KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« på: september 21, 2009, 00:26:07 am » |
|
Høsten er her så da virker det som jeg har Ueeendelig med tid før våren kommer til all slags prosjekter...... Så jeg har kjøpt en -75 Jeans uten motor, men med skilter! Planen med denne er å bruke bilen som testbrakke for ett cheap'O prosjekt med en del skrot-deler (+ noen nye billigdeler) for å lage ett budget turbo bygge.
|
|
« Siste redigering: oktober 09, 2009, 13:10:19 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1 på: september 21, 2009, 00:33:33 am » |
|
jeg høggde en veldig rusten -68 som det satt i følge forrige eier en God 1500 motor i Denne blei kjørt på plass og har stått i maaange år. Dette blir utgangspunkt for motoren. Glemte å sette inn motoren i fjor høst , så den har stått ute en hel vinter men med luftfilter på .så antar den er like god. Går rundt.
Har sjekket endeslakk og det er bittelitt.Så forløpig er den god nok Planen er att den ikke skal splittes, hvis den starter opp greit uten noe særlig ånding.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #2 på: september 21, 2009, 00:36:41 am » |
|
mesteparten av delene vil komme fra SJEF's VW delemann "Raaen" i det rike utvalget ligger det bl.a. noen 1,6L TD motorer fra "T3" transportere/caraveller. denne motoren her må avse turboen det er en kkk k-14.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #3 på: september 21, 2009, 00:39:56 am » |
|
fått demontert turbo og manifold er ikke store tassen dette.... kappet opp manifold for å kanksje bruke flensen...men lager mest sannsynlig ny i vanlig stål.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #4 på: september 21, 2009, 00:53:18 am » |
|
innsprut vil bli fra WBX som har det fancy navnet "Digijet" jeg kommer til å kjøre E-85 på denne . så det må modifiseres litt. Pga innsprutet "må" jeg ha dobbelportet topper( skal bruke sånne dobbel port originale innsprut manifolder), noe denne motoren ikke har. siden E-85 krever en del mere suppe enn benzin er planen å montere 2 extra WBX dyser ( 1 til hver topp/side) ett stykke opp i hvert insugs rør dette vil da gi ca 50% mere suppe som funker fint på E-85 på turbo motorer.. heller litt feit enn mager.(gjelder ikke damer) mengdemåleren tar seg av resten. ( må sjekke om transistoreni WBX hjernen takler 2 extra dyser..ellers må denne skiftes til en litt større en. WBX sprutet , spruter på alle dysene samtidig, så de er bare å paralell kople) så doppelport toppene skal muligens til Jee racing for justering av vendehøyde(vil ha høyere komp......) og samtidig da fresing av mindre diameter for 1500 sats'en.. HVIS han er intressert i denne jobben da.  ellers har jeg ett brukt 1600 syl sats på lur.hvis det kniper.
|
|
« Siste redigering: oktober 09, 2009, 00:27:47 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #5 på: september 21, 2009, 01:58:16 am » |
|
blir artig å se på dette. billig er musikk i mine ører da det fanger essensen i min boble interesse
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #6 på: september 21, 2009, 08:26:36 am » |
|
Vil du kjøre standard kam? Og er det ikke litt spesielt å øke kompresjonen når du setter på trykkmating? NB! Setter ikke spørsmålstegn ved kompetansen din, for den vet jeg du har  , er bare nysgjerrig.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #7 på: september 21, 2009, 08:32:56 am » |
|
Denna har jeg venta på lenge... Kult at du er igang. Petter'n.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #8 på: september 21, 2009, 10:41:11 am » |
|
Billig er i ekte cheap'O stil  Ja petter jeg har ventet sjøl.. en stund, begynte litt smått nå i helga med delesanking blir litt "mindre" prosjekt dette enn vi pratet om en gang, sånn turbo/hk messig enn først antatt. da jeg har en annen 1600 og en litt større turbo + litt hissigere kam liggendes. til senere.. MEN prøver med originalkam OG høyere kompresjon. dette fordi E-85 liker det + att kompresjonen i en original boblemotor er i laveste laget hvis man kan fylle 98-99 oktan . og ikke minst E-85 det jeg har finni ut er att denne har 7.5:1 i kompresjon. vil opp på ca 9.0:1
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #9 på: september 21, 2009, 10:47:14 am » |
|
Kjempespennende prosjekt, som alltid. Hva har du i komp på de andre to E85 motorene dine?
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #10 på: september 21, 2009, 10:52:08 am » |
|
blir spenende å se hvordan det fungerer ja kalle. Jeghar hatt litt varierende kompresjon. men i alt fra 8.0 til 9.5 i kompresjon .
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #11 på: september 21, 2009, 11:35:10 am » |
|
spenende prosjekt knasten, bugservice i DK har bygget på turbo på diverse 1600motorer som er meget std ellers, se link http://www.bugservice.dk/index.php?id=3
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #12 på: september 21, 2009, 13:22:59 pm » |
|
Så flott at det holdes liv i bilen! Ser frem til å følge med på tråden her!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: september 21, 2009, 14:35:14 pm » |
|
ja ikke 1. gang dette blir gjort.  ser de bruker suge turbo med gasser. da må man splitte turbo og montere tetning i turboen , som gjør att den takler benzinen gjennom turboen. med trykk opplegg slipper man i allfall dette.  her i gården er det innsprut som gjelder har fått startet opp donor motor og den passerte kvalitets kontrollen med glans  litt benzin oppi gasser så fyret den med EN gang!!  en mer eller mindre ærlig selger.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #14 på: september 21, 2009, 14:41:05 pm » |
|
exosen er som dere hører ikke helt i orden... det trur jeg denne kompisen her merket
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
1302
Nybegynner

Innlegg: 36
Bosted: Åmot (Modum)
|
 |
« Svar #15 på: september 21, 2009, 15:12:56 pm » |
|
Hoi!
Ja det må jeg si.Nye prosjekter og nye muligheter. Mye pågangsmot og bra humør er tingen for å holde koken. Har ferien vært bra???
Steinar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #16 på: september 21, 2009, 17:09:12 pm » |
|
Heihei steinar.joda ferien var fiin og fylt av mange deilige opplevelser. pokker å,var skikkelig positiv til fremgangen her..men den jævla bakkelitt greia til benzinpumpa skapte trøbbel. den knakk jo sef ved demontering og noen biter datt nedi blokka. så da er jeg i gang med demontering.
urk!!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #17 på: september 21, 2009, 17:11:22 pm » |
|
kanskje like greit . så ikke så bra ut under det ene toppdekslet
|
|
« Siste redigering: september 21, 2009, 17:36:52 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #18 på: september 21, 2009, 17:14:01 pm » |
|
nå har jo svinghjuls innfestning vært ett hot tema. her ser det ut som om anlegsflaten ikke har vært jevn og att den bare har hatt kontakt i den ytre delen av veiva og schwungrad (der det ikke er brun oljefilm)
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #19 på: september 21, 2009, 17:24:24 pm » |
|
Oisann, det var litt av noen ventiler, men alikavell gikk den jo ganske bra  hehe Men detta er veldig spennende! Skal følge med her  Stå på Jørn  Rikard
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #20 på: september 22, 2009, 09:52:39 am » |
|
nå har jo svinghjuls innfestning vært ett hot tema. her ser det ut som om anlegsflaten ikke har vært jevn og att den bare har hatt kontakt i den ytre delen av veiva og schwungrad (der det ikke er brun oljefilm)
Det blir best sånn!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Lynet
Seniormedlem
   
Innlegg: 308
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #21 på: september 22, 2009, 23:07:39 pm » |
|
Planen er att den ikke skal splittes, hvis den starter opp greit uten noe særlig ånding.
Muzik in meine Ohren! Splitting av blokker er en uting! Da blir det bare mas om linjeboring etc. Tenk på all tiden du sparer... Kan ta plansliping av veiv i benk på forespørsel, har verktøy til det nå. 4-bolt motorn har gått ca. 3000km på max. turtall hittil, no problemas.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #22 på: september 22, 2009, 23:11:59 pm » |
|
den en toppen hadde lashcaps montert.  jaja. før jeg demonterte motoren så tok jeg en Sande spesial i siste desperat forsøk på å "fjerne" problemet med den bakelit biten som havnet nedi blokka. "Munch munch , bakelitt for lunch!!" dro den rundt på startern for å mose bakelitt'en men det funka dårlig!! trudde bakelitt var bløtere ..hehe. så må på med nytt fordelerdrev 
|
|
« Siste redigering: september 22, 2009, 23:25:12 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #23 på: september 22, 2009, 23:14:19 pm » |
|
auda
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #24 på: september 22, 2009, 23:19:35 pm » |
|
sorry Lynet , men den måtte opp! *unnskyld*  les ovenfor etterhvert som prosjektet har skredet fram har mange planer dukket opp. bl.a porting annen kam ++ litt andre tanker men etter en tlf samtale med selger av motoren så blei jeg overtalt til å ikke modifisere noe foruten en ting da att det blir en dobbeltportet 16oocc så da blir det original kam originale dobbelport topper std kompresjon venter til neste prosjekt med porting og annen kam ++. delte blokka og ikke til min store overaskelse så var det en grei kant på midtre bærelager...  det later jeg som jeg ikke har sett. så planen er vaske blokka og delene og sette alt sammen som det var. kam/løfter så bra ut.lagerene så ok ut.
|
|
« Siste redigering: oktober 09, 2009, 00:28:32 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #25 på: september 22, 2009, 23:31:16 pm » |
|
noen som vet hva kompresjon blir med std dobbelport topper og 1641 sats?? sånn ca
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #26 på: september 22, 2009, 23:45:03 pm » |
|
noen som vet hva kompresjon blir med std dobbelport topper og 1641 sats?? sånn ca
min endte på 8.0 med mexicotopper, 1,4mm vendehøyde. 50 cc i kammer litt rask der....redigering
|
|
« Siste redigering: september 22, 2009, 23:47:28 pm av Lasse `65 »
|
Loggført
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
   
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #27 på: september 22, 2009, 23:53:49 pm » |
|
noen som vet hva kompresjon blir med std dobbelport topper og 1641 sats?? sånn ca
Med 69 slag, 1,4 vendehøyde, og 55cc kammer (som det skal være i std. topper?) blir det litt mindre enn Lasse fikk; nemlig 7,48. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #28 på: september 23, 2009, 00:22:09 am » |
|
Plukket ut mitt fordelerdrev nå i kveld, kan sende det om du trenger. Tror det er nytt, i hvertfall fra nybygd motor gått 200 mil..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #29 på: september 23, 2009, 00:45:34 am » |
|
hei buggy takk for tilbudet , men jeg antar WBX drev passer , og da har jeg opptil flere på lager.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|