Får prøve å stable på plass en ny tråd.
Er såpass lenge siden det hele startet så jeg husker ikke alle detaljer. Men skal gjøre så godt jeg kan.
Historien starter egentlig så langt tilbake som midt på 80 talet. Jan Fogner hadde en koksgrå 412 som det satt en sekser i. Husker ikke helt, men enten så var den en 2.4 eller 2.7. Han jobbet som veterinær og var ofte på Oppdal pga revepelsproduskjon. Han ble godt lagt merke til med denne bilen ikke minst pga lyden. Bilen i seg selv var ikke så spesiell. På denne tiden gikk den med orginale bremser.
Jeg har et søskenbarn som drev revefarm som også hadde bilverksted. Denne bilen var flittig innom og fikk fikset litt her og der. Bilen ble brukt hele året og ble brukt mye så det var alltid noe som måtte fikses.
En av gangen den var på verkstedet fikk jeg tatt en titt på hvordan ting var gjort. Det så forsåvidt ganske enkelt ut.
Det ble tent en liten spire i meg som liksom aldri helt ville slippe taket selv om jeg ikke hadde interesse for Vw i det hele tatt på denne tiden men dette var liksom noe annerledes over denne bilen. Økonomien var langt i fra et slikt prosjekt på den tiden.
Tiden gikk og Vw interessen blomstret plutselig opp.
Det ble anskaffet en 1303 i hu og hast men tanken på 412 lå og ulmet hele tiden. Etter en tid kom jeg over en 412 som jeg pusset opp.
Hvit 412.jpg (134.34 KB. 727x546 - vist 1443 ganger.)
Er det noen som vet hvor denne finnes i dag?
Den var gull metallic men jeg byttet farge til hvit etter jeg har sett en hvit 412 med sekser og Porsche fangere som inspirerte meg til denne fargen.
Etterhvert kom jeg borti en kar på Hamar som hadde et prosjekt som hadde strandet. Bilen var tatt ut av trafikk i -84. Dvs den hadde gått på veien i bare 10 år så den var godt bevart med tanke på rust. Det var gjort masse jobb med forsterkninger rundt motoroppheng og de fremre innfestningene til Porsche kasse var på plass. Både til 915 og 930 og det var montert bremser fra 911. Karroseriet var utrolig pent og ferdig lakkert i en mørk blå 3 sjikt Porsche farge.
Men han forlangte alt for mye for et rullende chassi uten hjul. Det fulgte med skinn interiør og sjelettet fra et 911 dashbord så det ble aldri gjort noe mere med dette. Han hadde også en annen 412 med sekser. En gul som mange kjenner til.
Det gikk et år eller to så fikk jeg telefon fra Pitt´n. Han hadde kjøpt den gule 412´n og denne blå fulgte med på lasset. Det gule hadde hatt motorbrann så den så ganske ille ut kan man si. Tror eier hadde gitt opp på dette tidspunktet.
Pitt´n visste at jeg hadde vært å sett på denne bilen tidliger så det endte med at vi gjorde en deal.
Jeg fikk bilen i hus etterhvert. Dette kom litt brått på, men planene begynte så vidt å settes iverk.
Fikk tak i en 911 motor. Det er en -78 modell som i utgagspunktet er en 180 HK men som har hatt et havari. Eier hadde bomgiret i en rivstart og bommet på 3. giret. Traff 1. i stedet. Da fikk ventilene det litt for travelt og tok de fleste stemplene. Toppene var bare å kaste. Jeg hadde da vært i kontakt med Autotuning ang denne motoren og det var de som fortalte meg om hva som hadde skjedd med denne motoren. Det hadde også blitt byttet topper pga dette. Sylindrene hadde visst berget. Det bla da satt i høykompstempler (9.8:1) som har høyre komp enn i 204 HK (9.3:1) modellen og med SSI annlegg mente Autotuning at det kunne vært rundt 215 HK eller kanskje litt mere.
Kom over en kar i Grenlands området som drev med overhaling av Porsche kasser. Jeg var på utkikk etter ei 930 kasse og om det var mulighet for annen sluttutveksling. Ville gjerne ha en kasse som kan brukes på en turbo motor med det samme. Helt utrolig så hadde han akkurat fått en slik som hadde blitt erstattet med en G50 kasse. Det kom fra en bil som ble brukt i Porsche cup racing, men han ville ha flere gir.
Denne var nedgiret på 3. og 4. Etter hans opplysninger så skal den stoppe på rundt 260 km/t ved 7000 rpm. I stedet for rundt 320 som er normalt på disse. Dette er -88 model som er den siste 930 kasse som ble produsert.
Bruker orginale vw drivaksler men med Transporter knuter. De er mye kraftigere. Har laget adaptere til medbringerne på kassa slik at den mindre boltsirkelen passer. Men skal ta en runde på om det er mulig å få på 930 knuter etterhvert.
Så var turen innom Autotuning igjen for å få tak i clutch. De hadde akkurat fått inn en bil som hadde Rüf turbo (600HK) clutch som bare hadde vært prøvemontert og som skulle byttes igjen. Denne så helt ny ut så jeg spurte aldri hvorfor den skulle byttes. Det jeg ikke visste den gangen var at turbo clutch kun passet samme med 9 boltet veien. Hjelp, har jeg det tenke jeg. Mente det var mange bolter på veieva, men ble i tvil.
Måtte ringe hjem å få hjelp til å telle bolter. Puh, det var 9 boltet veiv.
Kom hjem og dette passet perfekt sammen :-)
Da ble det prøve montering av motor og gir.
På dette bildet er bilen uten understell. Står kun på bukker men motor og gir henger på plass.
412 #1.jpg (140.23 KB. 800x600 - vist 1395 ganger.)
Motoren kom litt langt bak pga denne kassa en rundt 7cm lengre enn de tidligere modellene. Og med en mod av travers så ble dette helt perfekt.
Travers.jpg (143.29 KB. 873x655 - vist 1708 ganger.)
Fikk lånt noen hjul fra en av fattern´s Porscher og det viste seg at de passet så bra at han ikke fikk tilbake disse med det første. De skal bare på. Hadde på dette tidspunktet startet dialogen med BT om godkjennelse og fikk positivt svar. Det eneste de måtte ha hjelp til var å vurdere stivheten i kariosseriet. Ellers virket alt greit. Til og med at jeg måtte ha spacere foran for at hjule ikke skulle ta i fjærbenet virket positivt. Wollamo som han het den gangen ville bare at jeg skulle ha de på når bilen skulle fremstilles for godkjenning så skulle han ta en vurdering da. Det var andre tider da :-)
Med disse hjula kunne jeg bruke orginale fanger og ikke gjøre noe med hjulbuene.
Planen var da bare å sette i gang med montering å få bilen på veien.
Hadde på denne tiden også vært på utkikk etter Rüf 8x17 felger, men disse er kul umulig å få tak så jeg hadde slått meg til ro med disse som sto på.
En dag ringte de fra AT og sa de hadde fått inn noen hjul som de ikke hadde lagt ut for salg ennå, MEN det var 9 og 10x17. Jeg sa de får jeg aldri på, men de mente jeg burde ta de med meg hjem å teste ihvertfall.
For å si det slik. Fra det dagen ble det et helt annet prosjekt. Disse hjula SKAL på kosta hva det koste vil.
Da var det bare å finne frem vinkelsliperen og få sveist ut hjulbuene. Men da kunne jeg ikke bruker orginal fangere lengre. Tok turen til AT og gikk amokk på brukt lageret der nede :-)
Kom hjem med et lass av deler til 911. G modellen har støtfanger som er litt smålik VW sine med gummlist i midten og blinklys i frontfangeren. De er også litt tykkere som jeg syntes kanskje ville passet fint.
Men da startet en laaaaang prosess på sveising som jeg ikke er noe reser på, men man må ikke gi seg. Øvelse gjør mester.
Frontfanger #1.jpg (142.15 KB. 800x600 - vist 1288 ganger.)
Frontfanger #2.jpg (141.71 KB. 792x594 - vist 1248 ganger.)
Bakfanger.jpg (104.58 KB. 640x480 - vist 1211 ganger.)
Men da måtte jeg gjøre noe med fjærbena. Det var ikke plass til orginal fjærer. Hva gjør man da. Jeg kom over noe Kerscher fjærben som var spesial laget for 02/03. Dvs de hadde lengre rør. Ikke skjønner jeg hvordan de har fått til dette. Det var bare å bytte trekanten i bunnen og vips så smatt de rett på.