mars 28, 2024, 13:00:32 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: vanvittige tenningsprobleme!  (Lest 4335 ganger)
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« på: august 28, 2013, 17:05:51 pm »

Jeg får mye fjusking på bobla nå, en 1302, 1600cc.

Har byttet coil, kondensator, stift... Fordeler, coil igjen... Kondensator igjen..

Problemene kommer etterhvert. Hver gang jeg bytter noe blir alt bra... Men så! Fjusking, smelling i potta når jeg slipper gassen
Og ugjevn gange. Virker som det blir værre når alt blir varmere etter kjøring.

Jeg prøver å teste kondensator, men synes det er vanskelig. Jeg ser at det gnister
Litt på stiftene.. skal det gjøre det?

Om jeg drar av pluggledningen til senter pp fordeler og legger den såvidt mot jord så
Gnister det ujevnt når jeg vipper stiftene ifra..

Jeg har bare prøvd gamle coiler, så jeg vet ikke hundre prosent kvaliteten på dette,
Men det får da være grenser?

Jeg ser at gnisten varierer etter hvor jeg legger an, og lurer på om jeg kan Ha dårlig jordforbindelse
På blokka.. kan det være noe?

Forgasser er en 34pict3 og den virker, helt sikkert! Glad

Hjelp!
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: august 28, 2013, 17:12:50 pm »

Ventilene er selvfølgelig nyjustert?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: august 28, 2013, 17:15:11 pm »

Falsk luft...
Loggført

Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #3 på: august 28, 2013, 18:03:14 pm »

Nei ventilene er ikke justert på en stund, jeg har ikke falskluft.
Hva mer forårsaker dårlig gnist?
Loggført
vw
Seniormedlem
****
Innlegg: 474
Bosted: Ørskog


Vis profil

« Svar #4 på: august 28, 2013, 20:17:15 pm »

Falsk luft trur eg  :)He du prøvd med startgass rundt innsug /gummibeger osv medan motor går på tomgang??
Loggført
TEH
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag



Vis profil
« Svar #5 på: august 28, 2013, 20:31:07 pm »

Forvarming på innsug og luftfilter. Hvis dette ikke virker kan du få ising i innsug nå som det er kaldere i lufta.
Defekt tomgangsinnslag eller tett tomgangsdyse.
Loggført

Mob:92245040
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #6 på: august 28, 2013, 21:58:24 pm »

Jeg har ørlite falskluft rundt spjeldakslingen, men det er så lite og har bestandig vært der.
Problemet er kommet plutselig. Nå har jeg byttet til en coil av nyere dato. Foreløbig går det
Strålende. Forvarming er iorden og alle dysene i gassern er sjekket. Choke er også justert
Riktig.

Problemet mitt er at jeg synes det er vanskelig å vurdere styrken pp gnisten fra coil, den skal vel være
Kraftig og blå?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: august 28, 2013, 22:15:52 pm »

Nei ventilene er ikke justert på en stund, jeg har ikke falskluft.
Hva mer forårsaker dårlig gnist?

Hvis bilen går greit når den er kald, men drar dårlig når motoren er varm, kan det tyde på ventiler som ligger på.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #8 på: september 01, 2013, 18:31:03 pm »

Og da var bilen i orden Glad


Etter å ha sjekket alt: coil, kondensator, fordeler, tenningsinnstillinger og hele ruklet, så må man ikke glemme
de stakkars fire tjenerne som sitter til slutt i tenningsprosessen, nemlig pluggene. De så helt greie ut, sjokoladebrun og fin, men
nei, de fjusker etter å ha vært varme en stund.

Nye plugger kurerte greia, og siden alt annet var tweeka til nesten perfeksjon, så maler den som en katt! Glad
Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #9 på: september 01, 2013, 20:32:02 pm »

Herlig. Nå går nok alt optimalt en god stund. Ikke dumt det  Blunker
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #10 på: september 01, 2013, 22:03:00 pm »

Ja det gjør nok det:)

Pluggene hadde ca 45000km bak seg... De er nå pensjonert:)
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #11 på: september 03, 2013, 19:34:04 pm »

Nå har jeg lignende  problemer igjen... Tre dager etter at alt var i orden.

Det er ikke falskluft
Pluggene er nye
Pluggledninger er fire år+(alle målt til normale verdier)
Har målt coil, den virker.
Forgasser er riktig justert, tomgangsdysa er testet ok
Ny stift, korrekt kanvinkel og jeg har prøvd flere kondensatorer.

Jeg er fri for forslag...
Iu
Det eneste jeg merket var at etter at bilen var parkert fem minutter var alt
i orden, og den funker fint nå. Jeg bare venter på neste symptom.

Jeg banket hardt rundt omkring i motorrommet og plutselig gikk den litt dårlig, men finner ingenting
Med dårlig kontakt... Hjelp!
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: september 03, 2013, 19:41:18 pm »

Test med en annen coil.
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #13 på: september 03, 2013, 21:14:15 pm »

Jeg kan tenke meg at den kanskje er problemet... Men det er forsøkt med to forskjellige
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: september 04, 2013, 00:24:34 am »

overslag i pluggledningane? ta på dei mens motor går.. eller bruk tenningslampe, sensor heilt inne på lokk og heilt ute ved plugg. lyset i lampen skal vera jevnt heile tida.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #15 på: september 04, 2013, 18:35:40 pm »

Denne tråden begynner å bli veldig spennende å følge med på. Nå mener jeg ikke å ha det morro på andres bekostning, jeg føler absolutt med deg, men dæven liksom. Hva kan det være?Hæ (ja ja, litt morro er det vel også  Blunker )
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #16 på: september 05, 2013, 19:16:54 pm »

Jada det kan være litt morro også;) hehe

Skiftet pluggledninger idag, og da jeg skulle sette inn nye, stod den ene koblingen
Igjen i fordelerlokket! Den var løsnet. ledningen hørte til cyl nr 2.

Nå går den som en klokke igjen;) hehe
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: september 06, 2013, 00:07:30 am »

akkuratt samme som eg kødda med i den berykta og nokso lange tråden med problem og atter problem med å få ein 1600 til å gå som den skal, tråden heiter "kondensator kødd" eller noko sånt, mykje "artig? lesing..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #18 på: september 06, 2013, 07:06:51 am »

Den tråden må sjekkes ut  Gliser
« Siste redigering: september 06, 2013, 22:55:08 pm av hauganfoto » Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #19 på: september 07, 2013, 11:22:48 am »

og gleden min var kortvarig... problemene er der fremdeles....

Alle endringer varer i ca to dager, så kommer det tilbake igjen.

Nå skal coilen byttes til en helt ny en... men den forklarer vel ikke hvorfor jeg har banking ved pådrag nå? Etterfulgt av
smell i potta når jeg slipper gassen.

Tenninga skal sjekkes atter en gang, mulig fordelern henger seg litt opp.

Hvis ikke: så er det vel noe gæli med ventilene kan tenkes! Trist
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #20 på: september 07, 2013, 13:47:13 pm »

skifta du alle pluggledningar til nye? ikkje press nye silikon ledningar inn i plastfestene på viftehuset, dei er harde og kutter hol i isoleringen på ledningane=overslag. ta ut alle plugger og puss dei reine med stålbørste, sjekk vakumklokka i fordelaren og puss stiften din og juster inn på nytt, hugs følerbladet må vera reeint. still inn tenninga med prøvelampe statisk, og start den opp og fin instill med tenningslampe. du har nok tenningsbank= tenninga di er på bærtur.  men smell i potta kan ogso vera feil justert forgassar eller hol i eksosanlegget. kan tilogmed vera rusta hol i forvarmingsrøyret og inn til innsuget
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #21 på: september 07, 2013, 13:57:50 pm »

Alle pluggledninger er nye, og jeg var forsiktig med å feste dem ja Glad
Pluggene er rene... de har fådd for lite bensin antakelig...

MEN: jeg skrudde ut begge dysene på forgasseren for å sjekke... den lille (som man egentlig ikke skal røre)
var skrudd ganske langt ut... jeg har nok vært litt på bærtur der ja... sjekket for renslighet og skrudde dem inn, og
satte alt i grunninnstilling... fikk ikke motor til å gå i det hele tatt, uansett hvilken vei jeg skrudde.

Så tenkte jeg at... jaja, falsklufta rundt akslingen får kanskje være syndern allikevel.. men det var da rart uansett.

Så sjekket jeg bilder (skjematisk) av forgasseren (34 pict3) og den dysa som kalles "pilot jet" som altså står på motsatt side av de som er justerbare,
bestemmer jo en hel del av mengden som forgasser skal få via denne tomgangkretsen, som faktisk varer ganske høyt opp i turtall.

Denne pilot jet skrudde jeg ut, og den var det satt seg en lite krommelure, som jeg blåste vekk. Spylte igjennom kanalene og vet dere hva?

Nå går den så rent og nesten bedre enn en klokke!!! Glad


Hvor lenge varer dette mon tro? Blunker
Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #22 på: september 07, 2013, 17:01:42 pm »


Da tenker jeg du har løst mye. Krommelurer i dysene lager mye strul! Krysser fingrene for deg her nå.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!