hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #60 på: mars 18, 2015, 22:20:27 pm » |
|
Det ble ikke røde koni, men svarte gassdempere. Da strekker penga litt lengre  Herlig med en tur i garasjen og montering av nye dempere!
 20150318_201724.jpg (54.95 KB. 800x600 - vist 506 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #61 på: mars 20, 2015, 18:26:23 pm » |
|
Bedre med gass uansett. (nesten)
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Dyspne
Nybegynner

Innlegg: 29
Bosted:
|
 |
« Svar #62 på: mars 20, 2015, 19:15:28 pm » |
|
Ser bra ut  Hvor kjøpte du de demperene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #63 på: mars 21, 2015, 20:45:18 pm » |
|
Kjøpt hos Hotshop. Ikke prøvd enda, men gleder meg skikkelig! Skal bytte litt foringer i forstillinga mens bilen står på bukker. Satser på å være ferdig i slutten av påsken. :-)
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #64 på: april 07, 2015, 20:05:34 pm » |
|
Handlet litt på e-bay :-). Senterkopper til 9 dollar passa rett på felgen. Nå gjenstår det å se om BP73 har KPZ klistremerker.
 20150407_194815.jpg (55.32 KB. 800x600 - vist 413 ganger.)
 20150407_194654.jpg (73.12 KB. 800x600 - vist 440 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #65 på: april 07, 2015, 22:03:23 pm » |
|
Legger du ut linken til senterkoppene?
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #67 på: april 08, 2015, 22:43:22 pm » |
|
Startet på jobben med å bytte foringer i forstillinga i dag. Spesielt den ene siden var gummien dårlig.
 20150408_195322.jpg (66.53 KB. 800x600 - vist 428 ganger.) Nye i uretan blir nok knall.
 20150408_190111.jpg (57.74 KB. 800x600 - vist 402 ganger.) Har ikke fått på plass stabilisatorstaget enda, det var litt kranglete, men i morgen, i morgen...
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #68 på: april 10, 2015, 18:25:50 pm » |
|
Fikk ferdig montering av stabstag i dag. På med hjula og prøvertur  Ser at en forstillingskontroll bør tas litt mer på alvor 
 20150410_172141.jpg (87.81 KB. 800x600 - vist 457 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #69 på: april 12, 2015, 08:12:24 am » |
|
Justering av camber. Etter å ha lest litt i bentley-manualen, tenkte jeg at originalinnstillingen med +1 grad (positiv camber, så hjula står slik \ / sett forfra) blir litt feil på en bil med 50 mm senkefjærer og 185 brede dekk foran. Jeg lufta litt på facebook om -1 grad kunne være passe, og fikk positive svar, så da var det bare å kjøre i gang med justering. En lite problem bare, jeg har ikke noe måleinstrument  Så da lagde jeg ett... 
 20150411_160842.jpg (45.85 KB. 800x600 - vist 431 ganger.) Dette er en gammel vater. Har satt i to skruer som treffer felgkanten. Festet en tråd og hengt på en mutter. Så lagde jeg en skala nøyaktik 350 mm under der tråen er festet. Da er en grad 6,1 mm (radius*2*pi/360 grader). Kontrollmålte alt med skyvelær, så var det bare å teste på veggen i garasjen og jeg kan røpe at garasjeveggens camber er null grader, men den tror jeg at jeg beholder slik  Så var det bilen:
 20150411_162708.jpg (57.25 KB. 800x600 - vist 413 ganger.) På ene siden var det litt over en grad, på andre ca en halv, så begge ble finjustert og er nå en grad. Neste nå er toe-in, men der satt justeringsstaget bom fast, så jeg løsne strammeklemmen, smurte alt opp, og skal la det stå litt, så får vi se som vi ikke får løsna justeringsstaget så det blir mulig å justere toe-in også. Akkurat nå er det 1 cm! forkjell i fremkant og bakkant på felgen, og den skal ned i en til to millimeter.... Bruker denne metoden for å måle:
|
|
« Siste redigering: april 12, 2015, 08:22:55 am av hauganfoto »
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #70 på: april 12, 2015, 09:18:14 am » |
|
Hei, da du sikker ikke har de stiveste demperne og største stabstaget så vil jeg anbefale deg å gå opp i camber og caster om du klarer. På caster kan du se hvor mye du klarer, er vel neppe mulig å få for mye på en 1303s forstilling. 2-6 grader funker bra. På camber legger du deg på -2-3 grader. Spissing fremme setter du på 2 mm toe out og bak setter du den på 2 mm toe inn.
Bobla krenger så lett så her trenger man mye caster og/eller camber for å kompansere...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #71 på: april 12, 2015, 09:32:01 am » |
|
Hei Dalland, og takk for innspill. Setter stor pris på at folk svinger innom! Jeg vet ikke hvilke dempere og stabstag jeg har foran(flaut, men sant). Da jeg kjøpte bilen, hadde han som eide den bare kjøpt den som den var og solgte den videre til meg. Han hadde overhode ingen kunnskap om bilen, så der sitter jeg uten info fra vedkommende som har senket bilen en gang i tiden.
Fjærene er røde og er merket CSP. Ellers kan jeg si at bilen er MEGET stiv foran. Med nye gassdempere bak, ble det også mer lik i oppførsel foran og bak.
Hvordan sjekker jeg om jeg har ekstra stivt stabstag?
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #72 på: april 12, 2015, 10:02:06 am » |
|
Hei Dalland, og takk for innspill. Setter stor pris på at folk svinger innom! Jeg vet ikke hvilke dempere og stabstag jeg har foran(flaut, men sant). Da jeg kjøpte bilen, hadde han som eide den bare kjøpt den som den var og solgte den videre til meg. Han hadde overhode ingen kunnskap om bilen, så der sitter jeg uten info fra vedkommende som har senket bilen en gang i tiden.
Fjærene er røde og er merket CSP. Ellers kan jeg si at bilen er MEGET stiv foran. Med nye gassdempere bak, ble det også mer lik i oppførsel foran og bak.
Hvordan sjekker jeg om jeg har ekstra stivt stabstag?
Det er god mulig at bilen din er alt for stiv fremme i forhold til bak pga fjærene, så ja det blir litt bedre med stivere dempere bak men dempere redder deg bare på hurtige bevegelser. Når du først har kommet inn i en god sving så er det fjærer og stabstag som er tingen. Du kan gjerne ta bilde og måle stabstaget fremme. Jeg vil uansett anbefale deg følgene oppsett: Fremme: csp fjærer (sikker medfølgende gode dempere) nåværende stabstag 4 grader caster -2 grader camber 2 mm toe out Bak: Litt stivere enn org dempere billig stabstag (18mm?) -3 grader camber 2 mm toe in. Og gjerne et kafer stag. Og pass på at bilen ikke har stuk, stuk er døden for gode svingeegenskaper. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #73 på: april 12, 2015, 16:35:32 pm » |
|
Stabstaget måler 19, 5 mm... 
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #74 på: april 12, 2015, 16:45:06 pm » |
|
Gikk i gang med å løsne justeringsstagene for toe-in justering. V.S. gikk greit. H.S løsna ytterst, men nekta inne. Skrudde da løs knuten ute ved hjulet og skrudde den noen runder ut. Dette betyr at all finjustering av spissing blir på v.s. men slik får det bli. Oppdaget også at dempertårnet h.s. var feilmontert (ikke av meg, altså) så plata mot fjæra følger ikke med rundt når man svinger, men nå er alt i orden der. Takk gud for bentleymanualen. 
 20150412_152903.jpg (73.26 KB. 800x600 - vist 407 ganger.)
|
|
« Siste redigering: april 12, 2015, 20:16:24 pm av hauganfoto »
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #75 på: april 13, 2015, 14:07:29 pm » |
|
Har justert og testet følgende oppsett.
foran -1 grad camber 1,1 mm toe out
bak (ikke justert, bare målt) -2 grader camber ca 1,2 grader toe in.
Tok en prøvetur i går kveld. Er noe skeptisk til om jeg liker å kjøre med toe out. Synes bilen ble litt rar å kjøre når det går rett frem både i 50 og 80 km/h. Vanskelig å beskrive kjørefølelsen, men tror jeg skal teste med ørlite toe in og se hvordan det blir da.
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #77 på: april 13, 2015, 20:40:10 pm » |
|
http://en.intraxracing.nl/techniek/camber,-caster,-toe-intoe-outVet ikke helt hvordan man får målt caster nøyaktig i garasjen... justerte litt toe in. Ikke mye, men litt (har ikke målt enda). Tok en prøvetur i 80 sona. Ble veldig fin å kjøre nå, så vi er på god vei til å få skikkelig god bil å kjøre.  Har lest om caster bla i linken øverst. Vi får se om jeg ikke får rigga til med noe stæsj så målene på caster blir mulig å få tak i.
|
|
« Siste redigering: april 13, 2015, 20:51:54 pm av hauganfoto »
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #78 på: april 13, 2015, 23:32:59 pm » |
|
Kan godt forstå at den føltes mer behagelig med mer toe in, den kan føles litt nervøs med toe out men den tar som regel svingene bedre. Om du ikke får målt casteren så kan du uansett makse den, ikke at jeg vet om man kan gjøre det på org forstilling..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #80 på: april 14, 2015, 22:00:50 pm » |
|
Bare litt dokumentering av kveldens luftetur 
 IMG_7518.jpg (69.96 KB. 800x507 - vist 458 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #81 på: april 28, 2015, 19:58:21 pm » |
|
Justering av aksellerasjonspumpen. Justerte tenning og choke i dag og dro en tur. Gikk som en drøm, men jeg synes det var mye nøling ved gasspådrag. Hosta litt gjord'n og.  Så da tok jeg en kikk på alsellerasjonspumpa. Joda, den gav bensin den, men 0,5 ml var jo alt for lite. Så da var det bare å øke på litt, denne skal ligge mellom 1,3 og 1,6 pr pump. Satte min på ca 1,5. Jeg fikk til dette med gasseren på., takket være en liten plastballong med hull i som kunne senkes ned og samle opp bensin når man gir gass. Blir artig å teste gassresponsen nå. Har aldri justet dette før, så har litt forventninger 
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #82 på: mai 10, 2015, 09:37:18 am » |
|
Fikk plutselig sota plugger etter en hamartur. For å stille rett diagnose fikk jeg dette tipset av beetlebug: Jeg vet at det ikke er en enkel jobb å bytte plugger på våre biler men her er en god, gammel racetest du kan prøve. 1) Bytt til nye plugger 2) Start bilen og la den gå på tomgang (god og varm) 3) Stopp og ta ut pluggene. Sot = for mye fuel på tomgangskretsen= magre ut tomgangskretsen 4) Er pluggene fine og hvite så setter du dem på plass igjen. Er dem sotete bytter du til nye plugger igjen. 5) Start bilen, kjør og plant gassen i 3de giret. Slå motoren av direkte fra fullgass 6) Ta ut pluggene. Sot = for mye fuel på fullgassdysa. MvhBB Driver nå med uttesting. Hele tråden om sot på plugger finnes her : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,65064.0.htmlJørn
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #83 på: mai 12, 2015, 08:02:14 am » |
|
Jeg har og prøvd den metoden, og den virker ganske bra. Men etter jeg installerte bredbåndslambda er det mye enklere å vite. Det siste kitet kjøpte jeg for kr 1.000,- her på forum for et par uker siden. Det første betalte jeg 2.500,- for. En god investering, og du trenger ikke montere den permanent heller.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #84 på: mai 12, 2015, 11:40:43 am » |
|
Bra tips Formula Vee, skal notere meg det. Tenker at i fremtiden blir det sikkert full motoroverhaling og doble gassere og da blir dette med innstillinger enda vanskeligere, og bredbåndslambda kan nok gjøre jobben mer overkommelig.
Jørn.
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #85 på: juni 12, 2015, 20:55:42 pm » |
|
Nye dempere fremme kjøpt inn. Synes bilen er for stiv, så skal teste vanlige oljedempere. Kjøpt til hyggelig pris hos Dalhems (390,-). 
 20150612_205011.jpg (67.51 KB. 800x600 - vist 388 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #86 på: juni 22, 2015, 12:16:53 pm » |
|
Røde lykter blir bra så slepper vi å forklare på EU at bobla aldri har hatt ryggelys...
 20150621_173752.jpg (91.83 KB. 800x600 - vist 389 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #87 på: juni 23, 2015, 08:54:06 am » |
|
Har krangla en del år med verksted om manglende ryggelys. Byggde om lyktene og satte orange blinklys der hvor ryggelyset sitter og la inn et bremselys extra der hvor blinklyset satt org. Dette er helrøde glass med ryggelys. Så nå lyser det friskt de få gangene man bruker decelerator pedalen
|
|
« Siste redigering: juni 23, 2015, 08:57:44 am av TrettenNullTo »
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #88 på: juni 23, 2015, 22:35:23 pm » |
|
Det var jo en veldig grei løsning. Jeg bare lakka over det hvite feltet med transparent rød lakk (ble mye bedre enn det ser ut som på bildet, det ble ingen renninger, det er bare skyene som reflekteres, lover!). Skjønner jo at om man har hvite felt, så forventes ryggelys. Håper nå at forventningen er borte 
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #89 på: juni 24, 2015, 08:52:54 am » |
|
I mine øyne ser det bedre ut med bare røde og oransje lys da 
 20150621_174433.jpg (75.93 KB. 800x600 - vist 412 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
|