mars 29, 2024, 02:09:29 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sveising med Fluss tråd  (Lest 13963 ganger)
Igor
Juniormedlem
**
Innlegg: 86
Bosted: Aremark


Vis profil

« på: mars 29, 2012, 11:10:38 am »

Hei

Noen som har erfaring med sveising uten gass(Fluss tråd)Hæ

Setter pris på alle svar,pluus å minus sider
Loggført

1960 T1
1969 T1
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #1 på: mars 29, 2012, 13:36:56 pm »

Hei.
Jeg har sveiset masse med Tools sin flusstråd og funker fint som bare fy, men greit at det du sveiser på er helt reint/fritt for rust.
Jeg har bare positive opplevelser med det.
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #2 på: mars 29, 2012, 19:00:24 pm »

Også et poeng at du ikke står i et lite tett rom, den røyken er ikke bra for deg. Ellers er det bra greier , som kanskje gir noe mer innbrenning en det du hadde trengt på tynne plater. Bare å dra igang, med Thoresens ord i bakhodet
Loggført

Seaside VW Klubb
janpotet
Supermedlem
*****
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud


"harry" er ett kompliment!!


Vis profil
« Svar #3 på: mars 29, 2012, 19:48:43 pm »

brukt masse selv. funker som bara den. eneste er som nevnt litt artige gasser som gir litt rennaræv og kanskje tidvis litt mer brenning enn man ønsker, men det er bare å prøve seg frem. venner seg til det å.    Glad
Loggført

tlf 90 11 98 33.
Igor
Juniormedlem
**
Innlegg: 86
Bosted: Aremark


Vis profil

« Svar #4 på: mars 30, 2012, 00:14:25 am »

 Glad
Takk for svar.

Da får jeg prøve meg med garasje døra oppe,he he

Bilen(62 T 1)så veldig lurvete ut men,både kanaler,bunn,jekkfester,slipper jeg

å sveise Glad
Loggført

1960 T1
1969 T1
Igor
Juniormedlem
**
Innlegg: 86
Bosted: Aremark


Vis profil

« Svar #5 på: april 01, 2012, 13:24:09 pm »


Lønner det seg å kjøpe et apparat som kun sveiser fluss tråd,eller er det

best med et som har Gass også??
Loggført

1960 T1
1969 T1
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #6 på: april 01, 2012, 15:16:03 pm »

ikke for å kapre tråden din, men lurer på hvordan apparat det lønner seg å ha? Med eller uten fluss? og i såfall hvilken prisklasse?

Funker feks. Biltema sine apparater på sveis i vanlig plåt osv? noen sier di ikke er noe tess, men hva gjør at de ikke er noe tess?

Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #7 på: april 01, 2012, 17:14:22 pm »

jeg har ikke noe greie på fluss tråd, har kun prøvd et litet aparat fra biltema, med flusstråd

enkelt forklart : totalt ubrukelig på tynnplate

noe av problemet var nåkk att strøm innstillinga var 1 og 2 ferdig  Flau
1= kalde perler oppå plata
2= store hull

synes også det ble utrolig mye sveise sprut og røyk, mye ekstra arbeid med å slipe bort fast brent sveise sprut

min erfaring er att når du kjøper sveise apparat for å sveise tynnplate bør det vere minst 6 innstillinger på strøm og trinnløs trådmating

Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #8 på: april 01, 2012, 17:36:04 pm »

jeg har ikke noe greie på fluss tråd, har kun prøvd et litet aparat fra biltema, med flusstråd

enkelt forklart : totalt ubrukelig på tynnplate

noe av problemet var nåkk att strøm innstillinga var 1 og 2 ferdig  Flau
1= kalde perler oppå plata
2= store hull

synes også det ble utrolig mye sveise sprut og røyk, mye ekstra arbeid med å slipe bort fast brent sveise sprut

min erfaring er att når du kjøper sveise apparat for å sveise tynnplate bør det vere minst 6 innstillinger på strøm og trinnløs trådmating



ah ser den....så det koker rett og slett ned til at man ikke får justert biltema apparatene skikkelig til jobben man skal gjøre?
Har sveiset endel, men da bare på jobben hvor vi har et veldig bra ESAB apparat. Og da jeg er selvlært har jeg endel hull og mangler i opplæringa Blunker
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #9 på: april 01, 2012, 18:18:04 pm »

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MIG-sveis/Sveis-MIG-160-17175/

dette har jeg og funker bra det!kan brukes med eller uten gass!
Loggført

Vw 1302
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #10 på: april 01, 2012, 18:34:24 pm »

Har du prøvd det til både tynnplate og litt tykkere gods? Prøvd å sveise alu med det?
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
RIN94
Medlem
***
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø



Vis profil
« Svar #11 på: april 02, 2012, 17:47:47 pm »

Jeg ville sett på brukte vell kjente merker som (Kempi, Migatronic, Fronius) du får et brukt apparat i dag til en litt høyere pris en du får til et nytt biltema. Og da får du en langt større rekkevidde på apparatet ditt.

Jeg er selv sveiser og jeg vil påstå at du klarer ikke legge fra deg noe brukbar aluminium sveis med det biltema apparatet der.
Loggført

1300 - 68mod
Igor
Juniormedlem
**
Innlegg: 86
Bosted: Aremark


Vis profil

« Svar #12 på: april 02, 2012, 19:00:51 pm »


Skal ikke sveise Aluminium.

Hva er viktig å se etter på et bra brukt apparat. Hva med Rilon mig 175?
Loggført

1960 T1
1969 T1
RIN94
Medlem
***
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø



Vis profil
« Svar #13 på: april 02, 2012, 19:32:46 pm »

Jeg går ut fra dette apparatet kun skal være til bil/karroseri sveising. Da behøver du ca 160amp går også med mindre men ikke kom mye under.  Du behøver ikke tenke på vannkjøling da dette er mere for industri sveising ( og mye dyrere apparater)  jeg ville hatt et med trinløs mating og stømm instilling. (Da klarer du og tune innstillingene helt etter hvordan du vil ha det) Er det ikke trinnløst kan du få dem nevnte problemene med at du enter får for liten varme innputt eller for mye så du går rett igjennom. Det går selvfølgelig også ann med trinn innstillinger men da ville jeg gått for et apparat som hadde litt flere trinn.  Forspyling av gass og etterspyling av gass er jo også en fin finesse. 

Til karros sveising ville jeg brukt 0,8 mm kompakt tråd og en misson 18 blandgass.

Hva du bør se etter på et brukt apparat: Er det tatt service på det? Fungerer dem viktigste funksjonene? Er det mye slitt? Det må du bare ta visuell kontroll på ved og tjekke mate verk (kjenne etter for slark) og se etter på slitasje av slangepakke :-)  Hør også om det er mulig og få prøve kjøre apparatet da hører du også om det er ulyder i det også ser du om det ikke er som det skal ;-)
Loggført

1300 - 68mod
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!