mars 28, 2024, 18:31:26 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hva blir bestetiden på Puttemotor v3?
14.00
13.80
13,60
13,40
13.20
13.00
12.80
12.60
12.40
12.20
12.00

Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 109
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1302 RSL  (Lest 713961 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #300 på: februar 28, 2012, 21:42:08 pm »

host host..glassblåsing Gliser

Glassblåsing er for pyser. Her bruker man rå kraft.

Kanskje musklene studenten lisom skulle bygge havnet hos deg  Gliser

Ja eg/motoren min ende jo opp på lavkarbo sist eg sjekket. Glad
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #301 på: mars 01, 2012, 08:03:15 am »

I går startet monteringen.
Alle delene ble vasket rene, å montert etter alle kunstens regler. Nye ARP2000 bolter ble smurt inn med ARP Lube og trekt med rett moment (55 foot pund).


* IMG_4212.jpg (97.17 KB, 672x900 - vist 351 ganger.)

* IMG_4216.jpg (92.79 KB, 900x672 - vist 337 ganger.)

* IMG_4218.jpg (87.77 KB, 900x672 - vist 325 ganger.)

* IMG_4222.jpg (90.12 KB, 672x900 - vist 369 ganger.)

* IMG_4220.jpg (53.83 KB, 672x900 - vist 331 ganger.)
« Siste redigering: mars 02, 2012, 09:30:43 am av Eivind (Putte) » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #302 på: mars 01, 2012, 09:52:11 am »

Se her ja Gliser Sånn skal jeg gjøre snart også. Har fått kamaksel i postkassa Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #303 på: mars 01, 2012, 17:11:23 pm »

Veldig artig å få være med på å bygge sin egen motor. Da vet man jo også hva som blir puttet i, å hvordan.
Grattis med ny kam Anders. Hva ble det?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #304 på: mars 02, 2012, 23:58:20 pm »

Det ble en 163/86b.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #305 på: mars 03, 2012, 08:26:14 am »

I går startet monteringen.
Alle delene ble vasket rene, å montert etter alle kunstens regler. Nye ARP2000 bolter ble smurt inn med ARP Lube og trekt med rett moment (55 foot pund).

Hei, stemmer det virkelig med 55 ft/lbs? Det tilsvarer 75nm og slike moment har jeg ikke vært borti på ARP bolter tidligere.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #306 på: mars 03, 2012, 08:38:48 am »

I går startet monteringen.
Alle delene ble vasket rene, å montert etter alle kunstens regler. Nye ARP2000 bolter ble smurt inn med ARP Lube og trekt med rett moment (55 foot pund).

Hei, stemmer det virkelig med 55 ft/lbs? Det tilsvarer 75nm og slike moment har jeg ikke vært borti på ARP bolter tidligere.

-BB-

Det stemmer virkelig. Det sto skrevet med fete bokstaver 55 ft/lbs i manualen.



* arp.jpg (67.26 KB, 479x603 - vist 375 ganger.)
« Siste redigering: mars 03, 2012, 08:45:08 am av Eivind (Putte) » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #307 på: mars 03, 2012, 10:05:21 am »

Trekk til så mye du makter, så løsner det ikke Gliser hehe
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #308 på: mars 03, 2012, 13:14:22 pm »

hva er gjengestignigen på disse rådeboltene?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #309 på: mars 03, 2012, 13:33:12 pm »

Det vet jeg ikke.
Varenummeret er ARP 200-6209
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #310 på: mars 03, 2012, 14:11:17 pm »

Helt rett moment med 3/8 " bolt m/lube .. samme som sitter i Pauter sine . Har brukt dette momentet
mange ganger på mine uten problem ...Dra de stegvis opp begge to ..(dette skal du egentlig ha gjort på forhånd slik at du vet lagerklaringen .. glem ikke sideveis klaring for olje) .  
Tipper dette er UNF gjenger (har ikke tenkt over det) da er det i så fall 24 gjenger pr tomme ..ca 1mm
stigning da ..(midt mellom std metriske og fine metr.)

Mvh
« Siste redigering: mars 03, 2012, 14:51:30 pm av Sonic » Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #311 på: mars 03, 2012, 15:59:29 pm »

Helt rett moment med 3/8 " bolt m/lube .. samme som sitter i Pauter sine . Har brukt dette momentet
mange ganger på mine uten problem ...Dra de stegvis opp begge to ..(dette skal du egentlig ha gjort på forhånd slik at du vet lagerklaringen .. glem ikke sideveis klaring for olje) .  
Tipper dette er UNF gjenger (har ikke tenkt over det) da er det i så fall 24 gjenger pr tomme ..ca 1mm
stigning da ..(midt mellom std metriske og fine metr.)

Mvh

De er dratt til stegvis ja, 20-35-55 med et ørlite stepp tilbake før hvert nye steg....i h.h.t. kunstens regler Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #312 på: mars 04, 2012, 18:20:18 pm »

Ikke for å blande meg inn. Men her er det en feil ett sted  Osteaktig

Eivind annonserte tidligere etter 5/16" bolter.

Delenummeret og momentet det refereres til er til 3/8" bolter.

Har det blitt byttet råder underveis?  Hæ
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #313 på: mars 04, 2012, 19:18:28 pm »

Mener boltene har tolvkanthode på 7/16", 3/8" i diameter og 1.6" lange.
« Siste redigering: mars 04, 2012, 19:32:25 pm av Eivind (Putte) » Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #314 på: mars 04, 2012, 19:33:24 pm »

Ikke for å blande meg inn. Men her er det en feil ett sted  Osteaktig

Eivind annonserte tidligere etter 5/16" bolter.

Delenummeret og momentet det refereres til er til 3/8" bolter.

Har det blitt byttet råder underveis?  Hæ

Mao så annonserte jeg etter feil bolter  Hæ
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #315 på: mars 05, 2012, 08:49:44 am »

Helt rett moment med 3/8 " bolt m/lube .. samme som sitter i Pauter sine . Har brukt dette momentet
mange ganger på mine uten problem ...Dra de stegvis opp begge to ..(dette skal du egentlig ha gjort på forhånd slik at du vet lagerklaringen .. glem ikke sideveis klaring for olje) .  
Tipper dette er UNF gjenger (har ikke tenkt over det) da er det i så fall 24 gjenger pr tomme ..ca 1mm
stigning da ..(midt mellom std metriske og fine metr.)

Mvh

De er dratt til stegvis ja, 20-35-55 med et ørlite stepp tilbake før hvert nye steg....i h.h.t. kunstens regler Blunker

Det er vel en stund siden kunstens regler brukte moment på rådebolter? Det er å måle strekk som står i kunstens regler. Blunker
(Og i brukerveiledningen til ARP som Eivind scannet inn)
Loggført

Speed is no substitute for direction
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #316 på: mars 05, 2012, 09:03:20 am »

Med mine CB Super Race Hbeam råder fulgte det ikke med strekkanvisning til ARP-boltene, bare moment..

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #317 på: mars 05, 2012, 09:04:26 am »

Helt rett moment med 3/8 " bolt m/lube .. samme som sitter i Pauter sine . Har brukt dette momentet
mange ganger på mine uten problem ...Dra de stegvis opp begge to ..(dette skal du egentlig ha gjort på forhånd slik at du vet lagerklaringen .. glem ikke sideveis klaring for olje) .  
Tipper dette er UNF gjenger (har ikke tenkt over det) da er det i så fall 24 gjenger pr tomme ..ca 1mm
stigning da ..(midt mellom std metriske og fine metr.)

Mvh

De er dratt til stegvis ja, 20-35-55 med et ørlite stepp tilbake før hvert nye steg....i h.h.t. kunstens regler Blunker

Det er vel en stund siden kunstens regler brukte moment på rådebolter? Det er å måle strekk som står i kunstens regler. Blunker
(Og i brukerveiledningen til ARP som Eivind scannet inn)
I mangel av kunnskap og måleverktøy gikk vi for punkt 6 og fulgte de "gamle kunstens regler"... (som jeg tror de fleste gjør)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #318 på: mars 05, 2012, 09:26:34 am »

Med mine CB Super Race Hbeam råder fulgte det ikke med strekkanvisning til ARP-boltene, bare moment..


Det er fordi de regner med at kundene deres ikke er så nøye når dem monterer motordelene.

Momentet avhenger av mange faktorer og derfor vil alltid strekk være den riktige måten å trekke til rådeboltene.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #319 på: mars 05, 2012, 09:54:16 am »

Helt rett moment med 3/8 " bolt m/lube .. samme som sitter i Pauter sine . Har brukt dette momentet
mange ganger på mine uten problem ...Dra de stegvis opp begge to ..(dette skal du egentlig ha gjort på forhånd slik at du vet lagerklaringen .. glem ikke sideveis klaring for olje) .  
Tipper dette er UNF gjenger (har ikke tenkt over det) da er det i så fall 24 gjenger pr tomme ..ca 1mm
stigning da ..(midt mellom std metriske og fine metr.)

Mvh

De er dratt til stegvis ja, 20-35-55 med et ørlite stepp tilbake før hvert nye steg....i h.h.t. kunstens regler Blunker

Det er vel en stund siden kunstens regler brukte moment på rådebolter? Det er å måle strekk som står i kunstens regler. Blunker
(Og i brukerveiledningen til ARP som Eivind scannet inn)
I mangel av kunnskap og måleverktøy gikk vi for punkt 6 og fulgte de "gamle kunstens regler"... (som jeg tror de fleste gjør)

Jeg føler det er mye lettere å få dette til med strekkmåling. Det er jo bare å måle lengden på bolten før man skrur den inn. Så legger man til strekkmålet på den lengden man målte... og trekker til bolten har blitt så lang... Enkelt og greit, og man behøver ikke spesialsmøring eller noe som helst...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #320 på: mars 05, 2012, 12:44:14 pm »

Om boltene kommer i orginal ARP innpakning er det fint å gå for det strekket som ARP insturerer om. Men dog med god smøring som cv fett, medfølgene "moly" fett. Eller annen anti friksjons smøring. Om ikke, har jeg opplevd å vri stålet i boltene fremfor å skru de innover når momentet øker.

Men om du drar de til rett strekk bør alle boltene demonteres og måles for permanent deformering. Før siste montering. Og kun dra de til strekk en gang og la de sitte høres for meg veldig usikkert ut. (sikkert jeg som missforstår prosedyren)

På ARP boltene som følger med Kina rådene har jeg dårlig erfaring med strekktiltrekking. Da det skal mye mindre til før de får permanent strekk. Så her bruker jeg kun moment. Også her godt smørt under Hode og på gjenger.

Når dette er sagt TROR jeg 3/8 boltene er on the safeside med kun instruert moment. Da disse boltene er overdimensjonert for vårt bruk. 3/8 blir som regel brukt på borringer opp mot "big block v8" med vekten dette medfører på stempel, kryssbolt og råde.

5/16" er en mer normalt bolttykkelse på det vi driver med. Og så vidt jeg vet er det kun de tidlige H-beam rådene som kom med 3/8" UNF bolter. Så om man har ett slikt sett. Ta godt vare på de  Osteaktig
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #321 på: mars 05, 2012, 23:06:09 pm »

Om boltene kommer i orginal ARP innpakning er det fint å gå for det strekket som ARP insturerer om. Men dog med god smøring som cv fett, medfølgene "moly" fett. Eller annen anti friksjons smøring. Om ikke, har jeg opplevd å vri stålet i boltene fremfor å skru de innover når momentet øker.

Men om du drar de til rett strekk bør alle boltene demonteres og måles for permanent deformering. Før siste montering. Og kun dra de til strekk en gang og la de sitte høres for meg veldig usikkert ut. (sikkert jeg som missforstår prosedyren)


å demontere en bolt som er dratt til med strekk, for så å remontere , blir ikke det feil..?
de fleste andre bolter som er dratt til med strekk må/skal byttes?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #322 på: mars 05, 2012, 23:07:54 pm »

snublet over denne i dag da jeg roter litt med det samme.
det sitter ARP bolter i disse Pauter rådene(og håper disse er ekte  Gliser )



* IMG_20120305_160105 (Medium).jpg (148.43 KB, 1024x768 - vist 350 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #323 på: mars 06, 2012, 00:24:58 am »


å demontere en bolt som er dratt til med strekk, for så å remontere , blir ikke det feil..?
de fleste andre bolter som er dratt til med strekk må/skal byttes?

(unnskyld for at dette vaser ut)

Dessverre har eg ikke en fin graf å vise i denne omgang Osteaktig, men disse boltene strekkes kun til en tøyning innenfor det elastiske området.
Det vil si at vi får ingen plastisk strekk/ingen varig deformasjon.
Når man monterer slike bolter er selvfølgelig å måle tøyningen den mest nøyaktige måten, dette gjøres gjerne ved å stramme til, måle også skru løs flere ganger.
Å stramme og slakke bolten med mye smøring 3 ganger før siste stramming er veldig vanlig.
Om det trengs i dette tilfellet, langt ifra! fins da mange motorer med org råder og moment som har tålt mye mer juling enn denne skal.
Kort fortalt, hør på Jee. Gliser
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #324 på: mars 06, 2012, 08:39:16 am »

Kort fortalt, hør på Jee. Gliser

Nå er det slik at å trekke med moment eller strekk er NØYAKTIG det samme. Det er kontroll metoden som er forskjellen.
Å spenne en bolt er å trekke den ut som en fjær (på et mikro nivå), den optimale lengden den skal ha er det som oppgis i strekk.
Når man er heldig med smøring, vindforhold og flaks får man den nøyaktig like lang ved bruk av moment også.

Det Jee skriver om at man må verdiene på papirene med en klype sant er ENNÅ en grunn til å kjøre med strekk metoden, slik at man ikke trekker boltene til varig deformasjon...  for hvordan finner du ut det uten å måle boltene før og etter???

Og dette var det siste jeg gadd å skrive om dette...
Jeg skrev en kommentar om kunstens regler, hele poenget var å si i fra at det er IKKE best med moment.
Disse åtte boltene boltene har den tøffeste jobben i hele motorkonstruksjonen...  men det er sikkert noen som er uenige i det også...


http://www.precisionenginetech.com/tech-explained/2009/06/03/measuring-connecting-rod-bolt-stretch-part-1/



« Siste redigering: mars 06, 2012, 13:53:00 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #325 på: mars 06, 2012, 12:40:09 pm »

På mega digre skipsmotorer strekkes boltene hydraulisk til de er akkurat riktig lengde, så skrues mutteren på for hånd til den er inntil, så slippes hydraulikken og da er det hundre prosent riktig moment/strekk, gang på gang. Har du nådd varig deformasjon, så, ja da er den varig og bolten er defekt. Er det mulig å måle så mål. Resten tar jeg med moment og det tror jeg nok er nøye nok. Det mener nå jeg Blunker
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #326 på: mars 06, 2012, 13:42:03 pm »

Hvor vanskelig kan det være da?
Når jeg monterer svinghjul på f.eks subaru sin boxerdiesel (eller monterer andre motordeler) bruker vi først et moment på rundt 45mn for å sjekke at bolten og anlegget mot svinghjulet er riktig. Så trekker vi til 45 grader for å trekke ut "strekken" i boltene, for å sjekke at strekken er riktig skal momentet boltene er tiltrukkket med stemme med ca 100nm. hvis ikke momentet stemmer så er det noe som er gæli. Om strekken i bolten feiler (brist eller lignende) så veit man jo ikke om man har riktig tiltrekning om man ikke kan se hva det er trekket til med.
Må ha en dyr snap-on momentstav Gliser

Jeg mener det er tull å diskutere hva rådene til eivind er trekket til med i denne sammenhengen og moment blir mest riktig.
Men dette er jo kun min biltekniker mening. Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
John E
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 264
Bosted: Halden

Gull!


Vis profil

« Svar #327 på: mars 06, 2012, 14:13:46 pm »



Kameraten min over har bolter langt oppi halsen så han kan sikkert rådspørres Gliser
« Siste redigering: mars 06, 2012, 14:18:24 pm av John E » Loggført

74' mod 1303 S GULL!!
73' mod Bay

Marskalk - Harry Von Kaaten racing team.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #328 på: mars 06, 2012, 14:40:47 pm »

John, sender du meg nr hans på pm? Gliser
Blir en bra motor detta, Eivind Gliser Blir kult å høre putte brøle rundt i gatene her Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #329 på: mars 06, 2012, 15:15:33 pm »

Enig med Dewil. Stol på Berger, detta blir bra!

( Overdreven  bolt-teori flisespikkeri  i nedlatende tone kan man ta et annet sted.)

Er vel ingen som har snakket nedlatende til noen. Det er bare godt at metoder blir diskutert på saklig vis.
At strekk er rette metoden er vel ingen vits å diskutere, og det er nok derfor at produsenten selv skriver dette i bold. Dette har ingenting med overdrevet boltteori eller flisespikkeri å gjøre.
Tror det kun er frykt av det ukjente som stopper mange. Deriblandt meg selv helt til jeg gjorde det på rett måte sist jeg bygde motor.
Da innså jeg at dette ikke var noe å frykte i det hele tatt :-)
Når man legger tid i å gjøre det så riktig som mulig med moment så er vel tanken at man like greit kunne sjekket strekk.

Derimot hvis noen bare klemmer til med oppgitt moment og håper at man er sånn cirka der man skal være så har man kanskje spart tid, men ikke trygghet.
Jeg synes selv at de minuttene ekstra er verdt tryggheten.

Eivind og Berger har sikkert fått til et bra resultat med metoden de har brukt, men å bruke tilsvarende tid på å måle strekk, så ville de ha visst at resultatet var bra.

Dewil. Interessant, du måler jo strekk du og...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 109
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!