mars 28, 2024, 10:03:43 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hva blir bestetiden på Puttemotor v3?
14.00
13.80
13,60
13,40
13.20
13.00
12.80
12.60
12.40
12.20
12.00

Sider: 1 ... 24 25 [26] 27 28 ... 109
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1302 RSL  (Lest 713848 ganger)
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #750 på: mai 27, 2012, 09:13:24 am »

Følg linken du finner i denne tråden og bli bedre kjent med hvordan oljesystemet på våre motorer fungerer:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4919.0.html

-BB-


Kjempe artikkel. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=280293
Kanskje flere av oss som burde studere denne nøye. Problemet løser seg ikke med 30 mm pumpe i alle fall Blunker
Loggført
sandvik996tt
Gjest
« Svar #751 på: mai 27, 2012, 09:13:31 am »

Single grade vs. multigrade  :
ved 95-100 grader ca. 2 bar ved kjøring på e- oljefilter og oljekjøler.
Har byttet olje og filter tre ganger etter at motoren ble bygget. Kjører med mineral 20w-50 olje.

Jeg har en nybygd motor som er bygd av Rallybugs, jeg har blitt anbefalt å bruke en helsyntetisk olje ELF 5-50 .
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #752 på: mai 27, 2012, 09:36:41 am »

Oljekjøler "termostat" systemet på våres motorer er bygget for singel grade oljer, det at vi bruker multi grade nå gir bedre smøring på kald motor men gjør at oljen bli seinere varm da den ikke klarer å boikotte oljekjøleren pga for liten trykkforskjell mellom kald og varm olje.

Eg setter en finger på at det er pumpen og/eller lokket til Putte som ikke er bra nok.
Jeg har selv av og til hatt litt blinking i lampen når eg har kjørt lenge og tomgangen faller under 700 rpm, men regner med det forsvinner helt ved planslipt pumpelokk.
BTW: eg kjører Redline WT40 (15W40) esterbasert racing olje så altså tynnere olje når den er varm.
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #753 på: mai 27, 2012, 09:55:19 am »

Det store spørsmålet her er vel hva som forårsaker det store trykk tapet, siden trykket er bra når motoren er kald. CSP lokket er ikke planslipt så det kan vi sjekke ut Eivind, og også teste uten pakning på lokket. Pakningen som sitter der nå er av den tynneste hvite typen.

Planslipt csp lokk og sjekke klaring mellom lokk og pumpe gjør nok susen.
Skulle bytte olje i helgen. Men glemte at putte var lav i hekken. Ikke lett å komme under uten jekk og bukk.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #754 på: mai 27, 2012, 11:34:07 am »

Jeg Hadde studert lokket med rettholt i motlys før jeg begynte å slipe det. Det er jo tross alt maskinert, jeg er ikke helt overbevist om at slipe papir på glass er en mye bedre måte å få noe slett.
Av hva jeg har sett tar denne metoden alltid kantene først og det får meg til å tro at metoden har sine mangler.
Med rettholt og bladsøker finner man om tolleransene for pumpa krever pakkning.

Med justerbart stempel ved svinghjulet kan man sjekke om ventilen faktisk slipper av trykk ved blinkende olje lampe.

Hadde vel også kjørt full synt siden den er mye mer stabil i viskositeten ved ulike temeraturer.
« Siste redigering: mai 29, 2012, 19:08:33 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #755 på: mai 28, 2012, 08:04:59 am »

Jøss, er vi enda på en single vs multigrade, mineralsk vs syntetisk diskusjon?
Slik jeg forstår oljesystemet på våre motorer har vi 3 alternativer:
1 alt må tilsvare orginalt, alle klaringer, pumpe, lokk, kjøler og oljestempler, samt singlegrade 40 olje.
2 bygge om alt og ta styringa sjøl med valgfri olje.
3 ta sjansen og se om slik man har bygget det fungerer.

Mine 3 erfaringer:
1 32mm pumpe, med ekstern kjøler og orginal overtrykksventil. Lekkasje i alle retninger.
2 26mm pumpe med Berg relief cover og resten orginalt. Blink i oljelampa ved hard start på stripa, dvs fra høyt turtall til brått lavere turtall når klutsjen dumpes.
3 type 4 pumpe resten orginalt. Lavt trykk på tomgang ved varm motor, altså samme problem som det her snakkes om. Jeg holder en knapp på lekkasje i oljesystemet...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #756 på: mai 29, 2012, 14:49:00 pm »

Jøss, er vi enda på en single vs multigrade, mineralsk vs syntetisk diskusjon?
Slik jeg forstår oljesystemet på våre motorer har vi 3 alternativer:
1 alt må tilsvare orginalt, alle klaringer, pumpe, lokk, kjøler og oljestempler, samt singlegrade 40 olje.
2 bygge om alt og ta styringa sjøl med valgfri olje.
3 ta sjansen og se om slik man har bygget det fungerer.

Mine 3 erfaringer:
1 32mm pumpe, med ekstern kjøler og orginal overtrykksventil. Lekkasje i alle retninger.
2 26mm pumpe med Berg relief cover og resten orginalt. Blink i oljelampa ved hard start på stripa, dvs fra høyt turtall til brått lavere turtall når klutsjen dumpes.
3 type 4 pumpe resten orginalt. Lavt trykk på tomgang ved varm motor, altså samme problem som det her snakkes om. Jeg holder en knapp på lekkasje i oljesystemet...

Mener du at du tror jeg har en lekkasje i oljesystemet? Jeg kan ikke se at det lekker noe olje under bilen fra motoren. Den eneste flekken jeg har i garasjen er en liten flekk olje fra girkassa.

Prøver med et nytt oljeskift først, nytt filter og Gulf SAE 50.
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #757 på: mai 29, 2012, 16:22:00 pm »

Har i dag testet ut Team Bug Rent sitt nye videokamere: Contour ROAM
Så for de som har lyst til å ta en titt. Se her:
Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #758 på: mai 29, 2012, 16:37:27 pm »

Tøft Blunker Du "parkerte" et par stykker 6.30 ut i filmen Osteaktig
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #759 på: mai 29, 2012, 17:51:35 pm »

Nei jeg tenkte mer på intern lekkasje, f.eks i pumpedekselet som andre har nevnt. Det kan jo også være relatert til, som du sier selv, at motoren rett og slett bruker mer olje enn pumpa klarer å levere på så lavt turtall også, f.eks ved at det jo går bort noe trykk i det eksterne opplegget og at klaringene er større enn på en orginalmotor. Du har dessuten ett uorginalt filter som helt klart lager ett trykkfall.

Det er derfor jeg ga mine tre forståelser av oljesystemet. så fort det ikke er 100% orginalt er det ikke greit å vite hvordan det fungerer lenger.

Husk også at selv med 20W-50 olje er olja ganske tyktflytende ved 75'C og du vil derfor ha ett annet oljetrykk på 75' enn på 80-90'C hvor olja er mer på riktig arbeidstemperatur. Den flyter tregere i alle ledd og du får lettere ett høyt trykk. Så trykket ved de høye temperaturene er nok det som er riktig. Dermed kan vi gå utfra at enten lekker det internt i systemet i eller etter pumpa, eller så er pumpa rett og slett for liten til det ekstra utstyret som er påhengt.

Hvordan er det med 30mm pumpe? Eller ett annet lokk på den pumpa som sitter der?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #760 på: mai 29, 2012, 20:53:50 pm »

Da har jeg bytte olje og filter. Med SAE 50 olje så lyser ikke lampa på tomgang. (80 grader olje og ca. 0.7-0.8 bar). Fikk dessverre ikke høyere oljetemp. Det det virker som problemet er løst for nå. Nå
Er det fokus på å få kjørt max før vinteren kommer.
Takker for alle tips og råd.
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #761 på: mai 29, 2012, 23:29:02 pm »

Nei jeg tenkte mer på intern lekkasje, f.eks i pumpedekselet som andre har nevnt. Det kan jo også være relatert til, som du sier selv, at motoren rett og slett bruker mer olje enn pumpa klarer å levere på så lavt turtall også, f.eks ved at det jo går bort noe trykk i det eksterne opplegget og at klaringene er større enn på en orginalmotor. Du har dessuten ett uorginalt filter som helt klart lager ett trykkfall.

Det er derfor jeg ga mine tre forståelser av oljesystemet. så fort det ikke er 100% orginalt er det ikke greit å vite hvordan det fungerer lenger.

Husk også at selv med 20W-50 olje er olja ganske tyktflytende ved 75'C og du vil derfor ha ett annet oljetrykk på 75' enn på 80-90'C hvor olja er mer på riktig arbeidstemperatur. Den flyter tregere i alle ledd og du får lettere ett høyt trykk. Så trykket ved de høye temperaturene er nok det som er riktig. Dermed kan vi gå utfra at enten lekker det internt i systemet i eller etter pumpa, eller så er pumpa rett og slett for liten til det ekstra utstyret som er påhengt.

Hvordan er det med 30mm pumpe? Eller ett annet lokk på den pumpa som sitter der?


I den gamle Putte motoren testet vi ut med 30 mm pumpen. Men da fikk vi alt for høyt trykk (8-10 bar ved pådrag). Dette var uten csp lokk med retur. Med CSP lokk med retur fikk vi følgende oljetrykk:
Oljetrykk ved oppstart, tomgang (kald motor, tomgang) 4-4.5 bar.
Varm motor og tomgang ca. 1,5-2 bar.
Max oljetrykk ved pådrag 6 bar.  
« Siste redigering: mai 30, 2012, 11:45:39 am av Eivind (Putte) » Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #762 på: mai 29, 2012, 23:32:50 pm »

Tøft Blunker Du "parkerte" et par stykker 6.30 ut i filmen Osteaktig

Tok det ganske pent på denne turen Ingar. Kan ikke legge ut en film med grisekjøring Glad
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #763 på: mai 29, 2012, 23:40:09 pm »

Det var da ytterst hensynsfull kjøring Glad

Blir det en ny film på kveldstid med litt tung høyrefot?  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #764 på: mai 30, 2012, 08:15:45 am »

Det var da ytterst hensynsfull kjøring Glad

Blir det en ny film på kveldstid med litt tung høyrefot?  Gliser

Er litt skeptisk til å legge ut film med råkjøring på offentlig vei. Men det blir filming på treffet til helgen: Herbie Memorial Run, Våler i Østfold 2. og 3.juni.
Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #765 på: mai 30, 2012, 10:21:27 am »

Getaway in Moss featuring Putte and mr.X Blunker 
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #766 på: mai 30, 2012, 11:01:45 am »

så ut til at det var godt bilde og god dynamikk i kameraet, Eivind!
Kanskje jeg må ha noe sånt selv også Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #767 på: mai 30, 2012, 11:14:23 am »

så ut til at det var godt bilde og god dynamikk i kameraet, Eivind!
Kanskje jeg må ha noe sånt selv også Gliser

Et veldig bra kamera til en hyggelig pris. Dessverre så er filmen på youtube hard komprimert.
Løp og kjøp kompis!
 
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #768 på: mai 30, 2012, 11:27:50 am »

Var dette tatt med GoPro eller? Lurer om det er fortsatt nok tid å få kjøpt en sånn før helgen... Sikker leveringstid på disse Tvilende
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
flatfour
Supermedlem
*****
Innlegg: 739
Bosted: Oslo / Bærum



Vis profil WWW
« Svar #769 på: mai 30, 2012, 11:32:48 am »

Var dette tatt med GoPro eller? Lurer om det er fortsatt nok tid å få kjøpt en sånn før helgen... Sikker leveringstid på disse Tvilende


Ser ut som de har på 16 lager nå på FotoVideo i Møllergata 4 i Oslo.
Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #770 på: mai 30, 2012, 11:44:42 am »

Var dette tatt med GoPro eller? Lurer om det er fortsatt nok tid å få kjøpt en sånn før helgen... Sikker leveringstid på disse Tvilende

Filmen er tatt opp med Contour ROAM. http://www.lefdal.com/product/foto-video/videokamera/CONTOURROAM/contour-roam-videokamera
Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #771 på: mai 30, 2012, 16:20:30 pm »

Var dette tatt med GoPro eller? Lurer om det er fortsatt nok tid å få kjøpt en sånn før helgen... Sikker leveringstid på disse Tvilende

Filmen er tatt opp med Contour ROAM. http://www.lefdal.com/product/foto-video/videokamera/CONTOURROAM/contour-roam-videokamera

Hvordan og hvor festet du kamera under kjøring Eivind?
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #772 på: mai 30, 2012, 16:25:14 pm »

Var dette tatt med GoPro eller? Lurer om det er fortsatt nok tid å få kjøpt en sånn før helgen... Sikker leveringstid på disse Tvilende

Filmen er tatt opp med Contour ROAM. http://www.lefdal.com/product/foto-video/videokamera/CONTOURROAM/contour-roam-videokamera

Hvordan og hvor festet du kamera under kjøring Eivind?

Jeg klemten den mellom nakkesstøtten og ryggen.

* 01.jpg (27.53 KB. 483x637 - vist 209 ganger.)

Har bestilt sugekoppfeste. Men denne får jeg ikke før i morgen.

* Screen Shot 2012-05-30 at 17.24.09.jpg (43.81 KB. 202x336 - vist 174 ganger.)



Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #773 på: mai 30, 2012, 19:00:32 pm »

Skjønner ikke hva folk skal med 5-50 olje Hæ? Oljetrykket skal ligge ved siste innlegg til Putte ..
Kjører 0-40 Mobil 1 og funker like bra på porschen som på VW ... til gatebruk ...
Kjører hverken vinter eller høst .... Får du ikke akseptablt trykk som ligger på 4-6 Kg på kald og
0,8-1,8 på varm ...er det noe annet galt ...Kanskje stort oljesystem og feil termostat , eller lite oljesystem  og ingen termostat ...!!! Lokket med redusering (tilbake i blokk ) er blitt mandatory ..
Trimmet VW her en tendens til høyt trykk ved kalstart ...Full flow , event tørrsump løser jo dette ..
 

Mvh
Erich
« Siste redigering: mai 30, 2012, 19:07:09 pm av Sonic » Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #774 på: mai 30, 2012, 23:24:08 pm »

Så flott... Glad
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #775 på: mai 31, 2012, 12:53:10 pm »

Så flott... Glad

Så lenge det fungerer med SAE 50 olje så kjører jeg ut sesongen med dette.
Skal gå over motoren til vinteren. Så da skal jeg se nærmere på oljepumpe/lokk.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #776 på: mai 31, 2012, 13:55:55 pm »

Så flott... Glad

Så lenge det fungerer med SAE 50 olje så kjører jeg ut sesongen med dette.
Skal gå over motoren til vinteren. Så da skal jeg se nærmere på oljepumpe/lokk.

Kjøre hele sommeren med mulig lavt oljetrykk  Hæ Øyerulling

Minimum 1 bar pr. 1000 o/min er nå min mening... , og 80 grader oljetemp er vel i minste laget, jeg ville ha prøvd å ha i overkant av 90, men 80 grader er ikke veldig galt da..
« Siste redigering: mai 31, 2012, 14:03:00 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #777 på: mai 31, 2012, 14:30:22 pm »

Så flott... Glad

Så lenge det fungerer med SAE 50 olje så kjører jeg ut sesongen med dette.
Skal gå over motoren til vinteren. Så da skal jeg se nærmere på oljepumpe/lokk.

Kjøre hele sommeren med mulig lavt oljetrykk  Hæ Øyerulling

Minimum 1 bar pr. 1000 o/min er nå min mening... , og 80 grader oljetemp er vel i minste laget, jeg ville ha prøvd å ha i overkant av 90, men 80 grader er ikke veldig galt da..

Som jeg skrev over er oljetrykket nå ok. Lampa lyser ikke på tomgang. Har rundt 0.7 bar på ca. 750 rpm. Har ikke montert turteller enda så jeg må gjette på rpm og VDO meteret er kanskje ikke verdens mest lette instrument å lese av pga skalaen. Men den går noe for lavt på tomgang etter mitt gehør.
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #778 på: juni 04, 2012, 17:36:43 pm »

Bilder fra KNA Varna. Takk til Svein Sander for fine bilder!



* 01.jpg (79.43 KB, 960x638 - vist 269 ganger.)

* 02.jpg (59.98 KB, 604x401 - vist 213 ganger.)

* 03.jpg (54.57 KB, 604x328 - vist 223 ganger.)

* 04.jpg (43.45 KB, 604x313 - vist 213 ganger.)

* 05.jpg (66.41 KB, 604x364 - vist 241 ganger.)
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #779 på: juni 04, 2012, 17:37:58 pm »

Filmsnutter fra KNA Varnar







Loggført
Sider: 1 ... 24 25 [26] 27 28 ... 109
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!