mars 29, 2024, 13:03:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 9
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ulv i fåreklær-tilbake til "nesten" original  (Lest 83115 ganger)
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« på: januar 17, 2015, 11:38:44 am »

Tenkte jeg skulle lage en liten tråd om boble projektet mitt
Bilen det dreier seg om er (sikkert til noen forargelse) en 61 mod. boble, original, urestaurert, rustfri og med en km. stand på bare 30.000
Men etter et år kjøring er det blitt kjedelig å lage kø på motorveien, så jeg vil ha mer fart i bobla
Planen er:
2,3 l motor
Skivebremser foran
Puma forstilling (bare litt diskre`senking)
12-volt
Ellers original
Planen er at det skal godkjennes

Her er noen bilder av bobla slik den er i dag

*  (59.04 KB. 800x532 - vist 557 ganger.)


*  (48.6 KB. 800x532 - vist 531 ganger.)


*  (51.26 KB. 800x532 - vist 501 ganger.)


*  (53.07 KB. 800x532 - vist 500 ganger.)


*  (69.62 KB. 800x532 - vist 546 ganger.)



« Siste redigering: mai 24, 2020, 18:43:07 pm av vw61 » Loggført
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #1 på: januar 17, 2015, 14:44:26 pm »

Blir artig prosjekt. Tror det kan være like greit å sette på skivebremser bak når du først er i gang, i allefall om du skal ha den godkjent. Min ble godkjent med 2.3 l type 4 motor, med 158hk.

Lykke til.


Ghia69
Loggført

Koff1
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #2 på: januar 17, 2015, 14:51:13 pm »

Dette var spennende, vil du avsløre noe motorplaner?
Angående motorbygge er jeg litt nysgjerrig på hvordan du har tenkt å løse tenning og bensinpumper som går på 12volt, vil du bygge om hele bilen til 12volt, eller har du en annen løsning?
Hva gjør du med drivverk?
Jeg er i samme båt med en nyinnkjøpt 61 mod så jeg er veldig nysgjerrig👍
Loggført

1961 1200
1974 1303S
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #3 på: januar 17, 2015, 14:56:34 pm »

Det var ikke lenge før problemene dukket opp
Har fått tilbake blokka fra oppboring til 94mm og det viser seg at boringa har gått igjennom inn til hullet der den lange topplokksbolten sitter  Sjokkert
Går det ann å presse inn en foring her (har case savers og 8mm bolter, så det er plass)
eller blir ikke dette bra nok/tett nok så blokka må kasseres?

* blokk-1-lioten.jpg (47.71 KB. 800x532 - vist 800 ganger.)

Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #4 på: januar 17, 2015, 15:12:33 pm »

Dette var spennende, vil du avsløre noe motorplaner?
Angående motorbygge er jeg litt nysgjerrig på hvordan du har tenkt å løse tenning og bensinpumper som går på 12volt, vil du bygge om hele bilen til 12volt, eller har du en annen løsning?
Hva gjør du med drivverk?
Jeg er i samme båt med en nyinnkjøpt 61 mod så jeg er veldig nysgjerrig👍
Jeg har tenkt å bygge om hele bilen til 12V
Når det gjelder motoren har jeg foreløpig fått/bestilt følgende

AS Blokk
DPR 82mm veiv
Scat H-råder med original lengde
Mahle 94x82 syl/stempelsett (smidd)
Lettet 8 stiftet svinghjul (12V)
Scat Pro comp 1,25 vippestell

Jeg har fått klarsignal fra ombyggingsgruppa til å sette inn 2,3l med opp til 140hk og 180nm
Jeg skal da bruke 5 hulls bremsesettet fra CSP som er godkjent for 140hk

Drivverket skal jeg foreløpig ha originalt bortsett fra utfresing for å få plass til 12V svinghjul

Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #5 på: januar 17, 2015, 15:22:26 pm »

Blir artig prosjekt. Tror det kan være like greit å sette på skivebremser bak når du først er i gang, i allefall om du skal ha den godkjent. Min ble godkjent med 2.3 l type 4 motor, med 158hk.

Lykke til.


Ghia69
Jeg vil beholde original boltsirkel og da tror jeg ikke jeg får godkjent noe mer hk selv om jeg setter på skiver bak (dette gjelder CSP settet jeg skal bruke)
Loggført
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #6 på: januar 17, 2015, 16:34:15 pm »

Det så ikke ut som en bra maskinerings jobb :/ ikke sentrert skikkelig. Og kuttet så ikke veldig pent ut.. Jeg hadde ikke brukt den blokka desverre.. Hvem har gjort jobben?

Edit; kult prosjekt da liker ideen din, ikke meninga å komme inn med bare bad carma hehe. Om du trenger ny blokk er det sikkert noen her inne som kan hjelpe til med en hyggelig pris. Glad
« Siste redigering: januar 17, 2015, 17:07:35 pm av Gaffel » Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: januar 17, 2015, 16:49:30 pm »

Behold den originale høyden på bilen, de originale felgene, støtfangerne samt gjør en god innsats med eksosen så har du en sleeper du er temmelig alene om i Norge.

Til inspirasjon:





Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #8 på: januar 17, 2015, 17:31:22 pm »

Jeg henger meg på BB her! Sleeper er undervurdert  Blunker
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #9 på: januar 17, 2015, 17:43:06 pm »

Behold den originale høyden på bilen, de originale felgene, støtfangerne samt gjør en god innsats med eksosen så har du en sleeper du er temmelig alene om i Norge.

Til inspirasjon:





Mvh
BB
Ja, har tenkt å ha den mest mulig original. skal kjøre med 155/80 dekk (bytte ut de originale diagonaldekkene) på originale 4" felger og ha veldig lite senking, bare litt foran så den blir vannrett Glad
Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #10 på: januar 17, 2015, 17:57:58 pm »

Det så ikke ut som en bra maskinerings jobb :/ ikke sentrert skikkelig. Og kuttet så ikke veldig pent ut.. Jeg hadde ikke brukt den blokka desverre.. Hvem har gjort jobben?

Edit; kult prosjekt da liker ideen din, ikke meninga å komme inn med bare bad carma hehe. Om du trenger ny blokk er det sikkert noen her inne som kan hjelpe til med en hyggelig pris. Glad
Vurderer om jeg skal investere i en ny blokk (supercase?), men de koster jo endel, så jeg får tenke litt på det.
Blokka er maskinert hos Unneberg, men det ser ut til at det ikke er mye å gå på til bolten på motsatt side av hullet heller, er nok bare 1mm inn til gjengene på case saveren der også, så det ser ikke ut som det er plass til hullet uten at det blir gæli et sted
Loggført
Koff1
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #11 på: januar 17, 2015, 22:07:07 pm »

Trasig med blokka di, men den kan vel reddes ?
Er det kun bremse kit og bremsepapirer som det er behov av for å få den godkjent med 140hk/180nm?
Har du bestemt deg for topper, kam og forgassere?
Det ble veldig mye spørsmål her nå😱Digger iallefall prosjektet👍
Loggført

1961 1200
1974 1303S
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 17, 2015, 22:08:55 pm »

Tipper du kan bruke den blokken så lenge resten av blokka er innenfor målene. Hvem har maskinert?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #13 på: januar 17, 2015, 22:21:47 pm »

Trasig med blokka di, men den kan vel reddes ?
Er det kun bremse kit og bremsepapirer som det er behov av for å få den godkjent med 140hk/180nm?
Har du bestemt deg for topper, kam og forgassere?
Det ble veldig mye spørsmål her nå😱Digger iallefall prosjektet👍
Ja, jeg har kun søkt om ombygging av bremser foran, ombygging til 2-krets (dette er en del av bremse kittet), puma forstilling og 3/4" stabstag foran
Alt annet er originalt (+ bygger om til 12V)
Svaret jeg har fått fra ombyggingsgruppa er (i litt forkortet utgave)

Vi vil tillate ombygging av kjøretøyet i henhold til søknaden Bilen må etter ombyggingen ha tilfredstillende kjøreegenskaper og selvoppretting som passer den nye effekten.
Når det gjelder senking av bilen må den ha samme høyde foran og bak og ha 30mm fjøringsvei med full last Før ombyggingen starter, må bilen vises for ID kontroll. Denne kontrollen kan bestilles på ( så står det telefonnummer og e-post du kan bestille kontrollen på)

Det presiseres imidlertid at dette ikke er en forhåndsgodkjennelse av ombyggingen, kun en tillatelse til å begynne arbeidet. Hele ombyggingen vil bli vurdert når bilen er Ferdig og endelig godkjenning kan gis


Har ikke bestemt meg for topper,kam, forgassere eller eksos ennå, dette henger jo sammen, så når jeg har bestemt meg for toppene blir det lettere å velge resten
 

« Siste redigering: januar 17, 2015, 22:31:49 pm av vw61 » Loggført
Koff1
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #14 på: januar 17, 2015, 22:33:33 pm »

Det høres lovende ut, er Drammen du har kontakt med angående ombyggningen?
Loggført

1961 1200
1974 1303S
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #15 på: januar 17, 2015, 22:42:26 pm »

Det høres lovende ut, er Drammen du har kontakt med angående ombyggningen?

Nei, søknaden ble behandlet av ombyggingsgruppa i region Sør
Svaret fikk jeg fra Trafikant og Kjøretøyavdelingen område Nedre Telemark og Vestfold
Men egentlig har jeg ikke hatt noen annen kontakt enn at jeg har sendt søknad og fått svar
Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #16 på: januar 17, 2015, 22:45:44 pm »

Tipper du kan bruke den blokken så lenge resten av blokka er innenfor målene. Hvem har maskinert?
Resten av blokka er tipp topp, null slitasje og ikke linjeborret, Unneberg
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #17 på: januar 17, 2015, 22:50:19 pm »

Det er trangt med 94borr.

Dyp-studen på 3ern er det ikke noe stress med. Mos inn silikon ved montering.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #18 på: januar 27, 2015, 14:25:36 pm »

Må snart bestemme meg for resten av delene i motoren
(2276cc motor)

Har lurt litt på dette:

Topper: CB 044 CNC mini wedge port (42x37,5)
Kam: Engle W-125 (som gir 0,523" ventilløft med mine 1,25 vipper)
Forgassere: weber 44 IDF
Eksos: 1 5/8"
Komp 9:1

Er på jakt etter et bra mellomregister og at den kan dras til 6000+
Vil ikke ha en "dieselbil" som dør ut når det begynner å bli morro Glad
Men den må kunne fungere i vanlig trafikk

Innspill mottas med takk, for dette har jeg ikke så mye greie på



Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #19 på: februar 15, 2015, 16:47:02 pm »

Har fått gjort litt med motorblokka i dag

* 001 (752 x 500).jpg (59.43 KB. 752x500 - vist 558 ganger.)

Nappet ut de originale galleri pluggene

* 004 (752 x 500).jpg (55.95 KB. 752x500 - vist 543 ganger.)

Boret og gjenget opp til nye plugger

* 006 (752 x 500).jpg (63.08 KB. 752x500 - vist 604 ganger.)

Prøvemontert
Galleripluggen i front som reduserer oljemengden til det bakre veivlagret, fikk jeg tatt ut uten at den ble ødelagt, så den blir banket på plass igjen Blunker
Ser under "how-to full flow" på sidene her på forumet at oljekanalen blir plugget både i oljepumpa og i blokka? Blir ikke det smør på flesk Hæ

Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #20 på: februar 15, 2015, 19:06:16 pm »

Husk at oljetrykket kommer tilbake motsatt vei. Det kan forekomme lekkasje der selvom det selvfølgelig ikke skal skje.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #21 på: februar 15, 2015, 19:09:59 pm »

Morsomt prosjekt forresten. Lykke til.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
el mecco
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Kolbu, Østre Toten.


Vis profil

« Svar #22 på: februar 16, 2015, 09:00:28 am »

Når du skal kjøre "full flow" på motoren, kan du også bruke denne fra csp til olje retur.

http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=468420510243&rub1=Engine&rub2=Oil%20System%2CCSP%20Oil%20System&artnr=22198e&pn=0&sort=0&all=

Jeg har ikke brukt den selv, men  har hørt andre har vært fornøyd. Blir å kjøpe den når jeg starter med motoren min.
« Siste redigering: februar 16, 2015, 09:03:43 am av el mecco » Loggført

Part of team ProTurbo Vw.
Shit happens, but why does shit happen to me.
#fuckc4ncer #dre4mscometrue
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #23 på: februar 16, 2015, 09:31:13 am »

Når du skal kjøre "full flow" på motoren, kan du også bruke denne fra csp til olje retur.

http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=468420510243&rub1=Engine&rub2=Oil%20System%2CCSP%20Oil%20System&artnr=22198e&pn=0&sort=0&all=

Jeg har ikke brukt den selv, men  har hørt andre har vært fornøyd. Blir å kjøpe den når jeg starter med motoren min.
Det så jo veldig lettvint ut, men da kan man vel ikke bruke den originale oljekjøleren, slik som jeg har tenkt?
"Here the precondition is that a production series oil cooler will no longer be used. Our full-flow connecting adapter eliminates the rear oil pressure control piston. This control piston only operates as a cheap oil thermostat and is not required when using an external thermostat and oil cooler"
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: februar 16, 2015, 09:44:59 am »

Det stemmer, men har du en ekstern oljekjøler med vifte så er ikke det noen bakdel. Rent praktisk er det en stor fordel.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #25 på: februar 16, 2015, 18:42:23 pm »

Det var ikke lenge før problemene dukket opp
Har fått tilbake blokka fra oppboring til 94mm og det viser seg at boringa har gått igjennom inn til hullet der den lange topplokksbolten sitter  Sjokkert
Går det ann å presse inn en foring her (har case savers og 8mm bolter, så det er plass)
eller blir ikke dette bra nok/tett nok så blokka må kasseres?
[ Vedlegg ]

For å si det på en annen måte... , jeg hadde ikke bygget noen motor på en blokk med skeivt borret hull.
For det første er hullet skeivt i forhold til hvor det skal være ( med alt det tar med seg) og det blir vel heller dårlig hold på den sylinderbolten.

For å dra en tørr en´ , du har en "case" med han som har borra blokka di´. Tipper dem har en annen brukanes til deg.

Det er nå min mening...
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #26 på: februar 16, 2015, 20:40:13 pm »


Ikke gjør meg nervøs nå  Glad
Hullet er boret helt i senter, grunnen til at den har gått igjennom inn til hullet der den lange topplokksbolten går imellom, er at dette hullet er på 12,60 mm, mens de andre hullene der case savers`ene sitter er på 11,60mm
Feste til denne topplokksbolten sitter jo langt nede i blokka, så feste til topplokksbolten er det ikke noe i veien med 
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #27 på: februar 19, 2015, 13:58:24 pm »

Tja... Litt spesielt at Unneberg har borra igjennom. Det er tynt der men vanligvis går det uten at det går igjennom.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #28 på: februar 20, 2015, 07:56:01 am »

Jeg ville satt nedi casesaver i bunn av hullet, og limt fast en rørbit med JBweld der du ser sprekk. Klaring nok med ID rør til bolten, og du filer fint til på toppen. Det er ingen belastning der som skulle forårsake lekkasje om du ellers har grei ventilasjon. Mener nå jeg (som er snekker)  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #29 på: februar 20, 2015, 15:05:26 pm »

Jeg ville satt nedi casesaver i bunn av hullet, og limt fast en rørbit med JBweld der du ser sprekk. Klaring nok med ID rør til bolten, og du filer fint til på toppen. Det er ingen belastning der som skulle forårsake lekkasje om du ellers har grei ventilasjon. Mener nå jeg (som er snekker)  Blunker
Råd fra snekkere skal man ikke kimse av Glad Har lurt litt på en slik løsning eller evt. gjøre som Bugg 66 foreslo, "mose inn litt silikon"
Ser ut til at jeg får god tid til å bestemme meg. Fikk DPR veiva og Scat rådene her om dagen etter over 2 måneder venting, så viser det seg at jeg har fått 5,5" I-beam råder i stedet for 5,4" H rådene jeg hadde bestillt  Sint
Så jeg kommer ikke i gang med utfresing av blokka på en stund ser det ut til
Men veiva var fin Gliser



* veiv (992 x 660).jpg (67.1 KB, 800x532 - vist 525 ganger.)
Loggført
Sider: [1] 2 3 ... 9
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!