april 20, 2024, 13:43:21 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor mye tåler en t1 motor  (Lest 13609 ganger)
stompavang
Juniormedlem
**
Innlegg: 94
Bosted: vinstra


Vis profil

« Svar #60 på: juni 08, 2012, 23:09:11 pm »

Ser folk rekner på bar og i forhold til ccm. Dete blir helt feil så lenge man ikke har komp i utgangspunktet og ventil/kamm størelser er fryktelig mye som spiler in som slaglengde kan ga langt slag med småe templer eler omvendt dete er teorier og da viser teorien at ting ikke er mulig men man må bøye lover og regler til ytergrensene av de som er mulig så da får vi se
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #61 på: juni 09, 2012, 08:17:05 am »

Ser folk rekner på bar og i forhold til ccm. Dete blir helt feil så lenge man ikke har komp i utgangspunktet og ventil/kamm størelser er fryktelig mye som spiler in som slaglengde kan ga langt slag med småe templer eler omvendt dete er teorier og da viser teorien at ting ikke er mulig men man må bøye lover og regler til ytergrensene av de som er mulig så da får vi se

Grunnen til at folk ser på trykk og volum her er fordi vi enda er kun på det tidligste teoretiske så nå er det kun leking med kalkulatoren. (husk effekten ut er et trykk/volum arbeid).
Så når vi eks tenker at du har en 1640 motor og vil ha ca 130 hk utav den til å begynne med så vet vi automatisk at dette svarer til ca 7000 rpm med en Bmep på 13 bar.
150hk per syl som ga 47 bar middeltrykk kan lett regnes om og vise at her her har vi et trykk forhold på fire!

Når målet er valgt ferdig så kan man begynne å tenke på ventil størrelser, kam valg, turbo, IC, osv.
Motorer er matematikk, mener man noe annet så kan man bare ikke matten. Blunker

Men ang oppsettet ditt, å lade opp mot 4 bar på en stakkars 1640 vil eg uten tvil unngått, i så fall gå heller for en 1600 da du må prøve å beholde mest mulig sylinder vegger. Kan selvfølgelig sette på noen støttehylser på sylinderne mot toppene.
Skal du først bygge høy effekt 1600 så må du nok uten tvil opp i turtall også, eg stemmer for 7-8000 rpm og 3 bar trykk! Glad
Lykke til i alle fall. Blunker
Loggført

stompavang
Juniormedlem
**
Innlegg: 94
Bosted: vinstra


Vis profil

« Svar #62 på: juni 09, 2012, 08:32:43 am »

Motor er matte men ingen ting er umuligt. Men de eneste eg skal gjøre med bloka er og sjeke linjene og svakheter i den + skifte ut boltene de er eventuelt der eg kan få de største probleme og endene der veiva ligg om eg har nokk gods elers trur eg blokka holder
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #63 på: juni 09, 2012, 08:38:30 am »

sakset fra SDS sider.

Brake Mean Effective Pressure/ Peak Cylinder Pressures

BMEP is defined as the average effective combustion pressure occuring in a cycle. It can be calculated by using the formula:
792,000 X BHP divided by (engine displacement in cubic inches X RPM).

This figure is useful in comparing different engines operating on different fuels and the highest figure occurs at torque peak. The average range for atmo engines is 150 to 225 psi. Turbocharged race engines may exceed 1000 psi.

Peak cylinder pressure (PCP)is the maximum chamber pressure achieved during the combustion process. This figure would normally be in the 600 to 2000 psi range.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
stompavang
Juniormedlem
**
Innlegg: 94
Bosted: vinstra


Vis profil

« Svar #64 på: juni 16, 2012, 13:32:48 pm »

Så da har eg forsøkt meg på en orginal 1600as motor dobeltporta topper klarte 3,2bar 388hk for de smalt skikelig var moro da men nå vet eg hva som ikkee holder så nå er de bare og handle
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #65 på: juni 16, 2012, 16:15:03 pm »

Så da har eg forsøkt meg på en orginal 1600as motor dobeltporta topper klarte 3,2bar 388hk for de smalt skikelig var moro da men nå vet eg hva som ikkee holder så nå er de bare og handle

Bilder og mer info mottas med stor takk! Hva ga opp først?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #66 på: juni 16, 2012, 22:42:05 pm »

He he.. Aprilspøk i Juni dette tror jeg.  Osteaktig

Dette tror jeg ikke noe på før det ligger noen mer fakta på bordet.

Så da har eg forsøkt meg på en orginal 1600as motor dobeltporta topper klarte 3,2bar 388hk for de smalt skikelig var moro da men nå vet eg hva som ikkee holder så nå er de bare og handle

Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #67 på: juni 16, 2012, 23:53:44 pm »

NIcklas har jo bevist noe av det samme Glad
men som dem sier  "pic's or it didn't happen"
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
stompavang
Juniormedlem
**
Innlegg: 94
Bosted: vinstra


Vis profil

« Svar #68 på: juni 17, 2012, 07:31:29 am »

Skal lege in bilder men med iphon får man ikke gjort en dritt før man er på pcn komet. Hade problemer først med toppene at di ikke klarte tryket og bynte og lekke og så ble de en kjempe sprek i bloka ved svingjulet tredje og siste nådestøtet var da ene stemple havarerte ringene på og tryke i bloka ble så stort at de blåste hull blilder komer
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #69 på: juni 17, 2012, 08:43:34 am »

Vinstra er kjent for å være en Turbo byen i Norge med flere spreke biler så mulighetene er der vel. Det jeg finner utrolig er at du fikk 388hk ut av originale sylindre og stempler når andre sliter med å komme over 200hk før de svikter.

Takk for rapporten Stompa, jeg gleder meg til å se bilder og TOMMEL opp for at faktisk gjorde det!

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #70 på: juni 17, 2012, 09:53:19 am »

og gjerne litt spec på turbo , sprut ,drivstoff etc!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #71 på: juni 19, 2012, 20:54:05 pm »

Stompa, vi venter i spenning på bilder og rapport. Håper du ikke har glemt oss. Hvis du har problemer med å poste bilder så send meg gjerne en PM så kan jeg legge dem ut for deg.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!