Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #300 på: september 13, 2011, 21:44:27 pm » |
|
Triggerhjul, boks under setet (ingen skjerm)
Eller enkle utveien med fordeler
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #301 på: september 13, 2011, 22:56:45 pm » |
|
1915 044 Wedgeport 42x37 Ida innsug portet helt opp (muligens korting) Web 86c m/ 1.4 vipper 11-1 komp 48IDA Cranktrigger?
?
Du er i ferd med å gå i samme felle som mange før deg.. hvordan i huleste vet du hvilke kam du skal ha før du har gjort noen beregninger? Bygg motoren i teorien først og deretter lager du spec liste. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #302 på: september 13, 2011, 23:00:07 pm » |
|
1915 044 Wedgeport 42x37 Ida innsug portet helt opp (muligens korting) Web 86c m/ 1.4 vipper 11-1 komp 48IDA Cranktrigger?
?
Du er i ferd med å gå i samme felle som mange før deg.. hvordan i huleste vet du hvilke kam du skal ha før du har gjort noen beregninger? Bygg motoren i teorien først og deretter lager du spec liste. Mvh BB Fordi noen på nettet har gjort noe lignende før... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #303 på: september 13, 2011, 23:17:56 pm » |
|
har ikke sett det oppsettet før så er ikke klipp og lim.. Kalle: seff bare ett forslag, og alt blir gjennomgått og utregnet. Har du noen fler linker til utregnelsesmetoder? Har noen, vil ha fler 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #304 på: september 13, 2011, 23:24:19 pm » |
|
Omdr = 3300000 x Port dia x Port dia / borr x borr x slag Formelen er basert på en port velocity på 110m/s - (360ft/s), og at ventilen er den smaleste delen i porten. (noe dem ikke er med mindre du gjør en jobb med innsugene) Vi bruker en fast variabel for en gatemotor: 0,88 x ventil dia (0,88x44=38.7mm) Går utifra at du kjøper 44mm innsugsventil. Turtallskalkulasjon: 3300000x38.7x38.7/94x94x69 = 8106 omdr. Teoretisk sett så vil du peake effekten ved 8106 omdr. hvis du åpner opp de trange Big Beef innsugene til minimum 38.7mm. Nå som vi har turtallet men ikke Bmep så kan vi operere med en realistisk Bmep på 12-13 bar. Vi bruker 12.5 bar: Formel: P=ccm x omdr x BmeP/910 Effekt= 1,915 x 8106 x 12,5 / 910 = 213 hk  Lengde på innsug: total lengde fra innsugsventil og hele veien til toppen av IDA`ene 2.orden: 3350000/rpm=innsugslengde i mm = 41,3cm 3.orden: 2460000/rpm=innsugslengde i mm = 30,3cm BB
|
|
« Siste redigering: september 14, 2011, 14:48:48 pm av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #305 på: september 13, 2011, 23:58:18 pm » |
|
Den har jeg brukt allerede :-) sitter å pønsker på om motoren skal f.eks få tenningskutt v/ en gitt omdreining. Det med 2. og 3. orden på lengde tok jeg ikke. Forstår svaret, men ikke ordnene..  Blir 44 eller 42 ja.. Er keen på litt kjøtt rundt plugg etc. Da bilen vil bli brukt noe på gaten, og fordi det er kjipt å brenne av 1000$ på topper og så få sprekk med en gang! Har en utregning som jeg legger ut imorgen. En med tenningskutt og ett par med forskjellige ventiler
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #306 på: september 14, 2011, 08:46:04 am » |
|
Er keen på litt kjøtt rundt plugg etc. Da bilen vil bli brukt noe på gaten, og fordi det er kjipt å brenne av 1000$ på topper og så få sprekk med en gang! Dette er ikke et problem på Wedgeport og med 44x37 ventiler så er det ikke noe "kjøtt" mellom setene som kan sprekke. Det er andre ting du heller burde fokusere på: 1) 213hk er ikke mulig å få til med wedgeport topper uten at du gjør en jobb med dem. Jeg kommer ikke på hva dem flower ut av esken men det er ikke nok til 213hk. 2) Svakheten er flow ved lave løft. En primitiv setejobb og lite effektiv kanal ved og rundt setet gjør at du kan ende opp med en motor som er død ved lavt turtall, noe som forsterkes med en hissig kam. Og uten en hissig kam så kan du glemme at du klarer å løfte høyt nok til å få det flowet du er ute etter...kom si, kom sa. 3) 8000 omdr er ikke all verden men allikevel nok til at du må ha det i tankene når du velger oppsett. De beste wegdeport toppene jeg kjenner til er dem som sitter i motoren til Berserk. Disse er portet og modifisert av JPM med Manley 46x37 ventiler og Oteva fjører, Pauter 1.5 vipper og med innsug som både er kortet og portet mye. JPM setejobb. Med 46cc i kammeret så flowet toppene det følgende på JPM sin flow benk i 25" vannsøyle: lift(mm) intake exhaust 2 45.7 35.4 4 87.3 75.7 6 126.5 105.1 8 159.0 125.2 10 183.0 136.8 12 201.2 144.6 14 213.7 149.2 16 220.3 152.4 2386 motoren bremset 228hk @ 6920 omdr med reim og lyddemper. Dette var i 2005 og mye har skjedd siden dengang. Poenget mitt er at potensialet er der med nokså enkle grep og et godt tips er at du tar turen til JPM dynoday den 15.10. BB
|
|
« Siste redigering: september 14, 2011, 08:54:15 am av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #307 på: september 14, 2011, 12:24:07 pm » |
|
044 med 44-37 flower rundt 205 på 0,6" (15,24mm). men toppene brukes seff ikke rett ut av esken! orbrenningskammeret må dreies ned da de er for store orginalt (66cc). De har ikke (etter hva jeg vet/har lest) en 3vinklet fres på setet, noe som må gjøres!
På CB sine sider står det ikke noe om hva som er gjort med innsugene ved flow-test, men tviler på at de er åpnet hele veien igjennom ved testingen.
En 1915 motor med 213 hester VET jeg at jeg ikke får til, og det har heller aldri vært noe mål for meg. Men å klare 1hk pr 10cc volum bør gå. 8altså 191,5hk på svinghjul)
For å få flowet toppene opp mot 205 ved 15,24mm må man matche det med en kam som løfter så mye. På web cams sine nettsider er det listet opp valve lift, men er ikke definert hvilke vippearmer dette er med. 86c er listet til 0,585" og det står at den funker best med 1,4 eller 1,5 vipper. (hva de er beregnet med må jeg seff få klarhet i)
Og så utregningen min:
ved f.eks tenningskutt på 7ooorpm blir den teoretiske toppeffekten:
Efekt: 1,915 x 7000 x 12,5 / 910 = 184,13hk
For å få 191,5hk:
191,5 = 1,915X x 12,5 /910 174265= 1,915X x 12,5 13941,2 = 1,915X X = 7280rpm
Dvs at en 44mm ventil må ha rpm på 7280 for at den skal flowe 191,5hk (dette er ikke ett tall på at motoren vil prestere det! resten må passe det og)
42mm innsugsventil og fritt turtall:
42*0,88= 36,96
Turtall: 3300000*36,96*36,96 / 94*94*69 = 7393
Effekt: 1,915*7393*12,5 / 910 = 194hk
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #308 på: september 14, 2011, 13:43:29 pm » |
|
Ahhhh.. forfriskende. Når du har skaffet lunger som kan puste så må du sørge for å ha et hjerte som kan slå for å fylle dem opp  Gode arbeidsforhold sikres med egnet kam, lett vippeverk og akkurat passe fjørtrykk. Ta flowdataene på CB sine sider med en stor klype salt, så slipper skuffelsen å bli så stor. BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #309 på: september 14, 2011, 13:44:14 pm » |
|
Hmm, synes så dra kjensler på disse formlene. Er ikke første 1915-tråden disse har sneket seg inn i  Jeg ønsker ikke å kommentere noe annet rundt dem enn at jeg synes resultatene virker besnærende, men vanskelig å oppnå for "deg og meg" uten kunnskapen, helhetsforståelsen og erfaringen som bla. denne svensken sitter inne med etter noe som 25 år med testing. Jeg liker dog at de kan brukes som en "baseline" for hva slags deler som bør gå sammen i et oppsett. Jeg synes inderlig du skal gå for et skikkelig tenningsanlegg hvis du skal bygge deg en såpass "sofistikert" motor til å ha på gata. At NOEN dragracere kjører med 009 på full pinne over 5000 rpm kan jeg forstå, men så bør det også stoppe der... Jeg er gjerne behjelpelig med akkurat den biten... Kalle: Tror du at du kan forklare meg hvordan JPM kan beregne insuglengden kun med én fast konstant, tilsynelatende uten engang å ta høyde for hvilke kam som er med i bildet (durasjon og åpningstid)? Har jeg tenkt for komplisert her?
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #310 på: september 14, 2011, 13:55:53 pm » |
|
Ahhhh.. forfriskende. Når du har skaffet lunger som kan puste så må du sørge for å ha et hjerte som kan slå for å fylle dem opp  Gode arbeidsforhold sikres med egnet kam, lett vippeverk og akkurat passe fjørtrykk. Ta flowdataene på CB sine sider med en stor klype salt, så slipper skuffelsen å bli så stor.
BB Den klypen er stor i mine hender ja! bare se på 200hk motorene fra statene som mister 40hk over dammen.. er det 205 på 0,6" så er det bra! Klarer vel kanskje det med portede innsug og 3vinklet sete?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #311 på: september 14, 2011, 13:56:31 pm » |
|
Hmm, synes så dra kjensler på disse formlene. Er ikke første 1915-tråden disse har sneket seg inn i  Jeg ønsker ikke å kommentere noe annet rundt dem enn at jeg synes resultatene virker besnærende, men vanskelig å oppnå for "deg og meg" uten kunnskapen, helhetsforståelsen og erfaringen som bla. denne svensken sitter inne med etter noe som 25 år med testing. Jeg liker dog at de kan brukes som en "baseline" for hva slags deler som bør gå sammen i et oppsett. Jeg synes inderlig du skal gå for et skikkelig tenningsanlegg hvis du skal bygge deg en såpass "sofistikert" motor til å ha på gata. At NOEN dragracere kjører med 009 på full pinne over 5000 rpm kan jeg forstå, men så bør det også stoppe der... Jeg er gjerne behjelpelig med akkurat den biten... Kalle: Tror du at du kan forklare meg hvordan JPM kan beregne insuglengden kun med én fast konstant, tilsynelatende uten engang å ta høyde for hvilke kam som er med i bildet (durasjon og åpningstid)? Har jeg tenkt for komplisert her? Enig med det du sier Herr Bryhn, og ja takk til el. hjelp 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #312 på: september 14, 2011, 14:20:27 pm » |
|
Hmm, synes så dra kjensler på disse formlene. Er ikke første 1915-tråden disse har sneket seg inn i  Jupp, teorien og konstantene er de samme. Jeg liker dog at de kan brukes som en "baseline" for hva slags deler som bør gå sammen i et oppsett.
Bra, det er derfor du først regner og bygger motoren i teorien. Kalle: Tror du at du kan forklare meg hvordan JPM kan beregne insuglengden kun med én fast konstant, tilsynelatende uten engang å ta høyde for hvilke kam som er med i bildet (durasjon og åpningstid)? Har jeg tenkt for komplisert her?
Hvorfor ikke la JPM selv forklare dette selv? Her står alt du spør om, inkl bilder, flowdata, eksosteori og kamvalg: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,3257.30.htmlEller enda bedre, ta turen til JPM dyno dag den 15.10 og du får svar på alle dine spørsmål. Ekstremt lærerikt for den lærevillige. BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #313 på: september 14, 2011, 14:26:32 pm » |
|
Kalle: Tror du at du kan forklare meg hvordan JPM kan beregne insuglengden kun med én fast konstant, tilsynelatende uten engang å ta høyde for hvilke kam som er med i bildet (durasjon og åpningstid)? Har jeg tenkt for komplisert her?
Hvorfor ikke la JPM selv forklare dette selv? Her står alt du spør om, inkl bilder, flowdata, eksosteori og kamvalg: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,3257.30.htmlEller enda bedre, ta turen til JPM dyno dag den 15.10 og du får svar på alle dine spørsmål. Ekstremt lærerikt for den lærevillige. BB Takk for lesestoff! Ja, dette hørtes fristende ut da jeg så posten din først. Hvor arrangeres dette?
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #314 på: september 14, 2011, 14:36:49 pm » |
|
Og Kalle: Så litt på idéen din om bryter som skrur på og av bensinpumpen.. Blir lagt opp med en liten vippebryter på askebegerlokket! Så slipper jeg relé
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #315 på: september 14, 2011, 14:38:05 pm » |
|
Takk for lesestoff! Ja, dette hørtes fristende ut da jeg så posten din først. Hvor arrangeres dette?
Det arrangeres på verkstedet til Johannes i Helsingborg lørdag den 15.10. Agendaen er som følger: - Bremsing av diverse biler - Kamteori og motorteori med formler og JPM ideer - Flowing av topper - Analyse og valg av kam - Avsluttes med en hyggelig middag på byen Det blir servert pøls, kaffi og forfriskninger under dagen. Ta med hørselsvern, gode sko og varme klær. Johannes pleier tilby delene sine med 10% rabatt på dyno day og i tillegg er det en hyggelig pris på hotellovernatting. Og tar jeg ikke feil så kommer det til å gå en minibuss fra Oslo på fredag og retur på søndag. BB
|
|
« Siste redigering: september 14, 2011, 14:47:44 pm av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #316 på: september 14, 2011, 15:32:02 pm » |
|
Og Kalle: Så litt på idéen din om bryter som skrur på og av bensinpumpen.. Blir lagt opp med en liten vippebryter på askebegerlokket! Så slipper jeg relé
Hvis du skal styre tenning med f.eks. MS på sikt, så ligger denne funkjsonen inne i koden og er veldig lett å koble. Pumpa vil kun gå når motoren kinner eller er i gang. Inntill videre, fancy og akkurat passe harry med guarda rocker switch på askebegeret 
|
|
« Siste redigering: september 14, 2011, 15:34:59 pm av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #317 på: september 14, 2011, 19:58:32 pm » |
|
Og Kalle: Så litt på idéen din om bryter som skrur på og av bensinpumpen.. Blir lagt opp med en liten vippebryter på askebegerlokket! Så slipper jeg relé
Hvis du skal styre tenning med f.eks. MS på sikt, så ligger denne funkjsonen inne i koden og er veldig lett å koble. Pumpa vil kun gå når motoren kinner eller er i gang. Inntill videre, fancy og akkurat passe harry med guarda rocker switch på askebegeret  Hehe.. Tror det blir en liten diskret vippebryter som man ikke tenker over! FormulaVee får ta seg av missilknappene! (selv om det er bra fett det og) Liker det kleant jeg :-)
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #318 på: september 15, 2011, 08:23:26 am » |
|
Liker det kleant jeg :-)
Veldig enig!
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #319 på: september 16, 2011, 16:34:02 pm » |
|
Hva sier man om lobe centers? Har en oversikt over hva man får / unngår med tight og wide centers. F.eks så leveres alle web cams meg 108 org, men med mulighet for 105 eller 112. Vil jeg tjene mye på å gå opp til 112, eller mister jeg endel kjørbarhet kontra 108?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #320 på: september 17, 2011, 02:14:50 am » |
|
Uten at jeg har erfaringen fra å teste mange kammer i forskjellige motorer, så er i hvert fall prinsippet greit å forstå:
Laver LC = Mer overlapp ved en gitt durasjon -> Bedre fyllingsgrad ved høye turtall: Lokale undertrykk pga. gass i høy hastighet i eksosen trekker luft fra innsuget før stempelet begynner å bevege seg nedover. Dette skjer over en lengre periode ved mindre LC, og mer eksosgass presses opp i innsuget ved lave turtall, som ødelegger flow siden luft i bevegelse også har "treghet". Vice-versa med støre LC-vinkel = Bedre "bunndrag".
Du får vel streng tatt mer kjørbarhet på gata med høyere LC utifra teorien. Eller?
Morsomt å se om noen har testet dette m. forksjellige LC på SAMME grind.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #321 på: september 17, 2011, 06:00:32 am » |
|
kan garantere deg at det begir jeg meg ikke ut på! ser ønskeligheten med høyere lc ja, men om 108 er nok, eller om 112 er kulere  vet jeg ikke  Kommer nok noen kloke ord fa Kalle etterhvert, når han er tilbake fra Kjula.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #322 på: september 17, 2011, 16:09:01 pm » |
|
POKKER... fant SuperPRO toppene på Cb sine nettsider. Markedsføringscrap kontra 044 wedgeport topper eller fakta? SuperPro har litt mer flow på i toppregisteret, men ikke på bånn.. Lurer på om det ikke blir 044 Wedgeport topper med 44-37, som får seg en fluff og en buff av Dahlbergen 
|
|
« Siste redigering: september 17, 2011, 16:11:31 pm av bug66 »
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #323 på: september 18, 2011, 02:34:37 am » |
|
Steve Tims...
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #324 på: september 18, 2011, 14:59:12 pm » |
|
Ja, fine de og, men 044 har tynne lange tennplugger og 043 har lange tykke. Skal jeg ha litt komp (opp mot 12, men sannsynligvis 11 eller 11,5-1) så vil jeg ha mest mulig lengde mellom plugg og ventilsete. Poaitive med Steve timms er at de kan leveres bolt on, mens 044 må det økes komp på og fikses litt i porting etc. Snakket med Timms (greg) om innsug, og som alle andre kjedelige amerikanere så mente han at man ikke trenger å porte innsug helt opp. De matchporter bare nede visst.
her i gården blir det helporting, med "rette" innsug (altså ikke off-set) sånn at blandingen har enklest mulig rute ned til kammeret.
Om det trengs å legge på mer alu på innsugene tror jeg ikke, men man vet aldri.
hvordan står det til med WBX prosjektet? Fortsatt fres i 1915 raketten?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #325 på: september 18, 2011, 15:09:50 pm » |
|
her i gården blir det helporting, med "rette" innsug (altså ikke off-set) sånn at blandingen har enklest mulig rute ned til kammeret.
Enig med rette innsug. Offset gjør seg vel egentlig ikke ideelt sett på noen motor (veldig paradoksal uttalelse siden jeg kjører det på EFI-motoren nå  MIDLERTIDIG!) Her bør du dog ta stilling til noen faktorer: Husk at du ikke skaper veldig drastiske og unødvendige økninger i flowareal igjennom innsuget når du skal "rette ut" kanalen og øke arealet til nødvendig størrelse (JPM, Kalle etc.). Da vil du få problemer med unødvendig bremsing av gassen (øking av statisk trykk lokalt sett). RTV-silikon kan anbefales erfaringsmessig sett i denne sammenhengen hvis du har gidd og ork.
|
|
« Siste redigering: september 18, 2011, 15:14:26 pm av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #326 på: september 18, 2011, 15:13:29 pm » |
|
hvordan står det til med WBX prosjektet? Fortsatt fres i 1915 raketten?
WBX-en skal snart maskineres om til Oxy. Venter på noen pinnefreser og gjengetapper fra eBay. Fikk sylidnersettet på fredag. AA-slipperskirt i B-utgave. De så fine ut. 1915-motoren går som den alltid har gått. Pent og lytefritt med kun peiling av olje som daglig gjøremål. Har begynt å mappe på Alpha-N (TPS=spjellvinkel + N=turtall) nå, og det kan anbefales til de som kjører EFI med to dobble spjellhus.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #327 på: september 18, 2011, 18:07:47 pm » |
|
trodde Tims toppene har lange tynne plugger? tror i alle fall mine hadde det
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #328 på: september 18, 2011, 18:31:38 pm » |
|
Greg Tims sa det var ett altetnativ på race toppene. På stage 2 må man betaler ekstra for det. Til vanlig er det 14mm 3/4" plugger. 044 har 12mm 3/4"
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #329 på: september 19, 2011, 13:17:23 pm » |
|
Har begynt å mappe på Alpha-N (TPS=spjellvinkel + N=turtall) nå, og det kan anbefales til de som kjører EFI med to dobble spjellhus.
Noen ord om hvorfor dette anbefales, blir det stabilt og brukbart under alle forhold?
|
|
« Siste redigering: september 19, 2011, 13:30:21 pm av Gunnar|Rennfahrer2 »
|
Loggført
|
|
|
|
|