april 25, 2024, 07:03:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grenrør til 2332cc motor  (Lest 1895 ganger)
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« på: september 24, 2015, 00:20:37 am »

Pengene våre er mindre og mindre verdt, så på grunn av høy pris så velger jeg å lage grenrør i rustfritt selv, skal allikevel lage resten av eksosanlegget selv med innkjøpte potter, rør og V-band, har verktøy og utstyr til å sveise selv :-)

Har laget meg flenser, og planlegger nå grenrørets utforming, har sett på andre og lurte på om noen hadde noen formening om radius på bend (større radius = mindre motstand og mer fart på eksos).
Er jo uungåelig med ett visst antall bend da en gjerne vil ha lik lengde på rørene inn til collector.

Har laget fienser i kveld, litt arbeid, men nesten gratis foruten arbeidet.


* image.jpg (80.73 KB, 800x600 - vist 221 ganger.)

* image.jpg (90.69 KB, 800x600 - vist 202 ganger.)

* image.jpg (100.86 KB, 800x600 - vist 217 ganger.)
« Siste redigering: september 24, 2015, 06:30:32 am av vwfreaks » Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: september 24, 2015, 05:39:43 am »

Tykke og gode, slik skal det være. Bra. Gleder meg til fortsettelsen.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: september 24, 2015, 07:52:06 am »

Frem med motor spec så skal eg se om eg får noen fine tall utav pipemax. Blunker
Loggført

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #3 på: september 24, 2015, 11:40:24 am »

CB Performance, Builders Choice Engine Kit #1186   45mm grenrør, 45mm varmepotter, 45mm doble spjeldhus fra VW Speed Parts og Megasquirt MSD V3 Extra...... det er litt endringer i kit fra CB, Pauter vipper, justerbart kamdrev og litt annet, men ikke noe som skulle gjøre det dårligere.
Eksos etter collector er 2,5" full flow.... dette skulle vel gi litt mer enn det bilen kom med i 69?
« Siste redigering: september 24, 2015, 20:34:37 pm av vwfreaks » Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 24, 2015, 19:05:16 pm »

Liker!
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 01, 2015, 17:48:20 pm »

Fikk verktøy til å holde grenrørene sammen når det punktsveises.....nå må jeg bare kappe til rørene til collectoren, så begynner morroa!

Dette verktøyet leveres til flere rørdimensjoner.


* image.jpg (95.27 KB, 800x600 - vist 193 ganger.)

* image.jpg (92.08 KB, 800x600 - vist 196 ganger.)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 01, 2015, 20:16:03 pm »

Anbefalt innsugslengde: 510 mm eller 356 mm.

Eksos:
Anbefalt 42 mm i dim, rørlengde før collector: 1277 mm, 746 mm (beste), 506 mm (er vel umulig å få til).
Fra kollektor til enden av røret: 1679 mm, 839 mm, 420 mm.

Ang dim etter collector så er 2,5" litt i minste laget og 3" litt for stort. Glad
Loggført

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 01, 2015, 22:28:48 pm »

Takker, blir kompromiss da, med 2,5" men har plass til 2 fullflow potter og en del rør, så da blir kanskje lydnivået akseptabelt.
Er kanskje en fordel at ikke pickup hytta går lenger enn bunnplata, all eksos blir under pickup planet.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 03, 2015, 08:50:58 am »

Rør skal bendes med 1:4 eller mer for best mulig flow Glad

( Eks: radius på røret er 20 mm, radius på bend er minst 80 mm).
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!