mars 28, 2024, 23:21:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hva blir bestetiden på Puttemotor v3?
14.00
13.80
13,60
13,40
13.20
13.00
12.80
12.60
12.40
12.20
12.00

Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 109
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1302 RSL  (Lest 714052 ganger)
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #210 på: februar 05, 2012, 21:05:53 pm »

Hei
det går også an å sette inn en stift som tåler mer turtall det brukte vi mye før til Rallycross og bilcross

eller så er vel data tenning med trigger det beste så kan du evt bygge videre til datasprut enn annen gang


Mvh AR
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #211 på: februar 05, 2012, 22:00:38 pm »

Spydige kommentarer kan du droppe Morten.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #212 på: februar 05, 2012, 22:14:00 pm »

Redigert, og så holder vi oss til motor  Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

sandvik996tt
Gjest
« Svar #213 på: februar 05, 2012, 22:18:26 pm »

Hva var galt  Gliser Gliser . Litt takhøyde må det være her inne
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #214 på: februar 05, 2012, 22:27:52 pm »

Hva var galt  Gliser Gliser . Litt takhøyde må det være her inne

Det er undertonen jeg ikke liker Morten.
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #215 på: februar 05, 2012, 22:33:53 pm »

Hei
det går også an å sette inn en stift som tåler mer turtall det brukte vi mye før til Rallycross og bilcross

eller så er vel data tenning med trigger det beste så kan du evt bygge videre til datasprut enn annen gang


Mvh AR

Stift fra Alfa mener jeg og huske?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #216 på: februar 06, 2012, 08:27:48 am »

Det jeg derimot kan spare meg for er tåpelige innlegg om hvor jæ..... en veiv ser ut. Dersom stålet er bra og håndverket står til gull, ja da er det vel det som teller. Kan såpass metallurgi at jeg vet kvalitetsforksjell på støpt og smidd.
Noen bør vel holde seg til skolebenken og ikke komme med tåpelige kommentarer til folk som vet hva de handler og driver med!

Siterer meg selv så du kan se hvor overdrevet det du skrev er:

"Dæven det var en stygg veiv i forhold til kina 4340 veivene!
Men får håpe det ikke alltid er utseende som teller.  Blunker
Bilde av sjing sjång veiva..."

Og hvis du mener eg burde spart meg for den tåpelige kommentaren som egentlig bare var min måte å spør hvorfor utseende var så forskjellig.
Så kan eg minne deg på at det pga det innlegget har en hel del personer lært at de veiven som selges som smidd til en billig peng faktisk er støp.
Så hvorfor klage på et innlegg som gjør at folk lærer noe, hele min tråd er jo full av dritt prat osv men det har da absolutt vert en lærerik tråd for veldig mange, (meg selv meget inkludert). Glad


Eivind:
Eg og var i samme båt å tenkte veldig på det med stift flyt, eg ende med pertronix men en enkel måte å sjekke det på er jo å skaffe seg en dwell/kamvinkel måler, lang ledning og sitte med den i bilen når du gir på, forandrer kamvinkelen seg merkbart så har du flyt. Glad

Morten:
Vet ikke hva du skrev men nå er det nok, du har blitt som mokkamann dramaet, Kåre dreit seg ut men nå har du drete deg selv ut lenge nok.
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #217 på: februar 06, 2012, 09:57:03 am »

Har du en link til en slik dwell/kamvinkel måler
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #218 på: februar 06, 2012, 10:05:14 am »

Har du en link til en slik dwell/kamvinkel måler

http://www.ebay.com/itm/Lafayette-Dwell-Angle-Tachometer-/170776305391?pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr&hash=item27c30f9eef
Bare søk dwell angle på ebay, finnes også mange multimeter spesielt rettet mot motorer der du i tillegg eks kan lese av turtall.
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #219 på: februar 06, 2012, 10:23:05 am »

Har du en link til en slik dwell/kamvinkel måler

http://www.ebay.com/itm/Lafayette-Dwell-Angle-Tachometer-/170776305391?pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr&hash=item27c30f9eef
Bare søk dwell angle på ebay, finnes også mange multimeter spesielt rettet mot motorer der du i tillegg eks kan lese av turtall.

Takk for tips Dalland. Dette setter vi pris på Glad
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #220 på: februar 06, 2012, 12:12:51 pm »

Hei
det går også an å sette inn en stift som tåler mer turtall det brukte vi mye før til Rallycross og bilcross

eller så er vel data tenning med trigger det beste så kan du evt bygge videre til datasprut enn annen gang


Mvh AR

Stift fra Alfa mener jeg og huske?


Alfa Romeo? Eller en det en produsent som heter Alfa som lager stifter?
« Siste redigering: februar 06, 2012, 12:15:10 pm av Eivind (Putte) » Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #221 på: februar 06, 2012, 17:29:37 pm »

Fikk en liten update fra Jee nå nettopp. Toppene er ferdig høvla. Så nå er forbrenningskammeret på hhv. 53,5 og 54,5cc. Da har vi 11.5 : 1 i komp! Har ikke fått sett resultatet selv. Men jeg er sikker på at det er "top notch" som arbeidet til Jee alltid er!
 
« Siste redigering: februar 06, 2012, 18:52:24 pm av Eivind (Putte) » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #222 på: februar 06, 2012, 17:51:01 pm »

Forskjellig cc?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #223 på: februar 06, 2012, 18:05:10 pm »

Forskjellen er vel marginal. 1 cc = 1 ml.
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #224 på: februar 06, 2012, 18:21:38 pm »


Alfa Romeo? Eller en det en produsent som heter Alfa som lager stifter?
[/quote]

Alfa Romeo ja. Husker den hadde stripete ledning også. Mener det var Beru tenningsdeler jeg solgte den gangen?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #225 på: februar 06, 2012, 18:31:26 pm »

Alle fire kammerne er mellom 53,5 og 54,5cc. Dvs innenfor 1cc. Dette er CNC utformede forbrenningsrom noe som skal gi samme utforming av kammer, Om man da ser bort i fra ripene etter fresestålet. Så med lik høvling blir faktisk resultatet såpass. Hadde de vært håndportet ville forskjellene vært enda større.

Skal man ha det mer nøyaktig holder det ikke med normal apotek-sprøyte. Om man måler to ganger kan fort målingen endre seg dessverre. Dette pga konkavhet på måleplate når den trykkes på plass, tykkelse på tettemiddel osv.

Det høres kanskje rart ut. Men det er noe som heter å måle seg ihjel. Om man skal henge seg opp i slike ting må man først kunne garantere 100% lik fylningsgrad på hver av de fire sylinderne under gange. På ALLE turtall. Og det kan ingen garantere CNC eller ikke. Så løsningene blir på mange måter et kompromiss mellom Nøyaktighet innen rimelighetens grenser og antall arbeidstimer man skal legge i.

Matchportingen på disse toppene ble helt konge. Kappet av innsugene 2cm over anlegg mot topp. Monterte styringer og portet overgangen. For deretter å sveise sammen innsugene igjen. Kult at noen vil ta det helt ut  Glad





Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #226 på: februar 06, 2012, 18:43:10 pm »


Det høres kanskje rart ut. Men det er noe som heter å måle seg ihjel. Om man skal henge seg opp i slike ting må man først kunne garantere 100% lik fylningsgrad på hver av de fire sylinderne under gange. På ALLE turtall. Og det kan ingen garantere CNC eller ikke. Så løsningene blir på mange måter et kompromiss mellom Nøyaktighet innen rimelighetens grenser og antall arbeidstimer man skal legge i.


støtter denne
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #227 på: februar 06, 2012, 18:57:17 pm »

Glemte selvfølgelig å nevne jobben du har gjort på toppene og innsugene. Gleder meg mer enn sistgang til å komme på besøk.
Da skal jeg i tillegg husk å ta bilder  Gliser
Lykke til hos kiropraktoren i morgen. Håper han bli rett..
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #228 på: februar 06, 2012, 19:08:53 pm »

Sist jeg leste så trodde jeg det var mer enn 1cc forskjell :p

så tydeligvis feil  Gliser


Støtter erik fullt ut, og legger ballen rimelig dødt om jeg selv var av en annen oppfatning enn Erik!

Nice Eivind! Gleder meg til å se (og høre) dette udyret!!



Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #229 på: februar 07, 2012, 17:43:01 pm »

Forskjellen er vel marginal. 1 cc = 1 ml.

1 milliliter er 1x1x1 cm, eller ca samme volum som en jatzy terning.
Om det er mye eller lite avhenger av øyet som ser, og hva man måler og hvorfor.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #230 på: februar 07, 2012, 22:55:18 pm »

Usj... nei. Gadd ikke alikevel.
« Siste redigering: februar 07, 2012, 22:58:37 pm av Jee » Loggført

cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #231 på: februar 07, 2012, 23:16:35 pm »

Forskjellen er vel marginal. 1 cc = 1 ml.

1 milliliter er 1x1x1 cm, eller ca samme volum som en jatzy terning.
Om det er mye eller lite avhenger av øyet som ser, og hva man måler og hvorfor.

Hmm, er det virkelig plass til 40-50 Yatzy  terninger i et type 1 Forbrenningskammer ?
Loggført
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #232 på: februar 08, 2012, 07:45:15 am »


Det høres kanskje rart ut. Men det er noe som heter å måle seg ihjel. Om man skal henge seg opp i slike ting må man først kunne garantere 100% lik fylningsgrad på hver av de fire sylinderne under gange. På ALLE turtall. Og det kan ingen garantere CNC eller ikke. Så løsningene blir på mange måter et kompromiss mellom Nøyaktighet innen rimelighetens grenser og antall arbeidstimer man skal legge i.


støtter denne

Interessant tema, fikk meg til å tenke på to ting.

1. Er ikke cnc topper like i forbrenningskammeret? Hvis de er det, hva er årsaken til at det blir forskjell? Målefeil(konkavhet)? forskjellig oppspenning av emnet?

2. Hva kan man gjøre for å få fyllingsgraden så nær 100 % som mulig? Hvordan fordeler disse potensielle feilene seg? blir 1cc forskjell bare en "fis i horisonten" sammenlignet med forskjellig fyllingsgraden? Er det noen som har greide å måle dette(med forskjellig turtall) og eventuelt vet noe mer rundt dette? Dette er sikkert ikke så viktig for en vanlig gatemotor, men jeg lekte litt med en CR kalkulator og fant at forskjellen 1 cc gir en endring av CR fra 0,1 til 0,2 avhengig av motorstørrelse. I en race-motor kan vel dette i ytterste konsekvens føre til at du får "ping" i en sylinder før de andre(gitt at fyllingsgraden er lik Glad ). Hvordan er dette med tanke på varmeutvikling og fuel-mix(er det store forskjeller?)

Ser nå at dette var litt mer enn to ting Gliser, men kult hvis noen har noen tanker eller erfaringer rundt dette og kan belære oss(les: meg) grønnskollinger Glad

Beklager til trådstarter hvis jeg drar denne tråden for langt ut på viddene.
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #233 på: februar 08, 2012, 08:27:19 am »

Dette er veldig interesant tema Folke. Tråden min er både ment for å hvis, men mest for å lære.
Så kjør debatt!
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #234 på: februar 08, 2012, 08:58:30 am »

Jeg tro..

At dette ikke vil ha noen særlig å si. Så lenge toppene er kuttet like dypt, og sylindrene er like lange, så er det viktigere at toppene blir tette enn at man har 100% lik komp på alle sylindrene.

Når det er sagt så er det greit å si at man skal jo prøve å få alt likt. JEg kuttet f.eks høyre og venstre sylinderpar forskjellig for å få lik vendehøyde. Dette måtte jeg gjøre fordi veiven ikke ligger 100% på midten av blokken.



Men...

Send en mail til hvilkensomhelst Formel1-lag, Nascar-lag, top fuel-lag etc og spør om det samme.
En F1 motor som varver 18.000 er nok så nærme 100% lik på alle sylindre som man kommer Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #235 på: februar 08, 2012, 10:13:54 am »

Enig med Jee her, alt med måte. VW motoren blir aldri en formel 1 motor, så det blir litt unødvendig å være så ekstremt nøyaktig. Kan sammenlignes med hvor nøye man skal balansere delene i motoren. Man kan ta det helt ut til F1 nivå der også, men det får fint lite utslag og er svært dyrt og tidkrevende i forhold til hva man får igjen.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #236 på: februar 08, 2012, 11:45:09 am »

Orker ikke hive meg på diskusjonen. Da jeg føler jeg har sagt mitt.

Men en fun-fact om tema og en liten tankevekker fikk jeg fortalt her om dagen. På større ventiler og høyt komp kan det være fordelaktig med 46grader i sete. kontra 45 grader på ventilen. Da ventilene blir mer konkave under forbrenning og vil da tette bedre med forskjellige sete vinkler. Hvor mye bøyer de seg.. en Yatzy terning  Hæ   Osteaktig  Nok en variabel man ikke har kontroll over.

Og uten å ha fått bekreftet dette, kun internett lesing, leste jeg også om vw's nye lille bluemotion motor som har forskjellig borring på 2 av 4 sylindre. Oi, hva med kompet da  Osteaktig

Top fuel er vel den motorsports grenen som kan sammenignes mest med bilcross. Groft og bælete. Og med en veiv som vrir seg opp til 15 grader under belastning på grunn av momentet.. Da snakker vi ihvertfall om variabler  Sjokkert
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #237 på: februar 08, 2012, 12:06:02 pm »

www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=234938
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #238 på: februar 08, 2012, 12:24:22 pm »

Fant ikke noe om den der. Men konsepetet var visst at den kun gikk på 2 sylindre ved normal gange. Og ved pådrag alle fire. Men som sagt, dette er kun hear-say for min del.

Et annet sted man opererer med forskjellig komp på samme veiv er i to takt båt motorer. Der er det normalt og kun borre den ødelagte sylinderen. Og det ser ut til å funke greit. De opererer jo under litt hardere forhold enn en bilmotor. 6000rpm i timesvis er jo ikke uvanlig  Gliser.  Og stempel,kompresjon er jo den samme selv om ikke har ventilmekanismen å tenke på.
Loggført

folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #239 på: februar 08, 2012, 12:28:23 pm »

Orker ikke hive meg på diskusjonen. Da jeg føler jeg har sagt mitt.

Men en fun-fact om tema og en liten tankevekker fikk jeg fortalt her om dagen. På større ventiler og høyt komp kan det være fordelaktig med 46grader i sete. kontra 45 grader på ventilen. Da ventilene blir mer konkave under forbrenning og vil da tette bedre med forskjellige sete vinkler. Hvor mye bøyer de seg.. en Yatzy terning  Hæ   Osteaktig  Nok en variabel man ikke har kontroll over.

Og uten å ha fått bekreftet dette, kun internett lesing, leste jeg også om vw's nye lille bluemotion motor som har forskjellig borring på 2 av 4 sylindre. Oi, hva med kompet da  Osteaktig

Top fuel er vel den motorsports grenen som kan sammenignes mest med bilcross. Groft og bælete. Og med en veiv som vrir seg opp til 15 grader under belastning på grunn av momentet.. Da snakker vi ihvertfall om variabler  Sjokkert

Håper du skjønner at innlegget mitt ikke var ment som et sleivspark mot deg, men heller et forsøk på å skjønne "problemstillingen", utfallet og konsekvensene.
Hvis du vil ha sleivspark så skal du få et nå, hvorfor ikke bruke en tykkere plate hvis det er "problemer" med at den blir konkav når du måler Gliser Blunker

Jeg foreslår at neste gang noen spør kan du bare si at alle brennkammerene var 54 cc så slipper du alt dette maset  Gliser
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 109
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!