mars 28, 2024, 18:29:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dere er en gjeng overlegne besserwissere...  (Lest 2184 ganger)
Benni the Bjørn
Juniormedlem
**
Innlegg: 66
Bosted:


Vis profil

« på: januar 19, 2012, 10:30:19 am »

(Håper det er takhøyde for litt ironi på dette forumet..)

Her kommer den seriøse biten:

Hvorfor finner jeg ikke en "sticky" tråd om hvordan man identifiserer motorer, girkasser etc på dette forumet?

-Tar dere det for gitt at alle vet hva "Type 4" og AD, Dobbelport, etc, etc betyr?

Jeg legger meg helt flat og innrømmer at jeg har NULL peiling på dette, og det gjør det vanskelig å finne ut hvilke deler jeg kan lete etter til prosjektet mitt..

Hadde vært en STOR DRØM om noen kunne lagd en skikkelig informativ tråd, med bilder, som viser forskjeller fra modell til modell?


Jeg har to motorblokker hjemme på tunet, en står det AB på, og en står det AD på. Kan jeg flytte delene fra AD motoren over på AB blokka?


THANX MAN!
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 19, 2012, 10:50:41 am »

Mener jeg har sett en tråd på dette men kan ta kort!

Mener at 1200 motor opp til 66 kun har tall som motorkode.
1200 motor som kom i sparebobblene som var mot slutten av 60 tallet, og litt uti sytti har D som bokstavkode.

F = 1300 Singelport
AB= 1300 Dobbelt
AD = 1600 Dobbelport
AS= 1600 Dobbelport
B= 1600 singelport

Det er i grove trekk de du ser mest til.
Ordforklaring: Dobbelport 2 innsugskanaler i topplokket på motoren. Singelport har kun 1.

Type 4 er motoren som kom med "Late bayen" i 71. Samt 411 og 412. Den er annerledes utformet, kjølesystemet er annerledes samt at denne motoren blir betegnet som en mere "solid" motor, grunnet annen legering som ble brukt i blokka.

Motorkodene på Type 4 motoren er jeg ikke sikker på, men vet man finner ihvertfal CU og CJ.

Jeg har ikke tid til å lage en skikkelig informativ tråd, kanskje med tid og stunder om ikke noen andre gjør det.
Girkassekoder har jeg veldig liten oversikt over.

AD og AB har i hovedsak kun forskjellig sylindervolum. Så du KAN bare flytte delene fra AD over til AB.

Ha en superduper dag  Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #2 på: januar 19, 2012, 12:45:10 pm »

Her er en ordbok om det meste i Vw luft verden hentet fra The Samba

http://www.thesamba.com/vw/archives/dic/
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Benni the Bjørn
Juniormedlem
**
Innlegg: 66
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: januar 19, 2012, 13:38:45 pm »


AD og AB har i hovedsak kun forskjellig sylindervolum. Så du KAN bare flytte delene fra AD over til AB.

Ha en superduper dag  Gliser


Takker!

Røyken? Som takk for svaret skal jeg fikse litt mer asfalt på Spikkestadveien for deg til uka, så dere slipper å smyge dere forbi den gamle Statoil-stasjonen i ett kjørefelt.. 

 Blunker
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 19, 2012, 13:46:29 pm »

Denne siden beskriver det meste man trenger å vite om type4
www.tunacan.net/t4/reference/case.htm

En bok som kan være kjekk å ha når det kommer til å flytte og bytte deler er denne:
 books.google.no/books/about/Aircooled_VW_Engine_Interchange_Manual.html?id=oy3KJllZlT0C&redir_esc=y
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 19, 2012, 13:51:18 pm »

Ikke for å virke teit.. men her får du bøker http://www.automobilia.no/
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 19, 2012, 14:29:33 pm »


AD og AB har i hovedsak kun forskjellig sylindervolum. Så du KAN bare flytte delene fra AD over til AB.

Ha en superduper dag  Gliser


Takker!

Røyken? Som takk for svaret skal jeg fikse litt mer asfalt på Spikkestadveien for deg til uka, så dere slipper å smyge dere forbi den gamle Statoil-stasjonen i ett kjørefelt.. 

 Blunker

Jøss! Politiker?  me to  Gliser
Trengs virkelig asfalt!! Osteaktig
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Benni the Bjørn
Juniormedlem
**
Innlegg: 66
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: januar 19, 2012, 17:30:44 pm »


AD og AB har i hovedsak kun forskjellig sylindervolum. Så du KAN bare flytte delene fra AD over til AB.

Ha en superduper dag  Gliser


Takker!

Røyken? Som takk for svaret skal jeg fikse litt mer asfalt på Spikkestadveien for deg til uka, så dere slipper å smyge dere forbi den gamle Statoil-stasjonen i ett kjørefelt.. 

 Blunker

Jøss! Politiker?  me to  Gliser
Trengs virkelig asfalt!! Osteaktig

Ikke politiker, veiarbeider...    Blunker
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: januar 19, 2012, 17:47:45 pm »


Ikke politiker, veiarbeider...    Blunker

Og godt er det, vi liker ikke politikere... Glad
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 20, 2012, 07:45:16 am »

Ahh, godt, godt Osteaktig

Veldig lyst til å spørre Dalland hvorfor han ikke liker politikere, men det er vell way of på ett luftkjøltforum Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #10 på: januar 20, 2012, 08:56:01 am »

Ahh, godt, godt Osteaktig

Veldig lyst til å spørre Dalland hvorfor han ikke liker politikere, men det er vell way of på ett luftkjøltforum Blunker


Hvor skal man begynne?
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #11 på: januar 20, 2012, 09:03:46 am »

Boka "The Beetle: A Comprehensive Illustrated History of the World's most Popular Car" av Keith Seune, inneholder et bra bildegalleri mot slutten over mange endringer, som:

panserhåndtak, dørhåndtak, frontlykter, baklykter, hjulkapsler/felger, piler/blinklys, innvendig speil, skiltlys, ratt/dashbord, motor. I tillegg er det mye god lesning om bilens historie, og flusst av bilder.

ISBN 1-85833-438-1
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: januar 20, 2012, 09:16:00 am »

Ehh.. liker eller ikke, tror nok vi trenger noen til å styre dette landet..  Øyerulling
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!