april 27, 2024, 06:30:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hva blir bestetiden på Puttemotor v3?
14.00
13.80
13,60
13,40
13.20
13.00
12.80
12.60
12.40
12.20
12.00

Sider: 1 ... 71 72 [73] 74 75 ... 109
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1302 RSL  (Lest 725754 ganger)
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2160 på: mars 27, 2013, 20:23:11 pm »

Driver å tenker fælt på motoren min. Hva er det som kan stjele 50-60 hester og ødelegge et rådelager.
Kanskje en ubalansert veiv.

Kan Sarpsborg Motorverksted gjøre en så dårlig jobb. At man ender opp med en veiv som er 20-25 grader off??

Se bilder under av en balansert veiv fra Sarpsborg Motorverksted. Det som er merket er hva som er fjernet av gods.

* 1.jpg (69.7 KB. 800x600 - vist 292 ganger.)


* 2.jpg (69.07 KB. 800x600 - vist 309 ganger.)

Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2161 på: mars 27, 2013, 20:28:59 pm »

Rådelager, kan være for liten klaring.
Ubalansen skal være temmelig ille før du mister 25hk. Ville vært mye vibrasjon.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2162 på: mars 27, 2013, 20:37:12 pm »

Knasten tror hestene forsvant i ubalansen. Kanskje han har rett. I morgen skal i alle fall veivparten sjekkes.

siden du skal demontere blokk vil jeg anbefale å sjekke balanseringen

JMR har en del info om dette. http://johnmaherracing.com/2013/01/project-2110-part-5-dynamic-balancing-continued/

hvis vi tar ett eksempel fra en balanseringsjobb som er i "null" i følge produksjonstandard 300g/mm .
(jeg har testet flere som har enda høyere tall)
ikke sikkert din veiv har disse verdiene men det gir en indikasjon.

det blir  da : 2.6 g ubalanse  på en radius (200mm svinghjul/trykkplate) = 115mm

Formelen skal gi kraft i Nm:  Centripetal Force = 0.01097 x  mass(kg) x  radius(m) x rpm2
(ved en slik formel så 4 dobbler man kraften ved dobbling av turtall .f.eks fra 4000 O/min til 8000 O/min)

tar vi eksemplet ved 4500 o/min

Centripal Force = 0.01097 X 0.0026 X 0.115 X 20250000 = 66.4Nm.

Eksemplet ved 6000 o/min

Centripal Force = 0.01097 X 0.0026 X 0.115 X 36000000 = 118Nm!!


denne kraften må jo komme fra ett sted.!!!

siden HK  =  Nm x RPM /7023.5  så kan det hende dine missing horses ikke er i lasagnen men i kanksje i ubalansen.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2163 på: mars 27, 2013, 21:45:52 pm »

Det vil jo vise seg hvis kamaksel er i orden, balanserer veiv og svinghul, monterer og bremser 200hk.

Syns det høres rart ut men Kan ikke uttale meg da jeg aldri har vært borti dette problemet før. Men jeg mener at effekten vil mangle og motstanden vil øke gradvis, ikke kicke inn ved 6200 rpm.
Noe rart er det jo, så sjekk er jo uansett greit å gjøre da utstyret er jo tilgjengelig.

Ang rådelageret ville jeg funnet frem micrometeret og målt journalene at de er like. Jeg har verktøy om du vil ha målt det i påsken.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2164 på: mars 27, 2013, 21:54:30 pm »

Det vil jo vise seg hvis kamaksel er i orden, balanserer veiv og svinghul, monterer og bremser 200hk.

Syns det høres rart ut men Kan ikke uttale meg da jeg aldri har vært borti dette problemet før. Men jeg mener at effekten vil mangle og motstanden vil øke gradvis, ikke kicke inn ved 6200 rpm.
Noe rart er det jo, så sjekk er jo uansett greit å gjøre da utstyret er jo tilgjengelig.

Ang rådelageret ville jeg funnet frem micrometeret og målt journalene at de er like. Jeg har verktøy om du vil ha målt det i påsken.

Er spent på hva resultatet blir i morgen.
Takker pent ja til en måling av journalene Anders Blunker
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2165 på: mars 27, 2013, 22:21:58 pm »

Knasten tror hestene forsvant i ubalansen. Kanskje han har rett. I morgen skal i alle fall veivparten sjekkes.

siden du skal demontere blokk vil jeg anbefale å sjekke balanseringen

JMR har en del info om dette. http://johnmaherracing.com/2013/01/project-2110-part-5-dynamic-balancing-continued/

hvis vi tar ett eksempel fra en balanseringsjobb som er i "null" i følge produksjonstandard 300g/mm .
(jeg har testet flere som har enda høyere tall)
ikke sikkert din veiv har disse verdiene men det gir en indikasjon.

det blir  da : 2.6 g ubalanse  på en radius (200mm svinghjul/trykkplate) = 115mm

Formelen skal gi kraft i Nm:  Centripetal Force = 0.01097 x  mass(kg) x  radius(m) x rpm2
(ved en slik formel så 4 dobbler man kraften ved dobbling av turtall .f.eks fra 4000 O/min til 8000 O/min)

tar vi eksemplet ved 4500 o/min

Centripal Force = 0.01097 X 0.0026 X 0.115 X 20250000 = 66.4Nm.

Eksemplet ved 6000 o/min

Centripal Force = 0.01097 X 0.0026 X 0.115 X 36000000 = 118Nm!!


denne kraften må jo komme fra ett sted.!!!

siden HK  =  Nm x RPM /7023.5  så kan det hende dine missing horses ikke er i lasagnen men i kanksje i ubalansen.


dette er IKKE en påstand !  mere ett spørsmål ?
 men så mye som "mangler" her er det garantert ikke i bare ubalanse.
men littebitt kan forsvinne i ubalanse.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2166 på: mars 27, 2013, 22:31:34 pm »

Sitat
dette er IKKE en påstand !  mere ett spørsmål ?
 men så mye som "mangler" her er det garantert ikke i bare ubalanse.
men littebitt kan forsvinne i ubalanse.

Jeg forsto det Knasten Blunker Måtte bare få i gang tråden igjen etter nesten en uke i dvale.

Men hva annet er det som kan være galt med motoren. Si at veiva nesten er ok. Bare noen få gram i ubalanse. Kammen viser seg å være ok etter å ha fått sjekket den hos JPM.
Kan ikke bare sette sammen motoren med samme kam, veiv, stempler å håpe på et mirakel.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2167 på: mars 27, 2013, 22:36:59 pm »

ser jeg har skrevet Nm , men kraften  er "kun" Newton
hvordan dette  kan konverteres til Nm aner jeg ikke men som nevnt den sideveis kraften må jo taes fra ett sted
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2168 på: mars 27, 2013, 23:06:28 pm »

Jee sier motoren høres fin ut over registeret sett bort fra høy belastning på lavt turtall, jee sin brems har jo alltid vist lite effekt, ingen har testet motoren i "virkeligheten" altså ingen rumpe dyno...
Hva om det bare er ett eller annet feil i bremsen og den egentlig har over 200 hk og går som en rakett i bilen?
Ønsketenking, men hva annet sitter vi vel igjen med... Øyerulling
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2169 på: mars 28, 2013, 01:22:53 am »

Vi sitter igjen med att motoren ikke fungerer over 6000 rpm. Når den teoretisk sett ut ifra kam og flowtall skal ha maks effekt over 7000 rpm. Med andre ord fungerer den ikke som den skal. Uansett målt effekt. Rompe eller ikke.
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2170 på: mars 28, 2013, 07:31:37 am »

Se på dynopapiret fra engine analyzer. Kammen skal ha max effekt på 7.000 rpm.



* 01.jpg (27.32 KB, 800x518 - vist 235 ganger.)

* 02.jpg (90.14 KB, 684x600 - vist 236 ganger.)
« Siste redigering: mars 28, 2013, 07:35:29 am av Eivind (Putte) » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2171 på: mars 28, 2013, 07:32:01 am »

Påskekrim detta ;-)

Hvem/hva har slaktet 50 av Eivinds premierte veddeløpshester?
Følg med!

Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2172 på: mars 28, 2013, 07:55:31 am »

http://arcracing.blogspot.no/2003/10/are-you-unbalanced.html

"He told me one of the most interesting things about an out-of-balance crank or cam is that this tendency to stop (or inertia) increases with RPM so it requires more and more horsepower to obtain the same RPM as a balanced setup!"
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2173 på: mars 28, 2013, 08:25:25 am »

Få det balansert / sjekket,sett i en fk89 og sett sammen motor og jeg tipper denne har 200-ettellerannet hk.  Kult
50 + hk i ubalanse  Øyerulling donŽt think so. Sikkert noen hk kan det være, men 50hk , da tror jeg den hadde rista godt i benken.

Her en med JPM-topper og fk87 :

Engine 2276cc N/A with JPM MS230 heads, IDF 48 and Engel FK-87. 11.3:1 compr.

« Siste redigering: mars 28, 2013, 08:41:21 am av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2174 på: mars 28, 2013, 09:09:14 am »

Her har jeg vist ikke fået fulgt med  Tvilende Vi har både veivlager og FK87 på lager  Blunker

Std lagersett: http://www.unneberg-bil.no/product/1481
Std lagersett men "steel backed" http://www.unneberg-bil.no/product/145780
FK87: http://www.unneberg-bil.no/product/9658

FK89 bliver vel ikke brugbar for en bil på gaden eller?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2175 på: mars 28, 2013, 16:37:05 pm »

Her har jeg vist ikke fået fulgt med  Tvilende Vi har både veivlager og FK87 på lager  Blunker

Std lagersett: http://www.unneberg-bil.no/product/1481
Std lagersett men "steel backed" http://www.unneberg-bil.no/product/145780
FK87: http://www.unneberg-bil.no/product/9658

FK89 bliver vel ikke brugbar for en bil på gaden eller?

Trenger ikke veivlager. Men rådelager: CB610P Clevite 77
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2176 på: mars 28, 2013, 16:42:36 pm »

Hmm, tror bare vi har Chevy rådelager i overstørrelse..
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2177 på: mars 28, 2013, 16:50:10 pm »

Så har jeg vært innom Knasten i dag. Tusen takk for super service!

Veivparten (nedre reimhjul, fordelerdrev, kamdrev, veiv, svinghjul og clutchplate) ble kontrollert for ubalanse. Veiva var 7.12 gram i ubalanse ved svinghjulet og 6.51 gram ved veiva.
Veiparten ble nøysommelig balansert til F1 standard. 210 mg ved veiva og 72,6mg ved svinghjulet


* 1.jpg (83.63 KB, 800x600 - vist 249 ganger.)

* 2.jpg (70.58 KB, 800x600 - vist 264 ganger.)

* 3.jpg (27.43 KB, 800x600 - vist 259 ganger.)

* 4.jpg (24.83 KB, 800x600 - vist 217 ganger.)

* 5.jpg (62.16 KB, 800x600 - vist 264 ganger.)

* 6.jpg (52.88 KB, 800x600 - vist 242 ganger.)
« Siste redigering: mars 28, 2013, 17:00:36 pm av Eivind (Putte) » Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2178 på: mars 28, 2013, 16:50:58 pm »

Hmm, tror bare vi har Chevy rådelager i overstørrelse..

Ok. Ikke noe problem Jens-Ole. Tror Jee har på lager. Hvis ikke så skaffer jeg det fra USA.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2179 på: mars 28, 2013, 17:10:15 pm »

Nå hadde det vært morro om du tok veivpartiet tilbake til der du balanserte den første gangen og balanserte den pånytt.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2180 på: mars 28, 2013, 17:15:33 pm »

Nå hadde det vært morro om du tok veivpartiet tilbake til der du balanserte den første gangen og balanserte den pånytt.

X2
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2181 på: mars 28, 2013, 17:25:42 pm »

Nå hadde det vært morro om du tok veivpartiet tilbake til der du balanserte den første gangen og balanserte den pånytt.

Skal ikke tilbake til de med det første.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2182 på: mars 28, 2013, 17:30:58 pm »

Kjenner til flere som ikke ønsker å ha noe med de å gjøre...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2183 på: mars 28, 2013, 17:56:28 pm »

Så da er vi over på "plan c".  Kult
Inn med fk89, å brems motoren på nytt.
Raptor kammen skal selvfølgelig ned til Johannes. Hvis den er ok så blir den brukt til et annet prosjekt. Hvis ikke så prøver vi på nytt neste gang motoren skal splittes.
Loggført
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #2184 på: mars 28, 2013, 18:04:02 pm »

var det Sarpsborg motorverksted du balanserte den første gangen?
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2185 på: mars 28, 2013, 18:06:44 pm »

var det Sarpsborg motorverksted du balanserte den første gangen?

Det stemmer.
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2186 på: mars 28, 2013, 18:26:44 pm »

En liten filmsnutt:
« Siste redigering: mars 28, 2013, 19:15:49 pm av Eivind (Putte) » Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2187 på: mars 28, 2013, 20:04:46 pm »

Og hva har vi lært om motoren går bra etterpå?
At Jee er flinkere til å sette sammen motorer?
At timing av kammen er viktig?
At brune lager er dumt?
At god balanse er viktig?
Og at JPM kammer er søppel?

All PR er god PR sies det...

Loggført

Speed is no substitute for direction
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #2188 på: mars 28, 2013, 20:24:56 pm »

Kanskje vi har lært at noen leter og venter etter negativitet oftere enn andre, og liker det?
Eller at : "Hva var det jeg sa" douchebaggene, er ofte i flertall på en post som denne?
Positive tanker og intelligente, kløktige råd er det man trenger. Stå på gutter!

« Siste redigering: mars 29, 2013, 10:48:31 am av T-T » Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2189 på: mars 28, 2013, 21:46:51 pm »

Om den funker som den skal ved neste sammensetting vil jeg påstå å si.. at vi kun har lært. At det ikke lønner seg å gi opp.

Ingen av de involverte er ute etter å male noen til svarteper. Isåfall har jeg som nevnt i tidligere innlegg ingen intensjon om å bli med videre. Men slik som inleggene har dratt seg til ville jeg sluttet og oppdatert denne tråden intill allt virker som det skal. Ingen er tjent med den tvilen som oppstår. Hva ångår motordeler, montør, motorbrems eller min entusiasme for Bosch fordelere.

Når vi kommer til balansering og Sarpsborg Motorversted blir det litt feil og brøle ut gram som ble fjernet som om dette var en stor feil gjort av SM. De har balansert veiven. Men ikke til den standarden Jørn gjorde det nå. Om de i det hele tatt hadde kunne klart det. Eller finner Diesel standard som godt nok. Finner man bare ut ved å ta kontakt med de.


« Siste redigering: mars 28, 2013, 21:51:14 pm av Jee » Loggført

Sider: 1 ... 71 72 [73] 74 75 ... 109
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!