kb
Medlem
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #3090 på: oktober 13, 2013, 20:37:20 pm » |
|
Nåleventilen kan henge seg, ja. Slet veldig med det med mine på SCC (JayCee glassventiler - nå byttet til stor original type.) Har du stor (3.0 / 300) nåleventil? Har blitt fortalt at de ikke liker høyt trykk i så fall, da kula er tung. Kjører selv med 1.5psi, mot 2.5-3psi originalt. Kan også være feil flottørhøyde..?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #3091 på: oktober 13, 2013, 22:23:29 pm » |
|
Slitt med samme problemet i det siste etter eg brotsjet opp nåleventil dysene..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #3092 på: oktober 14, 2013, 08:42:01 am » |
|
Nåleventilen kan henge seg, ja. Slet veldig med det med mine på SCC (JayCee glassventiler - nå byttet til stor original type.) Har du stor (3.0 / 300) nåleventil? Har blitt fortalt at de ikke liker høyt trykk i så fall, da kula er tung. Kjører selv med 1.5psi, mot 2.5-3psi originalt. Kan også være feil flottørhøyde..?
Er de samme nålventilene som hele tiden er blitt brukt. Mener temmelig sikkert at de er 2.0/200. Mulig det er noe høy bensintrykk. Har også problem med at Mr. Gasket væskefylt bensintrykkinstrument dør ut når motorrommet blir varmt. Så det er ikke alltid like lett å vite hva trykket er. (Har hatt det samme problemet med Russell sitt instrument). Flotørhøyden skal være riktig. Er blitt justert etter kunstens regler tidligere i år.
|
|
« Siste redigering: oktober 14, 2013, 09:02:10 am av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
Innlegg: 869
Bosted:
|
|
« Svar #3093 på: oktober 14, 2013, 08:49:52 am » |
|
Er vel bare å ta til vettet og satse på sprut og kranktriggertenning. Dit skal jeg i løpet av vinteren på min stormotor. Gratulerer med imponerende tall forresten!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #3094 på: oktober 14, 2013, 08:52:16 am » |
|
Er vel bare å ta til vettet og satse på sprut og kranktriggertenning. Dit skal jeg i løpet av vinteren på min stormotor. Gratulerer med imponerende tall forresten!!
He he. Du sier noe. Men mye av det vi driver med har ikke noe med fornuft å gjøre Hadde gjort seg med datasprut og JPM Rullespjelhus.
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #3095 på: oktober 14, 2013, 09:54:38 am » |
|
Har nå justert ned trykket så langt det lar seg gjøre.
Før jeg gjørde dette sjekket jeg bensintrykket ved å lese av bensintrykkklokka. Denne viste nær 6 psi. Dette med tenningen på. Slo av tenningen å leser av på nytt. Trykk uten at bensinpumpa går så viser klokka ca. 1,7-1,8 psi?? Justerte ned trykket. Nå viser klokka 3,5 psi med bensinpumpa i gang. Når motoren går er trykket rett over 3 psi. Tenningen av igjen ca. 1,7-1,8 psi?? Rart man blir litt gal i hodet...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #3096 på: oktober 14, 2013, 09:57:29 am » |
|
Trykket faller når pumpa er av, helt normalt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #3097 på: oktober 14, 2013, 10:03:33 am » |
|
Trykket faller når pumpa er av, helt normalt.
Det erfarte jeg óg! Sjekket trykket nå. 0,4 psi uten tenning og at pompa er stille. Starter pumpa og trykket er rett over 2 psi.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #3098 på: oktober 14, 2013, 10:04:53 am » |
|
Du må uansett stille trykket med motoren igang..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #3099 på: oktober 14, 2013, 10:08:30 am » |
|
Film etter at jeg har justert ned bensintrykket via regulatoren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #3100 på: oktober 14, 2013, 10:15:34 am » |
|
Du må uansett stille trykket med motoren igang..
Det har jeg lært meg underveis Erlend. Er usikker på om bensintrykksklokka leser av rett trykk. Grunn nr. 1 er at den viser høyrer trykk en det regulatoren skal kunne gi. Jeg har Holley sin røde bensintrykksregulator. Denne skal gi fra 1 til 4 psi. Så når jeg leser av over 6 psi så kan jo dette ikke stemme. Eller.. http://www.summitracing.com/parts/hly-12-500http://static.summitracing.com/global/images/instructions/hly-12-802.pdfGrunn nr. 2 er at den ved høyere temp (dvs. en halvtimes kjøring) så dør klokken. Den viser 0 psi. Det er ikke super varmt i motorrommet. Men rundt 45-50 grader kanskje i lufttemp. Grunn nr. 3 er at det er flere enn meg som har opplevd at produktet enten dør, viser feil psi.. Her fra Amazon http://alturl.com/4bns5
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #3101 på: oktober 14, 2013, 10:16:50 am » |
|
Fra det ene til det andre så har jeg prøvd å shimse opp reima. Men enten blir den veldig stram, eller litt vel slakk. Hva synes dere. Er det innafor?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #3102 på: oktober 14, 2013, 10:17:37 am » |
|
Jeg hadde strammet om det var min motor.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4527
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #3103 på: oktober 14, 2013, 10:28:09 am » |
|
Så lenge den drar rundt dynamo, og aldri hopper av(på max turtall) så gjør den jo det den skal. Men den ser litt slakk ut...
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #3104 på: oktober 14, 2013, 12:07:52 pm » |
|
Så lenge den drar rundt dynamo, og aldri hopper av(på max turtall) så gjør den jo det den skal. Men den ser litt slakk ut...
Tror jeg skal prøve med en ennen reim. Tror denne er litt slapp i strikken.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #3105 på: oktober 14, 2013, 12:08:14 pm » |
|
Så lenge den drar rundt dynamo, og aldri hopper av(på max turtall) så gjør den jo det den skal. Men den ser litt slakk ut...
Tror jeg skal prøve med en ennen reim. Tror denne er litt slapp i strikken. Kan du ikke bare stramme?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #3106 på: oktober 14, 2013, 12:08:59 pm » |
|
Så lenge den drar rundt dynamo, og aldri hopper av(på max turtall) så gjør den jo det den skal. Men den ser litt slakk ut...
Tror jeg skal prøve med en ennen reim. Tror denne er litt slapp i strikken. Kan du ikke bare stramme? Har prøvd med én shims, to, shims flere ganger. Men én shims er den alt for stram, men to shims blir den som den er nå.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #3107 på: oktober 14, 2013, 12:11:03 pm » |
|
Så lenge den drar rundt dynamo, og aldri hopper av(på max turtall) så gjør den jo det den skal. Men den ser litt slakk ut...
Tror jeg skal prøve med en ennen reim. Tror denne er litt slapp i strikken. Kan du ikke bare stramme? Har prøvd med én shims, to, shims flere ganger. Men én shims er den alt for stram, men to shims blir den som den er nå. Kjøp en smalere reim da?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #3108 på: oktober 14, 2013, 12:11:40 pm » |
|
Jeg ville latt den heller være litt slapp enn litt for stram.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #3109 på: oktober 14, 2013, 12:32:20 pm » |
|
Jeg ville latt den heller være litt slapp enn litt for stram.
Enig med deg Dewil. Dynamohjulet blir temmelig varmt med bare én shims. Skal se om det hjelper å bytte reim til en som er fersk. Tror denne har strekt seg noe da jeg brukte bare én shims.
|
|
« Siste redigering: oktober 14, 2013, 12:40:50 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #3110 på: oktober 14, 2013, 12:37:10 pm » |
|
Jeg ville latt den heller være litt slapp enn litt for stram.
Enig med de Dewil. Dynamohjulet blir temmelig varmt med bare én shims. Skal se om det hjelper å bytte reim til en som er fersk. Slakken på reima skal være mellom 1-2cm Eivind
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
JLH
Supermedlem
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
|
« Svar #3111 på: oktober 14, 2013, 16:02:15 pm » |
|
Hey. angående trykk, slet/sliter med det samme selv med ugjevne målinger. Kjører også veskefylt meter. Det jeg gjorde med detter problemet, var å justere trykk med separat meter som jeg koblet ''innom'' kretsen. Etter dette har jeg fakrisk ingorert meteret som sitter der. En dag viser den riktig, og en annen dag er den helt på jordet.... Skal prøve å får gjort noe med dette nå med feks et ikke veskefylt meter + ny regulator.
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #3112 på: oktober 14, 2013, 19:01:40 pm » |
|
instrumenter skaper raskt mer forvirring enn nytte gitt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #3113 på: oktober 14, 2013, 23:36:13 pm » |
|
Først, gratulerer med flott resultat på rulla. Jeg tippa 5 hk for lite, men det var i forhold til JEE sin benk, men men... det er bare tall, hvordan motor føles og funker er en annen ting som er mye mer viktig.
Når det gjelder viftereim så har jeg hørt av flere "oldtimere" at du skal med fingra kunne vri reima ca. 180 grader (mellom dynamo og reimhjul). For stram reim tar på lagere i dynamo og stjeler mere power. Hadde som sagt over her prøvd med en reim med en annen profil. Mener å huske at jeg kjørte med reim til en toyota som var "riflet", med den så var det lettere å justere med shimsene.
|
|
« Siste redigering: oktober 15, 2013, 21:21:37 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
kb
Medlem
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #3114 på: oktober 15, 2013, 00:09:02 am » |
|
En ting angående måleren og varm motor. Mener å ha lest (ikke skyt om jeg tar feil!) - men væskefylte målere er ikke anbefalt i motorrom på luftkjølte VW, da de blir veldig påvirket av varmen fra motoren (selv om det kanskje ikke virker som om det er mye..) Min måler er en "generisk billig" Summit-Racing merket måler, uten væske. Dønn stabil.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #3115 på: oktober 15, 2013, 07:48:44 am » |
|
En ting angående måleren og varm motor. Mener å ha lest (ikke skyt om jeg tar feil!) - men væskefylte målere er ikke anbefalt i motorrom på luftkjølte VW, da de blir veldig påvirket av varmen fra motoren (selv om det kanskje ikke virker som om det er mye..) Min måler er en "generisk billig" Summit-Racing merket måler, uten væske. Dønn stabil.
Tror du er inne på noe KB. La merke til at selveste Johannes kjører med måler uten veske. Denne er fra Aeromotive. http://www.summitracing.com/int/parts/aei-15632/overview/
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #3116 på: oktober 16, 2013, 16:05:22 pm » |
|
Årets siste tur med Putte er kjørt. Nå står bilen trygt i garasjen til Porsche Club avd. Østfold.
|
|
|
|
Christer Folke Westlund
Medlem
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger
|
|
« Svar #3117 på: oktober 16, 2013, 16:15:21 pm » |
|
HÅHÅHÅ....najs speedmaster. Ellers - takk for underholdende og spennende tråd.
|
|
|
Loggført
|
Christer Folke Westlund Führer - Rattling Pistons - RP13 Kongsvinger
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #3118 på: oktober 16, 2013, 16:18:02 pm » |
|
HÅHÅHÅ....najs speedmaster. Ellers - takk for underholdende og spennende tråd.
He he. Så det var noen som la merke til den. Speedy har vært i familien siden den ble kjøpt ny høsten '69 Er nesten like gla' in som i Putte Men tråden er ikke slutt. Nå begynner beste kapittel om litt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Christer Folke Westlund
Medlem
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger
|
|
« Svar #3119 på: oktober 16, 2013, 16:22:21 pm » |
|
Du skrur ikke med den på hånda vel? Det får du ikke lov til!
|
|
|
Loggført
|
Christer Folke Westlund Führer - Rattling Pistons - RP13 Kongsvinger
|
|
|
|