heffalomp
Nybegynner
Innlegg: 36
Bosted: Oslo
1961 113 Deluxe
|
|
« på: august 17, 2008, 22:08:49 pm » |
|
Før startet boblen umiddelbart når den var kald, men trengte litt mer gass når den var varm. Mens det siste nå er blitt gjeldende i begge tilfeller. Jeg må stort sett trykke gassen i bunn for å starte greit. Noen som vet hva dette sannsynligvis skyldes? Den går fint på tomgang, så min umiddelbar tanke om at den ikke får nok bensin ved tomgang blir vel feil(?) Pumpingen på gassen el. fungerer ikke. På forhånd takk for svar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ahelgemo
Supermedlem
Innlegg: 1597
Bosted:
|
|
« Svar #1 på: august 17, 2008, 22:18:32 pm » |
|
virker som forgasseren din flyter over
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
heffalomp
Nybegynner
Innlegg: 36
Bosted: Oslo
1961 113 Deluxe
|
|
« Svar #2 på: august 17, 2008, 22:31:38 pm » |
|
Ok, Har du et tips på hva jeg kan gjøre for å kurere dette?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ahelgemo
Supermedlem
Innlegg: 1597
Bosted:
|
|
« Svar #3 på: august 17, 2008, 22:36:26 pm » |
|
demontere,rense,det beste er vel å bruke trykkluft. men kan jo også være nålventilen som er slitt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
|
« Svar #4 på: oktober 14, 2008, 13:24:32 pm » |
|
leste i håndboka for 69 mod 1300 boble at man må pumpe med gassen 3-4 ganger når motoren er kald og gassen skal i bunn når motoren er varm for og starte
|
|
|
Loggført
|
VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Pan
Supermedlem
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #5 på: oktober 14, 2008, 15:31:15 pm » |
|
leste i håndboka for 69 mod 1300 boble at man må pumpe med gassen 3-4 ganger når motoren er kald og gassen skal i bunn når motoren er varm for og starte Hæ? Det har aldri jeg lest. Kald motor: Tråkk gasspedalen i bånn én gang, slipp gassen, vri om nøkkelen. Motor skal da starte uten gass, eller med bare litt gass. Hold clutchen inne ved svært lave utetemperaturer, slik at starteren slipper å dra rundt på annet enn bare motoren. Varm motor: Tråkk pedalen langsomt inn mens du vrir om nøkkelen, helt til den starter. 1969: http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/69bug/page18.jpg1961: http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/aug60bug/page14.jpgSjekk også at alt av forvarming til forgasseren funker.
|
|
« Siste redigering: oktober 14, 2008, 15:36:24 pm av Pan »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #7 på: oktober 14, 2008, 20:27:13 pm » |
|
Hvis du må holde gassen i bånn når du starter, tyder på for stor choke-virkning. Må du pumpe gassen for å starte, så får den for lite bensin...
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
|
« Svar #8 på: oktober 15, 2008, 22:23:07 pm » |
|
hmm.....skal se etter i håndboka i morra je men kjenner flere som kjører boble her på bygda og alle pumper dem 3-4 ganger føre de skar starte. som sagt kal se etter i morra
|
|
|
Loggført
|
VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Pan
Supermedlem
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #9 på: oktober 16, 2008, 09:54:19 am » |
|
hmm.....skal se etter i håndboka i morra je men kjenner flere som kjører boble her på bygda og alle pumper dem 3-4 ganger føre de skar starte. som sagt kal se etter i morra Totalt unødvendig. Choken skal lukke på et blunk med en gang du tråkker gassen i bånn på helt kald motor før du vrir om nøkkelen, den. Starter som et uvær uten å trenge det minste gass etter det. Linkene jeg la inn er til engelske utgaver av instruksjonsboka for bilen. Har norsk utgave i bilen selv, og vet at det ikke står noe som helst om å pumpe gassen før man starter, under noen omstendigheter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
v14127
Medlem
Innlegg: 129
Bosted: Høylandet
|
|
« Svar #10 på: oktober 16, 2008, 17:58:03 pm » |
|
Har du sjekka om choke spjellet i gasseren stenger-åpner? Ting tyder på at det står i "halvspenn" For lite lukket ved kald motor, og for lite åpent ved varm motor. Sjekk tregheter i overføringer/gjennomganger. CRC556 er en problemløser ved slike tilfeller Er vel også en Bimetallfjær som regulerer dette som kan være i ulage hvis det er snakk om automatchoke? Uansett, ta av luftfilter både ved kald og varm motor for å sjekke spjeld
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
v14127
Medlem
Innlegg: 129
Bosted: Høylandet
|
|
« Svar #11 på: oktober 20, 2008, 17:44:55 pm » |
|
Har du fiksa startproblemer? Gi en tilbakemelding til Forumet hvis du løser problemet
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
|
« Svar #12 på: oktober 20, 2008, 18:10:37 pm » |
|
hmm.....skal se etter i håndboka i morra je men kjenner flere som kjører boble her på bygda og alle pumper dem 3-4 ganger føre de skar starte. som sagt kal se etter i morra Totalt unødvendig. Choken skal lukke på et blunk med en gang du tråkker gassen i bånn på helt kald motor før du vrir om nøkkelen, den. Starter som et uvær uten å trenge det minste gass etter det. Linkene jeg la inn er til engelske utgaver av instruksjonsboka for bilen. Har norsk utgave i bilen selv, og vet at det ikke står noe som helst om å pumpe gassen før man starter, under noen omstendigheter. ok ok..........je gir meg var nok bare rein innbilning
|
|
|
Loggført
|
VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
heffalomp
Nybegynner
Innlegg: 36
Bosted: Oslo
1961 113 Deluxe
|
|
« Svar #13 på: februar 07, 2009, 16:09:28 pm » |
|
Har du sjekka om choke spjellet i gasseren stenger-åpner? Ting tyder på at det står i "halvspenn" For lite lukket ved kald motor, og for lite åpent ved varm motor. Sjekk tregheter i overføringer/gjennomganger. CRC556 er en problemløser ved slike tilfeller Er vel også en Bimetallfjær som regulerer dette som kan være i ulage hvis det er snakk om automatchoke? Uansett, ta av luftfilter både ved kald og varm motor for å sjekke spjeld Er det lov å innrømme at jeg ikke vet hvor "choke spjellet i gasseren" er? Om du har et bilde eller slikt hadde det hjulpet masse, også skal jeg prøve med litt CRC Beklager det trege svaret, men boblen er kun forbeholdt sommeren, så starter den bare nå og da for å holde ting i gang. Også jobber jeg på nytt interiør, så ting gikk litt i glemmeboken
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
|
« Svar #14 på: februar 07, 2009, 17:37:39 pm » |
|
Choke-spjelet er det øverste spjelet i forgasseren som du ser når du tar av luftfilter. Dette skal være nesten helt igjen når motoren er kald, og forflytte seg gradevis mot mer åpning, så mer og mer luft kommer til når motoren går. Redigert med bilde* Sett ovenfra, så har du chokespjelet, merket med rød pil
|
|
« Siste redigering: februar 07, 2009, 17:41:54 pm av Bj?rn »
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
heffalomp
Nybegynner
Innlegg: 36
Bosted: Oslo
1961 113 Deluxe
|
|
« Svar #15 på: februar 08, 2009, 23:24:34 pm » |
|
takk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|