april 26, 2024, 01:54:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hva blir bestetiden på Puttemotor v3?
14.00
13.80
13,60
13,40
13.20
13.00
12.80
12.60
12.40
12.20
12.00

Sider: 1 ... 79 80 [81] 82 83 ... 109
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1302 RSL  (Lest 724914 ganger)
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2400 på: april 24, 2013, 20:27:35 pm »

Helt basic trenger en motor kun bensin, luft og gnist. I følge pluggen jeg fikk på melding ser blandingen bra ut, kanskje noe fet på tomgang og litt lav fortenning (et par grader)
i følge denne http://www.4secondsflat.com/Spark_plug_reading.html

Så etter å ha sett og ikke minst hørt videoen så er det første jeg tenker lav gnist. Ikke unormalt at motoren "stanger" ved motstand når tenningsanlegget ikke klarer å levere.
Har fremdeles en magnetfordeler som kan lånes bort.

Et annet symptom som er ganske likt, men ikke like brutalt er når tenningen ikke flytter på seg. Da vil også motoren "stange" men ikke på samme måte som i videoen. Da vil den bare slutte å aksellerere uten videre dramatikk.

IMHO Blunker

Smarte ord ja. Vet dere om denningen flytter på seg ved belastning?


Vet ikke
Loggført
vwT1, T4engine
Medlem
***
Innlegg: 112
Bosted: Sokna, Buskerud



Vis profil
« Svar #2401 på: april 24, 2013, 20:32:31 pm »

rart å miste enda mer hester enn forrige bremsing med riktige deler og ballansering ;s nå er ikke jeg motorbygger eller kan spesiellt mye om motor men hørtes ut som tenninga ikke er medvillig ;s hvorfor er jo en annen sak ;P
Loggført

72mod 1302
91mod toyota corolla
94mod ford escort 1,8 16v
Opel vectra bilcrossbil
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2402 på: april 24, 2013, 20:34:18 pm »

Vi har ikke minsten noen flere hester siden forrige gang. Dynopapiret jeg tok bilde av er ikke av den med flest hester.
Jee må gjerne fylle inn her når han får tid.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2403 på: april 24, 2013, 20:39:48 pm »

Vi har ikke minsten noen flere hester siden forrige gang. Dynopapiret jeg tok bilde av er ikke av den med flest hester.
Jee må gjerne fylle inn her når han får tid.

Fikk dere samme effekt uten colaflaskene som dere hadde ved forrige bremsing? Altså i nærheten av 16x ett eller annet?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2404 på: april 24, 2013, 20:42:37 pm »

Vi har ikke minsten noen flere hester siden forrige gang. Dynopapiret jeg tok bilde av er ikke av den med flest hester.
Jee må gjerne fylle inn her når han får tid.

Fikk dere samme effekt uten colaflaskene som dere hadde ved forrige bremsing? Altså i nærheten av 16x ett eller annet?

Rundt 150hk tror jeg vi fikk
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #2405 på: april 24, 2013, 22:24:01 pm »

Huff så synd.
Har dere prøvd kaldere vugger denne gangen?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2406 på: april 25, 2013, 05:24:05 am »

Ble brukt NGK 7'er plugg. Tror ikke det er nødvendig med kaldere plugg.
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #2407 på: april 25, 2013, 05:39:33 am »

Dette var synd Eivind, men kanskje ikke overraskende. Jeg ville jo nå testa nytt tennings annlegg først, så er det eliminert. Litt lettere enn å bytte kam..  Men det skulle jo vært gøy å putte maskina i bilen, og se hvordan den oppfører seg da.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2408 på: april 25, 2013, 06:09:16 am »

Om dere var i tvil om tenningen hadde dere jo magnet dere kunne prøvd...
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2409 på: april 25, 2013, 06:16:28 am »

Som sagt så oppfører motoren seg så og si identisk som ved forrige dyno seanse. Da kjørte vi ed fult MSD anlegg.
Så å bytte nå til det samme vil ikke gjøre underverket.
Motoren står fortsatt i benken. Så hvis Jee føler for det så er det bare å sveive den i gang.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2410 på: april 25, 2013, 06:30:01 am »

Takk for at du la ut filmer av bremsingen.

Er det slik at denne problemstillingen er to-delt?

1) Motoren har for lav effekt opp til der den stanger

Jeg er ikke sikker på at det stemmer. I forhold til EA så ja men Jeebenken er kjent for å være "streng"

2) Den stagnerer ved 5700 - 5900 omdr

Jeg mener det kommer tydelig frem i begge filmene at noe skjer. Motoren virker frisk og den blipper til den ene gangen Jee gir den et lite pådrag uten belastning.

Etter å ha sett filmene noen ganger så er jeg temmelig sikker på at dette er tenningsrelatert. Det kunne også vært ventilflyt men det tror jeg ikke nå. Prøvde dere å kutte rett etter et "full pull" til 5900 omdr for å sjekke pluggene da eller lot dere motoren gå ned på turtall først før dere slo den av og sjekket pluggene?

Mvh
BB


Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2411 på: april 25, 2013, 06:37:55 am »

Jeg tror det er på tide å innse at her er det komponenter som ikke spiller sammen. Jeg tror vi har truffet en kombinasjon som skaper noe "motstridende". Alt utvendig har vært forsøkt byttet, men ingenting forandrer karakter på motoren. Den orker ingenting og ved turtall og belastning så står det "søyler" av bensin opp av forgasserne. Her må JPM på banen for å finne ut hva som ikke spiller sammen.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Elnef
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Aalborg


Vis profil

« Svar #2412 på: april 25, 2013, 06:44:35 am »

Som andre også er inde på ja så stemmer jeg også på tenning enten funker den ikke eller gnisten er for svag
(jeg havde selv samme problem på min egen motor sidst på dyno)

Kalle skriver også om ventil flyt det er også muligt men fjedre og styr er vel nyt eller tjekket

Jeg ville få jee til at skifte til et tændings anlæg komplet som han ved funker

just my 2 cent

John
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2413 på: april 25, 2013, 06:47:26 am »

Som andre også er inde på ja så stemmer jeg også på tenning enten funker den ikke eller gnisten er for svag
(jeg havde selv samme problem på min egen motor sidst på dyno)

Kalle skriver også om ventil flyt det er også muligt men fjedre og styr er vel nyt eller tjekket

Jeg ville få jee til at skifte til et tændings anlæg komplet som han ved funker

just my 2 cent

John

Så og si alt på denne motoren er nytt.
- JPM MS230 Cylinder Heads: 48x38mm Manley Typ 4 ventiler.
- JPM Rocker 1.45
- OTEVA 75 ventilfjærer
- JPM Titan Retainers
- JPM 7075 billet dual taper push rod.
- JPM Push rod tubes
- JPM 00408 Raptor kam (282° 10,70mm) og JPM løftere
- Weber 48 IDA med JPM Raptor venturies og Raptor stacks
- CSP Python 45mm eksos
Loggført
Elnef
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Aalborg


Vis profil

« Svar #2414 på: april 25, 2013, 06:55:15 am »

Titan ventiler eller ?
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2415 på: april 25, 2013, 06:55:41 am »

Titan ventiler eller ?

Stålventiler
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2416 på: april 25, 2013, 07:06:46 am »

Den orker ingenting og ved turtall og belastning så står det "søyler" av bensin opp av forgasserne.

Søyler av bensin opp fra forgasserne kan tyde på ventilflyt og/eller at den ikke antennes.

-BB- 
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2417 på: april 25, 2013, 07:08:03 am »

Den orker ingenting og ved turtall og belastning så står det "søyler" av bensin opp av forgasserne.

Søyler av bensin opp fra forgasserne kan tyde på ventilflyt og/eller at den ikke antennes.

-BB- 

Eller at det er overlapping på ventilene. Stempelet komprimerer bensinen mens ventilen står oppe. Dermed bensinsøyle ut av forgasseren.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2418 på: april 25, 2013, 07:12:19 am »

Den orker ingenting og ved turtall og belastning så står det "søyler" av bensin opp av forgasserne.

Søyler av bensin opp fra forgasserne kan tyde på ventilflyt og/eller at den ikke antennes.

-BB- 

Men ventilflyt ved 5000 omdr? Da må det vel være montert originale ventilfjører i så fall.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2419 på: april 25, 2013, 07:15:20 am »

Men ventilflyt ved 5000 omdr? Da må det vel være montert originale ventilfjører i så fall.

Jeg er ikke så sikker på det. Han har en enorm 48mm innsugsventil og temmelig lite fjørtrykk.

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2420 på: april 25, 2013, 07:17:51 am »

Men ventilflyt ved 5000 omdr? Da må det vel være montert originale ventilfjører i så fall.

Jeg er ikke så sikker på det. Han har en enorm 48mm innsugsventil og temmelig lite fjørtrykk.

Mvh
BB



Mulig du har rett, men i så fall holder jeg på at JPM må på banen her da det er han som har satt opp fjørtrykk mot kam, topper og vipper.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #2421 på: april 25, 2013, 07:24:49 am »

Kan ventilfjærene ha produksjonsfeil, eller hur? Et skudd i blinde...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Elnef
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Aalborg


Vis profil

« Svar #2422 på: april 25, 2013, 07:27:58 am »

En 48mm stål ventil er tung og en jpm fjeder trykker kun lige nok mens den er frisk og ny (min mening)

Så det kan jo godt være en kombination af ventilflyt og tænding uden nok power



Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2423 på: april 25, 2013, 07:29:45 am »

En 48mm stål ventil er tung og en jpm fjeder trykker kun lige nok mens den er frisk og ny (min mening)

Så det kan jo godt være en kombination af ventilflyt og tænding uden nok power





Det har vært forsøkt et MSD anlegg på motoren også (forrige runde) uten at det forandret motorens karakter nevneverdig.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2424 på: april 25, 2013, 07:52:57 am »

Hvor mye trykk skal fjærene ha fra produsent? Er de bare montert eller målt før montering?


Det er helt klart at motoren bare gir opp. Bensin får den, den har kompresjon og tenning er jo der.

Ventilflyt får vel motoren til å oppføre seg slik den gjør på filmen? Det er plutselig ikke noe kompresjon i forbrenningskamrene, og det blir "bråstopp".

Bestill deg ett sett med VW/CB650 og sjekk om det hjelper?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2425 på: april 25, 2013, 07:55:44 am »

Jeg sier meg enig med Elnef.

Forslag til løsning:

Bytt Oteva fjørene med LS1 (CB650) og shims dem slik at du får bra trykk i setet men godt innenfor coil bind. Skulle ikke forundre om du får tak i disse fjørene her i landet og jeg mener det var noen slike til salgs her på forumet for en stund tilbake. Det er en enkel sak å bytte fjører med toppene på motoren. Mål opp Oteva når du tar dem ut for sammenlikning.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2426 på: april 25, 2013, 07:58:15 am »

Legger ut noen filmer fra Dyno Day, Day 1













« Siste redigering: april 25, 2013, 08:12:16 am av Eivind (Putte) » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2427 på: april 25, 2013, 07:59:01 am »

Jeg sier meg enig med Elnef.

Forslag til løsning:

Bytt Oteva fjørene med LS1 (CB650) og shims dem slik at du får bra trykk i setet men godt innenfor coil bind. Skulle ikke forundre om du får tak i disse fjørene her i landet og jeg mener det var noen slike til salgs her på forumet for en stund tilbake. Det er en enkel sak å bytte fjører med toppene på motoren. Mål opp Oteva når du tar dem ut for sammenlikning.

-BB-


Det er ikke mye du kan shimse disse gitt.

De takler 0,650" løft, eller 16,51mm. Kammen til Eivind løfter 10,7+1,45vipper altså 15,515mm

Jeg bruker disse fjærene, og har shimset med 1 shims av de aller tynneste..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2428 på: april 25, 2013, 08:09:33 am »

Regner med dem hadde observert slitasje på kam knokene hvis denne allerede gir ventilflyt på 5500 rpm.
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2429 på: april 25, 2013, 08:52:39 am »

Tenning tenning tenning...
Kast på en magnet. Lettere enn å demontere igjen ;-)

En og en endring er tingen. Nå har man testet ubalanse og det var ikke løsningen. Suppe får den og pluggen ser bra ut. Ventilflyt? Lite trolig, da en motor ikke oppfører seg sånn ved flyt.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: 1 ... 79 80 [81] 82 83 ... 109
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!