april 29, 2024, 02:26:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Spiral locks  (Lest 2622 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: oktober 27, 2015, 07:37:38 am »

Søkte på forum her etter spiral Locks til 22mm kryssbolter, da Dansken mente å ha hørt litt forskjellig. Fant ingen ting.
Noen som ønsker å dele advarsler/erfaringer mot å bruke dem i heftig turbomotor med Wiseco?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 27, 2015, 08:07:51 am »

Spiral locks er fantastiske saker! Mye lettere og tryggere enn de løse "proppene" du kan presse inni og ødelegger ikke slik som vanlige klips gjør.
Loggført

kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 27, 2015, 08:17:49 am »

Spiral locks fungerer fint de - litt knot før man har monteringsteknikken, men så er de geniale. Glad
Ikke prøvd med turbo, men fungerte veldig fint med en høyturtalls 2332 med mye komp (8000+ rpm, 13:1 komp.)
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 27, 2015, 09:48:02 am »

som nevnt så fungerer det bra.
bare pass på att sporet for låseringen i stempel er "firkantet" og ikke rundt
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 27, 2015, 10:09:16 am »

Flott, måtte ødelegge dem når jeg demonterte. Kun til engangsbruk tydeligvis. Jo jeg fikk til en god monteringsteknikk sist. Da har Dansken di på vei hjem i posten snart regner jeg med  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 27, 2015, 10:25:29 am »

Flott, måtte ødelegge dem når jeg demonterte. Kun til engangsbruk tydeligvis. Jo jeg fikk til en god monteringsteknikk sist. Da har Dansken di på vei hjem i posten snart regner jeg med  Glad

Det er nok ikke produktets feil... Gliser
Med et lite flatt skrujern så var det ikke noe problem å a de ut hele etter 27 tusen km med brutal kjøring og giring på 7500 rpm jevnt og trutt.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 27, 2015, 14:17:51 pm »

Flott, måtte ødelegge dem når jeg demonterte. Kun til engangsbruk tydeligvis. Jo jeg fikk til en god monteringsteknikk sist. Da har Dansken di på vei hjem i posten snart regner jeg med  Glad

Det er nok ikke produktets feil... Gliser
Med et lite flatt skrujern så var det ikke noe problem å a de ut hele etter 27 tusen km med brutal kjøring og giring på 7500 rpm jevnt og trutt.
27 tusen km med brutal kjøring og giring på 7500 rpm jevnt og trutt Faktisk!  Gliser Øyerulling Skummelt å ferdes i Bergen?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 27, 2015, 18:36:35 pm »

Da er jeg opdateret på greia  Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 27, 2015, 20:23:52 pm »

Spiral locks er fantastiske saker! Mye lettere og tryggere enn de løse "proppene" du kan presse inni og ødelegger ikke slik som vanlige klips gjør.
snakker du av erfaring nå?
På hvilken måte er f.eks alu buttons mindre trygt?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 28, 2015, 07:36:53 am »

Jeg har en teori om hvorfor "folk" perifert advarte meg om at Wiseco med teflonbuttons er farlig.
Wiseco leverer jo og mye slipperskirt, og da kan det vel bli for mye klaring mellom sylindervegg og kryssbolten.
Så har de gjerne ikke tenkt på at dette kan gå greit med Wiseco uten slipperskirt.?

Og jeg har nøyaktig like stempler som Trond hadde, (Erlend har) han har kjørt aluminium buttons og kjørt hardt uten problemer. Så jeg kunne sikkert fint brukt det og.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 28, 2015, 07:55:23 am »

Spiral locks er fantastiske saker! Mye lettere og tryggere enn de løse "proppene" du kan presse inni og ødelegger ikke slik som vanlige klips gjør.
snakker du av erfaring nå?
På hvilken måte er f.eks alu buttons mindre trygt?

Har ikke prøvd meg på proppene selv, men plukket en motor med dem...
Spiral clips/locks tåler mer aksial belastning før de gir etter, proppene har mye lettere for å flytte seg og ripe opp sylinderveggen.
Og er ikke eneste fordelen med proppene at de er raskere og demontere? I så fall gir det bare fyr på bålet om at de er mindre trygge...
Selvfølgelig kan man kjøre uten problemer med propper, men det innebærer at veiv og råde er i veldig bra stand og ikke skaper sidesveis belastning på kryssbolten, slik det ofte begynner å gjøre med tiden pga den dårlige opplagringen av veiva.

Men la oss ta utgangspunkt i at begge typer fungerer fint, hva veier så en alu plugg opp mot en spiral lock? Øyerulling Øyerulling
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #11 på: oktober 28, 2015, 08:44:16 am »

Spiral locks er fantastiske saker! Mye lettere og tryggere enn de løse "proppene" du kan presse inni og ødelegger ikke slik som vanlige klips gjør.
snakker du av erfaring nå?
På hvilken måte er f.eks alu buttons mindre trygt?

Har ikke prøvd meg på proppene selv, men plukket en motor med dem...
Spiral clips/locks tåler mer aksial belastning før de gir etter, proppene har mye lettere for å flytte seg og ripe opp sylinderveggen.
Og er ikke eneste fordelen med proppene at de er raskere og demontere? I så fall gir det bare fyr på bålet om at de er mindre trygge...
Selvfølgelig kan man kjøre uten problemer med propper, men det innebærer at veiv og råde er i veldig bra stand og ikke skaper sidesveis belastning på kryssbolten, slik det ofte begynner å gjøre med tiden pga den dårlige opplagringen av veiva.

Men la oss ta utgangspunkt i at begge typer fungerer fint, hva veier så en alu plugg opp mot en spiral lock? Øyerulling Øyerulling

Unødvendig info. Setter bare trykket opp 0.1 PSI... Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 28, 2015, 12:47:49 pm »

Stemplene mine veier 389 gram uten kryssbolt og fjærer, så tror ikke det er vekta av låsemekanismen for xbolt som lager høyest belastning. Og nå setter jeg jo NED effekten til 500hk. Så om de sinker veldig mye, slipper jeg å senke effekten så voldsomt  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 28, 2015, 13:25:32 pm »

Hvorfor prøver jeg i det hele tatt.... Gliser Gliser
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: oktober 29, 2015, 15:24:30 pm »

Hvorfor prøver jeg i det hele tatt.... Gliser Gliser
For å gjøre tråden mer underholdende Håkon. Og takk for det.  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!