Takk for enda ett fantastisk SCC!
Ser nå at det har gått ett år siden sist oppdatering, og det er kanskje ikke så rart når man i stor grad har vert opptatt med oppussing av hus og en pjott som snart bikker to år.
Litt har skjedd med sikaen, men imponerende lite? I forrige innlegg skriver jeg om problemet med subbing i hjulhuset. Etter bytte av framdekk til litt lavere profil og nye Bilstein dempere fra Type2Detective, har bilen endret seg kraftig i kjørekomfort. Subbingen er så godt som fraværende selv med to i bilen og bilen ligger mye stødigere på veien og fortsatt med høy komfort. Nesten ukentlig i flere måneder har planet vert fylt til randen med boss og det er aldri et problem over humpene. Det virker som bilens kjørehøyde, dekkhøyde og stivhet er godt balansert da hvis det først subber så er det like ofte dekk mot hjulkasse som stab stag eller dekselet under styresnekken.
Sett bort ifra ukentlig bruk gjennom hele året, har bilen vert med på Tistlo run, SCC scenic tour og nå SCC, alle gangen med combicamp. Jeg kan vel ikke annen enn å innrømme at "moderne" motor med solid varmeapparat har blitt en luksus jeg setter sterkt pris på.
Etter Scenic tour var det flere som kommenterte mengden blårøyk i nedoverbakker. Dette kom ikke overraskende på da motoren virket sliten når jeg fikk den og har blir hyggelig misbrukt i min tid. For enkelhetens skyld ble det derfor handlet inn en identisk vrakmotor som kun er gått 100 000 med god service historikk for 5000 kr. Satser på å bytte over delere og få den inn i vinter. Jeg antar at det er stempelringene som i stor grad har takket for seg og dette vises igjen i et høyt oljeforbruk.
Heldigvis er det både raskt og billig å bytte motor, så får nåværende motor ligge på hyllen frem til jeg en dag plukker den og lager noe moro ut av den..
Turen til SCC gikk strålende, og jeg fikk endelig testet hvor godt/dårlig dagens kjølesystem fungerer, på vei opp hardandervidda, med mye last og combicamp merket jeg at motoren reduserte fortenninga grunnet temperaturen, etter to minutter med kupeviften på var den tilbake med full effekt. Dagens radiatorvifte dekker bare 1/5 av radiator arealet og ny som dekker halvparten har ligget klar lenge.
Selv om jeg trodde jeg slapp unna banekjøring i år måtte jeg gi etter for gruppepresset og fikk låne hjelm og hansker og ende opp med ca 10 drag på stripa.
Første gikk rolig for seg i mål på 16 sek, andre drag var jeg blitt såpass gira at jeg glemte håndbrekket på og dro i sperra på tre gir.

Forsiktig krøp tiden ned til akseptable 15.54 sek og 140 km/t. Jeg regner med at starten kan forbedres en del om grepet var bedre, men mtp. at det er 50 mil hjem igjen avsluttet jeg mens leken var god.

Ut i fra drag calculatorer på nettet tilsier dette at det skal være ca 170 hk i motoren, noe som kommer som en positiv overraskelse mtp. oljeforbruket og at disse motorene blir omtalt som 150 hk i Skandinavisk utgave.
Og til vår kjære speaker: Nei den har verken turbo eller oljelekkasje.