mars 28, 2024, 17:17:38 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1600 singelport til 1600 dobbelport  (Lest 2540 ganger)
Ole Kristian 74 1303S
Juniormedlem
**
Innlegg: 90
Bosted: Drammen



Vis profil
« på: mars 04, 2019, 13:02:24 pm »

Hei

Er det mulig å bygge om en singelport til en dobbelport og hva må eventuelt gjøres?
Loggført

Mvh

Ole Kristian Blomquist Østborg
VW 1303S 1974
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: mars 04, 2019, 20:21:28 pm »

Så lenge begge allerede er 1600, skal det holde med å bytte over topper, innsug og forgasser fra dobbelport motoren. Men er jo bare 3Hk i forskjell, så om du merker den store forskjellen er litt tvilsomt  Blunker
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Ole Kristian 74 1303S
Juniormedlem
**
Innlegg: 90
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #2 på: mars 04, 2019, 20:38:11 pm »

Hei

Tusen takk for svar.

Tenkte jeg skulle bygge om til 1641ccm via stage 2 kit til Hot Shop for eksempel.

Så vidt jeg skjønner vil jeg da trenger nye topper i tillegg til dette settet, er det korrekt? Er blokk og innmat ellers likt?

Kan lite om motor, så setter pris på all hjelp.

Mvh

Ole kr
Loggført

Mvh

Ole Kristian Blomquist Østborg
VW 1303S 1974
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 05, 2019, 08:01:44 am »

Blokk og innmat går om hverandre. Noen nyere blokker kan være noe forbedret ift de gamle.
De to midtre, øverste pinneboltene i blokka vil bli for lange når du bytter til dobbeltport topp.

Så de må byttes eller gjøres kortere.
Og så må du ha nye innsug så klart.

Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: mars 05, 2019, 16:08:52 pm »

Sjekket Stage2 settet, og der er det ikke topper, nei. Siden forgasserne i settet er beregnet for dobbelport må du ha dobbelport topper, og sikkert lurt med Haynesmanualen i tillegg som de anbefaler  Osteaktig Regner med alt av tiltrekkingsmomenter og lignende står der. Følger jo en kam også med i det settet, så motoren må helt i fra hverandre for å få den inn.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Ole Kristian 74 1303S
Juniormedlem
**
Innlegg: 90
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #5 på: mars 06, 2019, 08:11:42 am »

Takk for svar. Helt supert.
Loggført

Mvh

Ole Kristian Blomquist Østborg
VW 1303S 1974
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #6 på: mars 06, 2019, 13:52:30 pm »

Haynes manualen er helt ok, og de fleste moment er oppgitt. Men Bentley manualen er latterlig mye bedre. Absolutt verd å betale mer for den.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Ole Kristian 74 1303S
Juniormedlem
**
Innlegg: 90
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #7 på: mars 06, 2019, 15:13:25 pm »

Takk, da skal jeg se om jeg får tak i den.
Loggført

Mvh

Ole Kristian Blomquist Østborg
VW 1303S 1974
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #8 på: mars 08, 2019, 22:29:36 pm »

Regner med at det er motorkode B på din motor? Dvs. at den har motorfester for transporter ved reimhjulet.

Er på jakt etter en slik motor, kan evnt. bytte mot en 1300 AB. Blir samme jobb å bygge om den til 1641, men det er en litt nyere og mer 'moderne' blokk med de rette pinneboltene.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #9 på: mars 08, 2019, 22:47:01 pm »

Og AB motoren har jo dobbelporttopper. Er han heldig har den like store ventiler som 1600, og kan borres opp til å passe 1641.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Ole Kristian 74 1303S
Juniormedlem
**
Innlegg: 90
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #10 på: mars 08, 2019, 23:26:24 pm »

Hei

Kunne byttet ja. Men har tilgang på motor fra Sverige "ny" til rundt 25 000 avhengig av kurs. Og tenkte å bygge videre på denne.

Motor jeg har nå har bare gått ca 200 timer.

Men ellers takk for fint forslag.
Loggført

Mvh

Ole Kristian Blomquist Østborg
VW 1303S 1974
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: mars 09, 2019, 15:07:50 pm »

Det du oppnår ved å bytte til dobbeltport kontra singelport, er at du får 3 hk mer på topp, mens singelport har mer dreimoment på litt lavere turtall, dvs den drar bedre på lavt/mellomregisteret. Ser ikke den store fordelen av å bytte hvis du ellers går for ganske original motor. Skal du trimme mer, er selvfølgelig saken noe annet. Skal du bytte kam, trenger du også åpnere topper enn originalt for å få nytte av kammen. 1:1.25 vipper på originalkam flower godt nok når du har originale 1600dp topper, du får ikke mer mat inn med annen heftigere kam, ref flødestest på Boxerville.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!