Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« på: oktober 26, 2017, 18:40:00 pm » |
|
Hei, har en motor som er sammensatt med alt nytt, unntatt støtstenger og vippestell. Dette er en wbxblokk, der det er sjekket skjevheter(linjeboring) før sammensetting. Starter og går fint og er innkjørt, men ikke særlig mer. Den mister oljetrykket sakte men sikkert etter noen få minutter. Mistenkte oljetrykksventilen da denne satt fast og skiftet denne, men ingen endring. "Normalt" trykk ved oppstart(oppimot 4 bar), faller jevnt til 0 bar ved tomgang, 0,5 bar ved ca 2000 o/min etter 10 - 12 minutter. Olja er da blitt noe varm/lonka(35-50 gr). Har rådført meg litt med Knasten, og etter div feilsøking(har sjekka turbo, lekkasjer, om olja forsvinner ut av motor) har vi konkludert med for stor klaring mellom lager og veiv... For å være 100% sikker må jeg plukke ned motoren og måle nøye på dimensjoner. Hvordan bør jeg gå fram, og hva slags måleinstrumenter brukes? Bør jeg sette dette bort til noen som kan det?  Kommer til å legge ut bilde for hver del som plukkes for å vise tilstand. Kommentarer velkomne! Starter i slutten av neste uke.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1 på: oktober 26, 2017, 22:27:11 pm » |
|
Før du plukker den ned, har du shimset inn oljepumpa (lokket) riktig? For store klaringer der kan gi dårlig oljetrykk på varm motor.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #2 på: oktober 26, 2017, 22:41:59 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #3 på: oktober 27, 2017, 15:26:02 pm » |
|
Takk for tips Kjell Roar; Kun brukt en tynn(ca 1,5 - 2 mm) stripe med pakningssilikon som pakning her. Hadde en for tykk pakning i starten så renset vekk denne og erstatta med pakningssilikon. Mulig det likevel er for drøyt? Skal sjekke klaring mellom enden på drev og lokket til uka.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #4 på: oktober 27, 2017, 15:28:39 pm » |
|
Ghia69; Takk for info, ser det fins flere leverandører, samt masse på ebay av slike måleapparater. Er det blligste bare dritt? Noen anbefalinger? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #5 på: oktober 27, 2017, 17:25:48 pm » |
|
Ghia69; Takk for info, ser det fins flere leverandører, samt masse på ebay av slike måleapparater. Er det blligste bare dritt? Noen anbefalinger?  Det finnes sikkert ett og annet på Ebay, men jeg kjøpte mine her: https://verktoybutikken.no/produkt/mikrometer-utvendig/https://verktoybutikken.no/produkt/teleskopmal-sett-8-150mm/Kan for lite til å kunne si noe om kvaliteten, men det finnes sikkert de som vil påstå at det finnes noe annet som er mye bedre. Til mitt enkle bruk virker det i alle fall. ghia69
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #6 på: november 02, 2017, 00:39:34 am » |
|
Hva måler du trykket med? Ikke alt av instrumentering på markedet som er nøyaktig akkurat.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #7 på: november 02, 2017, 14:39:04 pm » |
|
Regner med Knasten har forklart om problematikken med oljepumpe og klaring til blokka? Anbefalt å bruke både o-ring på oljepumpa og et syltynt lag med tynn tetningsmasse mellom pumpe og blokk. http://www.lowbugget.com/oil_pump.html
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #8 på: november 02, 2017, 16:40:07 pm » |
|
Bruker Auto-Gauge instrumenter.  Viste omtrent 0 bar når den originale oljetrykkslampa tente. Jørn hadde en passende 30mm pumpe som jeg kjøpte av han. Har O-ring på den, samt pakka dette med bittelit pakningsmasse, ja. MEN; skal sjekke denne i fra A til Å imorra. Kommer tilbake med hva jeg finner. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #9 på: november 03, 2017, 15:10:56 pm » |
|
Da er lokket på oljepumpa åpna. Her blei det kun benytta tynn stripe med pakningssilikon som pakning. Målte klaring mellom lokk og drev: Det nedre har klaring på ca 0,1mm, det øvre litt mindre enn det. Ser dere noe galt så langt? Bilder tatt umiddelbart etter åpning av lokk.
 20171103_132048.jpg (73.56 KB. 800x450 - vist 384 ganger.)
 20171103_132042.jpg (68.83 KB. 800x450 - vist 333 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #10 på: november 04, 2017, 00:32:33 am » |
|
Matcher oljegangene i pumpa med oljegangene i blokka?
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #11 på: november 04, 2017, 16:02:55 pm » |
|
Ehem tok det som en selvfølge,... en pumpe til WBX skal vel matche kanalen i ditto blokk? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #12 på: november 04, 2017, 16:18:54 pm » |
|
Her er hva jeg fant videre, full demontering av shortblokk.
 20171103_143034.jpg (79.42 KB. 800x450 - vist 337 ganger.) [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ] Ingen tuning utført som dere ser... [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ] Er dette ifra produksjon av toppene eller har de tatt skade av oppstart?? Bittesmå fordypninger/hulrom.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #13 på: november 04, 2017, 16:32:23 pm » |
|
Da få jeg ikke lagt ut noe mer, får melding om at jeg mangler heading + tekst + at jeg har bliit automatisk logget ut. Har prøvd 5-6 ganger... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #14 på: november 04, 2017, 16:34:06 pm » |
|
[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ] Prøver med flere bilder etter at rein tekst gikk inn...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #15 på: november 04, 2017, 16:35:48 pm » |
|
Ett og ett bilde, kanskje... er sikkert litt store.
 20171103_151704.jpg (77.79 KB. 800x450 - vist 347 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #16 på: november 04, 2017, 16:36:33 pm » |
|
 20171103_145414.jpg (72.39 KB. 800x450 - vist 363 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #17 på: november 04, 2017, 16:37:26 pm » |
|
 20171103_145359.jpg (73.51 KB. 800x450 - vist 329 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #18 på: november 04, 2017, 16:39:02 pm » |
|
 20171104_131112.jpg (69.61 KB. 800x450 - vist 329 ganger.) Oljepumpehuset umiddelbart etter demontering
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #19 på: november 04, 2017, 16:39:56 pm » |
|
 20171104_131121.jpg (61.94 KB. 800x450 - vist 344 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #20 på: november 04, 2017, 16:49:23 pm » |
|
Så blei dette funnet, her har det vært noe løst i motoren, der kamdrevene har tygd opp dette noe... Ser at kamakseldrevet har avbrutte tenner. Har ikke funnet rester av noe annet løst. Trur jeg husker at jeg hørte det "singlet" i motoren da jeg hadde den i gang, lyden blei fort borte igjen. Dette er trolig årsaken til den artige lyden...  Kan drevet ha dårlige tenner? Akkurat det blei skrudd over ifra originalkammen, mener jeg å huske. Her må jeg ha nytt samt nytt veivdrev for kamaksel!
 20171104_131501.jpg (62.05 KB. 800x450 - vist 376 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #21 på: november 04, 2017, 16:50:33 pm » |
|
 20171104_131605.jpg (60.86 KB. 800x450 - vist 371 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #22 på: november 04, 2017, 16:51:34 pm » |
|
 20171104_131858.jpg (41.52 KB. 800x450 - vist 363 ganger.) Noe spon, som man ser...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #23 på: november 04, 2017, 16:52:35 pm » |
|
 20171104_132315.jpg (43.79 KB. 800x450 - vist 313 ganger.) Kam ser ok ut...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #24 på: november 04, 2017, 16:56:26 pm » |
|
 20171104_133711.jpg (64.54 KB. 800x450 - vist 316 ganger.) Veiva ser ok ut, den også... Har fortsatt planer om å gjøre målinger av lagerklaringer for å finne ut av det opprinnelige problemet. Men utifra det bildene viser, bør jeg plukke helt i filler for så å begynne helt på nytt med nye lagre, og ny innkjøring?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #25 på: november 04, 2017, 17:04:09 pm » |
|
Ups.....
Ny innkjøring?
Kam er vel innkjørt (arbeidsherdet) forlengst. Frem med merkebånd og sjekk lagerklaringer. Og sist men absolutt ikke minst, en GRUNDIG rengjøring av samtlige oljekanaler for her er sannsynligheten stor for at det ligger dritt overalt.
Stå på og fortsett gjerne med å legge ut detaljerte bilder. Meget interessant og lærerikt.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #26 på: november 04, 2017, 17:46:06 pm » |
|
[ Vedlegg ] Veiva ser ok ut, den også... Har fortsatt planer om å gjøre målinger av lagerklaringer for å finne ut av det opprinnelige problemet. Men utifra det bildene viser, bør jeg plukke helt i filler for så å begynne helt på nytt med nye lagre, og ny innkjøring?
Man bytter ikke lager hvis de har riktig klaring. Sjansen for å sette inn ett nytt lager som ikke er så bra tilpasset, er tilstede. Faktisk er ett halvslitt lager nær perfekt... Lærdom fra mine år i mc-bransjen.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #27 på: november 04, 2017, 17:50:25 pm » |
|
Ehem tok det som en selvfølge,... en pumpe til WBX skal vel matche kanalen i ditto blokk?  Har lest om pumper som må matches med blokka, for best mulig flow. Leste om en engang som bare hadde 1/2 åpning da de satt den inn.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #28 på: november 05, 2017, 00:45:23 am » |
|
Ikke uvanlig, etter hva jeg har lest og
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #29 på: november 05, 2017, 13:24:33 pm » |
|
Hvordan ser baksiden av oljepumpen ut? Kan det være boltene på kamdrevet som har tatt i pumpen? Hvordan ser akslingen på pumpedrevet som går inn i kammen ut?
Kan ikke helt se noen direkte sammenheng mellom trykklfall og det sponet/kamdrevfeilen med mindre selve pumen er skadet. Er jo både sil og filter før oljen kommer til lagerbanene. Kamdrevet er isolert i eget hus, i blokka, så noe må ha skjedd i det området. Kjører du med fordelerdrev? Mangler det shims der kanskje?
Bare noen forslag...
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|