mars 29, 2024, 11:41:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilket gasserstag er best? Si din mening her!  (Lest 4094 ganger)
Jan-Henrik
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: Bergen

Vw Luftmacht Bergen, Norway #1


Vis profil

« på: mai 19, 2012, 16:57:20 pm »

Hvilke gasserstag er best, av/til hvilket merke og hvorfor?

Legg ut bilde og si din mening her!!
Loggført

1966 T-1 1300 - Ludwig
1974 T-1 1303s "Rongved Edition" - Bergsprekken.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 19, 2012, 17:29:49 pm »

Til?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 19, 2012, 17:37:24 pm »

Ut ifra stagsatser jeg selv har, og har hatt, på motorer. Er det billigste ofte det beste.

Hex bar eller cross bar som ikke har forskyving på gasser, er de beste både på kald og varm motor.

Bellcrank fra CSP er meget bra. Men på enkelte motorer har jeg opplevd at synkroniskeringen på tomgang blir forandret på kald og varm motor.

Værst er det dyreste alternativet. Berg! Ser kult ut. Men sitter boltet i viftehuset, som lever sitt eget liv i temperatursvingningene. Med dette må du regne med å justere synkronisering hver 20 mils kjøring  Gliser

Loggført

Jan-Henrik
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: Bergen

Vw Luftmacht Bergen, Norway #1


Vis profil

« Svar #3 på: mai 19, 2012, 18:24:27 pm »

Takk!

Hvorfor er det så vanvittig mer deler på csp`s crossbar enn ballcrank?
Loggført

1966 T-1 1300 - Ludwig
1974 T-1 1303s "Rongved Edition" - Bergsprekken.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 19, 2012, 18:25:58 pm »

ballcrank er bra, funker fint ved varm og kald (iallefall min) relativt grei pris, og ett ålreit utseende.

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #5 på: mai 19, 2012, 19:32:27 pm »

Jeg har CB sitt hexbar til type 4. problemet hos meg er at det ikke er tatt hensyn til at gasserne ikke står rett ovenfor hverandre. det gjør at staget står skjevt og den gir ikke like mye gass på gasserne. Jeg ser det også er å få tak i noen filterholdere hvor det høyre festet til staget er flyttet litt nærmere svinghjulet. med denne vil jeg tro det skal bli rett. ellers virker det som det er stødig og lite slark. har sett noen har klaget på måten det er opplagret, hvor de har laget noe greier med kulelager i hver ende, men jeg har ikke merket noe til det enda.

Jeg ser også at det finnes no sync link greier hvor det er vaierstyring, men det har jeg ingen erfaring med. hadde vært gøy å prøvd, men først skal jeg se om jeg får fiksa det jeg har.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mai 19, 2012, 20:32:13 pm »

Har selv prøvd både hex-bar og bellcrank på både type 1 og type 4 og jeg er ikke i tvil. Minst tull med bellcrank stagsats. Det fra CSP er enkelt og fungerer fint.

Og takk til JEE som TØR å si at Berg-staget kun ser tøft ut. Tror det er litt å putte finger´n i vepsbolet til noen "IDA-fans" her inne  Osteaktig

(Ikke misforstå meg, IDA-gasserne er gull til sitt bruk)
« Siste redigering: mai 19, 2012, 20:36:34 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 20, 2012, 11:49:11 am »

Volksworld testet stag i et nummer for ikke så lenge siden, de konkluderte vel om jeg ikke husker feil med CSP sitt bellcrank som best i klassen i forhold til pris/kvalitet/passform/vedlikehold ++.
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #8 på: mai 21, 2012, 19:15:31 pm »

Holder en knapp på Wiretrekk, alà BMW Boxer MC, men nå var det spørsmål om hvilket stag man foretrakk Glad
Hvor får man forresten kjøpt ferdig sett go kvalitets wiretrekk til VW Motor, som ikke må modifiseres før bruk?

mvh
Arild
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #9 på: mai 21, 2012, 19:32:40 pm »

Her har man det "kuleste" og mest trolig det mest nøyaktige på markedet.
http://www.aircooledtechnology.com/store/product.php?productid=16957&cat=383&page=1
Loggført

GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #10 på: mai 21, 2012, 19:43:56 pm »

Går for hjemmelaget til min T1. Brutter er finmekaniker og har tatt i  mot bestillingen med "glede". Legger ut et bilde når det er ferdig og montert  Blunker
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #11 på: mai 21, 2012, 20:13:20 pm »

ut fra de jeg har prøvd har jeg vært mest fornøyd med CSP sitt bellcrank system, men endte opp med denne løsningen selv:


* lhs.jpg (137.54 KB, 517x550 - vist 226 ganger.)
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #12 på: mai 21, 2012, 22:12:43 pm »

Her har man det "kuleste" og mest trolig det mest nøyaktige på markedet.
http://www.aircooledtechnology.com/store/product.php?productid=16957&cat=383&page=1

Ja, du har rett i at det var kult, men det var jaggu prisen å gitt Øyerulling Joda, er sikkert verdt penga, men da jeg er tilnærmet blakk så.....
Vet du om andre alternativer, siden du nevner dette som "trolig det mest nøyaktige på markedet"?

Vi er jo fremdeles "on topic" her Glad

-Arild-
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #13 på: mai 21, 2012, 22:18:11 pm »

I forhold til Gene Berg staget så er det jo billig og ikke så mye ifra komplett bellcrank stag.

Om en ikke ønsker å kjøpe nytt stag så kan man fint oppgradere det vanlige som folk pleier å bruke men da med nålelager og skikkelige pasninger i opplagringen, da blir det nok rikelig bra nok. Blunker

Men seff bare de kuleste gutta lager fra bunn av selv.... Øyerulling Gliser
Loggført

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #14 på: mai 22, 2012, 06:37:29 am »

Er veldig fornøyd med csp sitt bellcrank,har kjørt i mange år nå og kan anbefales.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: mai 22, 2012, 07:06:21 am »

Bæste er nok Jkm Bell crank Linkage deretter CSP.
Tysk Kvalitet.
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mai 22, 2012, 08:48:58 am »

Bæste er nok Jkm Bell crank Linkage deretter CSP.
Tysk Kvalitet.

Hva er bedre på JKM?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #17 på: mai 22, 2012, 09:07:01 am »

"Leerlaufentkopplung" kanskje?


http://www.jkm-tuning.com/pi1/pd1.html
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #18 på: mai 22, 2012, 09:08:39 am »

"Leerlaufentkopplung" kanskje?


http://www.jkm-tuning.com/pi1/pd1.html


At den frikobler på tomgang.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #19 på: mai 22, 2012, 09:15:51 am »

Og "hemmeligheten" er her:

http://www.jkm-tuning.com/pi6/pd19.html

Denne løsningen kan jo sikkert også brukes på CSP-sitt (og andre "trekke" løsninger)

Hvor stor fordel denne detaljen gir er jeg jo usikker på.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #20 på: mai 22, 2012, 09:18:34 am »

Kontakt Magnus på extremebug74@hotmail.com og kjøp hans wire opplegg for IDA. Kr 1390 SEK - 1180 NOK.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #21 på: mai 22, 2012, 09:55:51 am »

Har selv prøvd både hex-bar og bellcrank på både type 1 og type 4 og jeg er ikke i tvil. Minst tull med bellcrank stagsats. Det fra CSP er enkelt og fungerer fint.

Og takk til JEE som TØR å si at Berg-staget kun ser tøft ut. Tror det er litt å putte finger´n i vepsbolet til noen "IDA-fans" her inne  Osteaktig

(Ikke misforstå meg, IDA-gasserne er gull til sitt bruk)

Virker som du pirker i eget vepsebol... det var dessverre Porsche som oppfant den dritten, på 356'n...  heldigvis kan Berg's løsning skrus av og kastes! Verre med Porsches...

Har man ikke skrudd sammen motoren sin slik vw gjorde så sitter ikke viftehuset godt nok for berg stag...

Ellers:
Det de fleste stagene feiler på er hvor bra wiren treffer selve staget... vet ikke hvor mange oppsagede gennomføringer og viftehus!! jeg har sett.
Jeg foretrekker CSP's løsning, og kvaliteten er ok.

Det beste er nok wire på full sirkel hjul, men da bør det brukes sirkel innfestning også på gasspedalen. En wire fra pedal til en "fordeler" bak, med en videre til hver side gir nok det mest presise systemet.
Usynk er roten til alt ondt  Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #22 på: mai 22, 2012, 11:15:00 am »

Kontakt Magnus på extremebug74@hotmail.com og kjøp hans wire opplegg for IDA. Kr 1390 SEK - 1180 NOK.



Vet du om noen bilder på dette, slik at gubben slipper ørten mailer om folk som ønsker å se hvordan det ser ut? Hva gjør det spesielt til IDA kontra bruk på andre gassere, som feks. 44 IDF? Festeplata til wire`n på innsuga kansje? Kunne godt tenkt meg et sånnt opplegg, på mine 44 IDF, men hadde vært fint å sett hvordan det så ut først Glad


Bra tråd forresten! Gliser

-Arild-

Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #23 på: mai 22, 2012, 17:41:13 pm »

Har selv prøvd både hex-bar og bellcrank på både type 1 og type 4 og jeg er ikke i tvil. Minst tull med bellcrank stagsats. Det fra CSP er enkelt og fungerer fint.

Og takk til JEE som TØR å si at Berg-staget kun ser tøft ut. Tror det er litt å putte finger´n i vepsbolet til noen "IDA-fans" her inne  Osteaktig

(Ikke misforstå meg, IDA-gasserne er gull til sitt bruk)

Virker som du pirker i eget vepsebol... det var dessverre Porsche som oppfant den dritten, på 356'n...  heldigvis kan Berg's løsning skrus av og kastes! Verre med Porsches...

Har man ikke skrudd sammen motoren sin slik vw gjorde så sitter ikke viftehuset godt nok for berg stag...

Ellers:
Det de fleste stagene feiler på er hvor bra wiren treffer selve staget... vet ikke hvor mange oppsagede gennomføringer og viftehus!! jeg har sett.
Jeg foretrekker CSP's løsning, og kvaliteten er ok.

Det beste er nok wire på full sirkel hjul, men da bør det brukes sirkel innfestning også på gasspedalen. En wire fra pedal til en "fordeler" bak, med en videre til hver side gir nok det mest presise systemet.
Usynk er roten til alt ondt  Glad

Har aldri påstått at Porsche 356 motorer er noe bra, heller tvert i mot. Bare les på mine tidligere innlegg jeg har skrevet om porsche industri-motorer. Type 1 motor er en bedre motor enn 356. Ikke skjønner jeg hvorfor folk går mann av huse for å kjøpe slike porsche-brannpumper, da det må gjøres en del med dem for i det hele tatt få 70-80 hk, holdbarhet er dårligere enn type 1 og priser på deler er jo rådyrt i forhold til type 1. Ergo : Jeg har aldri vært i nærheten av å mene at 356-motorer er bra, heller motsatt! Er selvfølgelig helt enig i at den stag-løsningen på viftehuset er en dårlig løsning, det som sitter standard på type 3 -motorer er en mye bedre løsning. Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!