mars 28, 2024, 15:48:31 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 9
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ulv i fåreklær-tilbake til "nesten" original  (Lest 83093 ganger)
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #30 på: februar 20, 2015, 18:17:50 pm »

Det var ikke lenge før problemene dukket opp
Har fått tilbake blokka fra oppboring til 94mm og det viser seg at boringa har gått igjennom inn til hullet der den lange topplokksbolten sitter  Sjokkert
Går det ann å presse inn en foring her (har case savers og 8mm bolter, så det er plass)
eller blir ikke dette bra nok/tett nok så blokka må kasseres?
[ Vedlegg ]

topplokks bolten sitter jo alerede i en case saver nedi det hullet som det er maskinert inn til, det er noen få blikker som det går hull inn til den skruen på, topp innfestinga er intakt, men det kan bli problem med olje tettning

sitat fra Jærva:
For å si det på en annen måte... , jeg hadde ikke bygget noen motor på en blokk med skeivt borret hull.
For det første er hullet skeivt i forhold til hvor det skal være ( med alt det tar med seg) og det blir vel heller dårlig hold på den sylinderbolten.
sitat slutt

Hvordan hvet du att det er borret skjevt ? og har du målt hvor nøyaktige de er orginalt ?

vi sentrerer altid midt i mellom skruehulla, pga. att VW hadde ganske romslige toleranser

Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #31 på: februar 20, 2015, 20:35:00 pm »

Det var ikke lenge før problemene dukket opp
Har fått tilbake blokka fra oppboring til 94mm og det viser seg at boringa har gått igjennom inn til hullet der den lange topplokksbolten sitter  Sjokkert
Går det ann å presse inn en foring her (har case savers og 8mm bolter, så det er plass)
eller blir ikke dette bra nok/tett nok så blokka må kasseres?
[ Vedlegg ]

topplokks bolten sitter jo alerede i en case saver nedi det hullet som det er maskinert inn til, det er noen få blikker som det går hull inn til den skruen på, topp innfestinga er intakt, men det kan bli problem med olje tettning

sitat fra Jærva:
For å si det på en annen måte... , jeg hadde ikke bygget noen motor på en blokk med skeivt borret hull.
For det første er hullet skeivt i forhold til hvor det skal være ( med alt det tar med seg) og det blir vel heller dårlig hold på den sylinderbolten.
sitat slutt

Hvordan hvet du att det er borret skjevt ? og har du målt hvor nøyaktige de er orginalt ?

vi sentrerer altid midt i mellom skruehulla, pga. att VW hadde ganske romslige toleranser


Som jeg skriver lenger oppe er hullet boret helt i senter i forhold til skruehullene (og helt rett og ikke for stort), så jeg kan ikke skjønne hvordan boringa kunne vært gjort på en annen måte.
Så dette er absolutt ikke en kritikk av arbeidet som er gjort, synes hullene ser veldig fine ut jeg Glad
Det jeg i utgangspunktet lurte på, er tips for å hindre at det skal lekke olje ut fra hullet og der har jeg jo allerede fått et par forslag som jeg synes høres bra ut (foring eller silikon)
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #32 på: februar 20, 2015, 21:44:47 pm »

En tynn aluforing gjør susen  Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #33 på: februar 23, 2015, 19:49:38 pm »

"vi sentrerer altid midt i mellom skruehulla, pga. att VW hadde ganske romslige toleranser"

Mulig det er jeg som misforstår, men hvis hullet hadde vært sentrert i forhold til skruehullene så skulle det vel ikke ha "gått igjennom" bare ett sted.
Å bygge en ny trimma motor med utgangspunkt i at VW hadde romslige toleranser er jo kjekt, da kan en jo også bruke opp igjen litt romslige lagere også da  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #34 på: februar 23, 2015, 20:55:46 pm »

Hølet til deep studen på 3ern har større ID enn en casesaver. Derfor går det igjennom kun der.

Jeg har 9200omdr med hull der så det er garantert ikke noe stress!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #35 på: februar 23, 2015, 21:32:09 pm »

Ikke bank inn aluhylse, og Prøv for guds skyld ikke JB weld. Blokka liker hverken presset fra hylse når godset er så tynt, eller å bli oppvarmet på dette stedet. En god silikon løser problemet uten ettervirkninger. Da dette er ett punkt uten belastning annet enn å tette for oljelekkasje.

Om den ikke hadde vært borret opp allerede hadde aluhylse vært løsningen. Men dette er kun før maskinering. 1/100mm presspasning og min venn Loctite 638 løser problemet permanent.


* plugg casesaver.jpg (20.27 KB. 222x395 - vist 561 ganger.)



Når det kommer til nøyaktighet på plassering av pinnebolthullene fra Volkswagen. Kan jeg kun si.. at den er fraværende ;-)   Så shit happens ved borring til 94mm

Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #36 på: februar 23, 2015, 22:02:18 pm »

**Kremt**  leste JB weld.. og tenkte Alu tite. My bad. Kjemisk metal gjør jobben men bør isåfall glassblåse kontakt punkter..  Også litt vrient å få flatt uten en fres...
Loggført

vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #37 på: februar 23, 2015, 22:53:43 pm »

Hølet til deep studen på 3ern har større ID enn en casesaver. Derfor går det igjennom kun der.

Jeg har 9200omdr med hull der så det er garantert ikke noe stress!

9200omdr holder for meg  Gliser Gliser
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #38 på: februar 24, 2015, 14:56:38 pm »

Det blir nok tett nok med silikon...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #39 på: februar 25, 2015, 15:35:43 pm »

**Kremt**  leste JB weld.. og tenkte Alu tite. My bad. Kjemisk metal gjør jobben men bør isåfall glassblåse kontakt punkter..  Også litt vrient å få flatt uten en fres...
:-) JB weld bruker vi rett som det er. Ikke vanskelig å få flatt om du gjør det før det herder...
Det er ikke bare i standard blokka det kan variere.
CB/Autolinea blokk som er maskinert av Rimco kombinert med Revmaster Aviation sylindre:
Noen få tiendeler toleranser på begge deler gjør at noen sylinderbolter smyger seg gjennom sylindrene, og andre ikke.
Jeg måtte slipe litt i nedre kant av et par sylindre for at de lange boltene ikke skulle kile sylinderen fast når jeg setter sylinderen i blokka.
Så noen tilpasninger må vi nok gjøre alle  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #40 på: mars 01, 2015, 18:42:47 pm »

Har fått gjort litt med motor i helga  Blunker


* blokk-utfres (600 x 399).jpg (50.07 KB. 600x399 - vist 503 ganger.)


Har fått frest ut i blokka, gikk mye lettere enn fryktet. Har ikke fått H-rådene mine ennå, så jeg brukte I-rådene jeg fikk feil og freste ut klaring til dem.
H-råder skal vel ta litt mindre plass enn I-råder, så jeg håper det blir plass til H-rådene når jeg monterer dem. Uansett venter jeg med finpussen, så det går greit å frese ut litt ekstra hvis det skulle behøves.
Frister litt å bruke I-rådene http://www.scatvw.com/view.php?pn=ICR5500-3
Er 5,5" lange og med ARP bolter, men de liker kanskje ikke turtall på 6000+ ?


* veivtapper (600 x 399).jpg (49.83 KB. 600x399 - vist 436 ganger.)


DPR veiva var boret til 8 stift og lange tapper, men var ikke boret dypt nok, manglet mellom 0,1 til 0,4mm,
Oppdaget det ikke før jeg hadde montert 4 stykker og de satt så trangt at jeg ga opp å nappe dem ut. Måtte frem med dremmelen og slipe de ned.


* veiv-2 (600 x 399).jpg (44.1 KB. 600x399 - vist 451 ganger.)


Veiv klar til å leveres til avbalansering


 

Loggført
Koff1
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #41 på: april 27, 2015, 19:37:54 pm »

Har det skjedd noe spennende her i det siste ? Glad
Loggført

1961 1200
1974 1303S
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #42 på: mai 06, 2015, 22:02:23 pm »

Har det skjedd noe spennende her i det siste ? Glad
Ikke så mye, men litt fremdrift er det jo. Motorsykkelen min ligger i deler, så jeg har prioritert å få sammen den før sommeren. Bobla bruker jeg daglig, så den er det ikke så mye hast med.

* info.jpg (49.13 KB. 800x532 - vist 380 ganger.)

Har fått tilbake veiva fra avbalansering. I esken med trykkplata lå det ved litt info bla. at trykkplaten var ferdig avbalansert og ikke skulle sitte på ved avbalanseringen.

* trykkplate.jpg (60.26 KB. 800x532 - vist 333 ganger.)

Rotor Kontroll i Drammen som avbalanserte, fnyste av dette og trykkplata var vel det som var mest i ubalanse. Ble tatt av en god del på trykkplata før de var fornøyd
Mulig skrue hullene i kina svinghjulet ikke var helt i senter? (bare en teori fra meg)

* kam.jpg (64.07 KB. 800x532 - vist 348 ganger.)

Engle W-125 kam og løftere er handlet inn. Det ene hullet til løfterne er litt trangere enn de andre, så den løfteren går litt tregt og "henger seg opp" så det må litt pussing/honing til før det blir bra

*  (66.79 KB. 800x532 - vist 339 ganger.)

Har endelig fått H-rådene mine, så nå har jeg ett sett nye 5,5 scat I-beam råder med ARP bolter til overs Glad

Så nå er det meste klart til å lukke blokka, bare litt kontrollmåling og rengjøring gjenstår. Kjøpte noen fine børster hos Gasolin til å rengjøre oljekanalene

Loggført
Doka64
Supermedlem
*****
Innlegg: 566
Bosted: Lunde, Telemark



Vis profil
« Svar #43 på: mai 07, 2015, 12:31:48 pm »

Er det kennedy plate? Jeg måtte ta av 30g på min. Sto det samme på den.
Loggført

-72 Doka
-58 1200
-64 Doka
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #44 på: mai 07, 2015, 14:48:27 pm »

Er det kennedy plate? Jeg måtte ta av 30g på min. Sto det samme på den.
Ja en Kennedy stage 1
Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #45 på: juni 12, 2015, 21:40:18 pm »

Her går det sakte men sikkert fremover Glad

* veiv-komplett.jpg (66.98 KB. 800x532 - vist 368 ganger.)

Har fått satt sammen komplett veiv med råder (trodde jeg)
Plundret med å få tak i pipe som passet på rådeboltene, til jeg fant ut at jeg kunne bruke 3/8" 12 kantpipe  Gliser
Hadde frest klaring til I-råder i blokka, men H-rådene var bredere, så jeg måtte fram med fresen en gang til


*  (49.41 KB. 800x532 - vist 387 ganger.)

Alt ble målt etter beste evne


* trustlager.jpg (46.89 KB. 800x532 - vist 376 ganger.)

Trustlageret til kamakselen var for bredt, så det måtte slipes litt ned for at det skulle bli klaring
(dobbelt trustlager, kun beregnet på racing som det sto på boksen Gliser)
Måtte også slipe av litt på kamakselen for å få klaring til rådene


* blokkhalvdel.jpg (71.72 KB. 800x532 - vist 421 ganger.)

Når alt var montert og jeg var klar for å sette sammen blokka, oppdaget jeg at fordelerakselen gjorde et "hopp" for hver omdreining
på veiva. Det viste seg at drevet til fordeleren på veiva ikke var så perfekt som jeg trodde, så nå er nytt drev bestilt




Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #46 på: juni 15, 2015, 07:35:00 am »

Kjekt å se fremgang :-)
Det thrustlageret lager de for stort så du kan tilpasse klaringen ja. Det gjorde vi på våre motorer og.
Når det gjelder fordeler drevet, jeg holdt på å gjøre noe dumt når fordeler akslingen skulle nedi.
Det går ikke å ha de to skivene(shims) på akselen når du monterer.. Jeg måtte slippe dem nedi først.
Et tips da er å tre dem på et skrujern, så sette skrujernet ned i hullet så du har kontroll på hvor dem havner  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #47 på: juni 15, 2015, 07:38:01 am »

Husk at fordelerdrevet hopper opp om du ikke har montert en fordeler..

Alltid kjekt å ha en 009 liggende til motormontering Glad

Husk å mål endeslakk på fordelerdrevet MED den fordeleren du skal bruke i motoren.

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #48 på: juni 15, 2015, 07:46:06 am »

Husk at fordelerdrevet hopper opp om du ikke har montert en fordeler..

Alltid kjekt å ha en 009 liggende til motormontering Glad

Husk å mål endeslakk på fordelerdrevet MED den fordeleren du skal bruke i motoren.


Eller om du ikke har montert en cam sync dingz..  Kult
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #49 på: juni 15, 2015, 09:33:21 am »

Husk at fordelerdrevet hopper opp om du ikke har montert en fordeler..

Alltid kjekt å ha en 009 liggende til motormontering Glad

Husk å mål endeslakk på fordelerdrevet MED den fordeleren du skal bruke i motoren.


Jeg har ikke montert fordeleren, jeg lagde meg en midlertidig foring som passet i hullet der fordeleren skal, slik at akselen med drevet ikke skulle falle ut og var fornøyd med  det. Trodde ikke det var så nøye med hvor langt ned fordeleren gikk pga fjæra mellom fordeler og fordeleraksel/drev men det var nok feil , men jeg har fordeleren jeg skal bruke så da skal jeg montere den og sjekke opp slakken
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #50 på: juni 15, 2015, 09:34:47 am »

Mye lettere å shimse når blokken er fra hverandre Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #51 på: juni 15, 2015, 09:37:32 am »

Hmm.. når jeg tenker meg om, stapte jeg bare nedi to shims og puttet delene på..
Hvordan shimser jeg dette best nå når blokka er montert?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #52 på: juni 15, 2015, 09:42:43 am »

Mål dybden av hullet, og trekk fra lengden av fordeleren/syncdingsen.

Mål uten shims.


Så legger man til shims så slakken blir riktig.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #53 på: juni 15, 2015, 09:50:46 am »

Hmm.. når jeg tenker meg om, stapte jeg bare nedi to shims og puttet delene på..
Hvordan shimser jeg dette best nå når blokka er montert?

Du bruker den vel "bare" som kamsynk? Mer kritisk hadde det vært hvis du tok tenningen derfra.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #54 på: juni 15, 2015, 09:54:12 am »

Kjekt å se fremgang :-)
Det thrustlageret lager de for stort så du kan tilpasse klaringen ja. Det gjorde vi på våre motorer og.
Når det gjelder fordeler drevet, jeg holdt på å gjøre noe dumt når fordeler akslingen skulle nedi.
Det går ikke å ha de to skivene(shims) på akselen når du monterer.. Jeg måtte slippe dem nedi først.
Et tips da er å tre dem på et skrujern, så sette skrujernet ned i hullet så du har kontroll på hvor dem havner  Blunker
Fordeler drevet var det første jeg monterte I blokka, så da var det god plass til å få shimsa på plass.
Men det var kanskje derfor drevet på veiva ble litt skadet når jeg slapp på plass veiva  Hæ
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #55 på: juni 15, 2015, 09:56:53 am »

Det letteste er å montere drevet med fordeler og shimse opp det, før man monterer veiv.

Jeg har også dratt istykker drev Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #56 på: juni 15, 2015, 10:04:12 am »

Hmm.. når jeg tenker meg om, stapte jeg bare nedi to shims og puttet delene på..
Hvordan shimser jeg dette best nå når blokka er montert?

Du bruker den vel "bare" som kamsynk? Mer kritisk hadde det vært hvis du tok tenningen derfra.

Mvh
BB
Ja, har EDIS. Men kan vel risikere at aksel vandrer opp og ned om ikke den er opplagret riktig?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #57 på: juni 15, 2015, 13:55:17 pm »

Hva skal slakken på fordelerdrevet være, jeg har aldri sett det nevnt før.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #58 på: juni 15, 2015, 17:38:03 pm »

Hva skal slakken på fordelerdrevet være, jeg har aldri sett det nevnt før.

Står iallefall i motoroverhalingsboken jeg har.

Mener det er 0,5mm
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #59 på: juni 15, 2015, 21:55:07 pm »

Hva skal slakken på fordelerdrevet være, jeg har aldri sett det nevnt før.

Står iallefall i motoroverhalingsboken jeg har.

Mener det er 0,5mm
Har fått satt i fordeleren og målt i dag og det var en klaring på 2,3 mm Sjokkert og det var med de 2 original shimsa montert dvs 3,5mm totalt (har Magnaspark fordeler og festet den så langt ned jeg klarte)
Her må jeg enten finne på noe lurt eller montere en solid bunke shims.

* klaring.jpg (57.36 KB. 800x532 - vist 418 ganger.)


Har fått montert på det nye fordelerdrevet på veiva også

* drev.jpg (41.95 KB. 800x532 - vist 353 ganger.)

Loggført
Sider: 1 [2] 3 4 ... 9
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!