Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4020 på: januar 02, 2021, 16:03:37 pm » |
|
Planen er å bruke en luft-vann intercooler for å kjøle ned innsugslufta etter kompressoren. Etter litt grubling og rådføring fra erfarne turbo-byggere, landet jeg på en variant fra siliconeintakes ( http://www.siliconeintakes.com/front-mount-intercooler/small-liquid_air-intercooler-p-210.html). Den skal være god for opptil 350 hk og hadde bare 0.1 psi pressure drop. Jeg lagde en enkel 3d-modell ut fra tegningen på nettet og 3d-printet en dummy for å sjekke plassen i motorrommet. Jeg fikk sneket meg til et lite besøk for å hilse på ghian der den står til vinterlagring, og da fikk jeg målt litt på hvordan dette passer i motorrommet, og det er god plass, selv med tørrsumptanken på plass:
 20201228_095904.jpg (34.93 KB. 405x600 - vist 504 ganger.) Jeg målte også høyden over generatoren opp til motorluka, og det er ikke noe problem å legge et par 2" rør der for å lede lufta innom intercooleren etter kompressoren. Så nå planlegger jeg dette kjøleanlegget og her er et par spørsmål til de som har syslet med sånt tidligere: 1- er det plass til en radiator foran forstillinga uten å måtte lede luft gjennom reservehjulsbrønn? Er klar over at jeg må lage litt opplegg rundt for å tvinge luft gjennom kjøleren, men er det noen som har forsøkt dette 2- hvor stor radiator trenger jeg? Eller retter sagt, finnes det noen tommelfingerregler? Jeg kan finne fram bøkene om kjøleeffekt etc fra skolen, men det er så mange år siden at jeg huker svært lite, så dersom noen har noen triks i ermet, hadde det vært fint 3- jeg leser på den store interwebben at man bruker ofte en ekspansjonstank i et slikt lukket system. Er det nødvendig?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4021 på: januar 02, 2021, 16:07:11 pm » |
|
I andre enden av dette rommet, skal dreiebenken få stå, så da har vi (de to yngste gutta og jeg) rydda den delen også, og så skal jeg ta bort benken under vinduet til venstre og kun ha en benk innerst som dreiebenken skal stå på. Da får jeg bedre plass til motorstativet og evt andre ting etterhvert:
 20210102_144925.jpg (46.84 KB. 800x413 - vist 372 ganger.) Deilig å få røsket skikkelig opp i gammalt skrot, men det tar mye tid. Jeg ser enden på det nå, så da kanskje jeg kommer i gang med skruing igjen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #4022 på: januar 02, 2021, 18:52:53 pm » |
|
Intercooler /ikke intercooler ?? Klart er det at en intercooler senker innsugstemp (IAT) og en vannkjølt er ennu bedre .. Hvor langt kan man dra strikken innenfor et vanlig karrosseri .. Vannkjølt interccoler er jo et lukket vannsystem som ytterligere kjøler innsugs tempen .. Du kan gå enda lenger og installere radiator fram på dette systemet ,,, finns jo ingen grenser .. huff og huff .. Mit råd , ta litt om gangen så har man litt å gå på ...Lykke til iaf  Mvh/E
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4023 på: januar 02, 2021, 19:26:43 pm » |
|
Eneste jeg vet så langt er at uten noen form for kjøling blir det altfor varmt (IAT)  Vann/metanol funker, men litt mye pes  I mellomtiden har dreiebenkens nye hjem fått seg en overhaling 
 20210102_181612.jpg (39.27 KB. 800x461 - vist 399 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4024 på: januar 04, 2021, 10:54:50 am » |
|
Fryktelig lite skruing her nå, men har jobbet litt i kulissene med å skaffe noen deler som manglet, så nå har jeg fått tak i et godt brukt eksosanlegg. Eller kun headers og j-pipes, så er planen å lage resten selv med lyddemper og enderør. I sommer kjørte jeg med det samme CSP-Python anlegget som jeg bruker på 2110'n, men tenker at det blir litt grovt siden det er 42mm. Det jeg setter på nå er 1 3/8', og det er vel 38mm utvendig hvis jeg ikke tar feil. Ser også ut som jeg får byttet til meg et 34-hk viftehus uten doghouse, da jeg skal kople denne motoren opp mot den eksterne kjøleren, og da kopler jeg ut doghousen. Det ser ut som det er en intercooler på vei denne uken også, så da kan jeg så smått begynne med innsugs-rør etc. Jeg er fortsatt litt usikker på hvor jeg vil plassere radiator men fikk et tips om at et firma som monterer ettermarked AC på VW har laget braketter for å montere to kjølere på denne måten:
 radiators.jpg (24.36 KB. 577x222 - vist 381 ganger.) Kanskje jeg legger oljekjøleren på ene siden og vann på den andre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #4025 på: januar 04, 2021, 11:40:38 am » |
|
Fryktelig lite skruing her nå, men har jobbet litt i kulissene med å skaffe noen deler som manglet, så nå har jeg fått tak i et godt brukt eksosanlegg. Eller kun headers og j-pipes, så er planen å lage resten selv med lyddemper og enderør. I sommer kjørte jeg med det samme CSP-Python anlegget som jeg bruker på 2110'n, men tenker at det blir litt grovt siden det er 42mm. Det jeg setter på nå er 1 3/8', og det er vel 38mm utvendig hvis jeg ikke tar feil.
Ser også ut som jeg får byttet til meg et 34-hk viftehus uten doghouse, da jeg skal kople denne motoren opp mot den eksterne kjøleren, og da kopler jeg ut doghousen.
Det ser ut som det er en intercooler på vei denne uken også, så da kan jeg så smått begynne med innsugs-rør etc.
Jeg er fortsatt litt usikker på hvor jeg vil plassere radiator men fikk et tips om at et firma som monterer ettermarked AC på VW har laget braketter for å montere to kjølere på denne måten: [ Vedlegg ] Kanskje jeg legger oljekjøleren på ene siden og vann på den andre.
Blir spennende! Jeg har tittet på cagero kjøleren. Men tror at jeg kommer til å bestille disse fra statene
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4026 på: januar 04, 2021, 11:45:39 am » |
|
Se der ja. Jeg har IRS, så litt vanskelig å feste de på den måten, men plasseringen tenker jeg er ganske bra
R.
|
|
« Siste redigering: januar 04, 2021, 12:52:45 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #4027 på: januar 04, 2021, 13:45:34 pm » |
|
Den gangen audi kjørte med 5er motorer hadde de ratiatoren på skå i motorrommet. De er relativt små. ellers har honda Civic levert noen små ratiatorer. Ellers er det jo motorsykkel ratiator da. De finnes jo i alle størrelser og varianter.
|
|
« Siste redigering: januar 04, 2021, 13:55:01 pm av Anders-Co »
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #4028 på: januar 04, 2021, 15:17:37 pm » |
|
Skal ha IC, med radiator fremme foran forstilling, med et scoop. Så får vi se hvordan det går. Jeg også planlegger ekspansjonstank, usikker på hva jeg skal bruke der.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4029 på: januar 04, 2021, 15:24:05 pm » |
|
Skal ha IC, med radiator fremme foran forstilling, med et scoop. Så får vi se hvordan det går. Jeg også planlegger ekspansjonstank, usikker på hva jeg skal bruke der.
Hva slags radiator ser du for deg? En eller annen ettermarked som passer fysisk?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #4030 på: januar 04, 2021, 16:00:59 pm » |
|
Har kjøpt av Rogaland radiatorservice, sikkert ikke det billigste, men det er god kvalitet med god effekt. Fant en med passende mål og innfestingsmuligheter. Jeg ringte de og skisserte idèen jeg hadde. Advarsel! Dersom du er lite vant til rogalandsdialekt, så kan det hende du syns de snakker fort... Men de er veldig hyggelige og serviceinnstilte! :-) Kan nevne at jeg også kjøpte selve radiatoren for wbxen(jada vannsøl, veit det  ) der. Den blei speialbygd. Passer og funker knall, men jeg oppdaga noen dråper kjølevæske som saakte pipla ut ved varm motor i ene enden av radiator. De sendte fluksens fraktetikett, så nå har de den for å tette lekkasje. BRA. :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4031 på: januar 04, 2021, 16:07:39 pm » |
|
Har kjøpt av Rogaland radiatorservice, sikkert ikke det billigste, men det er god kvalitet med god effekt. Fant en med passende mål og innfestingsmuligheter. Jeg ringte de og skisserte idèen jeg hadde. Advarsel! Dersom du er lite vant til rogalandsdialekt, så kan det hende du syns de snakker fort... Men de er veldig hyggelige og serviceinnstilte! :-) Kan nevne at jeg også kjøpte selve radiatoren for wbxen(jada vannsøl, veit det  ) der. Den blei speialbygd. Passer og funker knall, men jeg oppdaga noen dråper kjølevæske som saakte pipla ut ved varm motor i ene enden av radiator. De sendte fluksens fraktetikett, så nå har de den for å tette lekkasje. BRA. :-) Takker  Jeg har en oxyboxer også, så det er jo nesten vannsøl det også  Ser de har ca 1000 radiatorer på lager; du husker tilfeldigvis ikke hvilken du endte opp med ? Til IC altså.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4032 på: januar 04, 2021, 22:50:48 pm » |
|
tror dette blir en av de mest jålete dreiebenk-benkene på solkysten 
 20210104_214347.jpg (30.77 KB. 800x389 - vist 361 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #4033 på: januar 04, 2021, 23:22:29 pm » |
|
Se der ja. Jeg har IRS, så litt vanskelig å feste de på den måten, men plasseringen tenker jeg er ganske bra
R.
Den vris bare opp etter torpedoen med irs vil jeg tro
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4035 på: januar 05, 2021, 19:19:45 pm » |
|
Var litt stiv pris da  Legg på moms og frakt på det der, så tror jeg at jeg lager meg noen fester selv  Men takk for tilbudet 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #4036 på: januar 05, 2021, 20:21:07 pm » |
|
Var litt stiv pris da  Legg på moms og frakt på det der, så tror jeg at jeg lager meg noen fester selv  Men takk for tilbudet  Du må huske å trekke fra 19% moms før regnestykket;)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #4039 på: januar 06, 2021, 13:54:51 pm » |
|
Var litt stiv pris da  Legg på moms og frakt på det der, så tror jeg at jeg lager meg noen fester selv  Men takk for tilbudet  Med den maskinparken du har tilgjengelig så er det vel ikke noe problem og få til noen fester ala disse  Blir nok en brøkdel av prisen og 
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #4040 på: januar 06, 2021, 14:32:38 pm » |
|
Biltema har fester som passer torsjonen perfekt. De koster vel 39kr for et par med eksosklemmer i rett størrelse 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4041 på: januar 06, 2021, 16:08:40 pm » |
|
Var litt stiv pris da  Legg på moms og frakt på det der, så tror jeg at jeg lager meg noen fester selv  Men takk for tilbudet  Med den maskinparken du har tilgjengelig så er det vel ikke noe problem og få til noen fester ala disse  Blir nok en brøkdel av prisen og  [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ] Nettopp 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4042 på: januar 06, 2021, 16:09:17 pm » |
|
Biltema har fester som passer torsjonen perfekt. De koster vel 39kr for et par med eksosklemmer i rett størrelse  Ikke sant  Jeg har en plan... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4043 på: januar 10, 2021, 16:48:10 pm » |
|
Endelig litt skruing igjen, og vi begynte på lørdag med å sjekke de siste detaljene og målet var å få lukket blokka. Så da var det å begynne fra bunnen av:
 20210108_192448.jpg (32.57 KB. 395x600 - vist 360 ganger.) Selv om det var 7 kalde på solkysten, så tok vi en tur på nærmeste selvvask, og spylte godt gjennom alle oljekanaler. Når vi kom hjem brukte vi en flaskekost og sikret at alle kanaler var rene før de ble plugget igjen. Neste var å prøvemontere kam og veiv sammen med oljepumpa, og ikke overraskende buttet boltene i pumpehuset. Så da modda vi boltene litt i dreiebenken:
 20210108_194354.jpg (30.19 KB. 394x600 - vist 355 ganger.)
|
|
« Siste redigering: januar 11, 2021, 11:17:28 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4044 på: januar 10, 2021, 16:53:33 pm » |
|
Vi prøvemonterte og fortsatt var det sånn: Hadde tatt av det jeg turte for å fortsatt kunne dra til boltene:
 20210108_194410.jpg (19.66 KB. 800x389 - vist 339 ganger.) Så da måtte pumpehuset til pers også. Junior har tatt med seg fresen sin så da improviserte vi litt med søylebormaskinen:
 20210108_200830.jpg (31.08 KB. 484x600 - vist 365 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4045 på: januar 10, 2021, 16:56:49 pm » |
|
det funka dårlig på stål-akslingen, så da brukte vi gamlemåten med vinkelsliper:
 20210108_203116.jpg (33.86 KB. 800x389 - vist 335 ganger.) Da gikk kamboltene klar av pumpehuset i alle fall, og vi jobbet oss videre. Tror vi har husket alt, så nå er blokka sammen:
 20210110_001217.jpg (39.7 KB. 378x600 - vist 312 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4046 på: januar 10, 2021, 17:22:45 pm » |
|
Men vi har en utfordring....
Jeg sjekket at kammen gikk klar av pumpehuset, og når det var i orden, foreglet vi blokka.
men vi tenkte vi skulle sjekke at alt gikk lett rundt etter å ha satt inn selve pumpa også, men det viser seg at det pumpedrevet som blir dratt rundt av kammen ikke går helt inn; det bunner i kammen på et vis. Vi prøvde å slipe av litt på lengden av akslingen, men det viser seg at det er skuldra på akslingen (altså lengden av den uslipte delen av akslingen som går i mot på kammen, så her må vi nok ut til junior å maskinere litt allikevel...
Jeg målte med et par andre punper jeg har liggende, og de var alle like (den jeg har nå er en schadek), så jeg mistenker at det er noe muff med kammen fra JoeBlow. Det er en Engle kam, som kom i Engle eske, men med JoeBlow sin grind.
Noen som har vært borti dette før?
|
|
« Siste redigering: januar 11, 2021, 11:18:42 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4047 på: januar 10, 2021, 17:31:32 pm » |
|
I dag har min "partner in crime" på motorprosjektet bursdag, så han var ikke med i garasjen, så da passet jeg på å gjøre en "drittjobb" som bråker og lager mye gris. Det var å pynte på toppene etter at jeg har prøvd meg på porting, så nå er de ganske smoothe og fine i kanalene. Bildene ble ikke så bra så jeg skal ta et par nye når de er rengjort. Jeg skal bruke såkalte "end pieces" fra CB som har dyseholdere innebygget, men de er ikke akkurat veldig forseggjorte med tanke på flow, så i tillegg til å match-porte de mot toppene, tok jeg en kjapp runde i andre enden. Der var det et par stygge kanter og step som jeg glattet ut etter beste evne: Her er et før og etter bilde:
 20210110_145148.jpg (62 KB. 773x600 - vist 332 ganger.) Nå er det kake og litt bursdagsfeiring for 15-åringen så får vi se om han kanskje vil være med å skru litt senere i kveld 
|
|
« Siste redigering: januar 11, 2021, 11:16:55 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #4048 på: januar 11, 2021, 13:43:43 pm » |
|
Skal ha IC, med radiator fremme foran forstilling, med et scoop. Så får vi se hvordan det går. Jeg også planlegger ekspansjonstank, usikker på hva jeg skal bruke der.
Hva slags radiator ser du for deg? En eller annen ettermarked som passer fysisk? Setrab, som passer fysisk ja. Kjøpte den av Rogaland Radiatorservice. Koblinger og slanger/rør har jeg kjøpt av Fittings of Norway. Mangler bare ekspansjonstanken. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #4049 på: januar 11, 2021, 13:51:41 pm » |
|
Men vi har en utfordring....
Jeg sjekket at kammen gikk klar av pumpehuset, og når det var i orden, foreglet vi blokka.
men vi tenkte vi skulle sjekke at alt gikk lett rundt etter å ha satt inn selve pumpa også, men det viser seg at det pumpedrevet som blir dratt rundt av kammen ikke går helt inn; det bunner i kammen på et vis. Vi prøvde å slipe av litt på lengden av akslingen, men det viser seg at det er skuldra på akslingen (altså lengden av den uslipte delen av akslingen som går i mot på kammen, så her må vi nok ut til junior å maskinere litt allikevel...
Jeg målte med et par andre punper jeg har liggende, og de var alle like (den jeg har nå er en schadek), så jeg mistenker at det er noe muff med kammen fra JoeBlow. Det er en Engle kam, som kom i Engle eske, men med JoeBlow sin grind.
Noen som har vært borti dette før?
Jeg hadde samme problem med min Pauter kam. Jeg satte pumpedrevet i skrustikka og presset akslingen lengre inn
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|