mars 28, 2024, 19:17:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 11
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VW 412 blir til VW-Porsche 612 Rs  (Lest 151222 ganger)
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« på: desember 20, 2011, 01:30:06 am »

Får prøve å stable på plass en ny tråd.

Er såpass lenge siden det hele startet så jeg husker ikke alle detaljer. Men skal gjøre så godt jeg kan.

Historien starter egentlig så langt tilbake som midt på 80 talet. Jan Fogner hadde en koksgrå 412 som det satt en sekser i. Husker ikke helt, men enten så var den en 2.4 eller 2.7. Han jobbet som veterinær og var ofte på Oppdal pga revepelsproduskjon. Han ble godt lagt merke til med denne bilen ikke minst pga lyden. Bilen i seg selv var ikke så spesiell. På denne tiden gikk den med orginale bremser.
Jeg har et søskenbarn som drev revefarm som også hadde bilverksted. Denne bilen var flittig innom og fikk fikset litt her og der. Bilen ble brukt hele året og ble brukt mye så det var alltid noe som måtte fikses.
En av gangen den var på verkstedet fikk jeg tatt en titt på hvordan ting var gjort. Det så forsåvidt ganske enkelt ut.

Det ble tent en liten spire i meg som liksom aldri helt ville slippe taket selv om jeg ikke hadde interesse for Vw i det hele tatt på denne tiden men dette var liksom noe annerledes over denne bilen. Økonomien var langt i fra et slikt prosjekt på den tiden.

Tiden gikk og Vw interessen blomstret plutselig opp.
Det ble anskaffet en 1303 i hu og hast men tanken på 412 lå og ulmet hele tiden. Etter en tid kom jeg over en 412 som jeg pusset opp.


* Hvit 412.jpg (134.34 KB. 727x546 - vist 1248 ganger.)


Er det noen som vet hvor denne finnes i dag?
Den var gull metallic men jeg byttet farge til hvit etter jeg har sett en hvit 412 med sekser og Porsche fangere som inspirerte meg til denne fargen.

Etterhvert kom jeg borti en kar på Hamar som hadde et prosjekt som hadde strandet. Bilen var tatt ut av trafikk i -84. Dvs den hadde gått på veien i bare 10 år så den var godt bevart med tanke på rust. Det var gjort masse jobb med forsterkninger rundt motoroppheng og de fremre innfestningene til Porsche kasse var på plass. Både til 915 og 930 og det var montert bremser fra 911. Karroseriet var utrolig pent og ferdig lakkert i en mørk blå 3 sjikt Porsche farge.
Men han forlangte alt for mye for et rullende chassi uten hjul. Det fulgte med skinn interiør og sjelettet fra et 911 dashbord så det ble aldri gjort noe mere med dette. Han hadde også en annen 412 med sekser. En gul som mange kjenner til.

Det gikk et år eller to så fikk jeg telefon fra Pitt´n. Han hadde kjøpt den gule 412´n og denne blå fulgte med på lasset. Det gule hadde hatt motorbrann så den så ganske ille ut kan man si. Tror eier hadde gitt opp på dette tidspunktet.
Pitt´n visste at jeg hadde vært å sett på denne bilen tidliger så det endte med at vi gjorde en deal.

Jeg fikk bilen i hus etterhvert. Dette kom litt brått på, men planene begynte så vidt å settes iverk.
Fikk tak i en 911 motor. Det er en -78 modell som i utgagspunktet er en 180 HK men som har hatt et havari. Eier hadde bomgiret i en rivstart og bommet på 3. giret. Traff 1. i stedet. Da fikk ventilene det litt for travelt og tok de fleste stemplene. Toppene var bare å kaste. Jeg hadde da vært i kontakt med Autotuning ang denne motoren og det var de som fortalte meg om hva som hadde skjedd med denne motoren. Det hadde også blitt byttet topper pga dette. Sylindrene hadde visst berget. Det bla da satt i høykompstempler (9.8:1) som har høyre komp enn i 204 HK (9.3:1) modellen og med SSI annlegg mente Autotuning at det kunne vært rundt 215 HK eller kanskje litt mere.

Kom over en kar i Grenlands området som drev med overhaling av Porsche kasser. Jeg var på utkikk etter ei 930 kasse og om det var mulighet for annen sluttutveksling. Ville gjerne ha en kasse som kan brukes på en turbo motor med det samme. Helt utrolig så hadde han akkurat fått en slik som hadde blitt erstattet med en G50 kasse. Det kom fra en bil som ble brukt i Porsche cup racing, men han ville ha flere gir.
Denne var nedgiret på 3. og 4. Etter hans opplysninger så skal den stoppe på rundt 260 km/t ved 7000 rpm. I stedet for rundt 320 som er normalt på disse. Dette er -88 model som er den siste 930 kasse som ble produsert.
Bruker orginale vw drivaksler men med Transporter knuter. De er mye kraftigere. Har laget adaptere til medbringerne på kassa slik at den mindre boltsirkelen passer. Men skal ta en runde på om det er mulig å få på 930 knuter etterhvert.

Så var turen innom Autotuning igjen for å få tak i clutch. De hadde akkurat fått inn en bil som hadde Rüf turbo (600HK) clutch som bare hadde vært prøvemontert og som skulle byttes igjen. Denne så helt ny ut så jeg spurte aldri hvorfor den skulle byttes. Det jeg ikke visste den gangen var at turbo clutch kun passet samme med 9 boltet veien. Hjelp, har jeg det tenke jeg. Mente det var mange bolter på veieva, men ble i tvil.
Måtte ringe hjem å få hjelp til å telle bolter. Puh, det var 9 boltet veiv.
Kom hjem og dette passet perfekt sammen :-)

Da ble det prøve montering av motor og gir.
På dette bildet er bilen uten understell. Står kun på bukker men motor og gir henger på plass.


* 412 #1.jpg (140.23 KB. 800x600 - vist 1196 ganger.)


Motoren kom litt langt bak pga denne kassa en rundt 7cm lengre enn de tidligere modellene. Og med en mod av travers så ble dette helt perfekt.


* Travers.jpg (143.29 KB. 873x655 - vist 1494 ganger.)


Fikk lånt noen hjul fra en av fattern´s Porscher og det viste seg at de passet så bra at han ikke fikk tilbake disse med det første. De skal bare på. Hadde på dette tidspunktet startet dialogen med BT om godkjennelse og fikk positivt svar. Det eneste de måtte ha hjelp til var å vurdere stivheten i kariosseriet. Ellers virket alt greit. Til og med at jeg måtte ha spacere foran for at hjule ikke skulle ta i fjærbenet virket positivt. Wollamo som han het den gangen ville bare at jeg skulle ha de på når bilen skulle fremstilles for godkjenning så skulle han ta en vurdering da. Det var andre tider da :-)
Med disse hjula kunne jeg bruke orginale fanger og ikke gjøre noe med hjulbuene.
Planen var da bare å sette i gang med montering å få bilen på veien.

Hadde på denne tiden også vært på utkikk etter Rüf 8x17 felger, men disse er kul umulig å få tak så jeg hadde slått meg til ro med disse som sto på.
En dag ringte de fra AT og sa de hadde fått inn noen hjul som de ikke hadde lagt ut for salg ennå, MEN det var 9 og 10x17. Jeg sa de får jeg aldri på, men de mente jeg burde ta de med meg hjem å teste ihvertfall.
For å si det slik. Fra det dagen ble det et helt annet prosjekt. Disse hjula SKAL på kosta hva det koste vil.

Da var det bare å finne frem vinkelsliperen og få sveist ut hjulbuene. Men da kunne jeg ikke bruker orginal fangere lengre. Tok turen til AT og gikk amokk på brukt lageret der nede :-)
Kom hjem med et lass av deler til 911. G modellen har støtfanger som er litt smålik VW sine med gummlist i midten og blinklys i frontfangeren. De er også litt tykkere som jeg syntes kanskje ville passet fint.
Men da startet en laaaaang prosess på sveising som jeg ikke er noe reser på, men man må ikke gi seg. Øvelse gjør mester.


* Frontfanger #1.jpg (142.15 KB. 800x600 - vist 1095 ganger.)



* Frontfanger #2.jpg (141.71 KB. 792x594 - vist 1038 ganger.)



* Bakfanger.jpg (104.58 KB. 640x480 - vist 997 ganger.)


Men da måtte jeg gjøre noe med fjærbena. Det var ikke plass til orginal fjærer. Hva gjør man da. Jeg kom over noe Kerscher fjærben som var spesial laget for 02/03. Dvs de hadde lengre rør. Ikke skjønner jeg hvordan de har fått til dette. Det var bare å bytte trekanten i bunnen og vips så smatt de rett på.



* 412.jpg (74.37 KB, 576x432 - vist 1117 ganger.)

* Coilovers 2.jpg (72.45 KB, 583x437 - vist 947 ganger.)
« Siste redigering: oktober 27, 2017, 16:16:32 pm av VW 612 RS » Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #1 på: desember 20, 2011, 01:34:23 am »

Jippi, denne tråden er sårt savnet!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 20, 2011, 01:59:46 am »


* Hjulbue front.jpg (113.02 KB. 800x600 - vist 939 ganger.)


Det ble kjøpt inn hjulbuer til 911 Turbo foran


* Front fender.jpg (89.67 KB. 576x432 - vist 1069 ganger.)


Og det ble laget hjulbuer bak


* Hjulbue bak.jpg (66.71 KB. 568x426 - vist 1035 ganger.)



* Left rear fender 3 kopi.jpg (132.31 KB. 538x717 - vist 1091 ganger.)


I ettertid har jeg byttet bak og brukt Golf hjubuer. Ble aldri fornøyd med disse.
Kommer bilde av disse senere


* Motor.jpg (125.92 KB. 640x480 - vist 4377 ganger.)



* Motorluke 1 kopi.jpg (121.65 KB. 655x491 - vist 1195 ganger.)


I etterkant har jeg fått vite at jeg ikke kan bruke treplater i en "brannvegg". Det må brukes stål.
Ikke alt man tenker på :-)

Slik så det ut når jeg fikk bilen


* Dash #1.jpg (145.29 KB. 855x642 - vist 1135 ganger.)


I dag ser det slik ut


* Dash.jpg (70.58 KB. 576x432 - vist 1150 ganger.)



« Siste redigering: desember 20, 2011, 10:46:53 am av VW 612 RS » Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 20, 2011, 02:12:28 am »

Sjekk vinkelen på spoileren og fronten på bilen.
Fronlykter er hentet fra BMW. Sorte Hella DE lykter.


* Spoiler.jpg (105.36 KB. 800x600 - vist 1189 ganger.)



*  (68.53 KB. 553x415 - vist 1007 ganger.)


Bilen ble satt sammen midlertidlig for å ta den med på Trøndertreff.


*  (115.17 KB. 576x432 - vist 1360 ganger.)


Kom på en dag at den burde hete 612 Rs. Vw Type6.
Porsche hadde jo et samarbeid med VW når det gjaldt 914 og Type3 B32. Så tenkte jeg at dette kunne godt ha vært en konsept bil som burde vært satt i produskjon.
Planen er at den ikke skal være for vulger, men sånn passe rampete at den gått kunne vært produsert.

« Siste redigering: april 01, 2015, 13:18:23 pm av VW 612 RS » Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #4 på: desember 20, 2011, 08:26:48 am »

Godt å se at en av mine favoritt-prosjekttråder har gjenoppstått!

Midt i blink for min smak - knallhard, men ikke vulgær. Cup-felger i all ære, men Ruf er en HELT annen liga Blunker

Keep it comin'!
« Siste redigering: desember 20, 2011, 10:08:33 am av Espen S. Andresen » Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 20, 2011, 08:44:53 am »

Suverent.
En av landets kuleste biler vil jeg påstå.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #6 på: desember 20, 2011, 09:57:06 am »

Satt å søkte etter denne prosjekttråden for noen dager siden og syns det var rart jeg ikke fant den. Godt den er tilbake.

Veldig glad i detaljbilder av alle ombygginger
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: desember 20, 2011, 10:07:26 am »

thumbs up!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #8 på: desember 20, 2011, 10:21:14 am »

Morro at den er tilbake igjen, tomler i været herfra Glad
Loggført

Seaside VW Klubb
sandvik996tt
Gjest
« Svar #9 på: desember 20, 2011, 10:50:23 am »

"LIKER"  Gliser
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 20, 2011, 12:02:33 pm »

Tøft! Stå på!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #11 på: desember 20, 2011, 13:19:30 pm »

er ikke så fan av 412 men liker 612 RS  Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #12 på: desember 20, 2011, 16:06:46 pm »

Tilpassning av sideskjørt. Huff, det er mye jobb :-)


*  (144.39 KB. 636x849 - vist 1057 ganger.)



*  (141.92 KB. 661x881 - vist 1023 ganger.)



*  (133.39 KB. 612x816 - vist 926 ganger.)



*  (106.78 KB. 612x816 - vist 969 ganger.)


Men synes det blir bra da



« Siste redigering: desember 21, 2011, 16:26:59 pm av VW 612 RS » Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 20, 2011, 16:16:31 pm »

HIM IS BACK !! Gliser  Å til dere som vil spre eder å galle LIGG UNNA!
Loggført

Alt MÅ ned!!
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 20, 2011, 16:17:29 pm »

HIM IS BACK !! Gliser  Å til dere som vil spre eder å galle LIGG UNNA!

Hehe!!
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #15 på: desember 20, 2011, 16:34:31 pm »

Du bruker ikke denne nedover når du skal hente 412 deler da?  Kult
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #16 på: desember 20, 2011, 16:59:02 pm »

Det er stor sett bare karosseri arbeid som står igjen nå. Nesten alt av teknisk og elektriskt er oppe å går,
Har igjen noe håndbrekk greier. Her må man lage noen deler.
Det er jo ingen ting som bare kan skrues rett på. Absolutt alt man gjør må tilpasse og moddes.

Har slitt i lang tid med clutchen. 412´n har hydraulisk clutch men Porsche kassa er for vaier clutch.
Det måtte da bygges på en slavesylinder. De bilene jeg har sett på med Porsche kasse har disse liggende under motor som bare presser på clutcharmen. Jeg har ikke turt å ha denne liggende så lavt. En liten sten slår i stykker slavesylindrene og da står man der.
Har laget en brakett som er montert på side dekselet på kasse ved drivakselen. Da sitter slavesylinderen oppe på siden av kassa som presser på en pendel som igjen trekker i et stag som trekker i clutcharmen på kassa.
Det som har vært problem er at den har funket rett etter at det har blitt luftet men etter 20-30 pumpinger forsvinner trykket. Det viste seg av clutcsylinderen på pedalen var oval inne så den skapte luft i systemet.
Disse er vanskelige å få tak i så jeg har brukt hoved sylinder fra Caravelle som også slavesylinderen er hentet i fra.
Men da måtte jeg forlenge clutchpedalen over aksen slik at jeg fikk lengre vandring på pumpa.
Da ble det virkelig tung på pedalen. Jeg vil gå tilbake til 412 sylinder så fort jeg finner en som er i orden.
Den har en perfekt forhold til slavelysinderen. 412 sylinderen har litt større stempel enn Caravelle sine.
Nå er også den Rûf clutchen hard selv med denne hjelpefjæra som sitter på kassa.

Gir overføring har det også vært mye jobb med. Ved første gangs testing viste det seg at 1 og 3 hadde byttet plass og 2 og 4 også.
Kula i bunnen av girspaket skal være over senter på akslingen bakover på Porsche og under på VW.
Så da måtte det bygges om nede i gulvet.
Hadde tenkt å bruke Porsche overføring med fant ut at det var enklere og modde den som sitter der fra før.

Elektrisk har også vært en liten utfordring, men der er jeg på hjemmebane. Er det noe jeg kan skryte av så er det bilelektrisk :-)
Måtte få tak i en Haynes bok på 911 og lage eget el skjema. Var litt spent første gangen jeg skulle sette på tenning. Lampene lyste som de skulle og ved å vri litt til så satte starteren i gang. Puh, da var det i orden.
Kupevifta i dashborda måtte det snues spenning på. VW har hastighet regulering ved pluss spenning, men Porsche har styring på minus. Ikke her heller var det bare plug and play. Disse ble snudd ved bruk av et par releer. Og vairene til varmespjell var faktiskt ganske enkelt å få til i dashbordet.

Så kom den dagen det var klart for oppstart av motor. Hadde jeg koblet rett. Er mye styr med bensinpumpe styring. Pumpa skal gå når man er i starter posisjon på nøkkel og pumpa skal fortsette å gå nå motoren har startet og man slipper nøkkelen.
Pumpa skal stoppe hvis motor stopper av en grunn.
Det samme er det med kaldstart systemet.

Etter jeg fikk motoren ble den "kledd av". Alt utenpå motor ble lakkert og pusset opp. Byttet simringer bak kam drevene pluss en del pakninger her og der.
Da motoren skulle startes tente den på første slag men den sto bare å skalv. Var så vidt den gikk og det var ikke respons i det hele tatt. Jeg skjønte ikke hva jeg hadde gjort feil. En kompis var med meg og han spurte om jeg hadde satt plugglednigene riktig. Jeg mente jeg hadde gjort den, men neida. Jeg hadde snudd de. Dvs 1 og 3 var byttet og 4 og 6 var byttet.
Dvs at motoren gikk kun på de midterste på hver siden. Helt utrolig at den gikk i det hele tatt.
Fikk bytte plass på plugglednigene og motoren malte som en katt.
Fytti katta så DEILIG lyd det er i disse motorene og spesielt hvir det er litt "åpen" eksos som denne har.
Den har utrolig respons. Den virker ikke noe tregere enn en gasser motor. Svarer tvert.

Nå er jo dette flere år siden. Her i fjor høst hadde den stått i garasjen før jeg fikk tettet vegger og satt i porter.
Det hadde vært rundt 20 minus i nesten 3 uker og jeg mått flytte på bilen. Koblet til batteriet og det fyra tvert.
Før jeg fikk hente bilen hjem hvor jeg bor nå sto den hos faren min på Oppdal. Der hadde den står et års tid før jeg fikk flyttet den. Det var bare å koble til batteriet da og. Startet umiddelbart etter et år med dvale.

Har ikke fått kjørt noe men noen lettere rivstarter på asfalt har blitt testet. For å si det slik behøver man ikke være hard med clutchen for at den skal slippe løs. Det var bare å gi gass så vred den seg bortover veien.
Men med alt av interiør vinduer og ikke minst med nye dekk regner jeg med at det blir bedre feste.

Har hatt mange tanker rundt hvor oljetanken bør være. Har tenkt mye på vekt, men jeg har bestemt meg for at tanken blir stående bak, men oljekjøler foran. Har helt panikk på tanken at motoren ikke får tak i oljen hvis man parkerer i en nedoverbakke.

Planen var å ha intercoolere på hver side bak etterhvert og da kommer tanken i veien. Men får ta en ting om gangen
« Siste redigering: desember 20, 2011, 17:43:43 pm av VW 612 RS » Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #17 på: desember 20, 2011, 16:59:35 pm »

Du bruker ikke denne nedover når du skal hente 412 deler da?  Kult

Vel, litt kaldt uten vinduer kanskje :-)
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #18 på: desember 20, 2011, 18:37:06 pm »

Tror kanskje jeg har et bilde liggende av denne bilen da den ble ombygget hos alf med porsche-bremser og baksete fra saab aero tror jeg det var.

Den 412-ern til Jan Fougner hadde først en Porsche 2,2S-motor på 180 hk som jeg mener å huske var bittelitt trimmet. Mener Fougner sa han hadde hatt over 230 på nåla med den motoren i i en nedoverhelling på Autobahn.
Senere fikk vel Fougner 3,6 literen med turbo i før rusta kom og tok hverdagsbilen hans og den ble ribbet og solgt til skap-trønder  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #19 på: desember 20, 2011, 18:38:02 pm »

Du bruker ikke denne nedover når du skal hente 412 deler da?  Kult

Vel, litt kaldt uten vinduer kanskje :-)

Får se den ved en senere anledning da Blunker Håper å ha min 412 oppe og gå i løpet av vinteren Glad
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #20 på: desember 20, 2011, 18:50:13 pm »

Tror kanskje jeg har et bilde liggende av denne bilen da den ble ombygget hos alf med porsche-bremser og baksete fra saab aero tror jeg det var.

Den 412-ern til Jan Fougner hadde først en Porsche 2,2S-motor på 180 hk som jeg mener å huske var bittelitt trimmet. Mener Fougner sa han hadde hatt over 230 på nåla med den motoren i i en nedoverhelling på Autobahn.
Senere fikk vel Fougner 3,6 literen med turbo i før rusta kom og tok hverdagsbilen hans og den ble ribbet og solgt til skap-trønder  Blunker

Bare legg ut bilder her hvis du har noe på lur. Hadde vært kult det
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy


Mob 95298043


Vis profil
« Svar #21 på: desember 20, 2011, 19:01:36 pm »

Fett prosjekt!!

Den gule som finnes, kan det ha vært en som heter Arild Moen som bygde den? Fra Tønsberg
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302



____________
Mob 95298043
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #22 på: desember 20, 2011, 19:03:50 pm »

Fett prosjekt!!

Den gule som finnes, kan det ha vært en som heter Arild Moen som bygde den? Fra Tønsberg

Ja, det tror jeg. Var en i Tønsberg ihvertfall. Snakket med han på et Sandstangen treff en gang tidlig på 90 tallet

Her er den hvite ihvertfall. Litt usikker på om det er den gule som står i bakrunnen.


* 412 3.2.jpg (35.71 KB. 640x427 - vist 1314 ganger.)


Hadde besøk av en Jonny Jekthammer en gang som var med på å bygget denne hvite rundt -85 tror jeg det var.
De hadde vært på Nürburgring for testing og da hadde Bmw sine testkjøringer med sin nye M3 og ble visst litt matt at de ble frakjørt av en gammal VW. Gammal og gammal. Den var bare 10-11 år på den tiden da.

Har begynt å bli litt usikker på fargevalget. Beholde denne blåfargen eller gå for sort. Er litt redd sort kanskje kan bli litt gammaldags

« Siste redigering: desember 31, 2011, 14:27:48 pm av VW 612 RS » Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
1303S73
Supermedlem
*****
Innlegg: 735
Bosted: Haugesund NRVWK


1303LS Org. Cab. & Gullhuset


Vis profil
« Svar #23 på: desember 20, 2011, 20:52:51 pm »

Stå på.

Hilsen Geir.
Loggført

1973 1303LS Org. Cab
1966 VW panel Gullhuset
1985 VW transporter syncro
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #24 på: desember 20, 2011, 21:00:59 pm »

Kjempetøff bil! Stå på! Skal jeg bli frakjørt, kan jeg det like gjerne være av en rå stasjonsvogn.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #25 på: desember 21, 2011, 00:23:01 am »

Et bilde som jeg tok på Sandstangen for 19 1/2 år siden.... Har muligens flere bilder liggende av denne i dias eller negativer et sted. (Den "gule" med 6-er finnes også et sted i mitt "arkiv")


* bugin 6-1992 Sandstangen (25).jpg (76.87 KB, 640x293 - vist 1228 ganger.)
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #26 på: desember 21, 2011, 12:04:17 pm »

Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #27 på: desember 21, 2011, 19:55:38 pm »

Husker ikke helt hvordan det var med den hvite der, men jeg mener den ble vrak i et møte med en brøytebil på valdresfløya eller lignende.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #28 på: desember 21, 2011, 20:00:48 pm »

Husker ikke helt hvordan det var med den hvite der, men jeg mener den ble vrak i et møte med en brøytebil på valdresfløya eller lignende.

Havna ikke den hos Alf da? Synes han sa den sto på en låve i nærheten.
Mener han snakket om at den rustet helt opp. Eller kanskje var det vraket han tok over.
Men kan selvfølgelig ta feil her.
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #29 på: desember 21, 2011, 20:14:56 pm »

Husker ikke helt hvordan det var med den hvite der, men jeg mener den ble vrak i et møte med en brøytebil på valdresfløya eller lignende.

Havna ikke den hos Alf da? Synes han sa den sto på en låve i nærheten.
Mener han snakket om at den rustet helt opp. Eller kanskje var det vraket han tok over.
Men kan selvfølgelig ta feil her.

Stemmer at den står hos Alf, men den ble vraket ja. Mener det var han som har notch´en med sekser i som vraket den. Meen kan godt hende den har rusta og ´  Blunker   Eneste grunnen til Alf har den er vel for at den er godkjent og at han skal "bruke" den når han skal godkjenne sin egen 412 med sekser. 412 ´ ern hans er faktisk nå kommet så langt  at den er klar for lakkering. Han hadde vel først tenkt å ha turbo-motor, men jeg tror det blir med g50-kasse og 3,6 liter uten turbo.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: [1] 2 3 ... 11
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!