er tilstrekkelig for forespeilet effekt etter at motoren blir tatt i bruk. Hundehuset må utvides noen cm. for å få plass.
T1- og T4-kjøler sammenliknet. T4-kjøleren har to ekstra ribber i "sandwich-en" [ Vedlegg ] [ Vedlegg ]
Kapping, sveising og utviding av hundehus: [ Vedlegg ] [ Vedlegg ] [ Vedlegg ] [ Vedlegg ]
Tar du på deg jobben med å modde viftehus for oss som ønsker å bruke t4 kjølere med doghous
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|