vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #90 på: oktober 02, 2015, 18:38:30 pm » |
|
Ble bare surr med forrige innlegg så prøver en gang til  Har fått gjort litt på gearkassa
 gjenge.jpg (59.37 KB. 800x532 - vist 467 ganger.) Har fått gjenget opp hullene i kassa og montert plugger
 lakke.jpg (49.72 KB. 800x532 - vist 452 ganger.) Huset er lakkert
 montere.jpg (53.95 KB. 800x532 - vist 419 ganger.) Gearkassa er sjekket og montert sammen igjend
 ferdig.jpg (60.64 KB. 800x532 - vist 494 ganger.) Da er gearkassa ferdig. Venter på superdiffen, skulle komme til uka Så da er det bare å håpe at den hopper ut av gear når jeg skal prøve den, slik at jeg får brukt de fancy pluggene mine 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #91 på: oktober 15, 2015, 22:14:51 pm » |
|
Fortsetter arbeide med gearkassa
 DSC_0049.jpg (60.88 KB. 800x532 - vist 391 ganger.) Montert på det første dekselet
 DSC_0050.jpg (54.95 KB. 800x532 - vist 420 ganger.) Montert sammen superdiffen med planetdrev
 DSC_0052.jpg (60.11 KB. 800x532 - vist 416 ganger.) Monterte først sammen uten kronhjulet på, shimset til jeg fikk ca. 0,20mm målt med bladsøker under sidedekselet. Preloud ble i overkant av 5 LBS når jeg skrudde det sammen Backlash ble justert etter "fingerspitsgefyl metoden" til nøyaktig 0,15  Må si det var en drittjobb, da det måtte demonteres/monteres flere ganger før jeg ble fornøyd og det var noe herk å få demontert og montert, da deksler og lager satt veldig trangt  Når jeg endelig var fornøyd og skulle montere aksler m/drev, viste det seg at diffen var for trang i område over låseringene. Hullet var 0,05 mm mindre enn drevet  Så da var det bare å demontere diffen ennå en gang og få slipt av så jeg fikk montert drevet 
 DSC_0057.jpg (67.7 KB. 800x532 - vist 458 ganger.) Ferdig til å montere i bil 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #92 på: oktober 15, 2015, 22:32:14 pm » |
|
 DSC_0056.jpg (46.05 KB. 800x532 - vist 391 ganger.) utløserakselen til clutchen var slitt så jeg bestilte et nytt sett med forsterket aksel, lager og fjær. Settet var fra bugpack. Jeg lurer på hva den fjæra som fulgte med var lagd av? jeg trykket clutch armen en gang tilbake for å kjenne om fjøra var noe hardere enn den originale. Det var den, men når den ble bøyd, gikk den ikke tilbake, den ble bare bøyd  Så det ble å montere tilbake den originale fjøra
 DSC_0047.jpg (21.99 KB. 800x532 - vist 430 ganger.)
|
|
« Siste redigering: oktober 15, 2015, 22:35:52 pm av vw61 »
|
Loggført
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #93 på: oktober 26, 2015, 17:33:50 pm » |
|
Gearkassa er montert med gule rhino uretan fester
 gearkassefeste.JPG (69.25 KB. 800x532 - vist 428 ganger.) Jeg vil beholde de korte akslene bak, så jeg har brukt de originale akslene/akselrøra. bremsene bak blir også originalt, så jeg bruker de originale bremseskjoldene fra 61 et problem som har oppstått er at en "oil deflector" er ødelagt
 oil-deflektor.JPG (54.15 KB. 800x532 - vist 431 ganger.) De nye tromlene har heller ikke hull for disse. Det jeg lurer på er om jeg kan bygge om til slik som de litt senere modellene er dvs. ingen "oil reflector" men i stedet et returhull som fører bak bremseskjoldet. Dette må da være en bedre løsning enn at olja renner ut på felgen til allmenn beskuelse Vil dette være mulig ved kun å bytte dekselet til simringen og bore et hull til returen gjennom bremseskjoldet?
 rearsealearly.jpg (33.37 KB. 580x487 - vist 390 ganger.)
 rearseallate.jpg (29.12 KB. 580x318 - vist 344 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #94 på: oktober 27, 2015, 15:22:45 pm » |
|
Du mener at du bare borer et hull her? Burde vel funke det..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #95 på: november 28, 2015, 19:06:18 pm » |
|
Da har jeg fått snudd bilen og begynt på forstilling/bremser  Har montert forstilling m/senkere (puma) Det var en grei jobb, det eneste som dukket opp var at gjengene til øvre støtdemperfeste ikke er likt, så jeg må kjøpe meg noen nye bolter før jeg får montert demperne
 spindler.jpg (51.11 KB. 800x532 - vist 356 ganger.) Leddboltene i spindelene var slitt, så disse ble byttet sammen med foringene. Kingboltene fant jeg ikke noe galt med, så de beholdt jeg Byttet også alt av styrestag og ledd
 bremsepumpe.jpg (45.71 KB. 800x532 - vist 377 ganger.) Har montert ny bremsepumpe (2 krets) og monteringsett fra CSP, men som det pleier å være med ombygging var det ikke bare å bolte det fast. Avstandshylsa tok i karosseriet, så jeg måtte kappe av en bit og boltene som fulgte med for å feste pumpa var akkurat litt for korte Det originale bremserøret på høyre side foran blir også for kort og det ene røret som følger med i settet er også altfor kort, så det må brukes på venstre side foran
|
|
« Siste redigering: november 28, 2015, 19:11:57 pm av vw61 »
|
Loggført
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #96 på: november 28, 2015, 19:20:19 pm » |
|
 brems-1.jpg (30.47 KB. 800x532 - vist 404 ganger.) Spindel ferdig montert
 brems-2.jpg (30.69 KB. 800x532 - vist 407 ganger.) Monteringsplata til bremsepumpa montert
 brems-3.jpg (42.79 KB. 800x532 - vist 431 ganger.) CSP bremser montert 
 brems-klaring.jpg (44.78 KB. 800x532 - vist 441 ganger.) Det ble god klaring med de originale 5-hulls 1961 mod felgene, men jeg må bytte til hjulmuttere (ball seat R14)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #97 på: november 28, 2015, 22:38:30 pm » |
|
Gearkassa er montert med gule rhino uretan fester [ Vedlegg ]
Jeg vil beholde de korte akslene bak, så jeg har brukt de originale akslene/akselrøra. bremsene bak blir også originalt, så jeg bruker de originale bremseskjoldene fra 61 et problem som har oppstått er at en "oil deflector" er ødelagt [ Vedlegg ]
De nye tromlene har heller ikke hull for disse. Det jeg lurer på er om jeg kan bygge om til slik som de litt senere modellene er dvs. ingen "oil reflector" men i stedet et returhull som fører bak bremseskjoldet. Dette må da være en bedre løsning enn at olja renner ut på felgen til allmenn beskuelse
Vil dette være mulig ved kun å bytte dekselet til simringen og bore et hull til returen gjennom bremseskjoldet? [ Vedlegg ] [ Vedlegg ]
Du kan enkelt reparere røret til "oil reflector" .... hvis du tar ett kopperrør(bremserør eller lignende) og splitter det på langs, kan du tre det inn i røret til "oil reflector" og sveise det, kopperrøret kan du trekke ut etterpå :-) kopperrøret fester seg ikke i stålrøret når du sveiser, sikkert lettest med mig. Lykke til.
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #98 på: november 28, 2015, 23:38:43 pm » |
|
Gearkassa er montert med gule rhino uretan fester [ Vedlegg ]
Jeg vil beholde de korte akslene bak, så jeg har brukt de originale akslene/akselrøra. bremsene bak blir også originalt, så jeg bruker de originale bremseskjoldene fra 61 et problem som har oppstått er at en "oil deflector" er ødelagt [ Vedlegg ]
De nye tromlene har heller ikke hull for disse. Det jeg lurer på er om jeg kan bygge om til slik som de litt senere modellene er dvs. ingen "oil reflector" men i stedet et returhull som fører bak bremseskjoldet. Dette må da være en bedre løsning enn at olja renner ut på felgen til allmenn beskuelse
Vil dette være mulig ved kun å bytte dekselet til simringen og bore et hull til returen gjennom bremseskjoldet? [ Vedlegg ] [ Vedlegg ]
Du kan enkelt reparere røret til "oil reflector" .... hvis du tar ett kopperrør(bremserør eller lignende) og splitter det på langs, kan du tre det inn i røret til "oil reflector" og sveise det, kopperrøret kan du trekke ut etterpå :-) kopperrøret fester seg ikke i stålrøret når du sveiser, sikkert lettest med mig. Lykke til. Det skal jeg gi et forsøk 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #99 på: desember 18, 2015, 19:44:31 pm » |
|
Har begynt å arbeide videre med motoren
 DSC_0081.jpg (47.78 KB. 800x532 - vist 413 ganger.) Når jeg dro motoren med sylindre og stempler rundt, syntes jeg den "buttet" litt imot på et punkt og tok en ekstra sjekk. Det viste seg at stemplene såvidt tok i blokka i nedre posisjon.  Hadde liten lyst til å demontere blokka og frese opp, med div. timer rengjøringen etterpå, så jeg tok av litt på stemplene istedet. Måtte uansett justere litt på vekta på stemplene da vekta på de varierte med drøye 3 gram 
 DSC_0082.jpg (36.41 KB. 800x532 - vist 409 ganger.) Før
 DSC_0083.jpg (35.96 KB. 800x532 - vist 417 ganger.) Etter
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #100 på: desember 21, 2015, 13:02:30 pm » |
|
Har prøvemontert sylindre og topper med vippearmer
 DSC_0088.jpg (63.4 KB. 800x532 - vist 430 ganger.) Har brukt et shims på 1mm under sylinder og 1 mm kobbershims over Kobbershimset målte 1,1mm fra esken, men etter at toppen var dratt til med riktig moment, målte de veldig nære 1mm Dette gir meg en komp på 9,5 og en klaring mellom stempel/topp på 1,3mm
 DSC_0089.jpg (68.79 KB. 800x532 - vist 425 ganger.) Prøvemontert vippearmene og målt ut lengden på støtstengene ventilene ble målt til å ha et løft på 13,20 mm, det er på grensen, da fjærene som er montert i CB toppene ble oppgitt (fra CB) til å klare et løft på 13,40. (Synes det er litt rart, da fjærene fortsatt kunne presses 4,35 mm ned når ventilene hadde full åpning) Klaringen mellom stempel og ventiler ble målt til over 2,5 mm, så det bør gå greit
 DSC_0085.jpg (37.28 KB. 800x532 - vist 411 ganger.) Støtstengene måtte kappes mye (ble kortere enn originale) noe som førte til at jeg måtte bore ca 6-7 mm ekstra ned i hullet der endene presses inn Synes geometrien ble ok. bildet over er med ventilen halveis åpen
 DSC_0087.jpg (39.53 KB. 800x532 - vist 425 ganger.) Er gnien, så jeg lagde meg min egen justerbar støtstang, men fjærtrykket var såpass at hele konstruksjonen min bøyde seg 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #102 på: desember 22, 2015, 19:06:38 pm » |
|
Husk at maks bøyemoment er midt på stangen...  Ja, var nok ikke så lurt å lage justering der.  Får håpe det går bedre med de nye støtstengene når jeg starter opp. Bruker aluminium stenger fra CB
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #103 på: januar 02, 2016, 19:46:48 pm » |
|
Har tatt finpussen på portinga av toppene i dag  Er ferdig CNC freste fra CB, men finpussen må man gjøre selv. Ikke så mye jobb, måtte ta endel i overgangen mellom ventilsete og topp Bilde slik de så ut fra esken
 porting-1.jpg (52.62 KB. 800x532 - vist 493 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #104 på: januar 04, 2016, 10:30:38 am » |
|
Bruker samme toppene selv, Skinne finpusset mine. Ligger noen hk der og ja :-)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #105 på: januar 28, 2016, 14:30:02 pm » |
|
Nå er det endelig blitt varmere her på Østlandet, så det går an å få gjort litt (har ikke oppvarmet garasje) Jeg har endelig fått sammen til long-blokk 
 longblokk.jpg (66.12 KB. 800x532 - vist 400 ganger.) Tettet det beryktede hullet mitt med silikon som skal tåle høy varme. trykket så hardt på sprøyta mi for å være sikker på at silikonen kom til overalt at sprøyta knakk 
 kaputt.jpg (62.16 KB. 800x532 - vist 382 ganger.)
 tetting.jpg (45.06 KB. 800x532 - vist 416 ganger.) Og ja, jeg har husket glemmeblekket 
 glemmeblekk.jpg (47.67 KB. 800x532 - vist 419 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #106 på: januar 28, 2016, 14:36:45 pm » |
|
Har ikke fått montert vippestellet, da jeg fant ut at det må litt shimsing til på akselen først, så shims må bestilles Har fått målt opp endeslakken, men må vist bestille opp et shims der også, før jeg kan sette det sammen
 endeslakk.jpg (61.31 KB. 800x532 - vist 412 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #107 på: februar 01, 2016, 12:10:16 pm » |
|
Sliter med vippearm/støtstenger opplegget mitt  Det var kun 0,7 shims å få til vippearmene mine Svar fra Scat "The only shims made for what you have its 20200, no other shims will fit your shaft." Men det ble ikke så værst når jeg byttet alle shimsene til nye. Men når jeg monterer sammen støtstengene og vippearmene, så er det noe galt
 med-klaring.jpg (46.15 KB. 800x532 - vist 361 ganger.) Støtstengene tar skikkelig i Støtstangrøra og støtstengene ligger helt på den ene siden av røra. Her med normal ventilklaring
 (47.49 KB. 800x532 - vist 421 ganger.) Her ved ca halvt løft Vippearmene ligger der de skal i forhold til ventilstammen, så jeg får ikke justert de til siden Justeringskruene på vippearmene er også passe nedskrudd når klaring er justert (oljehullene flukter)
 (46.59 KB. 800x532 - vist 476 ganger.) Kan jeg ha montert røra feil vei? Men det vil vel ikke hjelpe på at støtstanga ligger så langt til den ene siden 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #108 på: februar 01, 2016, 12:42:35 pm » |
|
Bytt ut støtstangrøra dine med enten originale eller CB Widemouth så tenker jeg at du er kvitt problemet ditt.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
kb
Medlem
  
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #109 på: februar 01, 2016, 12:59:08 pm » |
|
Anbefaler deg å kjøpe skikkelige rør. CB sine "Race"-rør er fine - samme som Kalle nevner ovenfor. Selv kjører meg med CSP fjærbelastede - JPM utgaven. Dyre - men de holder tett - og er gode som gull! Her ser du hvordan det ser ut inne i mine topper.. Bilde i full størrelse om det er uklart: http://1drv.ms/1Q6vPxV
 20140702_195521_Android.jpg (63.72 KB. 800x452 - vist 403 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #110 på: februar 01, 2016, 13:14:33 pm » |
|
Anbefaler deg å kjøpe skikkelige rør. CB sine "Race"-rør er fine - samme som Kalle nevner ovenfor. Selv kjører meg med CSP fjærbelastede - JPM utgaven. Dyre - men de holder tett - og er gode som gull! Her ser du hvordan det ser ut inne i mine topper.. Bilde i full størrelse om det er uklart: http://1drv.ms/1Q6vPxV [ Vedlegg ] Jeg har Scat sine BIG MOUTH O-RING SEALED PUSHROD TUBES Eliminates pushrod rubbing against tube walls Spring loaded for sealing tension + easy installation 6061-T6 sleeves are sealed together with Viton O-rings 20% Bigger in diameter than stock Men når jeg ser på bildene fra dine, tror jeg jommen jeg har montert de feil vei.  Skal prøve å snu de først. Finner ikke noen delte på CB sidene som er for løft over 1.1?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #111 på: februar 01, 2016, 13:24:09 pm » |
|
CB sine store er ikke delte.
Jeg har brukt Jaycee delte selv med godt resultat før.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #112 på: februar 01, 2016, 13:33:27 pm » |
|
Da har jeg snudd et rør og det ble stor suksess
 ny-klaring.jpg (53.33 KB. 800x532 - vist 404 ganger.) Har snudd det ytterste røret og det ble god klaring  Snakker om amatør, får ta meg en tur til byen i morra og levere inn fagbrevet mitt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
kb
Medlem
  
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #113 på: februar 01, 2016, 14:04:50 pm » |
|
Se der ja, straks bedre. Det er i toppen det er mest bevegelse, så der den store diameteren skal være.  Hvilke støtstenger kjører du med?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #114 på: februar 01, 2016, 14:15:40 pm » |
|
Se der ja, straks bedre. Det er i toppen det er mest bevegelse, så der den store diameteren skal være.  Hvilke støtstenger kjører du med? Jeg bruker disse alu. stengene fra CB http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=1627
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #115 på: februar 12, 2016, 18:54:45 pm » |
|
Sitter og skal bestille meg eksosanlegg  Blir et CSP Python med varmepotter, men får ikke bestemt meg om jeg skal gå for 42 eller 45 mm  Vil jeg miste noe bunndrag ved å gå for 45  og vil jeg miste noe toppeffekt ved å gå for 42  Mange bekymringer når man skal leke motorbygger  2275cc Topper: CB Mini wedge port 42x37,5 Kam: Engle W-125 med 1,25 vipper Forgassere: 2x 44 weber IDF Komp: 9,5:1
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #117 på: februar 13, 2016, 00:28:52 am » |
|
godt valg, kan anbefales, men jeg ville nok godt for 42mm ja
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #118 på: februar 13, 2016, 19:47:37 pm » |
|
Da er 42 mm bestilt. Satser på at det blir bra Har overbevist meg selv med argumenter som: Bedre dreimoment ved "normale" turtall Lettere enn 45 mm  Mindre, dvs. ikke så trangt/bedre plass Nesten 1000,-kr billigere en 45 mm Kjøpte også en innsats kon for å teste ut 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #119 på: februar 15, 2016, 10:35:08 am » |
|
Enig med 42. Det er jo dreiemomentet du bruker når du kjører til vanlig.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|