mars 28, 2024, 22:53:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1680DP m. EFi i stock retro-utførelse  (Lest 21172 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: juli 05, 2016, 22:57:12 pm »

Som tittel tilsier er dette prosjektet av den litt eksotiske sorten. Min kjære 73 1300S som bærer navnet Leonora og som de siste fire årene har fungert som daglig bruksbil, har nå gått 140 000 km med sin matching number-motor. Det er med andre ord på tide med en overhaling per normal praksis. Fordi jeg kjører bilen på daglig basis ble det besluttet å bygge en motor fra scratch med lagerførte deler.

AS41, linjeboret
Balansert veivparti og vektjusterte stempler/råder
AA 1680 machine-in
CB2280-kam (222/260)
Skreddersydd Tmbryhn engineering-EMS paret m. std.-forgasser (spjeldhus)/innsug og tenningsanlegg

Jeg startet med å spenne opp blokka i fresen forrige søndag på temmelig spontan basis etter at en kompis hadde satt griller i hodet på meg kvelden før Osteaktig
Planen var å være klar med ny motor i bil samt få bilen klargjort for EFi-oppsett til fredagen ei arbeidsuke senere - da var det nemlig rallycross-VM i Höljes som stod på agendaen, og det hadde jo vært artig å reise avgårde med et litt eksotisk oppsett som utvilsomt ville vekke oppsikt og kanskje generere noen interessenter Blunker
Det ville bli et rotterace uten sidestykke med lange dager i verkstedet, men tidspress kan også være spennende oppi det hele.
Dessverre stoppet det hele opp på fredagen før avreise da jeg oppdaget en lekkasje fra oljepumpa pga. feilproduksjon mens jeg kjørte inn kammen. Jeg hadde da sluppet opp for tid, så arbeidet fikk jeg heller fortsette etter RX-arrangementet.

Her følger en oppsummering fra byggeprosessen som fant sted forrige uke. Jeg vil naturligvis også oppdatere hvordan prosjektet tar ivei ettersom motoren havner i bilen og jeg får samlet litt data rundt hvordan oppsettet oppfører seg Glad

Let's go!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: juli 05, 2016, 23:00:49 pm »

Gleder meg til bilder Glad
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 05, 2016, 23:18:39 pm »

Enhver motor starter med blokka, og her er det viktig å gjøre ting nøye. Først og fremst ligger veiva sjelden helt rett i blokka, både mht. retning på rotasjonsakse og sentrert posisjon relativt til blokkhalvdelen.
Her brukes et dybdemikrometer for å kartlegge avviket. Dette vil bli kompsensert ifa. shims under anlegget når blokka spennes opp i fresen.


* 1 (Large).jpg (72.66 KB. 800x600 - vist 449 ganger.)


Jeg installerer alltid casesavers i blokker som ikke har dette fra fabrikk. Var det fra sent 73 de kom med dette mons tror?
Denne blokka hadde 10mm-topplokksbolter, så her ble et std. 12mm-casesaver-kit raskt plukket ned fra hylla.
Legg også merke til at jeg gjør deepstud-moden iht. VW-standard på fremre/øvre plassering ved syl#3.
Gjenging blir gjort med lang tapp i fresespindelen på lav hastighet etter forhåndsdefinerte koordinater.


* 2 (Large).jpg (89.68 KB. 800x600 - vist 521 ganger.)



* 3 (Large).jpg (74.43 KB. 800x600 - vist 495 ganger.)



* 4 (Large).jpg (63.25 KB. 800x600 - vist 514 ganger.)

« Siste redigering: juli 06, 2016, 01:06:46 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 05, 2016, 23:23:40 pm »

Sylinder-deck tas ned for å rette opp sylinderanlegget til veivas nye posisjon som nå har blitt kompensert for ifa. shimsing av blokka relativt til fresebordet.
Jeg tok ned ca. 0,3mm for å sette vendehøyden til 1,2mm uten behov for å dreie sylinderne ved montering.
1680 machine-in-foringene har samme høyde som std. 1584-foringer og vendehøyden pleier å ligge på ca. 1,5mm på std.-motorer.


* 5 (Large).jpg (78.43 KB. 800x600 - vist 482 ganger.)

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juli 05, 2016, 23:30:24 pm »

Motoren skal få pumpe med integrert filterholder i pumpelokket, men frostpluggene som forsegler smøregalleriene blir allikevel fjernet "full flow"-style for å muliggjøre rengjøring med børste etter at maskineringsarbeidet er ferdig.
Spon som kiler seg i gallerier og journaler kan ende stygt. Best å holde seg på den sikre siden og bruke den lille tiden dette tar ifa. napping, drilling og gjenging.

Jeg bruker en alminnelig glidehammer for å trekke pluggene ut.
Du vil trenge følgende tapper/plugger og tilhørende bor:
1/8 NPT, 8,7mm
1/4 NPT, 11mm
3/8 NPT, 14mm


* 6 (Large).jpg (63.04 KB. 800x600 - vist 499 ganger.)



* 7 (Large).jpg (61.88 KB. 800x600 - vist 476 ganger.)



* 8 (Large).jpg (81.04 KB. 800x600 - vist 479 ganger.)

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 05, 2016, 23:34:20 pm »

Bob Hoovers HVX-mod ble også utført for å forbedre fløde av olje til høyre topp.
Denne kan leses mer om her:
http://bobhooversblog.blogspot.no/2007/05/hvx-mods.html


* 9 (Large).jpg (76.62 KB. 800x600 - vist 480 ganger.)



* 10 (Large).jpg (46.71 KB. 800x600 - vist 510 ganger.)


I tillegg ble returen fra simmeringen forstørret m. 6,8mm bor for økt flødepotensiale tilbake til sump og derav minsket fare for lekkasje ved høyt trykk.


* 11 (Large).jpg (57.35 KB. 800x600 - vist 489 ganger.)

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 05, 2016, 23:43:02 pm »

Tid for topper. 88mm 1680 machine-in har samme ytre/øvre diameter som 90.5mm 1776-foringer. Dette gir en temmelig tykk sylindervegg med økt termisk kapasitet. For min del som skulle bygge tilnærmet std.-motor og som har mulighet for å maskinere var valget enkelt.
1680-slip-in er derimot svært tynnvegget og er ikke å foretrekke i noe som helst oppsett spør du meg - selv om dette er populært blant enkelte motorbyggere der ute...

Kompresjonsforholdet har blitt forutbestemt til rundt 9:1, så jeg valgte å kun ta ned kanten i brennkammeret og noen tiendeler til for en jevn og frisk overflate. Erfaringsmessig vil jeg da måtte fjerne en smule gods for å sette korrekt volum, og dette ble tatt vekk fra området rundt innsugsventilen for økt flowpotensiale.


* 12 (Large).jpg (84.78 KB. 800x600 - vist 526 ganger.)


Etter at kammervolum hadde blitt satt, overflate polert og volum dobbeltsjekket ble nye eksosventiler og pent brukte innsugsventiler slipt til de gamle setene. Ideelt sett ville jeg skiftet styringer, særlig på eksos, men vi lar den gå for denne gang og ser hvordan motoren oppfører seg Blunker

Jeg bruker forresten vekt når jeg måler volumet i kammeret i stedet for å kun lese av skalaen på sprøyta. Dette gir større nøyaktighet.
1cc = 1ml = 1g vann.


* 14 (Large).jpg (93.62 KB. 800x600 - vist 531 ganger.)



* 13 (Large).jpg (78.52 KB. 800x600 - vist 530 ganger.)

« Siste redigering: juli 06, 2016, 01:10:11 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juli 05, 2016, 23:50:30 pm »

Vektjustering av råder og etter hvert stempler var neste steg.
Man har oppigjennom årene samlet opp en del gamle brukbare deler. Etter en del veiing frem og tilbake og sjonglering med rådemuttere fant jeg et sett som klokket inn med et totalavvik på 0,7g. VW sin tolleranse er på hele 5g, så jeg så meg fornøyd med resultatet uten å foreta noen form for justering.

Stemplene var også ganske bra ut av esken. Her ble krysspinnene byttet om på til jeg hadde minst mulig diff, før den tyngste av dem blei dreid av en smule i ene enden. Stemplene m. krysspinner klokket inn med et totalavvik på ikke mer enn 0,3g uten behov for å fjerne gods utover det lille på den ene krysspinnen.
Klapp på skulderen til AA Performance Glad


* 15 (Large).jpg (63.76 KB. 800x600 - vist 474 ganger.)

« Siste redigering: juli 06, 2016, 01:11:34 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juli 06, 2016, 00:02:44 am »

Klar for assembly etter en siste rengjøring og inspeksjon av samtlige komponenter. Alle gallerier er nå børstet, både i blokk og veiv, og løftere har blitt frest iht. HVX-moden. Husk kampluggen Blunker


* 16 (Large).jpg (74.92 KB. 800x600 - vist 524 ganger.)


Motoren blir satt sammen og kjørt inn med nye løftere med en svært lite brukt CB2280-kam. Denne kammen hadde jeg allerede kjørt litt med i en tidligere 1915-motor, og hadde papirer fra tidligere målte kamtider. Disse kamtidene avvek i så stor grad fra hva kamkortet tilsier, at jeg gikk i tenkeboksen for å finne ut hvordan jeg kunne få dette litt mer "innafor" uten å skaffe et justerbart kamdrev for å kompensere.
Etter litt rask regning fant jeg ut at én tann på kamdrevet tilsvarer 14,4 veivgrader.
En rask titt på de gamle kamtidene jeg hadde notert fra forrige motoren kammen stod i fant jeg ut at ved å retardere kammen med nettopp én tann på registeret, ville jeg teoretisk sett havne ganske nærme kamkortets data.
Dette viste seg å stemme etter assembly da jeg satt et måleur på innsugsventilen for å bekrefte.
Det enkle er ofte det beste! Glad

Dette anbefales dog ikke med mindre du faktisk vet hva du gjør. Dette ble kun gjort fordi det var et voldsomt avvik fra produsentens kamtider og faktiske mål. Dette er sjelden større enn et par grader, og en endring på 14,4 veivgrader ene eller andre veien vil endre motorens karakteristikk i så stor grad at du antakeligvis ikke vil prøve det ut engang...


* 17 (Large).jpg (47.01 KB. 800x600 - vist 504 ganger.)


Bildet under ble tatt på det tidspunktet kamtidene ble avlest på ovennevnte kam før motoren ble demontert og en ny kam ble installert.


* Kamtider.jpg (79.94 KB. 800x600 - vist 523 ganger.)

« Siste redigering: juli 06, 2016, 01:13:54 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: juli 06, 2016, 00:13:31 am »

Oljepumpe next. Jeg hadde ei EMPI-pumpe med innebygget filter liggende på hylla som jeg tenkte kunne være fin for denne motoren. Dessverre viste det seg at den var på 30mm uten at jeg var klar over dette den gangen den ble kjøpt inn.
30mm er i mine øyne totalt meningsløst å ha i en std.-motor. 26mm-pumpa leverer mer enn nok fløde, og det større arealet på 30mm-pumpa vil kun føre til unødvendig høyt trykk og derav oljetemp pga. restriksjon av fløde igjennom blokka - selv med HVX-moden.

Løsning: Dreie av pumpa og bruke std. 26mm VW-drev. Grovdreiing først, før vi sleiker av de siste hundredelene for å sette klaringen mellom drev og pumpelokk til <0,1mm iht. VW-spec.
Jeg sa meg fornøyd med 0,05mm målt med følerblad.


* 18 (Large).jpg (57.47 KB. 800x600 - vist 498 ganger.)



* 19 (Large).jpg (54.07 KB. 800x600 - vist 464 ganger.)


Pumpelokket ble også pyntet litt på ved anlegget til mutterne for at de originale pinneboltene i blokka skulle kunne brukes uten utskiftning med lenger pinnebolter. Jeg bruker alltid nye tetningsmuttere ved assembly av nye motorer for å sikre meg at pumpa blir tett rundt lokket.


* 20 (Large).jpg (73.31 KB. 800x600 - vist 447 ganger.)



* 21 (Large).jpg (60.75 KB. 800x600 - vist 461 ganger.)

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juli 06, 2016, 00:21:42 am »

Så til den litt mer eksotiske biten. Hvordan får man en motor til å se nesten 100% standard ut samtidig som et moderne multipoint-injection-system skal tilpasses? Her ble min løsning. Utvilsomt ikke den mest ideelle plasseringen av injectorene, men er en eventyrlysten og sulten på fremgang må alt prøves.
Plasseringen ble et nødvendig kompromiss for å holde uttrykket så nøytralt som mulig, bredden på motoren original samt faktisk bruk av de originale tyske end-casting-ene. Må legge til at det er gøy å få mye ut av lite Glad


* 22 (Large).jpg (83.59 KB. 800x600 - vist 536 ganger.)



* 23 (Large).jpg (78.61 KB. 800x600 - vist 532 ganger.)

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: juli 06, 2016, 00:28:38 am »

Såkalte injector-bungs for 14mm o-ring-tetning ble maskinert for presspasning i innsuget, som igjen ble varmet opp til rundt 250 grader for at bung-en skulle falle på plass og bli sittende etter utligning av temperatur.


* 24 (Large).jpg (40.68 KB. 800x600 - vist 449 ganger.)



* 26 (Large).jpg (44.42 KB. 800x600 - vist 453 ganger.)



* 27 (Large).jpg (79.23 KB. 800x600 - vist 510 ganger.)



* 28 (Large).jpg (55.35 KB. 800x600 - vist 474 ganger.)

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: juli 06, 2016, 00:36:24 am »

På hjemmebane gikk turen ned i kjellerboden for å flow-teste et sett passende Bosch-injectorer etter ultralydrens og utskiftning av o-ringer og innsatsfiltere. Injectorene flødet som forventet og med likt resultat Glad
Disse leverer ikke mer enn 90 cc/min @ 3bar, men er mer enn nok for en motor av dette kaliberet.


* 29 (Large).jpg (63.85 KB. 800x600 - vist 514 ganger.)



* 30 (Large).jpg (66.16 KB. 800x600 - vist 514 ganger.)

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: juli 06, 2016, 00:50:00 am »

Så var det på tide å klargjøre motorelektronikken ifa. en ny ECU, ledningsnett og et utvalg sensorer.

ECU-en har jeg selv designet og produksjonen foregår foreløpig i Drammen. Enheten har bla. innebygget MAP-sensor, lambdakontroller for avlesning av blandingsforhold (AFR) og kan drive passive coiler ut av esken. Perfekt for dette oppsettet uten behov for eksterne duppeditter. I tillegg snakker den både via USB- og Bluetooth-link med både nettbrett/mobil (Android) og PC.
ECU-en bruker MS2-extra-programvare - noe jeg for min del er svært fornøyd med og som har vist seg å fungere upåklagelig på en rekke forskjellige oppsett.


* ECU.jpg (83.17 KB. 800x600 - vist 424 ganger.)


Jeg fant også et gammel ledningsnett som ville passe motoren fint etter noen små modifikasjoner.

Aller viktigst er crank-trigger-oppsettet. Her har jeg maskinert inn et 36-1-triggerhjul på baksiden av reimskiva (inn mot blokka) slik at dette er skjult. Tilhørende VR-sensor og braket monteres sammen med reimskiva som et komplett kit.
Alt dette finnes for salg - ta kontakt ved interesse.


* Crank trigger.jpg (56.79 KB. 800x600 - vist 463 ganger.)


Jeg tilpasset også en IAT-sensor i luftfilterboksen. Denne leser temperaturen på lufta motoren suger til seg og korrigerer innsprøytningsmengden som funksjon av variabel lufttetthet.


* 31 (Large).jpg (44.31 KB. 800x600 - vist 458 ganger.)

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: juli 06, 2016, 00:56:52 am »

Så var jeg endelig klar for første oppstart og innkjøring av kam.


* 32 (Large).jpg (74.21 KB. 800x600 - vist 609 ganger.)


Motoren bruste raskt til liv etter at korrekt posisjon for tann#1 ble lagt inn i software, kinning til oljetrykk var utført og bensintrykk hadde blitt satt til 3 bar Glad

Etter ca. et kvarter på rundt 3200 rpm oppdaget jeg en liten lekkasje fra en blindplugg ifm. oljepumpas overtrykksventil.
På dette tidspunkt innså jeg at det ikke ville bli noe Höljes-tur på Leonora da jeg allerede var presset for tid og et slikt setback utvilsomt ville sprengt budsjettet.
Det var allerede fredag og snart tid for avreise  &Oslash;yerulling

Oh well, jeg syntes meg fornøyd med ukas innsats og arbeid, og dro derfor optimistisk avgårde med god samvittighet til en forrykende helg med rallycross-VM i fantastisk lag med party, fart og moro! <3

« Siste redigering: juli 06, 2016, 01:20:53 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: juli 06, 2016, 01:01:57 am »

Igang igjen med frisk energi og pågangsmot. Nå måtte denne oljepumpa repareres på et vis!

Oljefiltere har intern overtrykksmekanisme, så bypass-kretsen i pumpelokket tok jeg like så godt og maskinerte vekk.
Portene ble drillet og plugget med et par 1/8NPT-plugger.
Done deal, case closed, tett resultat.


* 40 (Large).jpg (74.57 KB. 800x600 - vist 491 ganger.)



* 41 (Large).jpg (78.23 KB. 800x600 - vist 455 ganger.)



* 42 (Large).jpg (69.57 KB. 800x600 - vist 448 ganger.)


Oppstarten gikk smertefritt og uten lekkasjer, og innkjøringen av kammen kunne fortsette der jeg sist slapp.
I morgen blir det olje- og filterskift og litt mer kosekjøring i benken, bare fordi det er moro og tilfredsstillende, før den finner veien inn i Leo-Peewsen og et nytt og spennende eventyr kan ta til.

Som jeg gleder meg! Osteaktig

Stay tuned, peeps Blunker

« Siste redigering: juli 06, 2016, 01:21:45 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #16 på: juli 06, 2016, 06:33:54 am »

Dette var et spennende prosjekt.Softis i Brevik til søndagen?i leonora altså Blunker
Loggført

Seaside VW klubb
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: juli 06, 2016, 06:50:12 am »

Ser ut som kjempeflott arbeid. Flott at du legger ut beskrivelser av prosessen her Glad
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #18 på: juli 06, 2016, 08:55:15 am »

Kul motor Glad


Men en ting.

Er ikke presspasning på injectorbungs en enorm risiko? Ja, det er presspasning i ulike temperaturer, men den dagen det evt. løsner, så har du ikke bilen lenger..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: juli 06, 2016, 10:09:28 am »

Kul motor Glad

Takk, mister Glad

Er ikke presspasning på injectorbungs en enorm risiko? Ja, det er presspasning i ulike temperaturer, men den dagen det evt. løsner, så har du ikke bilen lenger..

Så når begge materialene er av alu. og har like ekspansjonskoeffisienter, så vil presspasningen endre seg som funksjon av temp?
Slik jeg ser det, vil den med en svært marginal faktor faktisk bli trangere med økt temp fordi at bungen ble dreid til ca. 0,15 mm større diameter ved romtemperatur. Denne faktoren er vel uansett å regne som flisespikkeri.

Innfestningen av fuel rails ble gjort på en slik måte at den uansett vil holde hele assembly fint på plass slik at injectorer vil ha det svært vanskelig for å løsne og poppe ut fra railen, selv om pasningen til bungene skulle løsne fra innsuget. Planen er å holde et øye med dette i starten, men jeg er temmelig sikker på at dette aldri blir noe problem. Verdt å prøve ut Blunker


Skal se om det blir noe softis på meg, Magne. Tett program om dagen, men hadde vært veldig koselig å sett igjen gjengen! Glad
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #20 på: juli 06, 2016, 10:47:12 am »

Kul motor Glad

Takk, mister Glad

Er ikke presspasning på injectorbungs en enorm risiko? Ja, det er presspasning i ulike temperaturer, men den dagen det evt. løsner, så har du ikke bilen lenger..

Så når begge materialene er av alu. og har like ekspansjonskoeffisienter, så vil presspasningen endre seg som funksjon av temp?
Slik jeg ser det, vil den med en svært marginal faktor faktisk bli trangere med økt temp fordi at bungen ble dreid til ca. 0,15 mm større diameter ved romtemperatur. Denne faktoren er vel uansett å regne som flisespikkeri.

Innfestningen av fuel rails ble gjort på en slik måte at den uansett vil holde hele assembly fint på plass slik at injectorer vil ha det svært vanskelig for å løsne og poppe ut fra railen, selv om pasningen til bungene skulle løsne fra innsuget. Planen er å holde et øye med dette i starten, men jeg er temmelig sikker på at dette aldri blir noe problem. Verdt å prøve ut Blunker


Skal se om det blir noe softis på meg, Magne. Tett program om dagen, men hadde vært veldig koselig å sett igjen gjengen! Glad

Tykkelsen på godset har vel noe å si med tanke på hvor fort hver del varmes opp, men her er det vel uansett ikke store forskjeller i godstykkelse vil jeg tro. Men hvordan er det med tanke på bensin. Bensinen som kommer ned til dysa vil vel muligens kjøle selve injectorholderen mer en når den er forstøvet og blandet med luft nede i innsugsrøret? Bare en tanke, men definitivt noe jeg ville fulgt nøye med på i starten. Som Erlend nevnte, hvis det løsner så er det ikke mye bil igjen.

Mvh

Folke Vogn
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #21 på: juli 06, 2016, 22:46:44 pm »

Fikk laget en liten filmsnutt av typen walk-around og oppstart.
Turtallskutt er lagt på 5krpm og utføres ifa. nedtrekk av tenning til -10 grader for litt festlig pyroteknikk Osteaktig



Da gjenstår bare å få den i bilen og få mappet litt Glad
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #22 på: juli 07, 2016, 18:28:28 pm »

Smarte greier! Fin mottor!  Gliser
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #23 på: juli 09, 2016, 20:14:29 pm »

Kul motor Glad


Men en ting.

Er ikke presspasning på injectorbungs en enorm risiko? Ja, det er presspasning i ulike temperaturer, men den dagen det evt. løsner, så har du ikke bilen lenger..

Han kan vel ikke TIG sveise? Glad

Kan gå fint dette, han merker jo når motoren plutselig går dårlig og varmeapparatet fungerer "ekstra godt" Glad
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: juli 10, 2016, 09:44:42 am »

Hehe, nei, AC/DC-apparat står nok på ønskelista. DC-sveisinga går veldig fint fra tidligere TID-erfaring, men AC må jeg nok bruke litt tid på  Osteaktig

Først tur gjennomført i går kveld/natt. La hodet tilfreds på puta kl 0400 i dag morges etter rundt 100 km på veien.
Ting er på stell.

I dag blir det ny "langtur" til Skien for å treffe trivelige mennesker og spise softis.
Håper ting fortsetter å fungere som det har gjort til nå Glad

Avlegger rapport etter hvert Glad
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #25 på: juli 10, 2016, 12:23:59 pm »

Er mange som gjenger opp og skrur inn å
Loggført

Vw 1302
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #26 på: juli 10, 2016, 16:14:38 pm »

Hehe, nei, AC/DC-apparat står nok på ønskelista. DC-sveisinga går veldig fint fra tidligere TID-erfaring, men AC må jeg nok bruke litt tid på  Osteaktig

Først tur gjennomført i går kveld/natt. La hodet tilfreds på puta kl 0400 i dag morges etter rundt 100 km på veien.
Ting er på stell.

I dag blir det ny "langtur" til Skien for å treffe trivelige mennesker og spise softis.
Håper ting fortsetter å fungere som det har gjort til nå Glad

Avlegger rapport etter hvert Glad

Tipp topp tommel opp.
Med presisjon og boka "tekniske tabeller" trenger man ikke alltid å kunne sveise. Gliser
Loggført

Sveins Autohaus
Juniormedlem
**
Innlegg: 58
Bosted: Bergen

Canpro AS


Vis profil

« Svar #27 på: juli 14, 2016, 14:01:41 pm »

Ja, tommel opp. Spennende ting du lager!

Men du, mr.Bryhn, eg synes det manglar ein del i salgsleddet...  Har egentlig venta på at produkta vert lansert, men det er dei kanskje allerede?
Har forstått det slik at det meste kanskje fås kjøpt på forespørsel. 
Finn litt info her, og litt på FB, men litt utydelig kor mykje som er klart for salg. 
Dersom du leverer ting og info  på forespørsel, så er jo det greit. 
Men for min egen del hadde eg satt pris på ein meny over dei forskjellige løysingane du evt har for sal. Og gjerne med forslag til kva deler ein kan og må supplere med sjølv.
Så kan folket drøyme seg vekk i kva ein ønskjer seg til jul, er berre 6 mnd igjen ☺

Men flott arbeide, stå på videre!
Loggført

'64 Dobbelkabiner
'73 1303S
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #28 på: juli 15, 2016, 15:15:32 pm »

Ja, tommel opp. Spennende ting du lager!

Men du, mr.Bryhn, eg synes det manglar ein del i salgsleddet...  Har egentlig venta på at produkta vert lansert, men det er dei kanskje allerede?
Har forstått det slik at det meste kanskje fås kjøpt på forespørsel. 
Finn litt info her, og litt på FB, men litt utydelig kor mykje som er klart for salg. 
Dersom du leverer ting og info  på forespørsel, så er jo det greit. 
Men for min egen del hadde eg satt pris på ein meny over dei forskjellige løysingane du evt har for sal. Og gjerne med forslag til kva deler ein kan og må supplere med sjølv.
Så kan folket drøyme seg vekk i kva ein ønskjer seg til jul, er berre 6 mnd igjen ☺

Men flott arbeide, stå på videre!

Takk for feedback  Glad

Den litt skjulte og småkryptiske informasjonen skyldes at jeg legger svært lite i "markedsføring" om dagen.
Grunnen er enkel; jeg har nok å gjøre og driver stadig med raffinering / utvikling av nye modeller fra hva jeg har å tilby i dag. Dette kan regnes som forberedelser til salg i større volum. Foreløpig tar enkelte kontakt med spesifikke ønsker - noen med ønske om større pnp-pakker blir for tiden satt i kø, mens andre med mindre behov kan få lagervare relativt raskt levert.

Det vil i fremtiden bli lagt ut en detaljert oversikt over typiske pakker og oppsett samt enkeltkomponenter ettersom jeg får testet ut og klargjort for produksjon i større skala.
Siste skrik er TMB-ECU v2.0 som foreløpig er å finne på tegnebrettet - denne blir noe for seg selv, både mht. features og pris Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #29 på: juli 15, 2016, 15:59:56 pm »

Ellers litt updates på motoren:

Jeg er storfornøyd så langt! Ikke vært noen problemer etter ca. 500 km.
Er nå godt over smertegrensen, og tenker det er på tide med en ny ventiljustering, nå som ting har stabilisert seg skikkelig Blunker

Det er dog veldig interessant og over snitt utfordrende å mappe fuel for denne motoren;
Jeg tenker som følger at fordi injectorene sitter såpass langt oppe i innsugene, får motoren store mengder "wall wetting", altså treghet i fuelkarakteristikken ved transisjon igjennom fuel-mappet.
Rett og slett fordi de kjølige og lange/krokete innsugsveggene vetes av bensin i ulik grad som funksjon av bla. temp, gasshastighet og volum.
Dette gjør at AFR bruker unormalt lang tid på å stabilisere seg ved overgang mellom de forskjellige steady state-områdene i fuelmappet.

Det som utvilsomt er mest utfordrende og tidkrevende med dette klønete og kompromisspregede designet, er å få til gassresponsen på motoren i det lavere turtallsområdet.
Tuning for å matche ulik grad av wall wetting under forskjellige forutsetninger, må løses med en kombinasjon av akselerasjonstilskuddsparametere og oppsett av fueltabell - da gjerne i områder som normalt ikke er i bruk ved normal kjøring.

Heldigvis har MS2-e X-tau-funksjoner som gjør kompensasjonen for wall wetting mer dynamisk og forenkler prosessen med å komme frem til et brukbart resultat - særlig for en motor med et såpass ubrukelig injector-oppsett  Osteaktig

Jeg begynner nå å få til en kjørbar og responsiv karakteristikk hvor de forskjellige cruising-partiene mer eller mindre er på plass mht. fuel/AFR.
Tenning vil jeg eksperimentere med senere, og kjører for tiden med en grei og safe tenningstabell.

Akkurat nå er jeg ute på jobb, så får ikke gjort noe mer enn å analysere logger før jeg er tilbake om ei uke eller to Blunker





"akselerasjonstilskuddsparametere" - lengste ordet jeg noen gang har brukt i VW-sammenheng.
Det er mer av det gode der dette skvipet kommer fra  Gliser
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!