april 29, 2024, 07:36:11 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 181 til greker´n  (Lest 106425 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #240 på: januar 28, 2015, 11:18:45 am »

ok, skjønner,

en annen mulighet er å montere eksostempsensor på hver sylinder; da vil du også få en grei indikasjon hvis noe er i veien på en av de. Litt enklere og billigere kanskje.
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #241 på: januar 28, 2015, 15:43:57 pm »

ok, skjønner,

en annen mulighet er å montere eksostempsensor på hver sylinder; da vil du også få en grei indikasjon hvis noe er i veien på en av de. Litt enklere og billigere kanskje.

her er du inn på noe....

http://thesensorconnection.com/gauge-pyrometer-kits/all-gauge-pyrometer-kits/4-channel-egt-digital-pyrometer-gauge-probe-kit-gas-ra

må nok vente med noe slik til neste motor.

Alex
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #242 på: januar 28, 2015, 15:46:56 pm »

ok, skjønner,

en annen mulighet er å montere eksostempsensor på hver sylinder; da vil du også få en grei indikasjon hvis noe er i veien på en av de. Litt enklere og billigere kanskje.

her er du inn på noe....

http://thesensorconnection.com/gauge-pyrometer-kits/all-gauge-pyrometer-kits/4-channel-egt-digital-pyrometer-gauge-probe-kit-gas-ra

må nok vente med noe slik til neste motor.

Alex

Er bare tull med mindre du også har muligheten til å tune fuel og tenning per sylinder.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #243 på: januar 28, 2015, 18:30:53 pm »

Hei Kalle

Forslaget fra Roy om 4 EGT probes kom opp i forbindelse med tett dyse. Hvis en kunne se EGT per sylinder på en gauge, vil kunne avdekke at en dyse begynner å gå tett.

Dette er ikke aktuelt å bruke på min nåværende motor pga økonomi samt at motoren er satt sammen av relativt rimelige deler. Men hvis det vær snakk om en stor motor med dyre deler, dette kunne ha noe for seg.

Enig med deg at for å få mest mulig ut av 4 egt probes, en bør kjøre full seqvensiell tenning og fuel. Men som et varsling system kan dette ha noe for seg. Uansett med full seqvensiell oppsett, klarer du ikke å tune rundt en dyse som begynner å gå tett:)

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #244 på: januar 28, 2015, 23:44:06 pm »





Etter en liten time i garasjen er motoren splittet i deler.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #245 på: januar 28, 2015, 23:49:26 pm »

Hei Kalle

Forslaget fra Roy om 4 EGT probes kom opp i forbindelse med tett dyse. Hvis en kunne se EGT per sylinder på en gauge, vil kunne avdekke at en dyse begynner å gå tett.


Alex

Just presis Glad
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #246 på: januar 29, 2015, 07:12:17 am »

OK, takk. Et bra datasprut idag har inngang for 8-10-12 eksostemp sensorer og logger disse/evnt kompanserer hvis du mapper for det. Et rimelig alternativ kan være å kjøpe en slik:



Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #247 på: februar 02, 2015, 06:00:35 am »

http://www.diyautotune.com/catalog/canegt-channel-thermocouple-interface-p-542.html
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #248 på: februar 17, 2015, 22:29:27 pm »

Har vært borte på ferie så det har ikke skjedd så mye med bilen/motor. Men jeg fikk levert blokk, topper, svinghjul og veiev til Erik for div. maskinering.

Jeg fikk solgt BF Goodridge dekkene som satt på bilen. Disse var 215/70R15 montert på 5,5" felger. Ønsker litt lettere og litt mindre grove dekk nå. Er det noe anbefalinger på hvilke størrelse som kan fungere bra på min 181?

Har sett på 185/80R15 som har nesten samme diameter som dekkene som har sittet på bilen. Noen som har prøvd Nankang  Classic 001?

http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=8737224.129.28464&&ranzahl=4&Breite=185&Marke=Nankang&rsmFahrzeugart=ALL&Quer=80&Felge=15&Speed=&kategorie=6&sowigan=So&filter_preis_von=&filter_preis_bis=&tyre_for=&m_s=3&search_tool=standard&suchen=Ordern

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #249 på: mars 09, 2015, 23:24:35 pm »

Hei

Sesongstart nærmer seg og motoren er fortsatt i deler. Litt bekymret men det skal gå nok bra.
Fikk hentet maskinert blokk og topper fra Erik. Svinghjul og trykkplate fikk også en gjennomgang. Krank-svinghjul ble også 8 stiftet. TCS 10 kam er kjøpt inn. 94mm satser er også på plass.

Her er noe bilder fra i garasjen i går kveld. Jeg skal gjøre om oppsettet med kompressoren og fikk testet de nye brakettene. Måte justeres litt. Greit å måle to og tre ganger før mann gå løs med vannskjæring Glad
Jeg dropper den store platen og går for en mindre brakett som fester kompressoren til hvor vanligvis bensin pumpe er festet.

Testing av braketten med papir maler:







nye flenser til kompressor:



maskinert topper



maskinert blokk:



To be continued.

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #250 på: mars 19, 2015, 23:40:45 pm »


* image.jpg (60.97 KB. 800x600 - vist 248 ganger.)


Mye jobb så ikke så mye som har skjedd i garasjen. Sikter mot noe mer jobbing med motor i påsken. Har fått en Huawei mobil fra brorer min og  lastet msdroid. Endelig kan jeg slippe å ha med laptopen hver gang jeg skal ut og kjøre. Gleder meg å se hvordan dette vil fungere med megasquirt.

Alex

Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #251 på: april 19, 2015, 23:44:59 pm »

Mye jobb og hus prosjekt = motor er fortsatt i deler.

Har gitt meg frist til 31.05 å få bilen kjørbar. Alt av deler er på plass, det mangler bare jobbing å få short blokken sammen. Har de siste tegningene nå av det nye kompressor feste. Må bare sjekke en siste gang før de sendes til vannskjering.

Her er noe bilder fra kveldens økt. Fikk nesten ferdig fuel rails. Det som gjenstår med disse er å feste railen til innsuget med en brakett.

Fikk prøvemontert veiev og kam i blokken. Begge gikk lett rundt med blokken lukket. Fikk til slutt montert rådene på veiven.







>Alex
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #252 på: april 20, 2015, 07:52:29 am »

Bra jobba Glad
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #253 på: april 20, 2015, 08:04:15 am »


Har gitt meg frist til 31.05 å få bilen kjørbar. Alt av deler er på plass

>Alex

Hei Alex,

Kjekt å se flere som jobber på for å bli ferdig. Flytter du fristen din en uke til helgen før så er det street legal i Brumumddal. Masse folk, masse liv!

Stå på!

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #254 på: april 22, 2015, 22:30:40 pm »

Hei Kalle og Roy

Hyggelig å se at det er noen som følger med på tråden:)

Brumunddal fristen men det blir vanskelig pga mye jobb, utbygging og familie. SCC er årets høydepunkt men ønsker å få til en shakedown med bilen før sommerferien. Sikter mot Thunder Valle i stedet Glad

Fikk en liten time i kveld også. Siste kontroll måling av tegningene til nye braketter. Alt så bra ut så de sendes videre til vannskjæring. Fikk lagt veiv og kam i blokken og gjort klart til å sette den andre halvdelen men måte gi meg.

Stor takk til Unneberg for rask levering av noe viktig deler som manglet Glad

Alex
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #255 på: april 23, 2015, 18:31:45 pm »

 Blunker prøver så godt jeg kan!
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #256 på: april 23, 2015, 22:54:15 pm »

Blunker prøver så godt jeg kan!

Helt topp service!
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #257 på: april 23, 2015, 22:57:38 pm »

Fikk en liten time i garasjen i kveld. Blokken er lukket:)



og en liten spm, er det ok til å gjenbruke metal ringen under bolten til oljetrykk stemplene?

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #258 på: mai 03, 2015, 22:27:14 pm »

Hei

Fikk målt toppene i dag og de kom ut til 44cc. (originale topper tatt ut til 94mm, urørt forbreningskammer).
Vendehøyde er på 1,5mm.
Med motorvolum på 94mm x 69mm blir det 9,8 i kompresjon som er vel litt av det høyeste laget siden jeg har tenkt til å fortsette med å kjøre med 1 bar og E85.

Til dere med mer erfaring, hva bør jeg gjøre?

Hvor mye kompresjon kan jeg kjøre uten å få problemer? Hadde tenkt på ca 8,5 burde være greit.
Hvis jeg skal senke kompresjonen, kan jeg bruke kobber ringer mellom sylinder og topper. Ser at Unneberg selger ringer i både 1mm og 1,25mm. Med 1,25mm ringer + 1,5 i vendehøyde ender jeg opp med 8,6 i kompresjon. 1mm ringer gir 8,8 i komp.
Jeg har en håpløs liten kompressor så det er ikke så aktuell å prøve å ta med volum fra toppene. Jeg hadde også tenkt til å kjøpe nye topper til neste år så det er begrenset med hvor mye penger jeg har lyst til å bruke på disse toppene.

Alex
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #259 på: mai 04, 2015, 07:49:33 am »

Er du sikker på at 9,8 i komp er for mye? Moderne turbobiler har 10 i komp. Går det ikke an å prøve i alle fall? Kjør med veeeldig snill tenning og masse fuel og se om det går bra?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #260 på: mai 04, 2015, 07:54:03 am »

Er du sikker på at 9,8 i komp er for mye? Moderne turbobiler har 10 i komp. Går det ikke an å prøve i alle fall? Kjør med veeeldig snill tenning og masse fuel og se om det går bra?

Nøkkelord over er turbo. 181 har kompressor som bygger trykk "der nede" Prøv gjerne men vær beredt på å at det vil føre til en del jobb hvis det ikke funker.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #261 på: mai 04, 2015, 11:37:31 am »

Takk for svarene!

Tror det er lurt at komp senkes noe. Sikte mot 8,5 eller 9. Kammen er tcs10

Alex
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #262 på: mai 04, 2015, 11:45:15 am »

uten å være noen ekspert, og jeg har heller ingen egne erfaringer på dette, så synes jeg det høres høyt ut. Jeg har bygget min motor med ca 9.6:1 i statisk komp, men planen har hele tiden vært å senke til ca 8.5 når neste trinn (turbo) skulle på plass

Stå på Glad
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #263 på: mai 05, 2015, 22:44:37 pm »

Det ble 1mm shims under sylindere fra Unneberg bil. Takk igjen for super rask service:)!



Da ender opp kompresjonen på rundt 8,8 som jeg håper vil fungere greit med litt ladetrykk.

Fikk montert 1 og 2 sylindere samt toppen i kveld.





Tegnene til ny brakett til kompressor er nå sendt til vannskjæring og ny braketter bør være i hus tidlig neste uke. Gleder meg til å se hvordan det nye oppsettet kommer til å se ut:)

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #264 på: mai 13, 2015, 22:32:12 pm »

Har kommet litt lengere med bilen.

Fikk montert de nye dekkene på felg og fikk de balansert. Super service hos Terje @ Kvickstop, anbefales:)
Ganske fornøyd med hvordan de ser ut. Gleder til å få de montert på bilen.





Fikk også brakettene til kompressor og de ser bra ut Glad



måte bare se på hvordan de passet









Motoren er nå sammen. Det som gjenstår er

-justere vippestellet og kutte ned støtgangsstengene.
-montere kjøleblikk
-sveise sammen de nye brakettene til kompressor
-sveise til T stykket fra kompressor til innsugene
-gjøre ferdig festene som holder fuel rails til innsugene
-finne ut hvilke lengde belte jeg trenger og bestille det
-få motorenen på plass
-fyre opp og kjøre inn kam

klarer jeg alt dette før 31.05?Hæ

Alex


Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #265 på: mai 16, 2015, 11:24:19 am »

Utrolig cool med spjeldhuset ret op på pressen!  Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #266 på: mai 19, 2015, 23:01:18 pm »

Fikk litt hjelp av Erlend i går for å sveise sammen braketten til kompressor:)

Her er noe bilder av prøvemonteringen









Ble ganske fornøyd med plasseringen. Platene er bare punkt sveist sammen for å sikre at de passer før de helsveises. Det kommer også en plate til som skal sitte i fronten av "tårnet" som har et avlang hull for montering av strammehjulet.

Erlend, takk for all hjelpen:)
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #267 på: mai 19, 2015, 23:11:58 pm »

Her er noe bilder fra i kveld.

Fikk kappet til og prøvemonterte røret som går mellom endestykkene. Den er 2" i diameter og går i silicon overganger til endestykkene. Det gikk så vidt klar av dynamo foten, men all klaring er god klaring.



Fikk laget noe papp maler for det stykket som skal bilde sammen nedre flense til kompressor og røret. Hadde ikke riktig blad til stikksaget så fikk ikke kapet de i stål







totalt blir det 4 plater som kommer til å forme forbindelsen mellom flensen og røret. To sideplater, en plate som går rett fra flensen til toppen av røret og en plate som går langs buen av de to sideplatene.

Kom på også at jeg trenger å gjenge opp to hull i røret, en for IAT sensor og en for en fitting til vakuum slange som skal kobles til bensin regulator og MAP sensor i megasquirt.

Til slutt fikk jeg justert ferdig det ene vippestellet samt fant ut hvilke lengde støtgangsrør jeg trenger. Andre siden gjenstår samt kapping av støtgangsrør.

Alex

Alex
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #268 på: mai 27, 2015, 21:12:45 pm »

Fedt at den sidder så lavt! Stå på mand  Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #269 på: mai 27, 2015, 22:24:28 pm »

Fedt at den sidder så lavt! Stå på mand  Gliser

Takk Jens Ole:)

Loggført
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!