mars 28, 2024, 11:35:19 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: o-ringer på ventilene  (Lest 2668 ganger)
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« på: februar 15, 2018, 20:38:55 pm »

Er det vanlig å montere disse O-ringene http://folkevogn.no/index.php/nb/butikk/produkt/8035-ventiltetning-12-1600
Ser det er beskrevet i Bentley manualen. Hvilken funksjon har de, og bruker du dem når du bygger topper?
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: februar 17, 2018, 08:54:55 am »

Skal jo kun på innsugsventilene ,så min teori er at det ikke skal komme luft eller olje inn i innsuget. Må jo være litt klaring mellom ventilstyring og stamme, så den skal tette dette. Men hvor lenge de virker er jo en annen sak. Ved første ventilåpning vil jeg tro de står på øverste stilling og kun vil tette ved fullt løft. Etter en liten stund blir de sprø og du  finner de som regel i oljesila....
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #2 på: februar 17, 2018, 14:21:13 pm »

Det er forskjellige løysningar på ventiltetningar, alt frå o-ringar som følger med ventilstamma opp og ned, til nokon som minner om zimmerringar i metallhylser, som ein slår ned på styringa med eige verktøy.
Enkelte av desse er så finslige at det følger med ein 'kondom' til å ha på toppen av ventilstamme , for å hindre skadar på skrapeleppene inni tetningen.
Tommelfingerregelen er at dei sitter på innsuget for å hindre å suge oljedampen inn på sugesida. Mange motorar har også på eksosida, for å hindre oppbygging av koks på stamma, og ikkje minst blårøyk.
Om ikkje anna står, så bruker eg alltid på begge sidene. Det er fullt mulig å skifte utan å ta av toppen, ved å ha trykkluft i sylinderen for å løyse ut fjørene.
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #3 på: februar 17, 2018, 20:41:56 pm »

Dalland har vel vært innom temaet på sitt motorbygge, tror det var VW Golf tetninger, men da måtte vel ventilstyringen maskineres hvis jeg husker rett.

Har selv kuttet ut bruken av de tetningene som følger med i pakningssettet til boble motorer, virker en liten stund, så ligger de i bunn av olja :-)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: februar 21, 2018, 10:50:26 am »

Org tetnigen er kun for eksos ventilen og har vel ikke akkurat et godt rykte.

Det jeg gjorde kan ikke sammenlignes med de originale skraperingene og krever endel maskinering av toppen osv.
Alt ligger i prosjekttråden om det er av interesse, for min del virker det til å ha funket veldig bra.
Loggført

Smokken
Medlem
***
Innlegg: 163
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #5 på: februar 22, 2018, 08:40:18 am »

O ringen er vel ikke en tetning slik som de man monterer på styringen. Den skal vel heller ikke skrape ventilstammen i og med at den følger ventilen opp og ned. Hindrer rett å slett oljen å renne inn i motoren. Sitter samme løsning på eldre v-8 f.eks.
Når bilen skyter en blå dott etter at du har tanket opp ( Varm motor, kort stans)  er det ofte fordi det renner litt olje inn i motoren.
Om det har en kjempe funksjon på liggende topper er ett godt spørsmål. Og om kvaliteten på de o ringene som følger med er god er ett annet.
Loggført

Ikke alltid
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: februar 22, 2018, 09:27:08 am »

Jeg kaller den en skrapering da den er laget i plast og skal skli nokså fritt på ventilen for å skrape av litt av oljen på stammen på eksosventilen.
I teorien skal den ligge løst mot styringen når ventilen er på vei ned, dette funker selvfølgelig mye dårligere enn en skikkelig ventiltetning men det var bare en jalla løsning vw gjorde for å jukse med utslipskravene da den funker i starten men knekker fort og er å finne i sumpen.
Loggført

Smokken
Medlem
***
Innlegg: 163
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #7 på: februar 22, 2018, 13:37:28 pm »

Så svaret er vel: Kast de så slipper man gummi / plast i oljen.
Loggført

Ikke alltid
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: februar 23, 2018, 10:16:19 am »

Org tetnigen er kun for eksos ventilen og har vel ikke akkurat et godt rykte.

Det jeg gjorde kan ikke sammenlignes med de originale skraperingene og krever endel maskinering av toppen osv.
Alt ligger i prosjekttråden om det er av interesse, for min del virker det til å ha funket veldig bra.

Orginaltetningen er kun for innsug  Blunker Men uansett liten nytte og mye bedre slik du har gjort.


* Innsugsgummi.jpg (54.58 KB, 585x600 - vist 177 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #9 på: februar 23, 2018, 13:03:06 pm »

Takk, da var jeg tydligvis ikke helt våken når jeg skrudde sist. Glad
Loggført

Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: februar 23, 2018, 13:30:18 pm »

Takk, da var jeg tydligvis ikke helt våken når jeg skrudde sist. Glad
Vet du ca side det er på? 100 sider med tråd Øyerulling
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: februar 23, 2018, 14:01:00 pm »

Ca side 83, men så er jo bildene drit. går kanskje å trykke på di..
Loggført

Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: februar 23, 2018, 22:43:01 pm »

Takk:)
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #13 på: februar 25, 2018, 12:58:25 pm »

Takk for alle innspill. Da har jeg lært litt mer i dag og.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!