mars 29, 2024, 12:23:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Min VW 1300S '73  (Lest 39920 ganger)
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #60 på: mai 22, 2016, 15:10:49 pm »

Fin bil Glad
Med så lav bil, hvordan er det med bærekuler forran? Må de byttes ofte?
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #61 på: mai 22, 2016, 21:28:11 pm »

Fin bil Glad
Med så lav bil, hvordan er det med bærekuler forran? Må de byttes ofte?

Takk for det Glad
Nå har ikke jeg kjørt det slik i mer en ca 1 sesong men er like tight å fint foran der enda ihvertfall.. Glad
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #62 på: mai 23, 2016, 06:53:29 am »

Ok takk Glad
Vet du ca hvor mange km? Hehe for vil ikke senke bilen om det begynner å slite fælt på bærekuler
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #63 på: mai 26, 2016, 22:37:31 pm »

Ok takk Glad
Vet du ca hvor mange km? Hehe for vil ikke senke bilen om det begynner å slite fælt på bærekuler

Tja ikke lett å si, men ihvertfall 5000+
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #64 på: mai 27, 2016, 05:15:26 am »

Takk Glad
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #65 på: juni 14, 2016, 21:58:15 pm »

Da er det vel på tide igjen med en liten update igjen
Har i all hovedsak bare kost meg i sommer varmen med bilen, endelig fungerer ting slik det skal igjen, nye bremser, hjullager, tennpluggkabler etc hjelper godt på.
Eneste problemet nå er egentlig at en sjelden gang i blant så er innslaget litt idiot og slår ikke inn, men det er som regel bare å vri nøkkelen av og på noen ganger så kommer den, ihvertfall så starter den uansett på trill om den virkelig har dagen *Men dette skjer ikke så veldig ofte så har ikke sett noe mer på det enda, tipper det er dårlig kontakt inn på starteren, har bare ikke orker å sett på den enda da det sitter såpass trangt til, samt er evig møkkete under der da hele udnersiden er klint inn med noe som minner mer om oljeholdig jord en noe profft.. men det fungerer jo ingenting som har sittet fast av bolter etc under der.
Men på lang sikt blir det nok å prøve finne et lokale med bukk og vaskemuligheter så kan virkelig få rengjort under der.

Men som sagt har jeg bare kjørt rundt å kost meg så kan jo dele litt bilder.
Var bla på hovedtreffet til VACN hvor jeg stilte med begge bilene, ble mest kjøring med S6 på bane her, men fin fin cruise tur fram og tilbake da jeg var sjåfør på bobbla, mens min bedre halvdel kjørte Audi.



Ellers har vi blant våre 550+ ansatte i Benteler Automotive på Raufoss såpass mange bilgale mennesker**at vi årlig har vårt eget "bedrift carmeet"*
Utrolig artig med et slik miljø, hvor man finner alt ifra 1930talls Alfa, mopeder så gammle at man ikke er helt sikker på alder til escort rs, bmw e30, amcar, porsche you name it egentlig!







Ellers har jeg prøvd meg fram litt med å forbedre hattehyllen på bilen da dette var en slags papp/tre plate som hadde blitt veldig sliten siden 70tallet.
Tanken her er å ha noe som er fast montert bak, baksetet hvor jeg kan sette BT høyttaleren min og lage hull her slik at jeg får bedre diskant ut i bilen.
Var innom Byggmax i Hunndalen hvor jeg så meg litt rundt, traff på en hyggelig tysker som hadde litt materiale gratis jeg kunne få så fort jeg nevte hva jeg skulle bruke det til *









Begynte å måle ut topp platen utifra den originale biten, så laget jeg meg litt støtte under med en plate i bånn.
Så ble det laget hull til lyden, et par skruer holder høyttaleren fast mens baksetet låser det hele fast.
Deretter ble det hele trekt i noe skai jeg hadde liggende til overs ifra midtkonsollen.
Fant igjen et gammelt VW merke og en list som ikke passer på bilen.
Passformen og lyden ble perfekt, høyttaleren låter langt bedre en før hvor den ble alt for innestengt.*
Utrolig imponert over denne lille tassen til Audio pro, bare flikker over bryteren i midtkonsollen og streamer ivei, massevis av volume og trøkk!

Utseendet er ganske i Beta enda, blir mer tilpassing av listen med å kappe ut i midten, samt hullet skal bli dekket av noe høyttaler duk materiale senere, må bare se på en løsning hvordan jeg skal få det hele til å se profft ut, uten at det blir så åpenbart at det nettopp et en høyttaler under der.. får gruble litt videre på det. Rent praktisk fungerer det veldig godt nå.

Ellers møtte jeg på noe litt uvanlig midt i veien her om dagen..



Fant også en nesten lik bil her om dagen, riktignok en 1303 men viser omtrent hvordan min "egentlig" skal se ut med tanke på høyde, støtfangere etc Glad

Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #66 på: juni 20, 2016, 19:38:07 pm »

Litt artig å se forandringen det siste året, selv om dette bare er litt av alt som er blitt gjort Glad



Ganske i mål nå for resten av sesongen, sparer det jeg klarer om dagen for å realisere litt motor shining og bitte litt trim ila vinteren
Ikke fullstendig liste men så langt jeg har kommet med det jeg trenger (Tror jeg)

Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #67 på: juli 12, 2016, 14:56:27 pm »

Skjer ikke alt for mye om dagen, men har puslet med litt småting

Var på treff @ Hunderfossen, utrolig hærlig å kjøre boble i strålende vær!
Var igjen litt uheldig, hjulkapslene holdt seg på bilen denne gangen, derimot 50% av ene hvitsia bestemte seg for å ikke være med hele veien..



Rare greier.. skal si jeg lå i oppunder toppfart på bilen når dette skjedde da..*
Men fikk tatt et bilde ifra "god sia" alikevel.



Prøvde i ettertid å fjerne resterende løse sider å plastidippe dette, men ble ikke så bra.
På bakhjulene ser det veldig greit ut, men foran ble det gult før jeg rakk å få kjørt bilen, samt løsner..*
Så styrer nok ikke noe mer med det, da planen er andre hjul og da uten hvitside.*

Ellers har jeg begynt litt med planene jeg har for neste sesong, dette innebærer en litt annen look på felger etc.
Men kanskje største forskjellen rent visuelt er at jeg har prøvd meg fram litt å laget med en slags replica på Australske lister, "flash trim"
Er en en litt artig vri på listverket på disse bilene, Den blir ihvertfall å skille seg litt mer ut.



Planen er jo å foliere innsiden av disse listene for å få fram en kontrast.
Jeg hadde tilfeldigvis noe folie tilovers ifra et annet prosjekt som jeg la på en side for å se litt hvordan det blir.
Dette er på ingen måte noe endelig resultat, og det blir ikke denne folien, men er litt lettere å se hvordan det hele blir.



Har også "cleanet" bilen med å fjerne alt av stickers på ruter, skjermer å div.
Samt montert persienne i bakruta, ingen bilder akkurat nå dessverre men det kommer.
Endelig folie blir lagt om en mnd's tid tenker jeg, så får jeg se hvordan det blir med felger, rekker ikke det denne sesongen så det vil skjære seg litt fram til jeg får kjøpt inn de nye Glad
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #68 på: august 04, 2016, 20:29:01 pm »

Får vel legge til en liten update her igjen Glad
Har fått gjort litt småtteri her å der slik at bilen har fått en litt annen "look" ut sesongen.

Drev jo å eksperimentere litt med å lage til slik "aussie flash trim" da jeg på en måte ville skille meg litt ut ifra en del andre bobler.
Har ikke sett så mye av det generelt, ihvertfall ikke på de treffene jeg har vært på i Norge. Så etter litt prøv å feil fikk jeg laget meg lister som lignet en hel del på originale som er "umulig" å få taki.. ville heller ikke borre hull til å feste dem slik de originale sitter i så da ble det en hjemme snekret løsning som kan reverseres senere om man vil.

Så kom jo spørsmålet om hva jeg skulle fylle med av farge/design..
Synes mye enten ble for stor kontrast eller rett å slett litt kjedelig... Fikk da plutselig en ide om å bruke treverk tiltross at en del amerikanere på ingen måte kler det.. Kan vel si det sånn at bekjente var veldig skeptisk til dette men jeg fikk lyst til å prøve så bestilte meg litt folie av grei kvalitet uten at det gjorde noe særlig innhugg i lommeboka.

Etter dette var gjort måtte jeg gjøre noe med felgene.. rød fargen ble utrolig blass uten hvitsider og ga en ekstra kontrast som jeg ikke syntes ble noe kledelig mot bilen. Nye felger er bestilt i chrome utførelse men disse får jeg ikke på en god stund enda, slik at måtte finne en løsning for resten av årets sesongen. Reiv da av plastidippen og gikk på med svart lakk, etterfulgt at litt sølv og chameleon effekt som kun kommer fram i solskinn (Ikke synlig på bildet)

Ble "helt ok" resultat til å være noe som ble gjort fort å gæli som vi sier på toten.





Folierte også en liten detalj på hjulkapselene som jeg synes ble litt stilig.



Hva synes folk? Ble jo en ganske stor endring totalt sett for ca 500kr..
Ser det greit ut eller har jeg mista all form for smak med å plutselig introdusere treværk?  Øyerulling
Ble en litt nødløsning med de svarte hjula, tror det blir mer stilrent når jeg får chrome hjula til høsten engang.

Ellers har det blitt litt detaljer ellers på bilen hvor den største er persienne i bakruta som jeg bare synes er helt fantastisk kul!
Det meste av stickers er fjernet osv mens et nytt fikk plass inni bilen.

 
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #69 på: august 07, 2016, 11:21:57 am »

Ble vist beste classic på VACN Gjøvik treff i går  Blunker





Den kom litt uventet  Sjokkert
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #70 på: september 08, 2016, 21:49:29 pm »

Har ikke blitt så store greiene på bilen siden sist.
Bare kjørt å kost meg, ble en tur til SCC blant annet:



Men nå er nok tiden snart for å sette den inn i garasjen å begynne å plukke ned deler av bilen.
Har en del planer, noen store mens noen litt mindre iløpet av vinteren så blir nok ikke noe stopp på tråden selv om bilen står stille Glad

Gleder meg enormt til alle pappeskene kommer slik at jeg får begynt med stort å smått Osteaktig
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #71 på: september 29, 2016, 19:56:47 pm »

Da har jeg veldig smått begynt veldig forsiktig på en lang liste av planer som jeg håper å få gjennomført i løpet av vinteren.
Første steg var rust problem på støtfangere.. Allerede etter 2år så har det så vidt begynt å komme fram litt rust på innsiden av støtfangerne.. Brazil deler er så som så..
Hjelper ikke at de kun er grunnet eller noe sånt på innsiden, har vokset å holdt det rent men alikevel så begynner belegget å flasse litt.

Men da ble det å demontere, pusse ned og lakkere.







Har bare lagt base så langt, så blir det klarlakk over dette igjen, da er planen å få en glatt å fin overflate som behandles med voks, f.eks fusso.  
Så får vi se om det hjelper noe eller om jeg må kjøpe langt dyrere tyske deler Glad
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #72 på: september 29, 2016, 19:57:24 pm »

Fikk også utrolig artig, og nyttig bursdags gave på forhånd av fattern Glad



Kommer nok godt med i vinter Glad
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #73 på: november 08, 2016, 21:18:50 pm »

Da ser det ut som at meste parten av varene mine har ankommet Norge, så da er det vel snart så jeg kan dra ned mot Oslo å hente dem
Så da fikk jeg litt arbeidslyst igjen så tok en liten økt for å gjøre klart litt med tanke på og ha ut motor, samt teppesettet inne i bilen.

Begynte med å rive ut seter og batteri da dette ikke skal lagres i garasjen mens jeg driver på.





Neste steg ble å demontere motorluke, la denne til siden da innsiden her skal få litt pleie etterhvert.





Så var det å begynne å fjerne litt diverse som skal byttes ut: Forgasser, coil, luftfilter ++
Samt demontere det enorme ledningsnettet.. (6ledninger), samt gasswire og bensinslanger.





Blekket skal i første omgang få seg en skikkelig vask, så blir det vel sendt bort til pulverlakkering etterhvert.

Neste steg blir å tappe olja for å så få ut motoren.

Tok med meg tennkablene inn da disse skal få litt sleeving Glad

Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #74 på: november 09, 2016, 09:14:13 am »

Et stilig prosjekt! Stå på!

All blekk rundt motor fungerer som kjøleblekk. Jeg har lest at for å opprettholde kjøling-funksjon på sin beste så skal dem ikke pulverlakkeres for da leder dem varme dårligere og motor går varmere. Sikkert ikke en stor sak for en original motor men vært å vurdere tror jeg. Stilig blir det uansett!

good luck!
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #75 på: november 09, 2016, 11:51:26 am »

Et stilig prosjekt! Stå på!

All blekk rundt motor fungerer som kjøleblekk. Jeg har lest at for å opprettholde kjøling-funksjon på sin beste så skal dem ikke pulverlakkeres for da leder dem varme dårligere og motor går varmere. Sikkert ikke en stor sak for en original motor men vært å vurdere tror jeg. Stilig blir det uansett!

good luck!

Kjølingen som skjer gjennom varmeoverføring til kjøleblekk er ikke nevnverdig, om det er akryl maling, bengalakk eller pulverlakk har veldig lite å si, er delene i direkte kontakt med oljen som ventildeksler så har det litt å si om de er forkrommet eller svarte osv.

Lakk de i akkurat den fargen du vil! (så lenge den er svart)  Glad
Loggført

Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #76 på: november 09, 2016, 19:57:59 pm »

Et stilig prosjekt! Stå på!

All blekk rundt motor fungerer som kjøleblekk. Jeg har lest at for å opprettholde kjøling-funksjon på sin beste så skal dem ikke pulverlakkeres for da leder dem varme dårligere og motor går varmere. Sikkert ikke en stor sak for en original motor men vært å vurdere tror jeg. Stilig blir det uansett!

good luck!

Kjølingen som skjer gjennom varmeoverføring til kjøleblekk er ikke nevnverdig, om det er akryl maling, bengalakk eller pulverlakk har veldig lite å si, er delene i direkte kontakt med oljen som ventildeksler så har det litt å si om de er forkrommet eller svarte osv.

Lakk de i akkurat den fargen du vil! (så lenge den er svart)  Glad

Hehe har nok helt minimalt å si hvordan man behandler kjøleblekket ja.
Har nok langt mer å si material valg og tykkelse (Derfor jeg vil bruke opp igjen originalt) Har nok så lite å si at man har mye mer å hente på bedre oljekjøler, utvide olje mengden osv.
Nå blir det, ihvertfall i førsteomgang å beholde 1600cc. Men oppgradere eksos, dobbel 2x40mm weber + en hel del shinings så angående kjøling så burde jeg ikke få noe særlig til utfordring Glad

Og svart blir det, mest trolig blank svart med litt chrome her å der i form av smådeler.
Tenkte også og la treverket gå igjen litt i motorommet Glad

Blir spennende når røsker ut resten og får begynt å inspisert og vasket, ikke minst får hentet alle nye delene + felgene Osteaktig
Gleder meg
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #77 på: november 09, 2016, 20:47:16 pm »

Tennplugg kabler done Glad
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #78 på: november 10, 2016, 07:30:35 am »

Tennplugg kabler done Glad


Det må bidra til minst 10 hk! Gliser

Litt jålerier skal være lov, bilen ser fet ut. Blunker
Loggført

Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #79 på: november 11, 2016, 21:52:31 pm »

Ble tidlig juleaften i dag! Glad





Fått det meste nå, mangler senke plater til bakstilling, er litt produksjons tid på dem.
Heldigvis kom alle forsendelsene seg trygt over bukta uten skader (Bare fleksirøret til varmepottene som har fått seg en smell, men det er ingen big deal) Blunker

Ellers er forgasserne sendt direkte til han som skal sette de opp.
Så da blir det litt skruing og fikling før jeg ila vinteren får i sammen motoren igjen og tar den med nedover for å justeres inn og prøve benkes *

Gleder meg til å få begynt skikkelig nå! Osteaktig

Synes det er lov å jåle litt ja  Kysser
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #80 på: november 12, 2016, 10:45:28 am »

Tennplugg kabler done Glad

Det var fine kabler  Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #81 på: november 12, 2016, 17:48:02 pm »

Stirlig bil dette , og masse goodis som skal monteres. Er de felgene orginal cromfelger.
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #82 på: november 13, 2016, 19:20:09 pm »

Stirlig bil dette , og masse goodis som skal monteres. Er de felgene orginal cromfelger.

Takk for det Glad
Felgene er i samme stil som originale 5x205 felger, dvs helt tette smoothies.
Men senteret blir litt annerledes med helt annen type kapsel som går ned i felgen og ikke utenpå. (på bildet ovenfor ligger kapslene bare løst oppå)
Disse ble bestilt med 5x15" og 7x15"
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #83 på: november 13, 2016, 21:09:08 pm »

Et bedre bilde av felgene Glad

Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #84 på: november 14, 2016, 22:15:12 pm »

Da var motoren tom for olje og ute av bil.
Fått av det meste av smådeler og deksler Glad

Tok litt lenger tid en planlagt pga fastrustet oljepåfyllingsrør osv, men gikk til slutt Glad
Blir det å få vasket ned resterende og få sendt blekk til pulverlakkering etterhvert.



Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #85 på: november 15, 2016, 08:09:06 am »

Du skal vel gi motoren en velfortjent overhaling før du henger på all chromejuggel og pulverlakkerte kjøledeksler?

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #86 på: november 15, 2016, 08:31:44 am »

Du skal vel gi motoren en velfortjent overhaling før du henger på all chromejuggel og pulverlakkerte kjøledeksler?

-BB-

Blir å vaske det skikkelig nå først, så se over hva som burde gjøres for montering ja. Tar det litt stegvis framover. 
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #87 på: november 16, 2016, 19:29:55 pm »

Ny dag nye muligheter
Ble ikke så veldig mye jobb i dag, mest rydding av verktøy, deler etc.
Men fikk tid til å "pimpe" dynamoen

Utgangspunktet, demontert framre del av reimhjulet samt vifta:



Først ble alt demontert og vasket, deretter tok jeg og monterte sammen bakre vifta med nytt chromedeksel.
Hadde kjøpt et pyntedeksel som skal rundt dynamoen, dette er egentlig i chrome men denne ble lett pusset over før jeg folierte med noen rester jeg har til overs ifra utvendig på bilen.
Planen er at små detaljer av treverket skal finnes i motorrommet også Glad
Til slutt ble resten av reimhjulet dratt av, og nytt i chrome montert sammen med pynte-mutter og avstandstykke.
Ser litt bedre ut siden det egentlig bare sitter en rusten mutter der.



Stripset forøvrig bare dekslet litt løst på plass inntil videre.
Blir festet med en skikkelig bøyle til dynamofoten senere når den er vasket/lakkert samtidig vil helst ha en ny stropp også..
Finnes de i chrome tro?
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #88 på: november 17, 2016, 07:42:11 am »

Dynamoen ble dritkul  Osteaktig.
Du får chrome festebøyle til dynamo  http://www.hotshop.as/index.php/nb/butikk/produkt/10195-krom-dynamoklemme
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #89 på: november 17, 2016, 20:51:36 pm »

Dynamoen ble dritkul  Osteaktig.
Du får chrome festebøyle til dynamo  http://www.hotshop.as/index.php/nb/butikk/produkt/10195-krom-dynamoklemme

Jo takk for det Glad
Ble ganske fornøyd selv.
Se der ja, har man ny bøyle! litt stiv pris kanskje.. Men skal se tilstanden på min gamle.
Mulig jeg lakkerer den i svart for å ikke bryte ut med alt for mye chrome.
Litt er pent, men kan fort bli for mye også Glad
Loggført
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!