april 28, 2024, 18:12:12 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: EFI OXY-stroker med turbo, dog langtidsprosjekt  (Lest 38096 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #150 på: oktober 08, 2012, 17:15:01 pm »

Blir nok litt kapping etc Glad


57mm spjeldhus. Må vel ha større  Gliser


* image.jpg (89.38 KB. 640x480 - vist 324 ganger.)

* image.jpg (69.44 KB. 640x480 - vist 262 ganger.)

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #151 på: oktober 08, 2012, 22:53:01 pm »

Tørr sump og gat motor.. Noe vits i det hele tatt? Eller vil mengden i sumpen, fileret og kjøler(e) være mer enn tilstrekkelig?

godt spørsmål. Jeg har i mitt (enkle...) hode inntil nå konkludert med at det ikke skal være nødvendig i en gatemotor, men etter diverse tråder her inne bl.a har jeg også begynt å revurdere. Det som får meg til å tenke er påstandene om at Porsche sine luftkjølte motorer oppnår veldig lang levetid sammenliknet med tradisjonelle trimmede VW T1-motorer, og at hovedargumentet er mye olje med javn temperatur; altså tørrsump, termostat og nok kjølekapasitet. Da faller jo et av argumentene med OXY-motorens innebygde store sump, men fordelene med alu-blokk er jo fortsatt et godt argument. Så for hva det er verdt, planlegger jeg tørrsump og ekstern (frontmontert?) kjøler på oxyen i ghian min.

største grunnen er vel bruk av bedre materialer i porsche motorene.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #152 på: oktober 09, 2012, 07:41:15 am »

Tror ikke tørrsump blir det første på prioriteringslisten.

Det er så sykt mye jeg må bestemme meg for  Øyerulling


Myyye lettere med NA, men kanskje ikke like stor utfordring..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #153 på: oktober 17, 2012, 20:40:20 pm »

Lite nytt.

Blir en delesankingstur i Cali i april da  Gliser


Blir forøvrig en vannintercooler enten bak viftehuset eller på brannveggen inne i kupeen.


Blokka er vel snart klar for sending i Danmark også Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #154 på: oktober 17, 2012, 20:42:42 pm »

Delesanking i Calif høres ikke dumt ut. Hvem reiser du med?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #155 på: oktober 17, 2012, 20:45:59 pm »

Delesanking i Calif høres ikke dumt ut. Hvem reiser du med?

Reiser med noen ikke VW-venner så alt må ligge kalrt hos vwparts når jeg popper innom
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #156 på: oktober 17, 2012, 20:47:07 pm »

Delesanking i Calif høres ikke dumt ut. Hvem reiser du med?

Reiser med noen ikke VW-venner så alt må ligge kalrt hos vwparts når jeg popper innom

Trodde du skulle få til en fellesreise med flere fra vwnorge  Gråter
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #157 på: oktober 17, 2012, 20:48:32 pm »

Aha.

Nei, ikke denne gangen, men er lett med på det ved en senere anledning Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #158 på: oktober 17, 2012, 20:49:11 pm »

Aha.

Nei, ikke denne gangen, men er lett med på det ved en senere anledning Osteaktig

Det må vi få til!
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #159 på: oktober 19, 2012, 22:12:21 pm »



 Gliser
« Siste redigering: oktober 19, 2012, 22:15:05 pm av Erlend / bug66 » Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #160 på: oktober 19, 2012, 23:01:13 pm »

se her !  ja ferdig alt??

du trenger ikke større enn 57mm spjeldhus mener nå jeg , ved å få større får du mest sansynlig 0 mere effekt , men du mister kjørbarhet.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #161 på: oktober 19, 2012, 23:10:10 pm »

se her !  ja ferdig alt??

du trenger ikke større enn 57mm spjeldhus mener nå jeg , ved å få større får du mest sansynlig 0 mere effekt , men du mister kjørbarhet.

Ble ferdig igår. Får den fra Danmark i løpet av høsten.

Så bra at noen holder litt tilbake Glad tror jeg tester med det jeg har ja, kan evt ha like flenser som et større spjeld og teste forskjellen.

Blir godt å få begynt sakte men sikkert. Må snart bestille veiv.

God plass til 84 slag og vw journaler?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #162 på: oktober 19, 2012, 23:15:24 pm »

Hei
Du har vel sett på delene som Richie selger??
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,19471.0.html

Mvh Svein.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #163 på: oktober 19, 2012, 23:27:32 pm »



God plass til 84 slag og vw journaler?
spørs vel litt på råder du kjøper. mine pauter på 82mm vw journal var ikke god plass.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #164 på: oktober 19, 2012, 23:59:16 pm »

Tja. CB råder. Har egentlig ikke lyst til å ha chevy-journaler.


Svein: ja, har sett det. Men det var da frøkteli' stort a?  Sjokkert  Øyerulling
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #165 på: oktober 20, 2012, 18:46:27 pm »

org veiv og råder er vel mer enn bra nok til 400 hk eller hva du skal ha (jeg gir meg ikke)
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #166 på: oktober 21, 2012, 14:22:52 pm »

Hehe. Holder vel sikkert ja.

Får måle over veiven jeg har liggende.

Om man skal bruke org råder må man vel bytte rådebolter?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #167 på: november 19, 2012, 22:52:35 pm »

Noen som kan forklare meg enkelt hva som er forskjellen på en BOV (Blow Off Valve) og en "diverter"?

Har jeg forstått det riktig da:

BOV: Slipper ut trykket etter turboen, før spjeldhuset ved ett gitt trykk.
Diverter: åpen på tomgang pga vakumet, og lukker seg når trykket kommer. Når man slipper gassen så åpner ventilen igjen.


Mitt hode: Diverter unngår at man må ha en BOV tilpasset trykket man søker, men man mister litt av tryggheten med å kunne slippe ut "alt trykk" på f.eks 2bar.



Jeg har en Kayser Diverter som fulgte med ett kit, men tror kanskje jeg skal ha BOV..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #168 på: november 20, 2012, 00:50:00 am »

Tror du blander med en wastegate jeg ;-)
en BOV skal aldri slippe ut trykk før du går av pedalen. Da først skal den slippe ut overtrykket slik at turbon din ikke bråbremser av motstanden.
Dermed får du to ting: Fet japse lyd (for de som liker det) samt en turbo som allerede er i gang når du gir gass på neste gir.


En diverter/bypass valve slipper overskuddslufta inn i systemet igjen.


Såvidt meg bekjent gjør ingen av disse to/tre det du beskriver at en diverter gjør.

Husk at selv om vakumet er med å "løfter" ventilen så er det okkesom en fjør inni der som gjør at tomgangsvakum ikke er sterkt nok til å løfte noe som helst. Er den åpen på tomgang eller med gass, så er den installert feil ;-) Evt. legg på shims under fjøra.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #169 på: november 20, 2012, 01:07:04 am »

CBV Compressor Bypass valve.
disse brukes mest og på OEM oppsett  som har luftmassemåler.
utblåsingen går da ikke i friluft men tilbake inn før compressoren på turboen .
dette for å unngå att luftmasse måleren ikke skal gi signal om masse luft for så att motoren går fett under brå lukking av gassspjeld.

BOSCH sin fra SAAB er åpen på vacum/lav last , da den er helt "tett" i vacum delen og har relativ myk fjør.

ellers er det som trond sier vanlig BOV
er det du skal ha.
« Siste redigering: november 20, 2012, 01:10:17 am av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #170 på: november 20, 2012, 08:54:13 am »

Haha.. Må slutte å spørre i halvsøvne  Osteaktig

Blir BOV ja, sånn fancy i anodisert alu i en funky farge, med svær trakt som sier.. wrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr flapflapflapflapflap...  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Kormi
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #171 på: november 20, 2012, 16:52:12 pm »

Anbefaler deg å bruke google og gjøre seg litt kjent med hvordan et turbo-system fungerer fra A-Å før du begynner å bygge. Det er ikke veldig avansert, bare du får litt oversikt. Du blir mer forvirra av å spørre på forumer hvor det sitter mye folk en ganske løs tanke om hvordan ting fungerer.. Sparer deg for mye knot når du først setter i gang. Missforstå meg rett Blunker
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #172 på: november 20, 2012, 16:53:25 pm »

Er i full gang  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #173 på: november 20, 2012, 18:52:23 pm »

Specplan hittil:

- Oxy blokk, std. lager på blokksiden.
- DPR 84mm veiv
- 5,5" CB superrace råder
- DPR hybrid T1/Wbx svinghjul
- JPM kam, custom. Durasjon under 250 ett sted tenker jeg med rundt 11mm løft på kammen for å få flow gjennom toppene. lav durasjon for å  bygge sylindertrykk tidligere
- JPM løftere
- Alu dual tapered støtstenger
- 1,4 vipper
- Wiseco stempler
- Mahle sylindere (de tåler sikkert 2 bar)
- 1 5/8 eksos fra vwspeedshop
- Skinne turbo
- trykk inn i en tønneintercooler inni motorrommet. IC som holder til ca. 500-550CFM
- 180 gr bøy på trykkrøret fra toppen av IC. 2,5" rør
- 57mm mustang spjeldhus, ned i 2,5" trykkrør (T-stykke ned til 2" rør)
- CB endcastinger som sveises og portes til toppene
- 1200cc+ dyser
- CB 044 Wedgeporttopper med 44/37 ventiler
- 8,8 i komp
- DTA s60 PRO sprut


Tank til vann enten under baksetet eller foran ved reservehjul. Ingen kjøling til vannet.

Effekten vil komme med kam og turbo. Beste av 2 verdener med Skinne og JPM i lag  Gliser


400hk på E85?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #174 på: november 20, 2012, 21:16:51 pm »

hvor høyt trykk.... 400 eller 500.. take your pick :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #175 på: november 20, 2012, 22:20:55 pm »

Får prøve å begrense det til 2 bar  Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #176 på: november 22, 2012, 21:23:56 pm »

Forhørt deg noe om valg av clutch oppsett?
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #177 på: november 22, 2012, 21:59:40 pm »

Tja.. Stage 4 og scat lightweith 4puck?  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #178 på: november 28, 2012, 00:17:47 am »

Breathtaking spec.-liste Glad

Hva ble løsningen med valg av svinghjul osv.? Hørte noen rykter om omsveising av innfestning og clutch disc-er som ikke måtte glippe på startplata (eller hva de nå enn kaller det på stripa). Var det noen ugler i mosen mht. lamell-overflaten til enkelte svinghjul,
eller har noe blitt forvrengt over meldingsrekken?

Hva ligger budsjettet på sålangt?

Godt å se at du holder koken og at det skjer ting Blunker
Fikk dere fin oppvartning i Sverige forresten?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #179 på: november 28, 2012, 08:24:51 am »

Breathtaking spec.-liste Glad

Hva ble løsningen med valg av svinghjul osv.? Hørte noen rykter om omsveising av innfestning og clutch disc-er som ikke måtte glippe på startplata (eller hva de nå enn kaller det på stripa). Var det noen ugler i mosen mht. lamell-overflaten til enkelte svinghjul,
eller har noe blitt forvrengt over meldingsrekken?

Hva ligger budsjettet på sålangt?

Godt å se at du holder koken og at det skjer ting Blunker
Fikk dere fin oppvartning i Sverige forresten?

Tja. Løsningen er jo ikke ny og revolusjonerende, men jeg tror det kan funke fint over en lengre periode Glad

Svinghjul blir en DPR hybrid med T1 svinghjul og T4 senter matchet sammen. Ordentlig tysk stål og muligheten til å enkelt få tak i både trykkplater og lameller.

Budsjett? Driver ikke med slikt, men regner med det butter 80k til slutt.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!