april 16, 2024, 16:58:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: vw 1200 64mod, bytte motor..  (Lest 6507 ganger)
TommyL
Medlem
***
Innlegg: 237
Bosted:


Vis profil

« på: juni 23, 2012, 18:35:58 pm »

hei, vurderer å sette i 1500 eller 1600, må jeg ha ny gearkasse å?
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 23, 2012, 18:59:25 pm »

Nei, men du må bytte svinghjul og hvis du skal ha inn 1600 må du bygge om den til 6v. Coil, Dynamo, fordeler.
1500en kan du være heldig å finne en 6v motor, men mulig du må bygge om den også Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
TommyL
Medlem
***
Innlegg: 237
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: juni 23, 2012, 20:28:15 pm »

okey,kan jeg ta svinghjul fra 1200? men kassene er vel ikke like i utveksling? og noen er sterkere enn andre? eller er det bare i 1302\3 serien som kassa er annerledes?
« Siste redigering: juni 23, 2012, 20:45:06 pm av TommyL » Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 23, 2012, 20:49:31 pm »

Du kan ta svinhjulet fra 1200en ja. Nei utvekslinga er ikke lik, men 1600 på 1200 kasse går fint det, gir god akselerasjon. Dog litt høyt turtall i høy fart.
Det er kun 1302/1303 som har IRS ja, og annerledes girkasse av bobblene riktignok Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
TommyL
Medlem
***
Innlegg: 237
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: juni 23, 2012, 20:52:26 pm »

Takker og bukker!  Blunker
Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #5 på: juni 24, 2012, 09:08:53 am »

Finn en fin 1600+, også bygger vi om til 12v Tommy;-)
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #6 på: juni 24, 2012, 19:13:05 pm »

Nei, men du må bytte svinghjul og hvis du skal ha inn 1600 må du bygge om den til 6v. Coil, Dynamo, fordeler.
1500en kan du være heldig å finne en 6v motor, men mulig du må bygge om den også Blunker

Trenger vel ikke bytte fordeler eller kondensator, men vippa (laderegulatoren)... å det andre, men nyere motorer har og større dynamo ø 105mm, (sikter her til forskjellen på dynamotårnet "frå sist på 60talet")  mens dei gamle er ø 90 mm. Dei nyare dynamoane har ekstern vippe, som kan plasserast i motorrommet eller under baksetet. å koblest på same viset, mens ein må legge ledningane frå D+ og dF. kan og gjerne legga ein tredje frå festebrakketten på vippa til gods på dynamoen, med ekstern vippe.
Loggført
TommyL
Medlem
***
Innlegg: 237
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: juni 26, 2012, 19:40:19 pm »

har henta en AD 1600 DP idag, trenger litt stell. skal plukke av gasser, blikk og ventil deksla. Vaske motor, lakke blikk og ventil deksla. Skulle hatt varmepotter,eksos og laderegulator, men får ta det etterhvert.
Loggført
TommyL
Medlem
***
Innlegg: 237
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: juni 26, 2012, 19:53:05 pm »

blir jo 12v når den 1600 dyttes inn
Loggført
TommyL
Medlem
***
Innlegg: 237
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: juni 26, 2012, 20:25:11 pm »

svinghjul bytte ja.... hva med clutch? bruke den som sitter på 1600?
Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #10 på: juni 26, 2012, 21:16:09 pm »

svinghjul bytte ja.... hva med clutch? bruke den som sitter på 1600?

Drit i det svinghjulet, bytt heller starter. Bedre å ta ut originalmotoren akkurat slik den er, slik at den kan taes vare på i tilfelle motorras eller motorbygging.
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
TommyL
Medlem
***
Innlegg: 237
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: juni 27, 2012, 07:52:55 am »

se her..ja lettere det. men koster ekstra. får samle deler å ta byttet til neste år.
Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #12 på: juni 27, 2012, 11:51:52 am »

se her..ja lettere det. men koster ekstra. får samle deler å ta byttet til neste år.


Her får du starter: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,45236.0.html

Motoren er jo 12v, og laderelet sitter vel brått på den? Da trenger du egentlig bare releer og pærer fra Biltema for 3-400 kr eller deromkring...
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
TommyL
Medlem
***
Innlegg: 237
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: juni 27, 2012, 18:36:53 pm »

ladereelet er ekstern å ikke med.
Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #14 på: juni 28, 2012, 07:18:19 am »

ladereelet er ekstern å ikke med.

Pyttsann, det er jo småtteri. Nytt koster 500,-, får sikkert brukt og billig;-)
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #15 på: september 15, 2012, 21:37:20 pm »

Hadde nok satt inn en 1500! Personlig syns jeg det virker som en mer problemfri og holdbar motor i forhold til 1600!
Uansett, bytt svinghjul og clutch, coil, dynamo med laderegulator og dynamofot fra den gamle motoren din, så har du løst problemet! Gjort på en lørdag Gliser
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #16 på: september 15, 2012, 22:23:37 pm »


Det er kun 1302/1303 som har IRS ja, og annerledes girkasse av bobblene riktignok Blunker


Ikke helt sant, 1500 automatic har også IRS.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #17 på: september 15, 2012, 23:17:04 pm »


Det er kun 1302/1303 som har IRS ja, og annerledes girkasse av bobblene riktignok Blunker


Ikke helt sant, 1500 automatic har også IRS.

1300 automatic også.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!