desember 01, 2020, 15:24:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Subasika'en til Dalland  (Lest 19174 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3019
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #30 på: november 22, 2019, 23:56:58 pm »

Etter litt mer potling går motoren nå fint på tomgang.
Er rikelig med pops and bangs så passer vel gått inn i rånemiljøet.  Osteaktig
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3019
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #31 på: november 24, 2019, 22:56:34 pm »

Så var ledningsnettet så godt som ferdig.

* IMG_20191124_200721.jpg (47.21 KB. 450x600 - vist 130 ganger.)

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3019
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #32 på: november 24, 2019, 23:07:35 pm »

Motoren er test montert og ser at bilen må heves endel. Men ellers er det ikke store tilpassingene som må til.
Begynt å ta mål og fundere på radiator, litt ombygging av eksos og et helt nytt hjemmelaget bakre motorfeste.
Men dette skal nok gå fint. Glad


* PSX_20191124_230026.jpg (97.85 KB. 800x600 - vist 161 ganger.)



* PSX_20191124_230234.jpg (85.51 KB. 800x600 - vist 185 ganger.)


Innser bare mer og mer at 002 girkassa for org 1600 blir veldig feil for denne motoren så håper noen har en 091 kasse liggende de kunne tenke seg å selge.  Øyerulling

Loggført

grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6491
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #33 på: november 25, 2019, 10:30:18 am »

Dette ser veldig bra ut så langt Glad

Spent på å se løsningen for kjøling; tenker du å plassere radiatoren foran?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3019
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #34 på: november 25, 2019, 10:42:05 am »

Dette ser veldig bra ut så langt Glad

Spent på å se løsningen for kjøling; tenker du å plassere radiatoren foran?

Håpet var å legge en radiator flatt under, men må finne noe som har passende dimensjoner og plassering av rørstusse. I kombinasjon med et scoop og vifte så håper jeg det vil funke bra. Satser på å overdimensjonere radiatoren for å kompansere for redusert luft strømning slik at vifta ikke trenger å gå hele tiden.

En kjekk ting nå med moderne motorstyring er at jeg kan montere en modifisert låsesylinder fra subaruen i kupeen fremme så får jeg skikkelig startsperre når jeg tar med meg begge nøklene. Blunker
Det er jo bare en stålvaier og ett skrujern som skal til for å stjele bilene våres til vanlig. Sjokkert
Loggført

Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1232
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #35 på: november 25, 2019, 10:55:11 am »

Har du en adapterplate /-kit for å få motoren til å passe på girkassa? Eller har/skal du bytte girkasse til en som passer på motoren?
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3019
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #36 på: november 25, 2019, 17:02:26 pm »

Har du en adapterplate /-kit for å få motoren til å passe på girkassa? Eller har/skal du bytte girkasse til en som passer på motoren?

Er en adapter plate og svinghjul fra kep som gjør at det passer på boble og buss kasse.  Blunker
Loggført

nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3412
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #37 på: november 29, 2019, 23:33:40 pm »

Det jobbes sikkert hardt i garasjen her nå ? stille på oppdateringer, så regner med det  Glad
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3019
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #38 på: november 30, 2019, 01:25:24 am »

Presser inn noen timer i ny og ne.
Radiator og registerreim sett er bestilt, motor og girkasse er demontert
Får låne en 091 kasse av en god venn mens jeg leter etter en selv.
Lagt en mockup av motor feste så det blir nok snart sveist.  Blunker

Sikkert nye bilder snart. Glad
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3019
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #39 på: desember 02, 2019, 19:20:26 pm »

Fikk låne en 091 girkasse mens jeg leter av en av de mange supre boble kompiser! Så plukket ned drivknutene og smurte opp med molykote hjullager grease og satt i kassa.
Har begynt på motorfeste, anbefaler ikke å kappe 8mm stålplate i t-skjorte med vinkelsliper... Bilde kommer når det er ferdig.

Ellers hadde jeg en flott drittjobb med å skure rommene under lasteplanet..




* IMG_20191130_195251.jpg (46.94 KB, 450x600 - vist 171 ganger.)
Loggført

nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3412
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #40 på: desember 02, 2019, 22:11:15 pm »

,

* 24312492_10155706741330801_4388335899716129726_n.jpg (7.8 KB. 190x265 - vist 74 ganger.)

Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4582
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #41 på: desember 03, 2019, 21:45:25 pm »

Dette blir utrolig fett.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3019
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #42 på: desember 04, 2019, 07:27:58 am »

Oh you guys!  Osteaktig

Ligger for tiden å knoter i bensintank rommet med ledningsnettet. Er en såpass ubehagelig arbeidsposisjon at ting går litt sakte og lite å vise bilde av.
Men neste uke kan jeg få sett på radiator osv så da er jeg tilbake med bilder.  Kult
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3019
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #43 på: desember 05, 2019, 10:46:55 am »

Da bensinpumpen som skal brukes har ø13 tilkobling på sugesiden så fristet det å gjøre det samme på tanken for å minske faren for kavitasjon. Da mutteren ikke er i loddbart materiale ble det helmaskinert ny rørstuss.


* IMG_20191205_103551.jpg (30.55 KB. 450x600 - vist 104 ganger.)

Loggført

Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted:



Vis profil
« Svar #44 på: desember 05, 2019, 18:18:40 pm »

Selvgjort er velgjort  Blunker
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3019
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #45 på: desember 05, 2019, 23:31:07 pm »

Tja, denne gangen var det faktisk en lærling i fabrikken som trengte noe å gjøre på.  Glad

Satt i motoren igjen for å se om motorfeste planen og elnettet ser lovende ut og det er ikke så alt for gale. Multi kontaktene til motoren vil henge ned fra "taket" i motorrommet for lett og fleksibel kobling ca som på bilde.
Da gjenstår bare den som går fra dynamo til batteri, gass vaier, to kjøleslanger og bensin. Ser ut til å bli en rask motor å ta inn og ut!  Blunker


* PSX_20191205_233014.jpg (72.72 KB. 800x540 - vist 157 ganger.)

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3019
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #46 på: desember 05, 2019, 23:33:07 pm »

Motorfestet er i 8mm plate slik at jeg kan føle meg trygg på å ikke slå nedi med sumpen.


* PSX_20191205_231810.jpg (50.42 KB. 800x456 - vist 181 ganger.)

Loggført

Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1232
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #47 på: desember 06, 2019, 14:00:36 pm »

Tja, denne gangen var det faktisk en lærling i fabrikken som trengte noe å gjøre på.  Glad

Satt i motoren igjen for å se om motorfeste planen og elnettet ser lovende ut og det er ikke så alt for gale. Multi kontaktene til motoren vil henge ned fra "taket" i motorrommet for lett og fleksibel kobling ca som på bilde.
Da gjenstår bare den som går fra dynamo til batteri, gass vaier, to kjøleslanger og bensin. Ser ut til å bli en rask motor å ta inn og ut!  Blunker

[ Vedlegg ]

Er det avtakbar bakplate på disse nymotens bay'ene...? Hvis ikke, så kunne jo nettopp det være en tanke...? Akkurat det med motor ut/inn er jo enklere for oss med splittet personlighet...  Osteaktig
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3019
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #48 på: desember 06, 2019, 15:04:02 pm »

Tja, denne gangen var det faktisk en lærling i fabrikken som trengte noe å gjøre på.  Glad

Satt i motoren igjen for å se om motorfeste planen og elnettet ser lovende ut og det er ikke så alt for gale. Multi kontaktene til motoren vil henge ned fra "taket" i motorrommet for lett og fleksibel kobling ca som på bilde.
Da gjenstår bare den som går fra dynamo til batteri, gass vaier, to kjøleslanger og bensin. Ser ut til å bli en rask motor å ta inn og ut!  Blunker

[ Vedlegg ]

Er det avtakbar bakplate på disse nymotens bay'ene...? Hvis ikke, så kunne jo nettopp det være en tanke...? Akkurat det med motor ut/inn er jo enklere for oss med splittet personlighet...  Osteaktig

Fast på disse, men motoren er så mye mindre at det er bare å trekke motoren av girkassen og full fart på liften. Ingenting som kan hekte seg borti.  Blunker
Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3403
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #49 på: desember 06, 2019, 15:24:27 pm »

Motorfestet er i 8mm plate slik at jeg kan føle meg trygg på å ikke slå nedi med sumpen.

[ Vedlegg ]

Disse platene kunne vært kjekt å ha en tegning av....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1232
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #50 på: desember 06, 2019, 15:48:33 pm »

Tja, denne gangen var det faktisk en lærling i fabrikken som trengte noe å gjøre på.  Glad

Satt i motoren igjen for å se om motorfeste planen og elnettet ser lovende ut og det er ikke så alt for gale. Multi kontaktene til motoren vil henge ned fra "taket" i motorrommet for lett og fleksibel kobling ca som på bilde.
Da gjenstår bare den som går fra dynamo til batteri, gass vaier, to kjøleslanger og bensin. Ser ut til å bli en rask motor å ta inn og ut!  Blunker

[ Vedlegg ]

Er det avtakbar bakplate på disse nymotens bay'ene...? Hvis ikke, så kunne jo nettopp det være en tanke...? Akkurat det med motor ut/inn er jo enklere for oss med splittet personlighet...  Osteaktig

Fast på disse, men motoren er så mye mindre at det er bare å trekke motoren av girkassen og full fart på liften. Ingenting som kan hekte seg borti.  Blunker

Nais  Kult
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3019
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #51 på: desember 06, 2019, 17:42:37 pm »

Motorfestet er i 8mm plate slik at jeg kan føle meg trygg på å ikke slå nedi med sumpen.

[ Vedlegg ]

Disse platene kunne vært kjekt å ha en tegning av....

Om det er ønsker om det skal du gjerne få, men dette ordner du på minutter med papp, tusj og saks.  Glad
De er også å få kjøpt, men da beskytter de ikke sumpen også er det custom eksos her så ville tatt borti...
Loggført

Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1232
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #52 på: desember 09, 2019, 13:02:01 pm »

Motorfestet er i 8mm plate slik at jeg kan føle meg trygg på å ikke slå nedi med sumpen.

[ Vedlegg ]

Disse platene kunne vært kjekt å ha en tegning av....

Om det er ønsker om det skal du gjerne få, men dette ordner du på minutter med papp, tusj og saks.  Glad
De er også å få kjøpt, men da beskytter de ikke sumpen også er det custom eksos her så ville tatt borti...

Bare å gjøre som Dalland sier, nemlig bruke CAD (dvs. Cardboard Aided Design) Blunker
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
t2-Splitwindow
Seniormedlem
****
Innlegg: 373
Bosted: Voss



Vis profil
« Svar #53 på: desember 11, 2019, 17:16:14 pm »

Ang mont av radiator..

Her er bilder av korleis nokon andre har monter det  Blunker


* 20180102_151609.jpg (51.73 KB. 450x600 - vist 184 ganger.)



* 20180214_213634.jpg (63.73 KB. 450x600 - vist 166 ganger.)


Med 2stk 12" vifter. Radiator er frå Fxxxx Mustang.

Arnstein


Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3019
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #54 på: desember 11, 2019, 22:56:21 pm »

Takker. Kjekt med inspirasjon.
Har bestilt en radiator fra mitsubishi Lancer som jeg tror har inn og ut i fornuftig retning..

Kanskje fortsettelse på lørdag..  Øyerulling
Loggført

nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3412
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #55 på: desember 11, 2019, 23:17:21 pm »

det over her ser mistenkelig ut som en subadoor
  Glad
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3019
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #56 på: desember 12, 2019, 09:24:00 am »

det over her ser mistenkelig ut som en subadoor
  Glad

Skulle til å skrive at det er godt den får et nytt hjerte i en så gammel bil, men ser ikke ut til at det blir mangle prosent med eksisterende gammel bil der uansett. Gliser
Loggført

Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1232
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #57 på: desember 12, 2019, 15:57:10 pm »

Ang mont av radiator..

Her er bilder av korleis nokon andre har monter det  Blunker

Med 2stk 12" vifter. Radiator er frå Fxxxx Mustang.

Arnstein



Ser veldig bra ut, Arnstein, men hvilken vei suger/blåser viftene dine...?
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
t2-Splitwindow
Seniormedlem
****
Innlegg: 373
Bosted: Voss



Vis profil
« Svar #58 på: desember 12, 2019, 16:59:39 pm »

Ang mont av radiator..

Her er bilder av korleis nokon andre har monter det  Blunker

Med 2stk 12" vifter. Radiator er frå Fxxxx Mustang.

Arnstein



Eg tenkjer dei må blåse ned for å bli kvitt varmen. Vil også lage eitt "brett"  som tvingar lufta opp i framkant slik at det blir gjennomstrauming av lufta.

Arnstein

Ser veldig bra ut, Arnstein, men hvilken vei suger/blåser viftene dine...?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3019
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #59 på: desember 17, 2019, 17:04:01 pm »

Det går vist veldig sakte å få radiatoren fra tyskland til Norge så da begynte jeg å se på eksosen.
Etter mye leting på nettet etter hvilken lydpotte jeg hadde lyst på så ende jeg til slutt opp med HP-2 fra Flowmaster.
Men å bruke 2 tusen og vente flere uker fristet ikke så da ble det den lengste runde fra biltema (79-8552) til den nette sum av 439 kr. Så får jeg bare håpe at lydbildet blir fint nok. Glad

Kunne ikke dy meg så måtte jåle opp med litt billig reimhjulsbling fra china... Øyerulling


* PSX_20191217_164144.jpg (60.02 KB. 481x600 - vist 132 ganger.)


Kjøpte også inn noen radiator fleksislanger fra biltema også får jeg bøyd til rørene når radiatoren er på plass. Blunker

Loggført

Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!