april 19, 2024, 17:22:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Mister oljetrykk...  (Lest 24485 ganger)
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« på: oktober 26, 2017, 17:40:00 pm »

Hei,
har en motor som er sammensatt med alt nytt, unntatt støtstenger og vippestell. Dette er en wbxblokk, der det er sjekket skjevheter(linjeboring) før sammensetting. Starter og går fint og er innkjørt, men ikke særlig mer. Den mister oljetrykket sakte men sikkert etter noen få minutter.
Mistenkte oljetrykksventilen da denne satt fast og skiftet denne, men ingen endring. "Normalt" trykk ved oppstart(oppimot 4 bar), faller jevnt til 0 bar ved tomgang, 0,5 bar ved ca 2000 o/min etter 10 - 12 minutter. Olja er da blitt noe varm/lonka(35-50 gr). Har rådført meg litt med Knasten, og etter div feilsøking(har sjekka turbo, lekkasjer, om olja forsvinner ut av motor) har vi konkludert med for stor klaring mellom lager og veiv... Trist 

For å være 100% sikker må jeg plukke ned motoren og måle nøye på dimensjoner.
Hvordan bør jeg gå fram, og hva slags måleinstrumenter brukes? Bør jeg sette dette bort til noen som kan det?  Hæ

Kommer til å legge ut bilde for hver del som plukkes for å vise tilstand.
Kommentarer velkomne! Starter i slutten av neste uke.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 26, 2017, 21:27:11 pm »

Før du plukker den ned, har du shimset inn oljepumpa (lokket) riktig? For store klaringer der kan gi dårlig oljetrykk på varm motor.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 26, 2017, 21:41:59 pm »

http://www.bracketracer.com/engine/mains/mains.htm

ghia69
Loggført

Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #3 på: oktober 27, 2017, 14:26:02 pm »

Takk for tips Kjell Roar; Kun brukt en tynn(ca 1,5 - 2 mm) stripe med pakningssilikon som pakning her.  Hadde en for tykk pakning i starten så renset vekk denne og erstatta med pakningssilikon. Mulig det likevel er for drøyt? Skal sjekke klaring mellom enden på drev og lokket til uka.

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #4 på: oktober 27, 2017, 14:28:39 pm »

Ghia69; Takk for info, ser det fins flere leverandører, samt masse på ebay av slike måleapparater. Er det blligste bare dritt? Noen anbefalinger?  Glad
Loggført
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 27, 2017, 16:25:48 pm »

Ghia69; Takk for info, ser det fins flere leverandører, samt masse på ebay av slike måleapparater. Er det blligste bare dritt? Noen anbefalinger?  Glad

Det finnes sikkert ett og annet på Ebay, men jeg kjøpte mine her:

https://verktoybutikken.no/produkt/mikrometer-utvendig/
https://verktoybutikken.no/produkt/teleskopmal-sett-8-150mm/

Kan for lite til å kunne si noe om kvaliteten, men det finnes sikkert de som vil påstå at det finnes noe annet som er mye bedre.
Til mitt enkle bruk virker det i alle fall.

ghia69
Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #6 på: november 01, 2017, 23:39:34 pm »

Hva måler du trykket med? Ikke alt av instrumentering på markedet som er nøyaktig akkurat.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #7 på: november 02, 2017, 13:39:04 pm »

Regner med Knasten har forklart om problematikken med oljepumpe og klaring til blokka?
Anbefalt å bruke både o-ring på oljepumpa og et syltynt lag med tynn tetningsmasse mellom pumpe og blokk.
 
http://www.lowbugget.com/oil_pump.html
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #8 på: november 02, 2017, 15:40:07 pm »

Bruker Auto-Gauge instrumenter. Tvilende Viste omtrent 0 bar når den originale oljetrykkslampa tente.
Jørn hadde en passende 30mm pumpe som jeg kjøpte av han. Har O-ring på den, samt pakka dette med bittelit pakningsmasse, ja. MEN; skal sjekke denne i fra A til Å imorra. Kommer tilbake med hva jeg finner. Glad
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #9 på: november 03, 2017, 14:10:56 pm »

Da er lokket på oljepumpa åpna. Her blei det kun benytta tynn stripe med pakningssilikon som pakning. Målte klaring mellom lokk og drev: Det nedre har klaring på ca 0,1mm, det øvre litt mindre enn det. Ser dere noe galt så langt? Bilder tatt umiddelbart etter åpning av lokk.

* 20171103_132048.jpg (73.56 KB. 800x450 - vist 305 ganger.)

* 20171103_132042.jpg (68.83 KB. 800x450 - vist 280 ganger.)

Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: november 03, 2017, 23:32:33 pm »

Matcher oljegangene i pumpa med oljegangene i blokka?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #11 på: november 04, 2017, 15:02:55 pm »

Ehem tok det som en selvfølge,... en pumpe til WBX skal vel matche kanalen i ditto blokk? Hæ
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #12 på: november 04, 2017, 15:18:54 pm »

Her er hva jeg fant videre, full demontering av shortblokk.

* 20171103_143034.jpg (79.42 KB. 800x450 - vist 278 ganger.)
[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ] Ingen tuning utført som dere ser...
[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ] Er dette ifra produksjon av toppene eller har de tatt skade av oppstart?? Bittesmå fordypninger/hulrom.

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #13 på: november 04, 2017, 15:32:23 pm »

Da få jeg ikke lagt ut noe mer, får melding om at jeg mangler heading + tekst + at jeg har bliit automatisk logget ut. Har prøvd 5-6 ganger... Flau
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #14 på: november 04, 2017, 15:34:06 pm »

[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ] Prøver med flere bilder etter at rein tekst gikk inn...
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #15 på: november 04, 2017, 15:35:48 pm »

Ett og ett bilde, kanskje... er sikkert litt store.

* 20171103_151704.jpg (77.79 KB. 800x450 - vist 278 ganger.)


Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #16 på: november 04, 2017, 15:36:33 pm »


* 20171103_145414.jpg (72.39 KB. 800x450 - vist 292 ganger.)

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #17 på: november 04, 2017, 15:37:26 pm »


* 20171103_145359.jpg (73.51 KB. 800x450 - vist 269 ganger.)

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #18 på: november 04, 2017, 15:39:02 pm »


* 20171104_131112.jpg (69.61 KB. 800x450 - vist 265 ganger.)
Oljepumpehuset umiddelbart etter demontering

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #19 på: november 04, 2017, 15:39:56 pm »


* 20171104_131121.jpg (61.94 KB. 800x450 - vist 279 ganger.)

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #20 på: november 04, 2017, 15:49:23 pm »

Så blei dette funnet, her har det vært noe løst i motoren, der kamdrevene har tygd opp dette noe... Ser at kamakseldrevet har avbrutte tenner. Har ikke funnet rester av noe annet løst. Trur jeg husker at jeg hørte det "singlet" i motoren da jeg hadde den i gang, lyden blei fort borte igjen. Dette er trolig årsaken til den artige lyden... Osteaktig Kan drevet ha dårlige tenner? Akkurat det blei skrudd over ifra originalkammen, mener jeg å huske.
Her må jeg ha nytt samt nytt veivdrev for kamaksel!

* 20171104_131501.jpg (62.05 KB. 800x450 - vist 319 ganger.)

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #21 på: november 04, 2017, 15:50:33 pm »


* 20171104_131605.jpg (60.86 KB. 800x450 - vist 290 ganger.)

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #22 på: november 04, 2017, 15:51:34 pm »


* 20171104_131858.jpg (41.52 KB. 800x450 - vist 307 ganger.)
Noe spon, som man ser...

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #23 på: november 04, 2017, 15:52:35 pm »


* 20171104_132315.jpg (43.79 KB. 800x450 - vist 256 ganger.)
Kam ser ok ut...

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #24 på: november 04, 2017, 15:56:26 pm »


* 20171104_133711.jpg (64.54 KB. 800x450 - vist 252 ganger.)
Veiva ser ok ut, den også...
Har fortsatt planer om å gjøre målinger av lagerklaringer for å finne ut av det opprinnelige problemet. Men utifra det bildene viser, bør jeg plukke helt i filler for så å begynne helt på nytt med nye lagre, og ny innkjøring?

Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #25 på: november 04, 2017, 16:04:09 pm »

Ups.....

Ny innkjøring?

Kam er vel innkjørt (arbeidsherdet) forlengst. Frem med merkebånd og sjekk lagerklaringer. Og sist men absolutt ikke minst, en GRUNDIG rengjøring av samtlige oljekanaler for her er sannsynligheten stor for at det ligger dritt overalt.

Stå på og fortsett gjerne med å legge ut detaljerte bilder. Meget interessant og lærerikt.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #26 på: november 04, 2017, 16:46:06 pm »

[ Vedlegg ] Veiva ser ok ut, den også...
Har fortsatt planer om å gjøre målinger av lagerklaringer for å finne ut av det opprinnelige problemet. Men utifra det bildene viser, bør jeg plukke helt i filler for så å begynne helt på nytt med nye lagre, og ny innkjøring?

Man bytter ikke lager hvis de har riktig klaring. Sjansen for å sette inn ett nytt lager som ikke er så bra tilpasset, er tilstede.

Faktisk er ett halvslitt lager nær perfekt...

Lærdom fra mine år i mc-bransjen.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #27 på: november 04, 2017, 16:50:25 pm »

Ehem tok det som en selvfølge,... en pumpe til WBX skal vel matche kanalen i ditto blokk? Hæ

Har lest om pumper som må matches med blokka, for best mulig flow. Leste om en engang som bare hadde 1/2 åpning da de satt den inn.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #28 på: november 04, 2017, 23:45:23 pm »

Ikke uvanlig, etter hva jeg har lest og
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #29 på: november 05, 2017, 12:24:33 pm »

Hvordan ser baksiden av oljepumpen ut? Kan det være boltene på kamdrevet som har tatt i pumpen? Hvordan ser akslingen på pumpedrevet som går inn i kammen ut?

Kan ikke helt se noen direkte sammenheng mellom trykklfall og det sponet/kamdrevfeilen med mindre selve pumen er skadet.
Er jo både sil og filter før oljen kommer til lagerbanene.
Kamdrevet er isolert i eget hus, i blokka, så noe må ha skjedd i det området. Kjører du med fordelerdrev? Mangler det shims der kanskje?

Bare noen forslag...
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!