august 21, 2019, 00:27:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?  (Lest 12847 ganger)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7540
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #30 på: juli 31, 2013, 13:02:26 pm »

Riktig størrelse på slangeklemme er også viktig.
Man bør ikke bruke noen annen klemme enn den over her.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #31 på: juli 31, 2013, 21:11:38 pm »

Hadde selv en VELDIG nær brann opplevelse med de forbanna bensinslangene fra biltema. De var vel maks ett år. Starta bilen og kjørte vel 2-3 min og så begynnte bobla å fuske og jeg kjente det lukta skikkelig bensin. Stoppa bilen og hadde opp bakluka og der var det masse bensin utover motorrommet og det kom opp "damp / røyk" fra eksosanlegget av at bensin rant ned på det Sjokkert , DA er det like før...
Hadde slukker i bilen og holdt det klart i tilfelle det skulle ta fyr, men heldigvis gjorde det ikke det.
Grunn : Ett år gammel bensinslange fra biltema som rett og slett hadde begynnt å gå i oppløsning midt på dvs. langt fra noen kanter eller slangeklemmer.
Biltema burde rett og slett fått en smikk for de livsfarlige slangene dem selger , dem kan aldri verden være godkjennt for bensin, mulig dem funker for vann, i beste fall!
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4141
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #32 på: juli 31, 2013, 22:01:54 pm »

Hadde selv en VELDIG nær brann opplevelse med de forbanna bensinslangene fra biltema. De var vel maks ett år. Starta bilen og kjørte vel 2-3 min og så begynnte bobla å fuske og jeg kjente det lukta skikkelig bensin. Stoppa bilen og hadde opp bakluka og der var det masse bensin utover motorrommet og det kom opp "damp / røyk" fra eksosanlegget av at bensin rant ned på det Sjokkert , DA er det like før...
Hadde slukker i bilen og holdt det klart i tilfelle det skulle ta fyr, men heldigvis gjorde det ikke det.
Grunn : Ett år gammel bensinslange fra biltema som rett og slett hadde begynnt å gå i oppløsning midt på dvs. langt fra noen kanter eller slangeklemmer.
Biltema burde rett og slett fått en smikk for de livsfarlige slangene dem selger , dem kan aldri verden være godkjennt for bensin, mulig dem funker for vann, i beste fall!

Hvis folk ikke retter en reklamasjon til Biltema, veit de ikke at slangene er dårlige. Håper du gjorde det.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7540
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #33 på: juli 31, 2013, 23:02:07 pm »

Sjekk også merkingen av slangene. Bensinslanger skal være merket at de er godkjent for bruk til bensin.

Jeg kjører med slanger og elektrisk pumpe fra biltema akkurat nå (den ene slangen er over ett år gammel), har ikke opplevd problemer enda.

Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 441
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #34 på: august 01, 2013, 00:24:20 am »

I båtavdelingen på Biltema får man drivstoffslanger Med ISO 7840 A1 sertifikasjon. Det er en helt annen slange enn den "vanlige" umerka drivstoffslangen de selger som er søppel. Den har jeg gode erfaringer med både til bensin og diesel!

Men uansett så er rett montering, vedlikehold, og ikke minst ettersyn viktig for å unngå slike tragiske utfall. Alle kan være uheldige, men det er greit å redusere sjansen for at slike hendelser skjer.
Loggført
JanneT2
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: Sørum



Vis profil WWW
« Svar #35 på: august 07, 2013, 02:37:30 am »

Om detta hade varit din bil??


http://www.dagbladet.no/2013/08/06/nyheter/brann/vogntog/diesel/ulykke/28563350
Loggført


// Janne
T2 Bay -77 Automat med 2 skjuvdörrar
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46321.0.html
Tlf: 959 32 697
|o```o|
OilDropMan
Medlem
***
Innlegg: 228
Bosted: Vestby



Vis profil WWW
« Svar #36 på: august 21, 2013, 09:07:55 am »

Viktig tema!

Brannslokningsapparat og hyppig sjekk i motorrom er en selvfølge med veteranbil.

Nå har jeg fjernet bensinfilteret som satt i motorrommet i 1303'n, etter anmodninger i denne tråden. Satser på at filteret under tanken tar det som måtte være av grums. I tillegg har jeg fått sveiset igjen et lite hull i påfyllingsrøret til tanken. Så nå kan jeg kjøre med full tank, uten at bensinlukten river i nesa Glad  
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3516
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #37 på: august 23, 2013, 21:29:46 pm »

http://laagendalsposten.no/
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #38 på: august 23, 2013, 21:50:36 pm »

På grunn av mer bekvemme åpningstider enn de fleste rekvisitasjapper hadde jeg montert biltema slanger under tanken, mange små biter egentlig pga el pumpe og filter.

I går byttet jeg til slanger fra bilextra, greit å gjøre denne jobben før jeg tar bilen i bruk, nå var jo tanken tom allikevel. Tok vel 30 minutter og en hundrings eller to i nye slanger.

Et par meter ubrukt biltema slange ligger nå i søpla.

God helg.
Loggført

1961 T1 - Custom
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #39 på: april 27, 2014, 11:36:14 am »

Hei alle sammen.
Løfter denne tråden.
Det er vår, og bilene våre har stått enda en vinter.
Mange viktige ting å sjekke før man legger ut på veien.
Håper vi slipper branner denne sommeren Glad
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #40 på: april 27, 2014, 14:36:45 pm »

Nå har da en russebuss til «2 millioner kroner» brunnet ned. Så kanskje greit å bumpe denne tråden litt. Blunker
Loggført

Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3520
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #41 på: april 27, 2014, 16:39:17 pm »

Hei alle sammen.
Løfter denne tråden.
Det er vår, og bilene våre har stått enda en vinter.
Mange viktige ting å sjekke før man legger ut på veien.
Håper vi slipper branner denne sommeren Glad

Amen
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1835
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #42 på: april 27, 2014, 18:55:48 pm »

Viktig å huske, mange av dere som nå har begynt å kjøre injection, mange av bensinslangene er ikke beregnet på mer enn 1bar trykk.
Og veldig mange av dem tåler ikke smøreolje og varme fra motorrom.
Vær nøye med å gå riktige bensinslanger.
Pass på luftfilteret, hvis du ikke har orginalt filter og det sitter rett på forgasseren, så kan disse bli dynket i bensin, og vips er det full fyr.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4494
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #43 på: april 28, 2014, 08:19:07 am »

Ble en sånn her på meg, skal monteres i motorrommet på bussen

http://www.marineshop.no/Sikkerhet/Brannsikkerhet/Brannslukker/BONPET-Slukkeampell---R%C3%B8d--117644-p0000194144

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5348
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #44 på: april 28, 2014, 08:38:10 am »

Interessant. Takk Berger.

"Væsken omdannes til gass og mikrofilm som sprer seg utover området rundt ampullen. Gassen kveler brannen. Mikrofilmen kjøler ned overflater og forhindrer reantennelse."

Jeg tenker litt på etterarbeidet. Pulverapparat kan være aggresive og derfor er ofte gass eller spesialpulver benyttet i kjøretøy. Hva vet du om væsken og mikrofilmen i denne ampullen?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4494
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #45 på: april 28, 2014, 08:59:06 am »

Interessant. Takk Berger.

"Væsken omdannes til gass og mikrofilm som sprer seg utover området rundt ampullen. Gassen kveler brannen. Mikrofilmen kjøler ned overflater og forhindrer reantennelse."

Jeg tenker litt på etterarbeidet. Pulverapparat kan være aggresive og derfor er ofte gass eller spesialpulver benyttet i kjøretøy. Hva vet du om væsken og mikrofilmen i denne ampullen?

Mvh
BB

Har bare googlet litt, og sett noen demo filmer på youtube. Etter hva jeg kan skjønne blir det ingen rester etter denne gassen/væsken. Men det blir vel noe glasspulver tenker jeg, siden beholderen er av glass.

Litt skeptisk til festebraketten, da ampullen bra hviler nedi to spor, holdt på plass av gummipakninger. Kommer til å modifisere den noe slik at det er en låsing der for å sikre at den ikke hopper ut.

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4027
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #46 på: april 28, 2014, 09:09:56 am »

Finnes vel i det hele bare en løsning for å unngå brann. Er "hobbybiler" vi driver med her, og da har man tid til kontroll og vedlikehold utover normalen.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4494
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #47 på: april 28, 2014, 09:51:51 am »

Kontrollen er så klart aller viktigst. Utfordringen er at vi ofte har med repro deler å gjøre, og man kan da ikke forvente kvalitet på nivå med det Volkswagen leverte som nytt. Ergo bør man "forvente" at ting kan ryke når som helst.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5673
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #48 på: april 28, 2014, 10:19:43 am »

Den skumleste repro feilen er vel at bensininntaket på repro gasseren løsner fra forgasseren, på med loctite først som sist.
Loggført

Speed is no substitute for direction
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2746
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #49 på: mai 03, 2014, 20:55:48 pm »

Premiert bil fra vowo show 2014 tok fyr i Sverige denne uken, tilbakeslag førte til luftfilterbrann i skumgummifilteret. Hadde ikke slokker i bilen...
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5673
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #50 på: mai 05, 2014, 10:58:42 am »

Moralen kan være, ikke ha luftfilter.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #51 på: mai 05, 2014, 16:22:45 pm »

http://www.itromso.no/nyheter/article9616207.ece

En til....
Loggført
Phantome
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #52 på: mai 05, 2014, 16:27:11 pm »

Hei.

Har selv nettopp hatt dårlig erfaring med Biltema slanger, noen som har tips til god kvalitets bensinslange å få kjøpt på nettet?
Loggført

<Insert lame ass quote here>
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #53 på: mai 05, 2014, 16:33:23 pm »


Hvor varmt blir det egentlig i motorrommet ?
Loggført

1961 T1 - Custom
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2746
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #54 på: mai 05, 2014, 20:13:51 pm »

Hei.

Har selv nettopp hatt dårlig erfaring med Biltema slanger, noen som har tips til god kvalitets bensinslange å få kjøpt på nettet?

Både Trondheim og Mo har vel TESS butikk? Anbefaler å stikke innom, ganske mye spisskompetanse på det du etterspør.  Glad
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4494
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #55 på: mai 05, 2014, 20:47:08 pm »


Hvor varmt blir det egentlig i motorrommet ?

Tror ikke det er så veldig varmt, det går enorme mengder luft igjennom motorrommet hele tiden som skal kjøle motoren. Hadde det vært varmt der, hadde ikke luftkjølingen hatt noen effekt. Det er nok adskillig varmere i et lukket motorrom på en båt feks, som også denne saken er beregnet for.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5348
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #56 på: mai 06, 2014, 07:22:02 am »

Hvor varmt det er avhenger av hvor tett det er. Jeg har de aller fleste pakninger på plass i min 67 modell og på en kjølig høstdag kjørte jeg den bilen til Nittedal med en sensor plassert oppe i det ene hjørnet i rommet. Med luka lukket målte jeg 58 grader i motorrommet. Så fort du åpner luke i nedkant så stuper temperaturen drastisk.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1835
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #57 på: mai 06, 2014, 11:46:41 am »

Moralen kan være, ikke ha luftfilter.

Trenger ikke være bra det heller, jeg har hatt fyr tre ganger i min, to uten og en med luftfilter, de gangene uten luftfilter har det tatt fyr i ledninger og slanger i motorrommet, og den gangen med så er det luftfilteret, som er blitt dynket i bensin som følge av tilbakeslag.

Så det viktigste uansett er vel å ha motoren skikkelig justert og alt i orden, da skal det jo ikke skje noe, og så reiser vi INGEN steder uten brannslukker. Det er redningen og det skal så lite til. Jeg har faktisk slukket alle 3 brannene med samme slukkeren uten etterfylling. 1kg pulver.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1835
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #58 på: mai 06, 2014, 11:48:05 am »

Angående slanger,  hva med å bruke rør og så bare slanger i overgangene?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #59 på: mai 06, 2014, 23:19:44 pm »

Angående slanger,  hva med å bruke rør og så bare slanger i overgangene?

Da får du vel fortsatt slanger som må kontrolleres og byttes med jevne mellomrom. Bare at det blir enda flere slangeklemmer som må sitte skikkelig, så det ikke blir lekkasje?
Loggført
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!